Neuvolan "herännyt huoli"
Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?
Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.
Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.
Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.
Kommentit (788)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarina että isovanhempi vei lapsen neuvolaan korvasäryn vuoksi ei ole uskottava. Neuvolan täti ei määrää antibiootteja eikä ota vastaan korvasärkyisiä lapsia muutenkaan.
Neuvolassa työskentelee myös lääkäri.
Neuvolalääkärillä ei käydä lapsen sairastuessa. Eikä neuvolan lääkäriä ole tapana kutsua neuvolan tädiksi. Ettei nyt taas olisi jotain jäänyt kertomatta.
Kyllä esim meillä käydään. Hän on lastenlääkäri, eikä meidän ns oma lääkäri halua hoitaa lapsia. Ainoa kerta itse asiassa kun meidän lapsi on terkkariss lääkärillä käynyt olikin juuri se neuvolan lääkäri ja syynä korvatulehdus.
Kyllä on kumma miten tukiverkolliset aina hyökkää tukiverkottoman kimppuun ja pätee, jakelee neuvoja, suhtautuu ylimielisesti ja on olevinaan niin paljon ”parempaa”. Sama ilmiö ihan kaikissa ketjuissa. Rassaako se miten itse olette riippuvaisia toisten avusta? Voisi vähän paremmin suhtautua.
Mulla on jonkinlainen huono reikäinen tukiverkko, ja jo mulla on raskasta, saati sitten niillä joilla ei sitäkään vähää. Yhteiskunnan pitäisi tukes näitä perheitä, ennemmin kuin ylläpitää tällaista järjentöntä huoli-lasu systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarina että isovanhempi vei lapsen neuvolaan korvasäryn vuoksi ei ole uskottava. Neuvolan täti ei määrää antibiootteja eikä ota vastaan korvasärkyisiä lapsia muutenkaan.
Neuvolalääkärillä ei käydä lapsen sairastuessa. Eikä neuvolan lääkäriä ole tapana kutsua neuvolan tädiksi. Ettei nyt taas olisi jotain jäänyt kertomatta.
Kyllä esim meillä käydään. Hän on lastenlääkäri, eikä meidän ns oma lääkäri halua hoitaa lapsia. Ainoa kerta itse asiassa kun meidän lapsi on terkkariss lääkärillä käynyt olikin juuri se neuvolan lääkäri ja syynä korvatulehdus.
Eli kävitte terveyskeskuksessa ja lääkäri oli sattumalta sama kuin neuvolatarkastuksessa. Oikeammin olisi voinut sanoa, että terveyskeskuslääkäri teki lastensuojeluilmoituksen tuossa isoäititapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kävitte terveyskeskuksessa ja lääkäri oli sattumalta sama kuin neuvolatarkastuksessa. Oikeammin olisi voinut sanoa, että terveyskeskuslääkäri teki lastensuojeluilmoituksen tuossa isoäititapauksessa.
Ei. Kyseinen lääkäri on pelkästään neuvolalääkäri.
Ja minä en ole tuo henkilö jolle nyt nälvit jostain aiemmasta kirjoituksesta
Todella ilkeitä kommentteja monella tässä ketjussa ja järkyttävän huonoa käyttäytymistä. Haukkumista ja halveksintaa ja mitätöintiä.
Mikähän siinä on että suomessa sallitaan tällainen? Keski-euroopassa on itsestäänselvää että toisia kunnioitetaan ja arvostetaan ja koko elämä perusttu siihen, että otetaan toiset huomioon, kohdellaan kunnioittavasti ja ollaan kohteliaita eikä ryyysätä pätemään ja ylimielisesti vattuilemaan itse itseään korottaen.
Suomalaiset on varmaan maailman onnettomin kansa. Minä olen ainakin onneton kun näen törkeilyä lähimmäistä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus ei tarkoita huostaanottoa tai sijoitusta. Monessa kunnassa lastensuojeluilmoitus on vaatimus sille, että voi saada tukipalveluja (perhetyötä, kotiapua, lastenhoitoapua, tukiperhettä, tukiaikuista jne.). Muille tukea ei heru. Lasu ei siis tarkoita, että perhe on huono ja vanhemmat eivät osaa huolehtia lapsestaan, vaan että perheen tilanteen vuoksi he saattavat tarvita apua.
Ja niitä sijoituspaikkoja on niin vähän, että niitä tarvitsevatkaan eivät pääse niihin. Siksi tuki kotiin on ensisijainen vaihtoehto (se on myös kunnalle halvempaa). Laskun voi myös itse tehdä vapaaehtoisesti, jos tarvitsee tukea. Sen kanssa avun saanti on helpompaa.
Lastensuojelun asiakkaaksi pääsee vain jos on LAPSEEN KOHDISTUVIA ONGELMIA. Niin sanotut kunnon perheet jää syrjään ja paitsi kaikesta avusta.
Olemme ”kunnon” työssäkäyvä perhe, mutta tukiverkoton sellainen, ja minulla pysyvä sairaus joka on ailahteleva luonteltaan ja johon ei hirveästi voi itse vaikuttaa. Olen nyt raskaana ja sairaus aika pahana. Edellisen kerran se oli pahana kun olin taaperosta hoitovapaalla.
Näillä jaksoilla on ollut hetkiä kun olisi tarvinnut apua ihan siksi, että olen ollut kyvytön hoitamaan esim taaperoa (en pysty nostamaan, kantamaan, ulkoiluttamaan) . Mutta koska perheessämme on aina hoidettu lapset hyvin ja lapsien oloista ei ole huolta, niin tietenkään ei ”päästä” lasun asiakkaaksi. Ja sitten ollaan niiden palveluiden ulkopuolella.Esim loppuraskaudessa mulla on nyt kaksi pientä lasta kotona ja en pysty nostamaan/ruokkimaan/ulkoiluttamaan ja en saa mitään kotiapua, vaan puoliso joutuu nyt käyttämään lomia ja lisäksi palkatonta, työnantaja ei tykkää yhtään tästä ylimääräisestä poissaolosta. Mutta kotiapua en saa kun ei olla lasun piirissä.
Sen sijaan jos OLTAISIIN lasu asiakkaita, saisin varmaan viitenä päivänä viikossa kodinhoitajan tms apuaEn nyt siis hingu lasun asiakkaaksi, älkää käsittäkö väärin. Mutta ei ole reilua että kaikki tukipalvelut on sen muurin takana että ensin pitää olla lasu asiakas.
Lastensuojelusta saat keskustelua, arviointia ja pinokaupalla raporttia. Ei sieltä tule kotiapua.
Miksi ihmeessä teet lapsia jos olet sairas ja tukiverkoton ja köyhä?
Mistä luit että olen köyhä? Palkkani on 7000e/kk. Sen sijaan HOITOVAPAALLA ei tienaa palkkatuloja.
Mikset ihmeessä sitten osta apua kotiin?
En jaksa vääntää ratskiskosta sulle, se kyllä tuli ilmi tekstistä mutta av mamma ei osaa lukea.
Ei käy. Sinä vain mariset.
Palkkaa apua sinne! Tai mies jää vapaalle kun kerran voi nostella jne.
Mitäs jos vaan pidät typerät ohjeet omana tietonasi...
Eikö saa pilata typerää märinääsi?
Märisijä olet sinä. Lopeta jo trolli. Itse hoidatat lapsesi selkeesti sukulaisilla etkä ole päivääkään elänyt tukiverkottoman elämää. Vain itse apua paljon saavat ovat kusipäisiä ylemmyydentunnossaan. Tämähän on ihan tutkittu juttu.
Osta apua, mies kotiin tai ole hiljaa.
Tajuatko nolaavasl itsesi? Tekstissä oli jo kaikki sanottu mutta et viitsinut lukea vaan mouhaat omiasi ja keksit ihme jatkotarinoita. Olet varmaan mt-ongelmainen, jaksamista. En jalsa näin urpolle trollille enää vastata, et ymmärrä edes hävetä.
Missä lukee, ettet voi ostaa palvelua kotiin?
OhisIhmettelen minäkin miksi noin sairas ihminen hankkii kolme lasta.
Vi*tu teitä urpoja miten tyhmiä olette. En kyllä enää jaksa selittää uunoille mitään. Ymmärrätkö termin ”sairauden pahenemisVAIHE”. Juoksen maratoneja, teen kokopäivätyötä, hoidan lapset ja perheen normaalisti hyvin. Olen paremmassa kunnossa kuin sinä. Paitsi silloin kun on pahenemisVAIHE. Joka kestää viikon. Sen jälkeen taas hyvä vaihe. Ymmärrätekö yhtään mistään mitään? Ette näköjään. Heippa, nyt riitti nää jatkosatuja keksivät tyhmät
Ratkaisu on edelleen se ostoapu ja miehn jääminen kotiin. Näin niinä pahenemisvaiheina sinä vaan olet sirauslomalla eikkä tilaanne vaikuta lastenhoitoon mitenkään.
Plus että lapsilukusi on typerä. Oma moka.
Mulla on onneksi akateeminen koulutus, päällikkötyö, hyvät tulot ja olen älykäs ihan tutkitusti Toisin kuin mt ongelmainen työtön av mamma. En ota sinulta typerältä yhtään mitään ohjeita vastaan, sen sijaan lasun voin tehdä lapsistasi tämän ketjun inspiroimana. Ihan huoli heräsi.
Poistakaa jo tää ketju, yksi häirikkö taas pilaamassa. Ilmoitan asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän neuvola tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tekee vain lasten terveystarkastuksia.
Vastaavasti meisän koulu th ja lääkäri tekevät vain terveystarkastuksia, ei mitään lääkkeitä. Vanhempi vie sairastuneen lapsen tarvittaessa päivystykseen ei neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän neuvola tämä on?
Ison helsinkiläisen terveyskeskuksen neuvola. Enää sitä ei edes ole kun se yhdistettiin muihin ja on vielä isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tekee vain lasten terveystarkastuksia.
Vastaavasti meisän koulu th ja lääkäri tekevät vain terveystarkastuksia, ei mitään lääkkeitä. Vanhempi vie sairastuneen lapsen tarvittaessa päivystykseen ei neuvolaan.
Tämä lääkäri hoiti myös lapsipotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän neuvola tämä on?
Ison helsinkiläisen terveyskeskuksen neuvola. Enää sitä ei edes ole kun se yhdistettiin muihin ja on vielä isompi.
Eli viet lapsen terveyskeskukseen.
En tajua tuota joka hokee että ei saa apua kun ei ole lastensuojelun asiakas koska lapset hoidettu hyvin. Asiakkuus voidaan aloittaa jos vanhemman jaksamisessa ongelmaa eli uhkaa myöhemmin tulla ongelmaa. Ei se että ulospäin keskiluokkaisuus tai hyvät tulot ole este.
Meistä tehtiin terveydenhoitohenkilökunnan toimesta ennakoiva lasu raskauden aikana kun mun masennus paheni. Ei siis selän takana vaan kerrottiin että näin tehdään jotta saadaan apua. Aluksi stressaannuin mutta se oli aiheetonta, kukaan ei uhkaillut huostaanotolla vaan synnärillä kävi psykologi juttelemassa voinnista, sovittiin kontrolli käyntejä ja kotiin sain kotipalvelua. (laittoivat ruokaa, siivosivat.) Perhetyöntekijöitä en tavannut koska katsottiin yhdessä ettei ole aihetta. Asiakkuus sossun lasupuolelle purettiin kun vauva 6 kk vanha kun olin paremmassa kuosissa. Käskivät olla yhteydessä jos ongelmia jaksamisessa tulee. Siinä se. Ei jäänyt traumoja.
Mun mielestä neuvolassa on nyt ONGELMA. Siis koko järjestelmässä akselilla neuvola-sossu-kotiapu-lastensuojelu.
Tää pitäisi äkkiä korjata. Mutta olen ihan järkyttynyt mumiten hallitusta ei kiinnosta!
Ei mitään sanaa lapsikadosta hallitusohjelmassa. Ei mitään apua ja tukea perheille jotka yksin rämpivät ruuhkavuosissa. Sen sijaan tarjolla vaan tenttausta ja kyttäystä. Kuin ihan järkyttyneenä sen ketjun misdä KOULU lähetti audit kyselyitä kotiin ja josei vastaa tule lasu.
Lasu lasu lasu lasu. Siitä on tullut VALLANKÄYTÖN VÄLINE.
Vierailija kirjoitti:
Miten päättäjät voi olla näin sokeita lapsiperheiden ongelmille. Ei mikään ohme että syntyvyys ”rommaa”.
Hirveä kyttäys ja lasu-uhkailu, ei mitään yhteiskunnan tukipalveluita tai hoitoapua saatavilla (paitsi sitten toki rapajuopoille/narkeille), ilmapiiri sellainen että äitien kimppuun hyökitään (sanallisesti) ja kaikki pelkkää normien ja standardien noudattamista ilman joustovaraa.Tästä standardisoinnista saisi jo ISO9001 sertifikaatin. Kaikki samaan muottiin ja kysymyksiinkin pitää antaa samat vastaukset.
En ihmettele että nuoret naiset ei enää läjde näin paskaan lapsentekodiiliin.
No mitenkä voi olla, että osa meistä ei saa lasu-uhkailua missään, kun tämän ketjun mukaan aiheettomia lasuja tehdään jo kun raskaustesti näyttää plussaa.
Sen pohjalta uskon, että monessa näissä tarinoissa jää jotain kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tuota joka hokee että ei saa apua kun ei ole lastensuojelun asiakas koska lapset hoidettu hyvin. Asiakkuus voidaan aloittaa jos vanhemman jaksamisessa ongelmaa eli uhkaa myöhemmin tulla ongelmaa. Ei se että ulospäin keskiluokkaisuus tai hyvät tulot ole este.
Meistä tehtiin terveydenhoitohenkilökunnan toimesta ennakoiva lasu raskauden aikana kun mun masennus paheni. Ei siis selän takana vaan kerrottiin että näin tehdään jotta saadaan apua. Aluksi stressaannuin mutta se oli aiheetonta, kukaan ei uhkaillut huostaanotolla vaan synnärillä kävi psykologi juttelemassa voinnista, sovittiin kontrolli käyntejä ja kotiin sain kotipalvelua. (laittoivat ruokaa, siivosivat.) Perhetyöntekijöitä en tavannut koska katsottiin yhdessä ettei ole aihetta. Asiakkuus sossun lasupuolelle purettiin kun vauva 6 kk vanha kun olin paremmassa kuosissa. Käskivät olla yhteydessä jos ongelmia jaksamisessa tulee. Siinä se. Ei jäänyt traumoja.
Kaikille ei käy yhtä hyvin lasum kanssa kuin sulle. Ja kaikkia lasuasiakkuuksia ei saa purettua koskaan, vaikkei aihetta olisi enää.
Todellakin pitäisi perheiden saada apua ilman lastensuojelun asiakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kumma miten tukiverkolliset aina hyökkää tukiverkottoman kimppuun ja pätee, jakelee neuvoja, suhtautuu ylimielisesti ja on olevinaan niin paljon ”parempaa”. Sama ilmiö ihan kaikissa ketjuissa. Rassaako se miten itse olette riippuvaisia toisten avusta? Voisi vähän paremmin suhtautua.
Mulla on jonkinlainen huono reikäinen tukiverkko, ja jo mulla on raskasta, saati sitten niillä joilla ei sitäkään vähää. Yhteiskunnan pitäisi tukes näitä perheitä, ennemmin kuin ylläpitää tällaista järjentöntä huoli-lasu systeemiä.
Se on kyllä ikävää. Itselläni on myös ihan perushyvät tukiverkot, eli omalta äidiltäni saa lastenhoitoapua n. kerran kahdessa kuukaudessa ja toisilta isovanhemmilta kerran tai pari vuodessa. Jos ei saataisi tätä apua, pärjättäisiin kyllä, mutta nostaahan se elämänlaatua ja ollaan kiitollisia siitä. Vanhemmat saa parisuhdeaikaa ja lapset kivoja hetkiä mummolassa, vievät myös välillä huvipuistoihin tai eläintarhaan ym. Mutta todella ymmärrän miten kurjaa on varmasti, jos isonvanhempia ei yhtään kiinnosta lastenlasten elämään osallistuminen. Varsinkin jos ovat jo eläkkeellä ja vielä suht hyväkuntoisia, mutta muut jutut kiinnostaa enemmän. Toki heillä on siihen oikeus, mutta varmasti tuntuu ikävältä sekä aikuisista lapsista että lapsenlapsista. Itsekin olen joskus tuntenut hetken harmitusta siitä, miten emme saa hoitoapua silloin kuin sitä todella tarvittaisiin (akuutit sairastumiset ym.), vaan isovanhemmat hoitavat omien aikataulujensa mukaan. Silti ymmärrän, että olen onnekas jo näinkin, ja asiat ovat meillä sentään ihan hyvin. Niin ei kaikilla ole eikä se ole heidän syytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten päättäjät voi olla näin sokeita lapsiperheiden ongelmille. Ei mikään ohme että syntyvyys ”rommaa”.
Hirveä kyttäys ja lasu-uhkailu, ei mitään yhteiskunnan tukipalveluita tai hoitoapua saatavilla (paitsi sitten toki rapajuopoille/narkeille), ilmapiiri sellainen että äitien kimppuun hyökitään (sanallisesti) ja kaikki pelkkää normien ja standardien noudattamista ilman joustovaraa.Tästä standardisoinnista saisi jo ISO9001 sertifikaatin. Kaikki samaan muottiin ja kysymyksiinkin pitää antaa samat vastaukset.
En ihmettele että nuoret naiset ei enää läjde näin paskaan lapsentekodiiliin.No mitenkä voi olla, että osa meistä ei saa lasu-uhkailua missään, kun tämän ketjun mukaan aiheettomia lasuja tehdään jo kun raskaustesti näyttää plussaa.
Sen pohjalta uskon, että monessa näissä tarinoissa jää jotain kertomatta.
Sitä ei uskokaan ennen kuin osuu omalle kohdalle. Itsekin luulin ennen näin ja ajattelin että lasut ei koske minua, hyvätuloinen kunnon perhe ollaan ja lapset hoidamme hyvin. Kunnes naapuri teki lasun isovanhempien puutteesta ja myllytys alkoi. Jouduttiin tarkkailuun ja seurantaan aivan naurettavasta asiasta.
T. Ketjun alkuosassa kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jonkinlainen huono reikäinen tukiverkko, ja jo mulla on raskasta, saati sitten niillä joilla ei sitäkään vähää. Yhteiskunnan pitäisi tukes näitä perheitä, ennemmin kuin ylläpitää tällaista järjentöntä huoli-lasu systeemiä.Se on kyllä ikävää. Itselläni on myös ihan perushyvät tukiverkot, eli omalta äidiltäni saa lastenhoitoapua n. kerran kahdessa kuukaudessa ja toisilta isovanhemmilta kerran tai pari vuodessa. Jos ei saataisi tätä apua, pärjättäisiin kyllä, mutta nostaahan se elämänlaatua ja ollaan kiitollisia siitä. Vanhemmat saa parisuhdeaikaa ja lapset kivoja hetkiä mummolassa, vievät myös välillä huvipuistoihin tai eläintarhaan ym. Mutta todella ymmärrän miten kurjaa on varmasti, jos isonvanhempia ei yhtään kiinnosta lastenlasten elämään osallistuminen. Varsinkin jos ovat jo eläkkeellä ja vielä suht hyväkuntoisia, mutta muut jutut kiinnostaa enemmän. Toki heillä on siihen oikeus, mutta varmasti tuntuu ikävältä sekä aikuisista lapsista että lapsenlapsista. Itsekin olen joskus tuntenut hetken harmitusta siitä, miten emme saa hoitoapua silloin kuin sitä todella tarvittaisiin (akuutit sairastumiset ym.), vaan isovanhemmat hoitavat omien aikataulujensa mukaan. Silti ymmärrän, että olen onnekas jo näinkin, ja asiat ovat meillä sentään ihan hyvin. Niin ei kaikilla ole eikä se ole heidän syytään.
Paitsi että ketjussa hyväosaiset hyökkii ja nimenomaan tekee selväksi että se on tukiverkottoman omaa syytä ja omaa tyhmyyttä.
Varmaan olen tyhmä minäkin kun osa vanhemmista kuollut ja osa sairaita. Ihan omaa syytä siis...
Ja oikeesti luulet, että lasun syynä oli se korvatulehdus-case? Ha haa