Sanna Marin ehdottaa 6h työpäivää ja 4pv työviikkoa
Mun mielestä ehdotus on kannatettava. Omassa toimistotyössäni saisin aivan varmasti hommat tehtyä tuossa ajassa. Ja työaika toki joustaa. Jos olisi kiireinen viikko, niin voisin tehdä 5 päivää ja ottaa takaisin, kun tahti taas hellittää.
Tuotantotyössä homma ei tietenkään ole noin yksioikoinen, mutta kyllä sielläkin työaikajärjestelyillä homma saataisiin toimimaan.
Eihän se voi olla niin, että 8h työpäivä on joku jumalallinen totuus. Ja ennen vanhaan töitäkin tehtiin lauantaisin. Lauantaivapaan tultua ei täällä silloinkaan elinkeinoelämä romahtanut.
Kommentit (302)
Omassa työssäni tuo vaikuttaisi niin, että pitäisi olla lisää työntekijöitä, mutta toisaalta, työllisyysastehhan siitä nousisi, mikä olisi hyvä juttu.
Lisäisi kyllä huomattavasti jaksamista ja tehokkuutta, minulle tosin riittäisi sekin, että jompikumpi toteutuisi, eli joko 6 tunnin työpäivät tai 3 vapaata/viikko. Tällä hetkellä lepoa on liian vähän, yksittäisiä vapaapäiviä ja töitä voi olla 6 päivänä viikossa ja työvuorot olla 9 tuntisia. Vuoropäiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin on idiootti. Tuo hänen ehdotuksensa on jo olemassa. Sitä kutsutaan osa-aikaiseksi työksi.
Ainoa vaan että sillä ei nyky-Suomessa tule toimeen. Sanna voisi sen sijaan alkaa laskemaan, miten sillä pienellä palkalla tulisi toimeen. Pitäisikö valtion verotusta helpottaa Suomen oloissa elintärkeissä asioissa kuten lämmitys, ruoka ja bensa?
Itse olet idiootti jos luulet, että päätökset tapahtuvat tyhjiössä. Tottakai uudistuksia täytyy tehdä niin, että joudutaan ottamaan huomioon lukuisia eri tekijöitä ja pyrkiä tasapainottamaan niitä. Juurihan hallitus ilmoitti, että esim sähkönsiirtojen hinnannousuihin tulee nyt katto, nehän ovat nousseet ihan järjettömästi viimeiset 5 (?) vuotta.
Keskustelua pitää käydä, ja Marin on tehnyt keskustelunavauksen. Miksi vihaat keskustelua?
Itse teen kuusituntista työpäivää (viisipäiväistä viikkoa ts. 80%), enkä vaihtaisi tätä mihinkään. Elän elääkseni, en tehdäkseni työtä. Olen muutakin kuin yhteiskunnan työmuurahainen. Palkkani on ihan hyvä näinkin, yleisen keskiansion mukainen.
Marinin utopiassa tiettyjen ammattien ja töitten pituus ei vähenisi. Veikkaan tarhatätien työn olevan juuri näitä. Syinä vaikkapa se että vanhemmat saa lisää omaa aikaa eli ihanaa lapsivapaata aikaa ja/tai lasten hoitoaika pitenee koska vanhempien on tehtävä kahta työtä jotta selviävät laskuista yms. (tämä on todennäköisempää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan kans muksut hoidettua ihan murto-osassa tuosta. Voin heittää puuhakirjan eteen ja sit vaikka tabletin. Keskenäänhän ne muutenkin viihtyy. Tarvitaanko mua iltapäivällä mihinkään ku te vanhemmatkin tuutte hakemaan lapsenne 6h työpäivänne loputtua? T. Lto
Toivottavasti et oikeasti ole mikään lastenhoitaja. Tottakai sinunkin työpäiväsi lyhenee Jos vanhempienkin, miksi se tarkoittaa että pitää istua tabletilla koko se 6h miksei voi tehdä samoja asioita kuin nyt sen 8h?
Mitä jos työtä ei syntyisikään lisää? Työnantajat vaan tiivistäisivät tahtia.
Sekin kyllä aluksi riittäisi, että tiukennettaisiin lakia muuten lepopäivien osalta. Eli esim. niin että ei saisi olla yksittäisiä lepopäiviä, että saisi olla korkeintaan 5 päivää putkeen töitä ja että työpäivät ei saisi olla yli 8 tuntisia.
Sen lisäksi tulisi valvoa tarkemmin taukojen toteutumista työpäivän aikana, sanktioita työnantajalle jos eivät toteudu. Tämän voisi tarkasta työntekijöiden taholta nimettömällä kyselyllä helposti.
Faith kirjoitti:
Virkistävä ehdotus! Useammalle riittäisi töitä näin eikä työssäkäyvien taakka olisi liian raskas. Kokeilemisen arvoinen.
Hirmu virkeää joo kun ei meinaa palkka nykyiselläkään riittää. Virkeä ehdotus johtaisi siihen, että yhä useampi työssäkäyvä ihminen joutuisi hakemaan sossun luukulta lisää rahaa, koska palkka ei riitä elämiseen. Mitä järkeä siinä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin on idiootti. Tuo hänen ehdotuksensa on jo olemassa. Sitä kutsutaan osa-aikaiseksi työksi.
Ainoa vaan että sillä ei nyky-Suomessa tule toimeen. Sanna voisi sen sijaan alkaa laskemaan, miten sillä pienellä palkalla tulisi toimeen. Pitäisikö valtion verotusta helpottaa Suomen oloissa elintärkeissä asioissa kuten lämmitys, ruoka ja bensa?
Aivan niin, sen takia tarvitaan lakimuutos. Osa-aikainen työ ei ole sama kuin lain mukainen 6h työpäivä. Palkka siis samana, mutta vähennetään turhaa työpaikalla notkumista. Miten ihmeessä se 8h on joku jumalan valo ja totuus, minkä mooses sai kivitaulussa tullessaan vuorilta? Se on keksitty juttu aivan yhtä paljon kuin 6h työpäivä.
Onko kaikista työttömistä työelämään, niin että työnantajat olisivat heihin tyytyväisiä? Esim. 10 000 kansallispukuista, tai luulosairaat.
Ruotsissahan 6 tuntinen työpäivä on toteutettu kokeiluna ilman, että palkat siitä laskivat.
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3652122-ruotsin-6-tunnin-tyoaika…
Tuohan olisi hyvä. Saisin sitten ylityökorvausta kun teen 5 päivää ja 8h töitä 👍
Olin juuri tt-vuositarkastuksessa ja nauratti, kun siellä syynättiin tuloksia, että mistä voisi nyt sitten parantaa, kun arvot näyttivät ilmeisesti ikäiselleni liian hyviltä ja jostain on aina pakko päästä sanomaan. Kovasti innostui tt-hoitaja, kun utelussaan pääsi selville, että ei, en nuku 8 t yöunia. Kyllä pitää nukkua! Kun sanoin, että yksinkertaisesti se ei ole unirytmini, vaan nukun 1-2 t illalla, valvon ja nukahdan uudelleen, jolloin nukun 6-7 t. En ole väsynyt ja voit nähdä lapustasi, että terveyteni ei ole tästä kärsinyt.
Mutta onpas vaan, hänen mielestään. No jos se on totta, en sitten tiedäkään, mikä superterve olisin. Mutta tämä on osoitus luutuneista ajatuksista suomalaisessa työelämässä. Jos minä voisin tulla 8 aikaan duuniin (kuten nytkin teen) ja lähteä sieltä 14 aikaan, varmasti olisin vielä pirteämpi, kun jäisi aikaa muutakin tehdä kuin ottaa päiväunet. Nyt valitettavasti tämä luontainen rytmini tarkoittaa, että jos olen kotona 16-18 aikaan, ei siinä normitoimien lisäksi juuri muuta tehdä, kun pyykit ja siivoukset ynnä muut on jossain vaiheessa hoidettava nekin.
Olen toki yrittänyt sitäkin, että pilkin vaan kuolonväsyneenä kiltisti klo 22 saakka voidakseni nukkua siivosti 8 t yöunet. Katastrofi, sillä nukahdan kyllä, mutta herään 6 t jälkeen väsyneenä, enkä saa unta.
Olen tässä seurannut töissä ihmisiä. Tosi moni uupunut, kyllästynyt, stressaantunut. Kun ehdotan esim vuorotteluvapaalle lähtöä muutamaksi kuukaudeksi niin pöyristyvät. Eihän se käy: millä maksavat laskut ja velkaa niin paljon jne jne. Ja päällimmäisenä pelko, että saa potkut sen jälkeen eikä pääse takaisin omiin töihin. Tosi harva valmis laskemaan elintasoaan. Onneksi itse olen voinut pitää vuorotteluvapaan ja lähteä veemäisestä työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet idiootti jos luulet, että päätökset tapahtuvat tyhjiössä. Tottakai uudistuksia täytyy tehdä niin, että joudutaan ottamaan huomioon lukuisia eri tekijöitä ja pyrkiä tasapainottamaan niitä. Juurihan hallitus ilmoitti, että esim sähkönsiirtojen hinnannousuihin tulee nyt katto, nehän ovat nousseet ihan järjettömästi viimeiset 5 (?) vuotta.
Keskustelua pitää käydä, ja Marin on tehnyt keskustelunavauksen. Miksi vihaat keskustelua?
Minusta sähkönsiirron hinnankorotukset ovat olleet kohtuullisia.
t. Caruna-Pekka
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissahan 6 tuntinen työpäivä on toteutettu kokeiluna ilman, että palkat siitä laskivat.
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3652122-ruotsin-6-tunnin-tyoaika…
Tyhmät ruotsalaiset ryssivät 6 tunnin työpäiväkokeilun. Olisi pitänyt maksaa palkkaa vain 6 tunnilta, niin kokeilu olisi ollut menestys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan huikeat 10,50€/h joten mitä järkeä olisi jatkaa työntekoa, jos tuntien määrää vähennettäisin reilusti?
koita ymmärtää että palkka pysyisi samana mitä 8h:lla..
Työpäivä lyhenisi kaikilla.Meinaat että työnantaja maksaa saman liksan vaikka työntekijä ei tulisi yhtenä päivänä töihin 😂😂
Tämä todella on tämän logiikan takana.
Ajatellaan työn tuottavuuden olevan niin noussut, että pienempi työaika riittää.
Jossain teollisuudenaloilla tämä todella toimisi, ja tietääkseni 6h työvuoroja on menestyksellä kokeiltu.
Mutta kun se ei ole yleistettävissä.
Jossain työvoimavaltaisilla aloilla homma ei toimi, katteissa ei ole löysiä, jotka voisi ulosmitata kasvaviin palkkakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Sekin kyllä aluksi riittäisi, että tiukennettaisiin lakia muuten lepopäivien osalta. Eli esim. niin että ei saisi olla yksittäisiä lepopäiviä, että saisi olla korkeintaan 5 päivää putkeen töitä ja että työpäivät ei saisi olla yli 8 tuntisia.
Sen lisäksi tulisi valvoa tarkemmin taukojen toteutumista työpäivän aikana, sanktioita työnantajalle jos eivät toteudu. Tämän voisi tarkasta työntekijöiden taholta nimettömällä kyselyllä helposti.
Saksassa tuli laki että ei saa tehdä yli 10 tunnin päiviä. Tiedän kollegoidenni tekevän silti joskus 12 tuntisia päiviä, mutta laittavat 2 ylimääräistä tuntia seuraavalle päivälle kun tekevät tavallisen 8 tunnin päivän.
Vierailija kirjoitti:
TOTTA.
Ja varallaolosta tai työhön pyytämisestä vapaapäivänä pitäisi aina maksaa extraa. Ketuttaa kun vapaalla ei saa olla rauhassa, vaan pyydetään töihin. Erityisesti ottaa päähän, jos on sopinut menoja ja joutuu selittämään niitä työnantajalle. Pahimmillaan mut on kutsuttu yhdessä työpaikassa lomalla töihin. Esimies itse teki sitä koko ajan, ja oletti, että me alaisetkin suostutaan siihen.
Taukoja voisi helposti valvoa sähköisesti. Työntekijä joutuisi leimaamaan itsensä tauolle ja pois tauolta. Ja sitten luotaisiin valtiollinen ilmiantopuhelin, johon saisi soittaa, jos työntekijöillä teetettäisiin töitä tauoilla. Tällä lyhenisi kyllä myös pinnaajien tauot, meillä on näitäkin, joita ei tahdo kuulua tauolta töihin.
Summa summarum. Mun työnantaja joutuisi ainakin palkkaamaan lisää väkeä näillä ehdoilla.
Mistä sitten saadaan veroeuroja lähetettäväksi afri_kkaan ja pak*laisille 3,2 miljardia?
Työttömyys maksaa Suomelle yli 10 miljardia euroa joka vuosi. Mielestäni on kohtuullinen odotusarvo, että jos työpäivää lyhennetään tai työpäivien määrää vähennetään niin yhä useampi on töissä. Väkisinkin, vaikka jossakin yksittäistapauksessa työnantaja voisi mielenosoituksellisesti kyrvähtää ja tehdä toisin kuin yritykselle olisi viisasta. Tuo 10 miljardia euroa jakautuisi uudella tavalla. Hyvin suurelta osin nykyisille saajille mutta sillä erotuksella että he tekisivät tavanomaiseksi katsottavaa työpanosta yhteiskunnan hyödyksi. Ei huono. Tämä aikaansaa tulevaisuudenuskoa ja kysyntää. Täysipäiväisiä työpaikkoja olisi paljon paljon enemmän tarjolla jos täysipäiväisen työpaikan vaatimukset laskevat. Yhä useampi osa-aikainen nauttisi täysipäiväisestä työstä joka on toki vähemmän kuin nykyinen käsitys täysipäiväisestä työstä.