Miksi ylipaino kirjoitetaan omakantaan
Vaikka kyseessä olis nenä ongelma tai kurkkukipu 😂 YLIPAINOA
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin lapsen kanssa kouluuntulotarkastukseen. Omakannassa oli kirjoitettu: "Lapsen isä läsnä tarkastuksessa. Isällä jonkin verran ylipainoa keskivartalon seudulla. Lapsi kehittynyt ikätasoaan vastaavasti"
Just. Potilasteksteihin ei saa kirjoittaa toiseen liittyviä asioita. Tee huomautus, jos oppisivat kirjaamaan oikein.
No tota noin. Kyllä esimerkiksi terveystarkasuksissa on välillä hyvinkin olennaista esim. muun perheen vointi. Jos perheessä on työttömyyttä ja se vaikuttaa asiakkaaseen, niin toki se syy kirjataan. Myös jos on vakavia sairauksia, niin toki huonon olon syy kirjataan. Mitä tämä nyt taas on? Suvun sairaudet seulotaan hyvinkin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Potilas nytkytteli välillä vasenta polvea". Eikä käyntini liittynyt mitenkään polviin (tai mt-ongelmiin)
Ilman asiayhteyttä emme voi tietää, oliko olennainen tieto. Minä maallikkonakin voin keksiä montakin tilannetta, jossa polven nytkytys voisi olla olennainen oire. Selkäkivut. Kipu missä vaan kropan osassa (itselläni kun sormi oli poikki niin ravistelin toista kättä, koska se lievitti kipua ja kipeää kättähän ei voinut nytkyttää). Syvä laskimotukos.
Keskushermostosairaus, MS-tauti, CP-vamma, Parkinson. Selkäydinvamma. Neuropsykiatrinen sairaus kuten Tourette. Hermostuneisuus: ehkä potilas haluaisi kertoa jotain olennaista, mutta ei tohdi, potilas kerää rohkeutta.
Osa menee varmaan metsään lääketieteellisesti, mutta nyt näin villeinä arvauksina.
No jos lääkäri olisi epäillyt jotain listalla olevaa, niin eikö olisi pitänyt tehdä lähete jatkohoitoon eikä vaan todeta asia polven nytkyttelyn osalta. Olen nähnyt sellaisia lääkärin tekstejä, joissa pohditaan mihin vaivaan oire voisi potentiaalisesti liittyä, mutta asialle ei ole tehty muuta jatkoa ajatellen, vain kirjattu. Eikä tähän asiaan siis ole myöhemminkään palattu.
Ylipaino saattaa vaikuttaa myös lääkeaineiden annostukseen ja/tai vaikuttavuuteen joten myös sen vuoksi sen on oleellinen tieto.
Potilaan habituksen/ulkoisen olemuksen inspektio on osa tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin lapsen kanssa kouluuntulotarkastukseen. Omakannassa oli kirjoitettu: "Lapsen isä läsnä tarkastuksessa. Isällä jonkin verran ylipainoa keskivartalon seudulla. Lapsi kehittynyt ikätasoaan vastaavasti"
Just. Potilasteksteihin ei saa kirjoittaa toiseen liittyviä asioita. Tee huomautus, jos oppisivat kirjaamaan oikein.
No tota noin. Kyllä esimerkiksi terveystarkasuksissa on välillä hyvinkin olennaista esim. muun perheen vointi. Jos perheessä on työttömyyttä ja se vaikuttaa asiakkaaseen, niin toki se syy kirjataan. Myös jos on vakavia sairauksia, niin toki huonon olon syy kirjataan. Mitä tämä nyt taas on? Suvun sairaudet seulotaan hyvinkin tarkkaan.
Joo, mutta miksi ei tehdä kirjausta postiiviseen sävyyn: Vanhempi työttömänä, joten hänellä on aikaa tehdä lapsilleen ravitsevaa ruokaa ja huolehtia muutenkin ylimääräisen ajan vuoksi. Oletko nähnyt tällaisia kirjauksia? Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa moni kanta teksti "todella laiha 29 vuotias nainen..."
Ei oo kivaa.
Sinne kuitenkin on tarkoitus kirjata terveydentilaa koskevat ja siihen mahdollisesti vaikuttavat havainnot ja tiedot eikä tsemppikirje tai deittiprofiili.
Pointti olikin siinä että sinne näköjään kirjataan sekä yli että alipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta miksi ei tehdä kirjausta postiiviseen sävyyn: Vanhempi työttömänä, joten hänellä on aikaa tehdä lapsilleen ravitsevaa ruokaa ja huolehtia muutenkin ylimääräisen ajan vuoksi. Oletko nähnyt tällaisia kirjauksia? Minä en.
Sinne kirjataan vain neutraalisti "vanhempi työttömänä" eikä lääkärin/hoitajan omia arvailuja siitä käyttääkö vanhempi aikansa ryyppäämiseen vai ruuanlaittoon.7
Mua on ihmetyttänyt toisin päin.
Olen 78-kiloinen, 166-senttinen nainen. Katselin omakantaa ihan muista syistä, mutta tämä vartalosta kahdelta eri lääkäriltä:
-Normaalipainoinen (no en ole)
-Terve habitus, hoikahko...(tää oli jotain tosi kummallista)
Olen toki ryhdikäs ja urheilullinen, mutta kyllä tässä läskiä on enemmän kuin tarpeeksi.
Että onko lääkäritkin tulleet sokeiksi selvälle lihavuudelle?
Jos menee flunssan vuoksi lääkäriin eikä muuta. Miksi silloin kirjoitetaan muuta esim" asiakas vahvasti ylipainoinen ja masentunut."
Nämä jäävät sitten siihen kantaan ja seuraavalle lääkärille ," tietoa", joka ei kuulunut tuohon käyntiin, varsinkin jos ei asiakas ole ottanut itse puheeksi
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkeihisi liittyy sillä, että hengitystiet ahtautuvat hieman monella ylipainoisella. Tämän takia uniapnea on ylipainoisilla yleisempää.
Lisäksi ylipaino aiheuttaa elimistöön jatkuvan tulehdustilan, joka on rasite noiden muiden tulehdusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mua on ihmetyttänyt toisin päin.
Olen 78-kiloinen, 166-senttinen nainen. Katselin omakantaa ihan muista syistä, mutta tämä vartalosta kahdelta eri lääkäriltä:
-Normaalipainoinen (no en ole)
-Terve habitus, hoikahko...(tää oli jotain tosi kummallista)
Olen toki ryhdikäs ja urheilullinen, mutta kyllä tässä läskiä on enemmän kuin tarpeeksi.
Että onko lääkäritkin tulleet sokeiksi selvälle lihavuudelle?
Onko sinulla iso peppu ja kapeat hartiat? Mielikuva istuessa voi olla hoikempi kuin isorintaisella normaalipainoisella, kun sääret ei näy.
Eikö mahdollinen ylipaino voi vaikuttaa terveyteen?
Näin kaupassa tänään tosi lihavia 50-60 v naisia. Takapuoli oli kuin jokin hyppyri
Kait se kuuluu normaaliin terveyden seurantaan merkitä painoa kantaan. Itsellenikin oli merkitty. ”Normaalipainoinen, BMI 23” kun olin ensimmäistä kertaa neuvolassa.
En oo ikinä uskaltanut mennä lukemaan noita.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee flunssan vuoksi lääkäriin eikä muuta. Miksi silloin kirjoitetaan muuta esim" asiakas vahvasti ylipainoinen ja masentunut."
Nämä jäävät sitten siihen kantaan ja seuraavalle lääkärille ," tietoa", joka ei kuulunut tuohon käyntiin, varsinkin jos ei asiakas ole ottanut itse puheeksi
Tuo masennus on kyllä tuollaisessa tilanteessa asiaton kirjaus, koska flunssaisena ihminen voi vaikuttaa "masentuneelta" ihan vain siksi, koska on fyysisesti väsynyt. Itselläni masennuksen aiheuttama väsymys "tuntuu päässä" aikalailla samanlaiselta kuin masennuksen aiheuttama väsymys. Ainut ero on vain se, että flunssaväsymykseen auttaa lepo, mutta masennusväsymykseen ei lepo auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin lapsen terveyden kannaltahan tuo on tärkeä tieto. Isä on ylipainoinen -> perheessä ei elintavat välttämättä ole terveellisimmät mahdolliset -> lapsenkaan elintavat eivät ehkä ole terveet, kun vanhemmat eivät osaa omasta terveydestäänkään pitää huolta -> kannattaa seurata lapsen painon kehitystä ja terveyttä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin lapsen terveyden kannaltahan tuo on tärkeä tieto. Isä on ylipainoinen -> perheessä ei elintavat välttämättä ole terveellisimmät mahdolliset -> lapsenkaan elintavat eivät ehkä ole terveet, kun vanhemmat eivät osaa omasta terveydestäänkään pitää huolta -> kannattaa seurata lapsen painon kehitystä ja terveyttä tarkemmin.
Olisiko lapsen tarkemmasta painon tarkkailusta tuossa kohtaa jotakin hyötyä?
Tuttua. Tapaturmassa murtunut ranne alkoi särkeä pari vuotta onnettomuudesta. Lääkärin teksti alkoi "30-vuotias obeesi nainen..."
Mun mielestä on justiinsa ihanaa, kun joka kerta kun käyn lääkärillä, saan kuulla miten hoikka olen ja myöhemmin lukea saman Kannasta. Ihan ihmettelen, miksi se pitää erikseen mainita, koska en ole mallin mitoissa kuitenkaan. BMI 20 eli ihan normaali. Mutta ehkä se suhteutetaan sitten siihen, että olen kolmekymppinen neljän lapsen äiti. Ehkä sitten tässä skenessä se hoikkuus on mainittava asia, en tiedä.
Lääkärit kirjoittavat mielestäni suht asiallisesti, mutta terkkari ja sh:t monesti ihan mitä sattuu, täysin epäolennaisia asioita. Monesti myös väärin: ei esim. se, että vanhempi tekee nelipäiväistä viikkoa ja on osittaisella hoitovapaalla ole sama asia kuin että lapsi on perhepäivähoidossa.
Koska mielisairaus ja läskiys.