Miksi ylipainoisten kuvitellaan mussuttavat jatkuvasti herkkuja ja roskaruokaa?
Ihminenhän lihoo ihan terveelliselläkin ruoalla ja ihanteellisella ruokarytmillä jos saa siten liikaa energiaa. Jos jokaisella päivän viidellä aterialla saa kulutukseensa nähden 50 kcal enemmän energiaa kuin kuluttaa niin myös lihoo vaikka se energia olisi sinällään terveellisestä ruoasta tullutta.
Sen lisäksi kahdella samaa sukupuolta edustavalla samanikäisillä voi olla suuri ero perusaineenvaihdunnassa eri sairauksien, lääkitysten ja suoliston mikrobiomin vuoksi puhumattakaan sitten päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta.
Lihomiseen ei tarvita ensimmäistäkään niin sanotusti herkuksi (karkit, keksit, kakut ja muut vastaavat tuotteet) tai yhtään niin sanotusti roskaruoaksi luokiteltavaa tuotetta.
Kommentit (86)
Koska todella moni lihava nyt vaan tekee niin.
Mä en tykkää roskaruusta erityisesti, mut koti ruuasta tykkään, tai no rakastan. Teekkari kysy multa syönkö tosi paljon karkkia, ku oon painoindeksin mukaa ylipainoinen 😂 (oon myös urheilullinen etenki ollu, lihasta ki mut sitähän paino indeksi ei kato)
Painan 100 kiloa, olen pitkään painanut tämän verran.
Tajusin, että jos ja kun laihdun sen 20 kiloa, niin sitten 80 kiloisena ei kroppani tarvitse päivässä yhtä paljon kaloreita.
Nyt lomalla siis hyvin mielin tuli herkuteltua olan takaa ja en muuten lihonut 😂😂
Ainoa lihavuuden hyvä puoli 👌
PS. Tiedän, että epäterveellinen ruoka on epäterveellistä vaikka se ei lihottaisi.
Selleristähän se ylipaino varmasti on lähtöisin. Ja kuussa on ukkoja, jotka käskee katsoa Emmerdalea. En tiedä. Kunhan ounastelen.
No eihän se totta ole. Itse olen lihava, mutta en enää liho.
Ihan perusruokaa syön, en mätä roskaruokaa.
Mutta yksi iso syy tähän lihavuusepidemiaan on se, että sitä epäterveellistä ruokaa on saatavilla joka puolella aina.
Vierailija kirjoitti:
Selleristähän se ylipaino varmasti on lähtöisin. Ja kuussa on ukkoja, jotka käskee katsoa Emmerdalea. En tiedä. Kunhan ounastelen.
Mä ainakin olen lihonut lähinnä hiilareita ja juustoa sun muuta mussuttamalla, sikana paahtoleipää Oivariinilla, juustopastaa, brietä jollain kekseillä...
Tai ainakin syö koko ajan. Puolen tunnin välein suuhun jotain kun hiukoo.
Onkohan pitkään tuttia imeneet lihavampia kuin vähän tai ei ollenkaan? Jotain turvaahan siinä haetaan kun suussa pitää olla kokoaikaa pureskeltavaa.
Minun ruokavaliooni kuuluu vain terveellisiä ruoka-aineita, mutta silti olen lihava. En edes muista, milloin olisin syönyt roskaruokaa, makeisia, perunalastuja tai esimerkiksi kastikkeita tai öljyjä. Kyllä kanalla, maustamattomalla jogurtilla, kasviksilla ja ruisleivällä lihoo, kun niitä syö riittävästi.
Haluaisin kyllä tietää, mikä erään kaverini salaisuus on. Hän on töissä ravitsemusalalla, ja hänen harrastuksiinsa kuuluu ravintoloissa syöminen. Hän syö usein ja aivan valtavasti, enkä minä ymmärrä ollenkaan, mihin kohtaan hyvin hoikkaa varttaan hän piilottaa sen, mikä suusta menee alas. Bulimiaa hänellä ei ole. Hänen miehellään on sama työ, samat harrastukset ja iso maha. Kysyttäessä kumpikin vai kohauttaa olkapäitään ja hymyilee.
Itse olen lihonut makealla. Ruuat mitä syön ovat terveellisiä.
Mua enemmän ärsyttää se, kun luullaan, ettei lihava liiku! Ihan älytöntä. Vaikka liikun paljon, ei sillä kateta tuhansia ylimääräisiä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Koska todella moni lihava nyt vaan tekee niin.
No emmä nyt tiedä?
Vai käykö vaikka yli 50-vuotiaat naiset kebabilla ja mäkkärissä? 😅 Ylipainoa tässä ryhmässä yleistä.
Yksi läheiseni vetää suklaata, makkaraa ja liikaa kaljaa. Ei kasviksia. Hänen äitinsä ei myöskään harrasta kasviksia, mutta just juustoa, rasvaista prosessointua lihaa...
Ei todellakaan roskaruokaa siis.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen syö helpommin herkkuja ja roskaruokaa, kuin terveellistä ruokaa. Tai ainakin minulla se menee niin.
Kaikilla ei riitä varaa roskaruokaan kun on perhekin ruokittavana. Silloin kyllä miettii tarkkaan, että kannattaako se pari euroa laittaa ruoanlaittoaineksiin vaiko karkki- tai sipsipussiin.
Menen harvoin kaupan karkkihyllyn ohi. Olen ostanut Fazerin sinistä edellisen kerran markka-aikana 10 markalla levy ja nykyinen suklaalevyn hinta on ainakin minulle liian kallis koska se olisi pois perheen ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Minun ruokavaliooni kuuluu vain terveellisiä ruoka-aineita, mutta silti olen lihava. En edes muista, milloin olisin syönyt roskaruokaa, makeisia, perunalastuja tai esimerkiksi kastikkeita tai öljyjä. Kyllä kanalla, maustamattomalla jogurtilla, kasviksilla ja ruisleivällä lihoo, kun niitä syö riittävästi.
Haluaisin kyllä tietää, mikä erään kaverini salaisuus on. Hän on töissä ravitsemusalalla, ja hänen harrastuksiinsa kuuluu ravintoloissa syöminen. Hän syö usein ja aivan valtavasti, enkä minä ymmärrä ollenkaan, mihin kohtaan hyvin hoikkaa varttaan hän piilottaa sen, mikä suusta menee alas. Bulimiaa hänellä ei ole. Hänen miehellään on sama työ, samat harrastukset ja iso maha. Kysyttäessä kumpikin vai kohauttaa olkapäitään ja hymyilee.
Ei kaikki vaan liho niin herkästi.
Ehkä syö kevyemmin päivän muut ateriat?
Tai harraastako paljon liikuntaa?
Syö kevyesti joinain päivinä?
Kysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen lihonut lähinnä hiilareita ja juustoa sun muuta mussuttamalla, sikana paahtoleipää Oivariinilla, juustopastaa, brietä jollain kekseillä...
No aijaa, ihanko. :D
Vierailija kirjoitti:
Ihminen syö helpommin herkkuja ja roskaruokaa, kuin terveellistä ruokaa. Tai ainakin minulla se menee niin.
Minulla päinvastoin. Ihan tavallinen ruoka on parempaa. Niin hyvää, että syön sitä vähäiseen kulutukseeni nähden aivan liikaa.
Olen ollut lihava lapsesta pitäen, eikä meillä 60-luvulla tavis duunariperheessä suuremmin mitään herkkuja ollut. Ruoka syötiin ruoka-aikaan pöydän ääressä eikä naposteltu pitkin päivää. Mutta kyllä se ruoka sitten maistuikin!
Ärsyttää nämä hyväntahtoiset ohjeet "jätät vaan kaikki herkut pois", kun se ei tosiaan minun tapauksessani auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei riitä varaa roskaruokaan kun on perhekin ruokittavana. Silloin kyllä miettii tarkkaan, että kannattaako se pari euroa laittaa ruoanlaittoaineksiin vaiko karkki- tai sipsipussiin.
Menen harvoin kaupan karkkihyllyn ohi. Olen ostanut Fazerin sinistä edellisen kerran markka-aikana 10 markalla levy ja nykyinen suklaalevyn hinta on ainakin minulle liian kallis koska se olisi pois perheen ruoasta.
Saisinko kysyä, että miten ihmeessä voi kahden euron suklaa olla näin rankka isku?
Mikä on pielessä rahatilanteessa?
En itse ole äiti vielä, mutta haluaisin välttää tilanteen, jossa ei voi ruokkia perhettä, jos ostaa vähän suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aijaa, ihanko. :D
No niiiii!
Pointti se, että porukka varmaan olettaa, että käyn mäkkärissä ja pizzalla. Mässytän karkkia tai muuta sokerista. 😅
Se Telegraphin Tanya Goldhan siinä Niken plusmallistoon liittyvässä kolumnissaan sanoi, että kaikki lihavat ovat sokeriaddikteja ja syövät suruunsa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se totta ole. Itse olen lihava, mutta en enää liho.
Ihan perusruokaa syön, en mätä roskaruokaa.
Mutta yksi iso syy tähän lihavuusepidemiaan on se, että sitä epäterveellistä ruokaa on saatavilla joka puolella aina.
Nuorten ylipainoon se on todennäköisin syy koska vaikuttaa siltä, että nuoret tarvivat nykyään huomattavasti enemmän herkuiksi ja roskaruoaksi luokiteltavaa syötävää tavatessaan kuin minun nuoruudessani. Silloin juotiin baarissa yksi pullo limua tai kupillinen kahvia kahden sokeripalan ja kermatilkan kera. Siihen aikaan hampurilaisravintolat olivat kalliita paikkoja ainakin vähävaraisille nuorille.
Jos ostettiin karkkipussi kimppaan niin se jaettiin tasan ostajien kesken. Ei olisi tullut mieleenkään, että jokaisella olisi ollut oma karkkipussi. Siihen aikaan karkkipussit olivat pienempiä ja limut olivat 0,33 litran lasipulloissa.
Minut opetettiin jo lapsena tarjoamaan ensin karkkia kaikille vieraille jos vieraat toivat minulle karkkipussin. Tarjoan vieläkin yhtä lailla vieraiden tuomia herkkuja vieraille kun he tuovat jotain. Herkkujen jemmaaminen yksin syötäväksi olisi moukkamaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki vaan liho niin herkästi.
Ehkä syö kevyemmin päivän muut ateriat?
Tai harraastako paljon liikuntaa?
Syö kevyesti joinain päivinä?
Kysy.
Kysy? Olen kysynyt ja niin on tosi moni muukin. Sitä määrää, minkä hän syö, ei kuluteta millään määrällä liikuntaa. Hän on matkustellut paljon Kaakkois-Aasiassa, joten epäilen lapamatoa. Bulimikko tai jonkinlaisesta imeytymishäiriöstä kärsivä ihminen näyttää tavallisesti vähän sairaalta, mutta tämä viisikymppinen on reippaan ja terveen näköinen.
Koska on ylipainoisia, jotka mussuttavat herkkuja joka päivä ja jopa tekevät siitä youtube videoita. Etsi vaikka Iida P. youtubesta.