Sanna Marin ehdottaa 6h työpäivää ja 4pv työviikkoa
Mun mielestä ehdotus on kannatettava. Omassa toimistotyössäni saisin aivan varmasti hommat tehtyä tuossa ajassa. Ja työaika toki joustaa. Jos olisi kiireinen viikko, niin voisin tehdä 5 päivää ja ottaa takaisin, kun tahti taas hellittää.
Tuotantotyössä homma ei tietenkään ole noin yksioikoinen, mutta kyllä sielläkin työaikajärjestelyillä homma saataisiin toimimaan.
Eihän se voi olla niin, että 8h työpäivä on joku jumalallinen totuus. Ja ennen vanhaan töitäkin tehtiin lauantaisin. Lauantaivapaan tultua ei täällä silloinkaan elinkeinoelämä romahtanut.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajapuoli on jo pitkään hokenut paikallista sopimista, mutta tälläisiä ehdotuksia sitten pidetään täytenä haihatteluna.
Olen kohtuuvaativassa asiantuntijatehtävässä ja voin suoraan sanoa, että todellakaan en paina duunia 8.00-16.30. Nytkin kirjoittelen tässä.
Työurani on tällä hetkellä myös pitkä, yli 30 vuotta (lähemmäs 40 jo). Terveys on toistaiseksi hyvin kestänyt, mutta se johtuukin juuri siitä, että työkokemus on kerttynyt = en valvo enää öitäni huolehtimassa juttuja ja osaan ottaa työn lomassa rentoja hetkiä. En hössää enkä sotke muiden töitä hössäämisellä. Osaan nähdä, mikä on oikeasti tärkeää ja kiireellistä ja mistä voin sanoa, että odottelepa huomiseen/ensi viikkoon. Olen oppinut, miten tärkeää on hoitaa työpaikan ihmissuhteet ystävällisesti, mutta tarpeellinen etäisyys säilyttäen.
Rahaa on kertynyt myös, joten hyvin voisin tehdä diilin, jossa rehellisesti annan ihan saman panoksen kuin nytkin teen, työnantaja hyötyisi yksinkertaisesti vähentämällä palkastani 25 %, jos saisin tehdä 4 päiväistä viikkoa.
Mutta ei, tälläinen paikallinen sopiminenhan ei tule kuuloonkaan. Koska Suomessa ei myönnetä juuri sitä, että työt ja työntekijät ovat yksilöllisiä ja erilaisia. Kaikki samaan nippuun vaan, juuri koulun penkiltä tulleet kokeneiden kanssa. Väsyneet, sairastavat samaan nippuun terveiden kanssa. Ammateissakaan ei voida myöntää, että eri ammatit rasittavat eri lailla.
Ihmisiä ei uskalleta kohdella yksilöinä, koska johtajilla ei ole tarpeellista pätevyyttä johtaa = käsitellä asiasta nousevia puheita, kateutta, jne.
Miksi lakimuutos oli tarpeen? Mikä estää sinua tekemästä uutta työsopimusta, jossa sovitaan osa-aikatyöstä 80% työajalla?
Sanoin sen juuri viestissäni. Suomalainen johtajuus on heikkoa. Ilman työvoimalain tms. muutoksia ei ainakaan meillä ole johtajilla m*unaa lähteä sopimaan yksittäisten työntekijöiden kanssa yhtään mitään. Tai ylipäätään muuttamaan "vanhoja, hyviä sääntöjä".
Ihan tutkitusti Suomessa voitaisiin - ja ilmastoa ajatellen pitäisi - tehdä huomattavasti enemmän etätyötä. Silti suomalaisissa firmoissa on tähän vielä suuri vastustus. Johtuu juuri tästä tuntien palvonnasta, ilmeisesti pelätään, että sitten ihmiset lonivat kotonaan. Huvittavaahan se on, kun katsoo lonimista toimistolla. Itse teen etäpäivänä oitis työt pois alta, kun aika ei mene keskeytyksiin ja höpötyksiin, joita toimistolla tulee eteen jatkuvalla syötöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan kans muksut hoidettua ihan murto-osassa tuosta. Voin heittää puuhakirjan eteen ja sit vaikka tabletin. Keskenäänhän ne muutenkin viihtyy. Tarvitaanko mua iltapäivällä mihinkään ku te vanhemmatkin tuutte hakemaan lapsenne 6h työpäivänne loputtua? T. Lto
Toivottavasti et oikeasti ole mikään lastenhoitaja. Tottakai sinunkin työpäiväsi lyhenee Jos vanhempienkin, miksi se tarkoittaa että pitää istua tabletilla koko se 6h miksei voi tehdä samoja asioita kuin nyt sen 8h?
Vierailija kirjoitti:
Tienaan huikeat 10,50€/h joten mitä järkeä olisi jatkaa työntekoa, jos tuntien määrää vähennettäisin reilusti?
Pieniä tuntipalkkoja pitäisi nostaa, ja kuukausipalkkoja tarkistaa ehkäpä jopa alaspäin.
Itse teen vastaavalla tuntipalkalla osa-aikaista viikkoa. Tulotaso tukipummien tasolla. Tuloverot pienet, mutta muut verot kohtuuttomia palkkaani nähden. Esim. verot, vakuutukset, sähkö ja bensa aiheuttavat jatkuvasti ongelmia tulotasollani, puhumattakaan yllättävistä menoista, kuten hammaslääkäristä tai koneiden ja laitteiden hajoamisesta. En tulisi tällä toimeen, jos olisi alaikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan huikeat 10,50€/h joten mitä järkeä olisi jatkaa työntekoa, jos tuntien määrää vähennettäisin reilusti?
koita ymmärtää että palkka pysyisi samana mitä 8h:lla..
Työpäivä lyhenisi kaikilla.Yritä itse ymmärtää, ettei asiat ole noin yksinkertaisia. Työni on sellaista, että suurin osa saisi kenkää eikä uusia palkattaisi tilalle, jos vaihtoehtona olisi palkkojen tuplaaminen. Maksajia ei vaan löytyisi tarpeeksi.
Selityksiä löytyy aina.
Kummasti se työviikko on tähänkin astu saatu lyhenemään, miksei jatkossakin.
Tälläkin hetkellä monet tekevät lyhyempää päivää. Puolisoni tekee töitä 4h/pv, joillakin on tätä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän yksityiskohtaan varmaan auttaisi se, että työttömyyden sekä suorat että epäsuorat kustannukset romahtaisivat. Sinun tuloillaisi verotuksen merkittävä lasku ei juurikaan auta ellei niitä suunnattaisi välilliseen verotukseen. Eli ostovoimasi kyllä kasvaisi samalla. Sekä jonkin verran ylijäämää voitaisiin ohjata matalapalkka-aloille tulonsiirtoina.
Monilla (palvelu)aloilla myös tällä hetkellä työn kysyntä on vähäisempää. Lisääntyvä vapaa-aika kasvattaisi näiden alojen kysyntää ja suuret työllisten joukot voisivat nostaa työntekemistään esimerkiksi keskiarvoisesta neljästä tunnista tuohon kuuteen tuntiin.
Miksi tämä kuulostaa sitten ilmaiselta lounaalta. Pääomavaltaisessa tuotannossa on tietenkin haitta jos tuotanto seisoo jos työntekijä ei ole paikalla. Näissä olisikin järkevää kannustaa vuorotyöhön jotta pääoman käyttö olisi optimaalisempaa. Tämä aiheuttaa henkilöstökustannuksia mutta ne onnistuttaisiin hyvin todennäköisesti taklaamaan koska koko työmarkkinan työn sivukulut laskisivat. Työttömyys- ja sosiaalivakuutusmaksut voitaisiin laskea murto-osaan. On mahdollista että teollisuuslaitos onnistuisi pyörittämään tuotantoa pitkällä aikavälillä kahdessa vuorossa halvemmalla kuin nykyisessä tilanteessa.
Miksei 4 vuorossa? 6 x 4 = 24 h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajapuoli on jo pitkään hokenut paikallista sopimista, mutta tälläisiä ehdotuksia sitten pidetään täytenä haihatteluna.
Olen kohtuuvaativassa asiantuntijatehtävässä ja voin suoraan sanoa, että todellakaan en paina duunia 8.00-16.30. Nytkin kirjoittelen tässä.
Työurani on tällä hetkellä myös pitkä, yli 30 vuotta (lähemmäs 40 jo). Terveys on toistaiseksi hyvin kestänyt, mutta se johtuukin juuri siitä, että työkokemus on kerttynyt = en valvo enää öitäni huolehtimassa juttuja ja osaan ottaa työn lomassa rentoja hetkiä. En hössää enkä sotke muiden töitä hössäämisellä. Osaan nähdä, mikä on oikeasti tärkeää ja kiireellistä ja mistä voin sanoa, että odottelepa huomiseen/ensi viikkoon. Olen oppinut, miten tärkeää on hoitaa työpaikan ihmissuhteet ystävällisesti, mutta tarpeellinen etäisyys säilyttäen.
Rahaa on kertynyt myös, joten hyvin voisin tehdä diilin, jossa rehellisesti annan ihan saman panoksen kuin nytkin teen, työnantaja hyötyisi yksinkertaisesti vähentämällä palkastani 25 %, jos saisin tehdä 4 päiväistä viikkoa.
Mutta ei, tälläinen paikallinen sopiminenhan ei tule kuuloonkaan. Koska Suomessa ei myönnetä juuri sitä, että työt ja työntekijät ovat yksilöllisiä ja erilaisia. Kaikki samaan nippuun vaan, juuri koulun penkiltä tulleet kokeneiden kanssa. Väsyneet, sairastavat samaan nippuun terveiden kanssa. Ammateissakaan ei voida myöntää, että eri ammatit rasittavat eri lailla.
Ihmisiä ei uskalleta kohdella yksilöinä, koska johtajilla ei ole tarpeellista pätevyyttä johtaa = käsitellä asiasta nousevia puheita, kateutta, jne.
Miksi lakimuutos oli tarpeen? Mikä estää sinua tekemästä uutta työsopimusta, jossa sovitaan osa-aikatyöstä 80% työajalla?
Koska nykyisellään työ muuttuu osa-aikaiseksi ja palkka pienenee. Tämän takia porukka hengaa työpaikoilla puoliteholla, vaikka samat tehtävät saisi tehtyä kuudessa tunnissa.
Meillä työajat muutettiin vapaiksi vuosi sitten. Työstä maksetaan tulosten mukaan (myyntiä). Sehän on työnantajalle aivan se ja sama myytkö tavoitteesi täyteen kolmessa, vai kahdeksassa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan kans muksut hoidettua ihan murto-osassa tuosta. Voin heittää puuhakirjan eteen ja sit vaikka tabletin. Keskenäänhän ne muutenkin viihtyy. Tarvitaanko mua iltapäivällä mihinkään ku te vanhemmatkin tuutte hakemaan lapsenne 6h työpäivänne loputtua? T. Lto
Toivottavasti et oikeasti ole mikään lastenhoitaja. Tottakai sinunkin työpäiväsi lyhenee Jos vanhempienkin, miksi se tarkoittaa että pitää istua tabletilla koko se 6h miksei voi tehdä samoja asioita kuin nyt sen 8h?
Ei se niin toimi. Jos äiti menee töihin vaikkapa kahdeksaan, niin lapset täytyy olla päivähoidossa jo klo 7:45. Vastaavasti jos äiti pääsee töistä klo 14, hän on päiväkodilla klo 14:15.
Öyh öyh.
Sanna Marin on idiootti. Tuo hänen ehdotuksensa on jo olemassa. Sitä kutsutaan osa-aikaiseksi työksi.
Ainoa vaan että sillä ei nyky-Suomessa tule toimeen. Sanna voisi sen sijaan alkaa laskemaan, miten sillä pienellä palkalla tulisi toimeen. Pitäisikö valtion verotusta helpottaa Suomen oloissa elintärkeissä asioissa kuten lämmitys, ruoka ja bensa?
Ylen opintovapaalla oleva toimittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin toimi. Jos äiti menee töihin vaikkapa kahdeksaan, niin lapset täytyy olla päivähoidossa jo klo 7:45. Vastaavasti jos äiti pääsee töistä klo 14, hän on päiväkodilla klo 14:15.
Öyh öyh.
Päivähoidossa työskentelisi vaan enemmän ihmisiä 6 tunnin päivillä.
Totuus taitaa olla se että 6h töitä ja 2h kikyä /päivä. Ja palkka kuuden tunnin mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öyh öyh.
Päiväkodissa ollaan töissä portaittain. Yksi tulee kuuteen, toinen kasiin ja kolmas ysiin. Ja vastaavasti kotiin lähdetään eri aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatyötä harva pystyy tehokkaasti tekemään 8h päivässä. Jo 6h tehokkaasti tehtynä on hyvä saavutus. Monilla menee tällä hetkellä työpäivästä helposti pari tuntia jutustellessa työkavereiden kanssa niitä näitä. Eri asia jos on joku iso projekti päällä ja aikataulu puskee päälle, mutta harvalla on koko ajan tällainen tilanne. Suurimmalla osalla tuollainen tilanne on ehkä pari kertaa vuodessa.
Suorittavat työt on sitten eri asia. Kaupan kassalla on jonkun oltava.
Kaupan kassoilla tehdään jo paljon 6 tunnin työpäiviä. Ovat moderneja edelläkävijöitä nääs. Töitä sitten tehdäänkin sellaisella tahdilla, että asiantuntijat pyörtyisivät. Joka minuutti pitää painaa täysillä.
(Olen tehnyt molempia duuneja. Tiedän, mistä puhun.)
Mä teen tuollaista työviikkoa ammatinharjoittajana. Nyt kun lapset ovat omillaan, aion lisätä työtuntien määrää. Tuollainen lyhennetty viikko sopii hyvin ruuhkavuosiin mutta vanhempana voi työtekoa lisätä.
Jos on palkkatyössä, pitää tietysti palkan määrää pudottaa suhteessa työmäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän yksityiskohtaan varmaan auttaisi se, että työttömyyden sekä suorat että epäsuorat kustannukset romahtaisivat. Sinun tuloillaisi verotuksen merkittävä lasku ei juurikaan auta ellei niitä suunnattaisi välilliseen verotukseen. Eli ostovoimasi kyllä kasvaisi samalla. Sekä jonkin verran ylijäämää voitaisiin ohjata matalapalkka-aloille tulonsiirtoina.
Monilla (palvelu)aloilla myös tällä hetkellä työn kysyntä on vähäisempää. Lisääntyvä vapaa-aika kasvattaisi näiden alojen kysyntää ja suuret työllisten joukot voisivat nostaa työntekemistään esimerkiksi keskiarvoisesta neljästä tunnista tuohon kuuteen tuntiin.
Miksi tämä kuulostaa sitten ilmaiselta lounaalta. Pääomavaltaisessa tuotannossa on tietenkin haitta jos tuotanto seisoo jos työntekijä ei ole paikalla. Näissä olisikin järkevää kannustaa vuorotyöhön jotta pääoman käyttö olisi optimaalisempaa. Tämä aiheuttaa henkilöstökustannuksia mutta ne onnistuttaisiin hyvin todennäköisesti taklaamaan koska koko työmarkkinan työn sivukulut laskisivat. Työttömyys- ja sosiaalivakuutusmaksut voitaisiin laskea murto-osaan. On mahdollista että teollisuuslaitos onnistuisi pyörittämään tuotantoa pitkällä aikavälillä kahdessa vuorossa halvemmalla kuin nykyisessä tilanteessa.
Miksei 4 vuorossa? 6 x 4 = 24 h
Tuo olikin vain esimerkki jos syntyi mielikuva, että kahdeksan tunnin laitos joutuisi ajamaan alas toimintaansa kuuteen tuntiin. Pitkällä aikavälillä ottaen huomioon varaston muuttuneen merkityksen (kukaan ei tahdo sitoa pääomaa yhtään enempää kuin välttämätöntä) sekä huolto- ja ylläpitotarpeen kahdeksan tunnin laitosta voisi olla kannattavampaa ajaa kaksitoista tuntia silloin kun on kysyntää ja ei ole huollon tarvetta. Nyt kysyntään jouduttaneen vastaamaan ylitöillä tai ei pystytä vastaamaan koska työnantajajärjestöt vaativat vain kahdeksan tunnin tai kuudentoista tunnin tai ympärivuorokautista tuotantoa. Työnantajajärjestöt näyttäytyvät kyllä aika kankeilta otuksilta tässä. Mielestäni tuotantoa voisi ajaa kuten yrittäjä itse tahtoo. MItä lyhyempi on yksittäisen työntekijän panos sitä tarkemmin yrittäjän tarve on toteutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Virkistävä ehdotus! Useammalle riittäisi töitä näin eikä työssäkäyvien taakka olisi liian raskas. Kokeilemisen arvoinen.
Sehän se virkistäisi pienituloista, kun jo ennestään pienestä palkasta otettaisiin melkein puolet pois...
1,5 tuntia otettaisiin pois. Puolen tunnin ruokis on omaa aikaasi, ja 6 tunnin päivässä sitä ei ole.
Mitä jos pieniä palkkoja nostettaisiin 25%?
Vierailija kirjoitti:
Miksei suoraan sano, että alennetaan palkkoja 36%.
Suomi ampaisee ennennäkemättömään nousuun, kun kaikilla on enemmän aikaa shoppailla.
Eipä ampaise, kun ei ole rahaa shopata.
Ainakin työaikoihin voisi tulla enemmän joustoa. Että olisi ihan normaalia valita 6h tai jopa 4h päiviä jos se omaan tilanteeseen sopii ja työnantajalle sopii. Tai 4p viikkoa.
Itse olen pienimenoinen, introvertti nainen ja mielelläni ottaisin 6h päivän vaikka se tarkoittaisikin pienempää palkkaa. Olen tehnyt paljon erilaisia duuneja ja huomannut aina saman: 6h jaksaa melkein mitä vaan ja 8h on liikaa, teki melkeinpä mitä vain. Oma elämänlaatu paranisi niin paljon, ettei rahallisella menetyksellä olisi minulle mitään väliä. Tulisi varmaan myös kansantaloudellisia säästöjä, kun työntekijät eivät väsyisi, perheiden elämä helpottuisi ja työllisyys mahdollisesti lisääntyisi.
Varsinkin perheellisille olisi upeaa, että edes toinen vanhemmista voisi tehdä lyhyttä päivää.
Minulle kävisi hyvin. Sen sijaan, että nipistettäisiin palkasta, voisi nipistää raha henkilöstön sivukuluista. Esimerkiksi niin, että työntekijä itse hoitaa veromaksunsa ja eläkemaksunsa. Halutessaan työntekijä voi itse maksaa oman työttömyysturvansa haluamaansa kassaan tai olla maksamatta. Työnantajalle jäisi velvollisuus maksaa vain vakuutukset työntekijästä.
Ja kun työntekijä ei pala loppuun, niin se omalta osaltaa vähentää myös sairastelua ja tapaturmien määrää. Tässä työnantaja säästää pitkän pennin ja on todennäköisempää, että työntekijät ovat pysyvämpiä. Samalla vapautettaisiin työvoimaa. Kikyhän oli ihan typerä ratkaisu, miten se lisäsi työllisyyttä, että jo töissä olevat tekevät itse lisää töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öyh öyh.
Jo nyt työvoimasta on pulaa.
Suostuisitko sinä leikkaamaan kuukausipalkastasi 25% ?
Ei 6 tunnin päivässä ole lounastaukoa...