Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan "herännyt huoli"

Vierailija
18.08.2019 |

Mikä on absurdein tilanne jolloin neuvolassa on herännyt perheestänne huoli ja se on kirjoitettu kantaan? Tai tehty peräti lasu?

Itse järkytyin, kun luin kantaa: meillä mies sairastui äkillisesti pari vuotta sitten ja kuoleman uhka leijui yllä useamman kuukauden. Siihen aikaan nuorin lapsemme oli vauva ja kävin hänen kanssaan neuvolassa pian miehen sairaalaan joutumisen jälkeen. Tietenkin th:n kyseisessä kuulumisia kerroin asiasta kyyneleet valuen. Th oli niin myötämielistä, maireaa ja ehdotti, että hänpä varaa lääkärille jutteluajan, kun on niin kiva ihminen. Tyhmä ja sinisilmäinen kun olin, niin menin. Kävin siellä pari kertaa ja kyseli kuulumisia. Tilanne tasaantui eikä enää tavattu.

Jälkikäteen luin kannasta: "Keskivartalo-obeesi 30-vuotias kolmen lapsen äiti tulee vastaanotolle.." jne. Kuvaili vuorovaikutusta vauvaan jne. Tajusin, että arvioivat lasun tarvetta! Herranjumala jos olisin sen vielä joutunut kestämään, voimat meni täysin siihen muutenkin, että lapsilla jatkui mahdollisimman kiva arki ja jaksoin tukea miestäni. Mitään muuta apua, esim. kodinhoitajaa emme saaneet. Ja joo, kyllä vatsa roikkui kolmannen lapsen syntymän jälkeen.

Vahingosta viisastuneena suosittelen AINA menemään hymyssä suin neuvolaan, terveydenhoitajalle jne. Vaarallinen systeemi.

Kommentit (788)

Vierailija
21/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää pätee kyllä kaikkeen muuhunkin elämässä. En ole esim. töissä juurikaan nostanut epäkohtia esiin ja nyt kun kehityskeskustelussa nostin, niin olen joutunut kauheisiin ongelmiin sen jälkeen.

Päätin etten enää koskaan avaudu mistään. Sanon vain kaiken olevan hyvin. Näin pääsen itse kaikkein helpommalla, en joudu ongelmiin. Neuvolassa huomasin tämän jo aikapäiviä sitten. Ihan peruskysymykseen ”juodaanhan teillä rasvatonta maitoa” pitää vastata kyllä, vaikket olisi eläessäsi sellaista sontaa lapsillesi tarjonnut.

Tämä on totta. Minä erehdyin toteamaan huonosti syövän 8-kuisen kohdalla että tarjoan ajoittain jotain viisikuisille tarkoitettua pilttiäkin, kun tykkäsi siitä tietystä mausta ja söi hyvin.

Muuta en keksi mistä syystä sain lastensuojelun papereista lukea myöhemmin "ei ota ruokavalioneuvontaa vastaan".

Ja ennen pilttivaihetta teillä tapahtui mitä?

Vierailija
22/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kurjaa, ettei vanhemmilla ole paikkaa puhua ongelmistaan, kun lastensuojelu. Näin ei saisi olla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, jos terveydenhuollon ammattilaisella herää huoli, niin sen on PAKKO tehdä se lasu. Sinusta ei tehty lasua, vaan ohjattiin lääkärin kanssa juttelemaan. Tässä EI siis voi olla kyse mistään lasun valmistelemisesta. Luultavasti kuvaili elämäntilannettasi ihan vaan lääkäriä varten, jotta pääsee nopeasti kärryille elämäntilanteestasi.

Vierailija
24/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa oli vaarassa? Oma jaksamisesi? Itsetuntosi?

Jaksamiseni oli kovilla muutenkin. Ajatus siitä, että meidän sohvalle olisi tulleet tädit vahtimaan perheen menoa ja lelujen keräilyä, olisi voinut tuossa kohtaa olla liikaa jopa minulle, vaikka hammasta purren olen selvinnyt tiukoistakin paikoista. Olen myös työpaikkani "valttikortti" ja hoidan hastavimmat tilanteet. Meillä on kolme äärimmäisen ihanaa lasta, tuli olo, että he olisivat sopineet tädin mukaan kivasti esim. kiintiösijoituksiin.

Kuulostat harhaiselta ja psykoottiselta.Ei ole mitään kiintiösijoituksia,joihin neuvolatädit etsii söpöjä lapsia.

Nyt olet väärässä. Olen töissä sotepiirissä ja satun tietämään että sossu ostaa tietyn määrän sijoituspaikkoja ostopalveluna ENNAKKOON. Eli tehdään puitesopimus että ostamme 3 paikka tuolta ja 2 tuolta ja ne ollaan sitouduttu maksamaan, käytettiin tai ei. On suuri mahdollisuus että etsitään sitten sopiva sijoitettava, kun ne paikat on ostettu jo valmiiksi.

Vierailija
25/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan työhön kuuluvaa,että selvitetään voimavaroja,jos toinen puolisoista sairaalassa.

Normaalia toimintaa ihan kaikkien kohdalla.

Joo mutta mitään ei tehdä siinä tapauksessa että niitä voimavaroja ei ole. Esim itsellä ollut useamman kerran aika paha tilanne, esim raskaana, taaperon kanssa kotona, sairastun pahasti, minnekäs taapero. Tai kahden lapsen kanssa kotona, murran kösivarren, en saa nostella mitään neljään viikkoon.

Kertaakaan ei olla saatu neuvolan kotiapua. Aina on ollut pakko hoitaa tilanne joko itse kuvetta kaivamalla (kotiapufirma 44e/h) tai mies joutunut ottamaan palkatonta ja olemaan kotona (äkkitilanteessa ei saa mitään kunnan hoitopaikkaa).

Meidän kunnassa ei kotiapua saa ollenkaan. Siis kukaan. Jossain Helsingissä sitä saa ihan vaan varulta vaikkap jos on tukiverkoton. Reikua ja tasapuolista... eri kunnissa eri säännöt.

No ei todellakaan saa Helsingissä😂😂😂😂 ihan itse kuule kaikki hommataan ja maksetaan.

Vierailija
26/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan työhön kuuluvaa,että selvitetään voimavaroja,jos toinen puolisoista sairaalassa.

Joo mutta mitään ei tehdä siinä tapauksessa että niitä voimavaroja ei ole. Esim itsellä ollut useamman kerran aika paha tilanne, esim raskaana, taaperon kanssa kotona, sairastun pahasti, minnekäs taapero. Tai kahden lapsen kanssa kotona, murran kösivarren, en saa nostella mitään neljään viikkoon.

Kertaakaan ei olla saatu neuvolan kotiapua. Aina on ollut pakko hoitaa tilanne joko itse kuvetta kaivamalla (kotiapufirma 44e/h) tai mies joutunut ottamaan palkatonta ja olemaan kotona (äkkitilanteessa ei saa mitään kunnan hoitopaikkaa).

Meidän kunnassa ei kotiapua saa ollenkaan. Siis kukaan. Jossain Helsingissä sitä saa ihan vaan varulta vaikkap jos on tukiverkoton. Reikua ja tasapuolista... eri kunnissa eri säännöt.

Ranne murtui lapsen ollessa 3 v. Itse olin töistä sairasalomalla ja lapsi pph:lla kuten ennen ranteen murtumistakin. Mies vei aamulla ennen töihin menoa ja haki töiden päätyttyä kotiin.

Samaan aikaan palstalla mietittiin saako lapsi olla päivähoidossa, jos vanhempi on samaan aikaan kotona sairaana :D

Vierailija
27/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?

Siis kyse tuosta obseesista, ei yhtään mitään merkitystä ap:n varsinaisen asian kanssa.

Kysyin myös samaa, miksi ap mainitsi sen kirjoituksessaan. Alapeukkuja tuli.

Äidin lihavuus on siis yksi peruste lasuun?

Vierailija
28/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksamiseni oli kovilla muutenkin. Ajatus siitä, että meidän sohvalle olisi tulleet tädit vahtimaan perheen menoa ja lelujen keräilyä, olisi voinut tuossa kohtaa olla liikaa jopa minulle, vaikka hammasta purren olen selvinnyt tiukoistakin paikoista. Olen myös työpaikkani "valttikortti" ja hoidan hastavimmat tilanteet. Meillä on kolme äärimmäisen ihanaa lasta, tuli olo, että he olisivat sopineet tädin mukaan kivasti esim. kiintiösijoituksiin.

Niin, eli pienen vauvan äiti aivan jaksamisensa äärirajoilla ja kokee että yksikin ylimääräinen vastoinkäyminen voisi olla liikaa. Lasu heittämällä täysin aiheellinen. Juuri sitä varten meillä on lastensuojelu olemassa, että nämä äidit löydettäisiin ennen kuin tulee se yksi takaisku liikaa ja seuraukset luetaan pahimmillaan lööpeistä.

Vierailija
29/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, itse kun meitä kohtasi vastaava tilanne ja olisin tarvinnut ensi hätään edes kodinhoitajan yhdeksi päiväksi, niin palvelujohtaja kyllästyneellä virastoäänellä artikuloi, että itse maksatte ja tilaatte, ei kaupunki mitään järjestä. Kun selitin, että tilanne on akuutti, niin sanoi järjestävänsä huostaanoton, jos noi koville ottaa. Pelokkaana lopetin puhelun siihen. Yksin piti pärjätä.

Vierailija
30/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli pienen vauvan äiti aivan jaksamisensa äärirajoilla ja kokee että yksikin ylimääräinen vastoinkäyminen voisi olla liikaa. Lasu heittämällä täysin aiheellinen. Juuri sitä varten meillä on lastensuojelu olemassa, että nämä äidit löydettäisiin ennen kuin tulee se yksi takaisku liikaa ja seuraukset luetaan pahimmillaan lööpeistä.

Eli tavallaan on olennaista että se on just se lastensuojelu joka tuhoaa perheen, eikä mikään muu takaisku?

Vierailija
31/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan saa Helsingissä😂😂😂😂 ihan itse kuule kaikki hommataan ja maksetaan.

Mun tuttavaperhe saa kotiapua Hesassa siksi kun ovat tukiverkottomia ja samasta syystä saavat pian TUKIPERHEEN. Ovat työssäkäyviä eikä mitään mt/alko ongelmaa.

Itsekin tukiverkoton ja mitään apua en ole koskaan saanut mistään (muuta kuin kovalla rahalla itse maksaen).

Epäilen että tässäkin asiassa ”se saa joka osaa oikein pyytää”. Näin ei saisi tietenkään olla.

Vierailija
32/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiapua ei olekaan, mutta olisit saanut lapset kiireellisille paikoille päiväkotiin

Vierailija
33/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäri oli laittanut sen kantaan, sillä kun ei ollut asian kanssa yhtään mitään merkitystä?

Siis kyse tuosta obseesista, ei yhtään mitään merkitystä ap:n varsinaisen asian kanssa.

No eihän sitä mihinkään lasuun kirjattukaan vaan sairaskertomukseen. Lääkärin näkökulmasta ylipaino on yksi huomioitava perusasia muiden joukossa.

Vierailija
34/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavaperhe saa kotiapua Hesassa siksi kun ovat tukiverkottomia ja samasta syystä saavat pian TUKIPERHEEN. Ovat työssäkäyviä eikä mitään mt/alko ongelmaa.

Itsekin tukiverkoton ja mitään apua en ole koskaan saanut mistään (muuta kuin kovalla rahalla itse maksaen).

Epäilen että tässäkin asiassa ”se saa joka osaa oikein pyytää”. Näin ei saisi tietenkään olla.

Tod näk riippuu alueesta, mitä saa.

Vierailija
35/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä ei edes mainittu! Joku epämääräinen "huoli" vaan kummitteli papereissa... 

Vierailija
36/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, jos jokaisesta perheestä, jota kohtaa äkillinen shokki vietäisiin lapset huostaan, kun "terkkaria huolettaa ennakoivasti ", niin olispa näky! Kyllä ne oikeasti huostaanottoa tarvitsevat perheet saa porskuttaa ja tavallisia ihmisiä kytätään.

Itse kysyin, että tarviiko äidit ja täyttää, kun en ole koskaan mitään päihteitä edes kokeillut, niin oli kuulemma "hyvä kartoittaa tilanne varmuuden vuoksi". Täti vielä laski pisteitä huolella ja ajan kanssa, nollia ynnäili. :')

Vierailija
37/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lastensuojelu silti esimerkiksi Kuopion lastensurmaa kyennyt estämään. Kahdne kaupungin lastensuojelu kuvioissa mukana jo ennen esikoisen syntymää ja silti kävi niin kuin kävi.

Eli vaikka kuinka haalisi niitä asiakkaita, oman työn laatu pysyy huonona.

Vierailija
38/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranne murtui lapsen ollessa 3 v. Itse olin töistä sairasalomalla ja lapsi pph:lla kuten ennen ranteen murtumistakin. Mies vei aamulla ennen töihin menoa ja haki töiden päätyttyä kotiin.

Samaan aikaan palstalla mietittiin saako lapsi olla päivähoidossa, jos vanhempi on samaan aikaan kotona sairaana :D

Suomalaiseen ”eetokseen” kuuluu että itse pitää pärjätä. Mulla tosiaan se käsivarsi murtu kun olin 2 lapsen kanssa kotona. Päivääkään en voinut pitää mitään sairaslomaa enkä edes noudattaa sitä 4 viikon nostokieltoa. Mies kävi keskellä päivää töistä auttamassa välillä.

Suomessa on totaalisen surkeat järjestelmät juuri tällaisiin odottamattomiin ”kriisitilanteisiin” missä yhtäkkiä toinen vanhempi tippuu pelistä pois. Tuo neuvolan kotiapu on ihan yhtä tyhjän kanssa oleva vitsi kun sitä ei vaan anneta koskaan. Paitsi niille kyllä anteliaasti ketkä kuuluu lasun ”asiakkaaksi” ja kaltoinkohtelee lapsiaan, sillä perusteella sitä voi saada 5pv viikossa...

Vierailija
39/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lihavuus vaikuttaa lääkitykseen, siksi se on lääkärille tärkeä tieto.

Vierailija
40/788 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ei kotiapua saa ollenkaan. Siis kukaan. Jossain Helsingissä sitä saa ihan vaan varulta vaikkap jos on tukiverkoton. Reikua ja tasapuolista... eri kunnissa eri säännöt.[/quote]

Kuule Helsingissä ei saa mitään kotispua eikä edes terveyskeskusaikoja. Lastensuojelussa on järkyttävä työvoimspula ja terveysasrmilla samoin. Puolessa kouluja ei ole koiluterveydrnhoitoa, kun ei ole koululääköreitä kiin puolet vaadittavasta määrästä kaupungilla. Myöskään lasten hampaita ei oiota ajoissa, eikä saa r-kouluaikoja. Maaseudun asukkast eivät voi edes kösittää, miten iso pula Helsingissä on näistä kaikista peeuspalveluista.