Arrrgh! Paljon sä saat pisteitä muistitestissä?
Tiesin, et mun työmuisti on ylikuormittunu, mut miten voi olla näin vaikeeta muistaa kuutta sanaa!!!! Muistatteko te enemmän? Koko ajan vain ”taso 4”. 🥵
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/20/muistipeli-testaa-miten-hyvin-…
Kommentit (88)
"Pääsit 7. kierrokselle" (tasoista en nähnyt mainintaa). Muistin siis kahdeksasta sanasta 7. Meillä on suvussa muistisairautta (äiti ja äidinäiti), joten testailen itseäni usein ja hermostun heti, jos unohdan vaikka jonkun julkkiksen tai kasvin nimen. Mutta vaikuttaa siltä, että kun on oikeasti muistisairas, sitä ei enää itse tajua.
Pääsin kutostasolle.
Olen ajatellut, että minulla on ihan ok työmuisti, koska töissä minun pitää muistaa monia asioita, yksityiskohtaisestikin.
Olen mielestäni joskus lukenut, että tietyssä pisteessä pitää alkaa käyttää muistisääntöjä. Minäkin aloin visualisoida sanoja mieleeni. Tein muistettavista sanoista siis sanapareja. Testissä toki vaikeutettiin sanaparienkin muistamista sillä, että siellä oli abstraktimpia sanoja.
Tasolle neljä pääsi mielestäni vain painamalla sanat mieleen ja toistamalla niitä.
Mutta niille, jotka haluavat parantaa, on helppo kytkeä toisiinsa kaksi sanaa tyyliin "hyppiä" ja "nurmikko" - näet päässäsi kuvan jonkun hyppimässä nurmikolla.
Tää on niin kiinni siitä mitä sanoja sattuu tulemaan. Esim mulle tuli tässä järjestyksess: tatuointi, ohjelma, anekdootti, tarjoilija, alkoholiton juhannus.
Nuo on helppo muuttaa kolmeksi sanaksi: tatuointiohjelma, anekdoottitarjoilija ja alkoholitonjuhannus, jolloin tehtävä on helppo.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kutostasolle.
Olen ajatellut, että minulla on ihan ok työmuisti, koska töissä minun pitää muistaa monia asioita, yksityiskohtaisestikin.
Olen mielestäni joskus lukenut, että tietyssä pisteessä pitää alkaa käyttää muistisääntöjä. Minäkin aloin visualisoida sanoja mieleeni. Tein muistettavista sanoista siis sanapareja. Testissä toki vaikeutettiin sanaparienkin muistamista sillä, että siellä oli abstraktimpia sanoja.
Tasolle neljä pääsi mielestäni vain painamalla sanat mieleen ja toistamalla niitä.
Mutta niille, jotka haluavat parantaa, on helppo kytkeä toisiinsa kaksi sanaa tyyliin "hyppiä" ja "nurmikko" - näet päässäsi kuvan jonkun hyppimässä nurmikolla.
Kokeilin uudestaan ja pääsin seiskatasolle.
Nyt olin jo selvästi vähän hermostuneempi ja oli suorituspaineita. On mielenkiintoista huomata se, että stressi tuntuu hävittävän työmuistia.
Pääsin tasolle 11. Muodostin sanoista pieniä lauseita päässäni, jotka oli helppo muistaa. Uskon tosin, että näin hyvää tulosta ei olisi tullut, jos elämässä olisi meneillään stressaavampi kausi. Silloin en välttämättä aina muista edes, mitä tein 5 minuuttia sitten.
Testasin kerran ja kutoselle pääsin.
Paremmalla ajalla sitten jankkaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Hikisesti kolmostasolle. Auttakaa!!
Sama.. ollut jo vuosia tällainen muisti.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin tasolle 11. Muodostin sanoista pieniä lauseita päässäni, jotka oli helppo muistaa. Uskon tosin, että näin hyvää tulosta ei olisi tullut, jos elämässä olisi meneillään stressaavampi kausi. Silloin en välttämättä aina muista edes, mitä tein 5 minuuttia sitten.
Ei pidä paikkaansa. Se testi kaatuu mulla joka kerta tasolla 10 kun ne sanat ei enää vissiin mahdu siihen tai jostain muusta syystä. Kokeilin kahdella eri selaimella.
Kutostasolle pääsin pari kertaa, mutta sitten ei pysy ajatukset kasassa.
Pääsin 8. tasolle. Sielläkin muistin kyllä kaikki sanat, mutta yksi kirjain jäi puuttumaan: kirjoitin festivaali, vaikka sana olisi ollut festivaalit. Muuten olisin voinut jatkaa testiä vaikka kuinka pitkään. Muodostan sanoista päässäni lauseita, jolloin sanat on helppo palauttaa mieleen. Minulla on hyvä muisti testitilanteissa, vaikka arkisissa tilanteissa olen hajamielinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Taso 5 ja en kerenny lukee vikaa sanaa ku laps vei luurin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti apua. Mun molemmilla vanhemmalla on muistisairaus todettu. Toisella jo 60-vuotiaana ja toisella 67-v. Itse olen 43 ja yks päivä en muistanut missä asun kun mies puhui puhelimessa meidän takapihasta ja ihmettelin mistä puskasta se puhuu. Työterveydessä olen puhunut muttei oteta tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Taso 5 ja en kerenny lukee vikaa sanaa ku laps vei luurin 😂
Laps kyllästy katteleen luuria tuijottavaa mammaa.
Vierailija kirjoitti:
ihan perseestä noi kirjoitustaitoon perustuvat tetit-. Pitäisi vielä osata suomeakin. Pff. Ei ole mitään ongelmia muistaa sanoja, mutta testi ei hyväksy kiroitusasuani.
Minkä maalainen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti apua. Mun molemmilla vanhemmalla on muistisairaus todettu. Toisella jo 60-vuotiaana ja toisella 67-v. Itse olen 43 ja yks päivä en muistanut missä asun kun mies puhui puhelimessa meidän takapihasta ja ihmettelin mistä puskasta se puhuu. Työterveydessä olen puhunut muttei oteta tosissaan.
Terveyskeskuksissa on muistihoitajia, voisit hakeutua sellaisen vastaanotolle. Siellä tehdään muistitesti ja otetaan verikokeita vitamiininpuutosten ym. syiden poissulkemiseksi. Olisi varmasti helpottavaa tietää, että testitulokset ovat normaaleja, ja jos jotain poikkeavaa löytyisi, niin on tärkeää että tarkemmat tutkimukset ja hoidot aloitetaan mahdollisimman pian. Usein muistiongelmat aiheutuvat stressistä tai unen puutteesta eikä niillä ole yhteyttä muistisairauksiin.
Pääsin 8. tasolle. Sanarimpsut painuivat tosiaan parhaiten muistiin, kun niiden välille pystyi rakentamaan jotain loogisia yhteyksiä. 8. tasolla pystyin yhdistämään toisiinsa vain kolme ensimmäistä sanaa (väsynyt, kirjailija, ruokavalio), mutta sen jälkeen tulleista n. seitsemästä sanasta muistin vain ensimmäisen ja viimeisen.
Varhaisemmilla tasoilla huomasin myös, että sanat painuivat mieleen paremmin, kun ne luki ruudulta vain kerran ja alkoi sitten toistaa niitä heti päässään katsoen muualle.
6-taso