Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan "herännyt huoli"

Vierailija
18.08.2019 |

Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?

Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.

Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.

Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.

Kommentit (788)

Vierailija
1/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa oli vaarassa? Oma jaksamisesi? Itsetuntosi?

Vierailija
2/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka on opiskelleet SoTe-alalle, tietää tämän ja vinkkaa esittämään ylipirteää supernaista neuvolassa ja terkalla. Ihan kamalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää pätee kyllä kaikkeen muuhunkin elämässä. En ole esim. töissä juurikaan nostanut epäkohtia esiin ja nyt kun kehityskeskustelussa nostin, niin olen joutunut kauheisiin ongelmiin sen jälkeen.

Päätin etten enää koskaan avaudu mistään. Sanon vain kaiken olevan hyvin. Näin pääsen itse kaikkein helpommalla, en joudu ongelmiin. Neuvolassa huomasin tämän jo aikapäiviä sitten. Ihan peruskysymykseen ”juodaanhan teillä rasvatonta maitoa” pitää vastata kyllä, vaikket olisi eläessäsi sellaista sontaa lapsillesi tarjonnut.

Vierailija
4/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten sinä ajattelit että se lääkäriaika on, muuta kuin sen arvioimiseksi miten voit psyykkisesti, miten jaksat vanhempana ja millaisia tukea tai hoitoa tarvitset jos tarvitset? Ei lääkäriaikoja varata vain siksi että voi purkaa sydäntään.

Vierailija
5/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, mikä tuossa nyt oli huono asia? Sait jutteluapua. Pyysitkö muuta apua kotiin?

Käyn tällä hetkellä raskauden takia neuvolassa. Jokaisesta käynnistä on kirjattu mm. hyvävointinen, yksin vastaanotolla (mies ei ole koskaan ollut mukana)..

Olisiko tämä jälkimmäinenkin lasun paikka, kun mies ei siellä käy?

Oli toki ultrissa mukana, mutta sitäpä ei neuvolan täti tiedäkään.

Mutta en minä jaksa stressata, nämähän on ihan normaaleja kirjauksia.

Vierailija
6/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan ei mene nallekarkit. Minä itkeä vollotin neuvolassa viikosta toiseen masentuneena, mutta sain vastaukseksi "mutta pärjäätte kuitenkin?" niin monta kertaa intettynä että lopulta huokasin että no jos tämä on pärjäämistä niin pärjätäänhän me. Oikeasti se lasukin olisi jossain vaiheessa ollut tarpeen, olin psyykkisesti jaksamaton ja epävakaa vanhempi.

Vierailija
7/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli syöpä ja lapsi joutui käymään monta vuotta koulukuraattorilla sen vuoksi. Hän joutui kiusatuksi koulukuraattorilla käymisen vuoksi. En voi syyttää muuta kuin itseäni kun menin kertomaan luokanvalvojalle pitemmästä saikustani syövän vuoksi.

Puhuimme jo heti kotona syövästä ikätason huomioonottaen ja kerroimme, että minä selviän koska Suomessa on suuri selviämisprosentti. Kerroin, että voin olla välillä väsynyt koska syöpä vaatii rankat hoidot juuri siksi, että se saadaan nitistettyä.

Monen vuoden koulukuraattoriasia paljastui vasta kun lapsi päätti peruskoulun. Hän kärsi enemmän vuosien koulukiusaamisesta kuin syövästäni. Onneksi pääsi jatko-opiskelupaikassa mukavampien nuorien pariin, joista hän on saanut hyviä kavereita. Hän sanoo olevansa onnekas kun vanhemmat elävät saman katon alla. Hänen kaveriensa vanhemmista ovat puolet eronneita ja eronuoret ovat kertoneet siitä, kuinka rasittavaa on kulkea kahden kodin väliä ja osalla jopa olla vanhempien riitojen aiheena.

8/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin sattuu aivan helvetisti sydämeen, mutta en sano lääkärille mitään. Sehän saattaisi ruveta tutkimaan sitä. Ja sitten tulisi jotain lääkkeitä tai leikkauksia. Kauheaa. Parempi salata kaikki. Sen vuoksi minulla on nytkin foliohattu päässä. Ja tietenkin äänestän persuja, kuten me kaikki muutkin salaliittoteoreetikot. 

Vierailija
9/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksamiseni oli kovilla muutenkin. Ajatus siitä, että meidän sohvalle olisi tulleet tädit vahtimaan perheen menoa ja lelujen keräilyä, olisi voinut tuossa kohtaa olla liikaa jopa minulle, vaikka hammasta purren olen selvinnyt tiukoistakin paikoista. Olen myös työpaikkani "valttikortti" ja hoidan hastavimmat tilanteet. Meillä on kolme äärimmäisen ihanaa lasta, tuli olo, että he olisivat sopineet tädin mukaan kivasti esim. kiintiösijoituksiin.

Vierailija
10/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mainitsit keskivartalo-obeesin?

Sillä tuskin on lasun kanssa tekemistä.

Vierailija
11/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan työhön kuuluvaa,että selvitetään voimavaroja,jos toinen puolisoista sairaalassa.

Normaalia toimintaa ihan kaikkien kohdalla.

Vierailija
12/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovaikutuksen arviointi nyt on niin neuvolan ydintehtävää kuin olla ja voi. Ja ikä ja ulkoinen habitus nyt kuuluu lääkärin peruskirjaamiskaavaan. Mitä sinne mielestäsi olisi pitänyt kirjata?

Vierailija
13/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää pätee kyllä kaikkeen muuhunkin elämässä. En ole esim. töissä juurikaan nostanut epäkohtia esiin ja nyt kun kehityskeskustelussa nostin, niin olen joutunut kauheisiin ongelmiin sen jälkeen.

Päätin etten enää koskaan avaudu mistään. Sanon vain kaiken olevan hyvin. Näin pääsen itse kaikkein helpommalla, en joudu ongelmiin. Neuvolassa huomasin tämän jo aikapäiviä sitten. Ihan peruskysymykseen ”juodaanhan teillä rasvatonta maitoa” pitää vastata kyllä, vaikket olisi eläessäsi sellaista sontaa lapsillesi tarjonnut.

Tämä on totta. Minä erehdyin toteamaan huonosti syövän 8-kuisen kohdalla että tarjoan ajoittain jotain viisikuisille tarkoitettua pilttiäkin, kun tykkäsi siitä tietystä mausta ja söi hyvin.

Muuta en keksi mistä syystä sain lastensuojelun papereista lukea myöhemmin "ei ota ruokavalioneuvontaa vastaan".

Vierailija
14/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksamiseni oli kovilla muutenkin. Ajatus siitä, että meidän sohvalle olisi tulleet tädit vahtimaan perheen menoa ja lelujen keräilyä, olisi voinut tuossa kohtaa olla liikaa jopa minulle, vaikka hammasta purren olen selvinnyt tiukoistakin paikoista. Olen myös työpaikkani "valttikortti" ja hoidan hastavimmat tilanteet. Meillä on kolme äärimmäisen ihanaa lasta, tuli olo, että he olisivat sopineet tädin mukaan kivasti esim. kiintiösijoituksiin.

Kuulostat harhaiselta ja psykoottiselta.Ei ole mitään kiintiösijoituksia,joihin neuvolatädit etsii söpöjä lapsia.

Vierailija
15/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin ambulanssin niin ensihoidoille heräsi huoli perheemme tilanteesta.

En enää luota neuvolaan, en sairaaloihin hammashoitolaan. Niille ei kyllä rehellisesti kannata kertoa esim. Jos uupunut.

Vierailija
16/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai todella ollut niin naivi? Ei neuvolassa kerrota muuta kuin "ah ihanaa vauvan kanssa luomusoseilua, raittiissa ilmassa reippailua kolmen sukupolven kesken ja tyytyväistä äitiyttä". Kaikki muu normaali tulkitaan huolen aiheeksi.

Kerran nauroin vastaanotolle tullessani, että meinattiin myöhästyä ajalta, kun kauppakassin hihna repesi ja keräilin ostoksia maasta. Th meni vakavaksi ja alkoi esittää kautta rantain kysymyksiä ajatellen, että olinko selvin päin! Ai hyvä luoja, mistä työn ammattiryhmän ihmiset haalitaan?!

Vierailija
17/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä, lempeä ja rakastava äiti, vaikka oma lapsuuteni oli todella kurja. Jouduimme jossain audit testissä seurantaan TUKIVERKKOJEN PUUTTEEN TAKIA. Olemme hoitaneet aina lapsenme itse ja ensiluokkaisen hyvin, mutta meillä ei kummatkaan isovanhemmat oeö elämässämme mukana mitenkään. Omien vanhempien kohdalla tämä on turvallisuusasia (ovat oikeasti vaarallisia) ja appiksilla syynä heidän oman elämänsä ongelmat. Pärjäämme hyvin, molemmilla hyvät työt, hyvätuloisia.

No vanha papparaislääri totesi että tutkimusten mukaan lapsilla on suurentunut MT ongelmien riski perheessä joka on tukiverkoton. Laitto meidät seurantaan, piti käydä 4 ket vuodessa kahden vuoden ajan neuvolassa kertomassa onko kaikki hyvin. Olin todella ärsyyntynyt sillä lapsemme ovat loistavasti hoidettuja ja jos joku siitä kärsii niin aikuiset kun ei ole kahdenkeskistä aikaa.

No tuosta on nyt jo vuosia aikaa ja lapset varhaisteini-iässä. Meillä ei vieläkään ole ollut yhtään lapsivapaata yötä tai kahdenkeskistä reissua, mutta eipä ole lapsillkaan mt-ongelmaa ja koulut menevät hyvin.

En kiistä sinällään sitä etteikö tossa lasten parasta sinällään ajateltu mutta olis se neuvolalääkäri voinut katsoa vähän tarkemmin onko nyt ongelmaperhe vai ei. Lasu olisi tehty jos ei oltaisi suostuttu tuohon 4krt vuodessa kontrolliin.

Tavallaan aika kamala ajatus että vaikk olet ensiluokkainen äiti, niin joidenkin hullujen sukulaisten takia sun kykyjäsi epäillään.

Vierailija
18/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?

Vierailija
19/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?

Siis kyse tuosta obseesista, ei yhtään mitään merkitystä ap:n varsinaisen asian kanssa.

Vierailija
20/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan työhön kuuluvaa,että selvitetään voimavaroja,jos toinen puolisoista sairaalassa.

Normaalia toimintaa ihan kaikkien kohdalla.

Joo mutta mitään ei tehdä siinä tapauksessa että niitä voimavaroja ei ole. Esim itsellä ollut useamman kerran aika paha tilanne, esim raskaana, taaperon kanssa kotona, sairastun pahasti, minnekäs taapero. Tai kahden lapsen kanssa kotona, murran kösivarren, en saa nostella mitään neljään viikkoon.

Kertaakaan ei olla saatu neuvolan kotiapua. Aina on ollut pakko hoitaa tilanne joko itse kuvetta kaivamalla (kotiapufirma 44e/h) tai mies joutunut ottamaan palkatonta ja olemaan kotona (äkkitilanteessa ei saa mitään kunnan hoitopaikkaa).

Meidän kunnassa ei kotiapua saa ollenkaan. Siis kukaan. Jossain Helsingissä sitä saa ihan vaan varulta vaikkap jos on tukiverkoton. Reikua ja tasapuolista... eri kunnissa eri säännöt.