Miksi ylipaino kirjoitetaan omakantaan
Vaikka kyseessä olis nenä ongelma tai kurkkukipu 😂 YLIPAINOA
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino saattaa vaikuttaa myös lääkeaineiden annostukseen ja/tai vaikuttavuuteen joten myös sen vuoksi sen on oleellinen tieto.
Potilaan habituksen/ulkoisen olemuksen inspektio on osa tutkimusta.
Voi vaikuttaa, mutta eikö ole hullua se, että labrakokeita otettaessa ei mitata ihmisen painoa? Eli jos lääkeainetta pitää olla x mmol/L verenkierrossa, niin silloin labrakoetta otettaessa pitäisi myös tietää se paino, eikä vain lääkettä annosteltaessa.
Ei sinne Oma Kantaan mitään kirjata, vaan sairauskertomukseen. Niitä ei ole ensisijaisesti tarkoitettu tiedonvälitykseen potilaalle vaan toisille ammattilaisille. Jos maallikkopotilas haluaa välttämättä näitä ammattilaisten keskinäisiä viestejä lukea, niin sitten pitää olla vetämättä hernettä nenään siitä että siellä lukee hänen yleistä terveydentilaansa koskevia tosiasioita. Jos niiden tekstien lukemisesta tulee paha mieli, niin ehkä niitä ei tarvitse lukea.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa se, että tutkitusti siellä valkoisen takin sisällä on itseuhoisempi ja hullumpi ihminen kuin sinä itse. Eli siis lääkärit tekevät eniten akateemisista itsareita, ovat lääkekoukussa jne. Varmaan osin tästä syystä Kirjauksilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä jatkohoidon suhteen, sillä ei niitä kukaan toinen lääkäri jaksa lukea, vaan aina aloitetaan alusta.
Paremminhan niitä jaksettaisiin lukea kun niihin kirjataan vain oleelliset asiat. Ei kukaan jaksa lukea kirjausta siitä onko joku ollut viisi vuotta sitten obeesi vai ei. Sen kyllä näkee vastaanotolla onko hän sitä tällä hetkellä ja oikeastaan vain sillä on merkitystä.
Merkitystä hyvinkin voi olla myös kirjauksella, että potilaan kanssa on keskusteltu ravitsemuksesta. Valistuksen antamisesta uudelleen tuskin olisi mitään hyötyä.
Kai sinne kirjataan aina joku havainto painosta, mulla on usein lääkäri kirjannut että ”hoikka”, ja vaiva on ollut joku migreeni tms.
Vierailija kirjoitti:
Näin kaupassa tänään tosi lihavia 50-60 v naisia. Takapuoli oli kuin jokin hyppyri
"Hyppyreitä" näkee, tuleeko sellaiset paljosta istumisesta? Vai onko entinen/nykyinen treenaaja joka on muuttunut obeesiksi.
Jos henkilö saa esim. sairauskohtauksen on ensihoitajien hyvä varautua "isoon" potilaaseen, jos tarvitaan vaikka lisää kantajia eli on hyvä olla tiedot siellä kannassa myös ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mahdollinen ylipaino voi vaikuttaa terveyteen?
Lihavuus ei aiheuta yhtään sairautta, mutta lisää riskiä. Vastaavalla tavalla liikunta lisää riskiä halvaantua, vammautua jne. Sitä tosin ei pahemmin kysellä miten liikut.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö saa esim. sairauskohtauksen on ensihoitajien hyvä varautua "isoon" potilaaseen, jos tarvitaan vaikka lisää kantajia eli on hyvä olla tiedot siellä kannassa myös ylipainosta.
Täydellistä puppua. Ensihoitajilla on eri tietojärjestelmät ja he eivät voi lukea potilaiden epikriisejä.
Vissiin aika moni haluaisi kuulla valheita lääkäriltä tms. "Kerro minulle ettei ylipainoni vaikuta terveyteeni. Pliis. Se olis niin kiva. Kehopositiivisuus ja sillee."
Vierailija kirjoitti:
Vissiin aika moni haluaisi kuulla valheita lääkäriltä tms. "Kerro minulle ettei ylipainoni vaikuta terveyteeni. Pliis. Se olis niin kiva. Kehopositiivisuus ja sillee."
Ensin pitäisi todistaa että vaikuttaa. Silloin kirjaus olisi järkevä. Arvailu ei kuulu tieteeseen.
Minulla on ain a lukenut että normaalipainoinen, joskus jonkun lääkärin tekstissä hoikka. Niinkuin olenkin.
Luulen että lääkäreillä on käytössään myöskin jokin muu sivu jolle kirjoittavat huomioitaan potilaista, koska esim itse käytyäni keskussairaalassa osasi myöhemmin tk.n lääkäri kertoa minulle käynnistäni asioita joita ei omakannassa näy minulle itselleni, mutta jotka olin kertonut keskussairaalan lääkärille. Joista taas ei tk.n lääkärillä ollut mitään tietoaa ennestään, koska näitä asioita en ollut kertonut millään käynnilläni tk:Ssa
Vierailija kirjoitti:
Olin ollut psykoosin takia psykiatrisella osastolla monta kuukautta. Kun vihdoin pääsin pois sain tietysti sieltä lääkärin loppuraportin. Keskeinen teema tekstissä oli ylipainoni, sana obeesi mainittiin ainakin kolmesti ja itse psykoosista oli aika vähän juttua. Tiesin toki itsekin olevani lihava, ei siinä mitään, mutta ei se raportti varsinaisesti mieltä ylentänyt, koska siinä vaiheessa ylipaino oli kyllä ongelmistani pienin eikä liittynyt psykoosiini millään tavalla.
Kyllä liittyy. Psykoosisairaudet altistavat ihmiset myös huonommalle yleisterveydelle kuten metabolisille sairauksille. Myös jotkut lääkkeet aiheuttavat painonnousua. Niinpä se on oleellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ain a lukenut että normaalipainoinen, joskus jonkun lääkärin tekstissä hoikka. Niinkuin olenkin.
Luulen että lääkäreillä on käytössään myöskin jokin muu sivu jolle kirjoittavat huomioitaan potilaista, koska esim itse käytyäni keskussairaalassa osasi myöhemmin tk.n lääkäri kertoa minulle käynnistäni asioita joita ei omakannassa näy minulle itselleni, mutta jotka olin kertonut keskussairaalan lääkärille. Joista taas ei tk.n lääkärillä ollut mitään tietoaa ennestään, koska näitä asioita en ollut kertonut millään käynnilläni tk:Ssa
Ennenvanhaan oli, nykyisin pitäisi mennä kantaan kaikki. En kyllä toisaalta ihmettelisi vaikka olisi verotiedot ja muut hoitoon vaikuttavat tekijät jossain salaisessa tietokannassa. TH:ta kun eivät GDPR:t ja muut lait koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ollut psykoosin takia psykiatrisella osastolla monta kuukautta. Kun vihdoin pääsin pois sain tietysti sieltä lääkärin loppuraportin. Keskeinen teema tekstissä oli ylipainoni, sana obeesi mainittiin ainakin kolmesti ja itse psykoosista oli aika vähän juttua. Tiesin toki itsekin olevani lihava, ei siinä mitään, mutta ei se raportti varsinaisesti mieltä ylentänyt, koska siinä vaiheessa ylipaino oli kyllä ongelmistani pienin eikä liittynyt psykoosiini millään tavalla.
Kyllä liittyy. Psykoosisairaudet altistavat ihmiset myös huonommalle yleisterveydelle kuten metabolisille sairauksille. Myös jotkut lääkkeet aiheuttavat painonnousua. Niinpä se on oleellinen asia.
Lääkkeiden aiheuttama lihavuus olisi oleellinen asia ja vaikka sille on ICD-koodinsakin, sitä vältetään kuin ruttoa. Lihavuustilastoissa lääkkeiden aiheuttama lihavuus unohdetaan täysin, vaikka voisi olettaa, että jos noin 500 000 syö lääkkeitä, joiden tiedetään lihottavan, niin sen pitäisi näkyä jossain. Antibiootit ja muut siihen päälle.
Jospa nyt kuitenkin luottaisitte lääkärien ammattitaitoon ja siihen, että tietävät oireiden kannalta merkittävät seikat. Ihan naurettavista turhista asioista valitatte täällä.
Totta kai ylipaino mainitaan? Ihan kuin verenpainekin. Mulla on BMI merkattu jokaiselta käynniltä, justiinsa kävin kattomassa. Kyllähän tupakointikin mainitaan, riski terveydelle kun on. Terkuin läski.
Vierailija kirjoitti:
Jospa nyt kuitenkin luottaisitte lääkärien ammattitaitoon ja siihen, että tietävät oireiden kannalta merkittävät seikat. Ihan naurettavista turhista asioista valitatte täällä.
Jospa emme kuitenkaan luottaisi, niin omituisia kirjauksia saa välillä lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa emme kuitenkaan luottaisi, niin omituisia kirjauksia saa välillä lukea.
Sinä et maallikkona taida ymmärtää, kuinka vähäpätöiseltä vaikuttavat asiatkin voivat vaikuttaa potilaan oireenkuvaan ja sairauksiin.
No kyllä muakin nauratti kun ennen leikkausta esitiedot potilaasta olivat: ylipainoinen, fiksun oloinen. BMI:ni on toki 25.1 eli faktaahan se, mutta että lääkärillä ei ollut mitään muuta sanottavaa minusta :D.
En siis asu Suomessa...
Kannattaa muistaa se, että tutkitusti siellä valkoisen takin sisällä on itseuhoisempi ja hullumpi ihminen kuin sinä itse. Eli siis lääkärit tekevät eniten akateemisista itsareita, ovat lääkekoukussa jne. Varmaan osin tästä syystä Kirjauksilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä jatkohoidon suhteen, sillä ei niitä kukaan toinen lääkäri jaksa lukea, vaan aina aloitetaan alusta.