Miksi käyn töissä kun se ei ole taloudellisesti kannattavaa
Tätä kysymystä olen kysynyt itseltäni jo 5 vuotta.
Kun työsopparissa ei ole minimitunteja, jonka mukaan palkkaa maksettaisi jos töitä ei ole ja oma autokin on pakollinen työssäkäymisen vuoksi, ei työn teolla ole mitään merkitystä taloudellisesti esim. työttömyyteen verrattuna. Silti olen käynyt töissä mutta en tiedä minkä ihmeen takia.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten käy. Mikään pakko ei ole.
Tämä on kyllä käynyt mielessä n. 500 kertaa.
Työkkärin kuulustelut on karseita.
Näin voit auttaa kotona makaavia lapsiperheellisiä ja ulkomaalaisia. Saat saman rahan, mutta teet töitä ja sinua palkitaan aikanaan taivaassa.
Tästäkin asiasta persut saavat köyhä vs työtön vastakkainasettelun, sen sijaan että järjestäytyisivät kapinaan työnantajien palkkojenpoljentaa vastaan.
Työnantajien ja pääoman edustajien palkat kuusi-seitsenlukuisia. Duunarille ei edes paria tonnia kuussa.
Kuka on se oikea vihollinen?
Itse kysyin usein samaa. Jos olisi mennyt viisi vuotta saada työ josta saa enemmän kuin saisi työttömänä tukina olisin vaan jäänyt kotiin.
Kun käyt töissä, edes epäsäännöllisesti, sinulla on huomattavasti parempi mahdollisuus kuin työttömällä saada parempi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Mikset lähde ulkomaille töihin?
Olen ollutkin mutta tällä hetkellä pieni lapsi, jolle haluaisin olla myös hyvä isä ja läsnä..käynyt kyllä muuten mielessä.
Ap
Samaa mäkin mietin. Opetan sivutoimisena kieliä kansalaisopistolla, kausi on lyhyt ja kurssien alkaminen ja jatkuminen on epävarmaa. Olen katkera työnantajalle joka jakelee tunteja miten sattuu ja vaatii köyhyysrajalla sinnitteleviltä opettajilta tosi suurta panosta. Pitää ihan hillitä itsensä ettei paljastu tämä tunne että työpaikka on surkeista surkein eikä paljon eroa työttömyysturvaan jos koko vuotta tarkastelee.
Minulla on kuitenkin syy miksi jatkan: työkokemus omalta alalta eikä cv ssä aukkoja. Virkoja haen koko ajan ja usein olen päässyt kakkoseksi.
Itse otin pienipalkkaisen vakityön pitkän ajomatkan päästä koska lähempää ei löytynyt. Bensoihin ja auton ylläpitoon menee 400 €/kk, asumisen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää lähes sama kuin työttömänä. Päivät matkoineen on 11 h (talvella pidempi) ja herätys ennen viittä...
Välillä mietin, onko järkeä ja päädyn lopputulokseen että on. Uskon että on parempi olla edes jossain työssä kuin työttömänä.
Etsin koko ajan työtä lähempää. Nyt on vaan jaksettava ja joskus tää muuttuu helpommaksi.
Ymmärrän kyllä että parempi olla töissä, cvssä näyttää paremmalta jne. mutta ajan myötä tuo silti alkaa tympiin kun talous on kuitenkin aika tärkeä osa elämää ja siinä cvt ja muut jää helposti hopealle.
Olen kyllä ajatellut käydä keskustelua työnantajan kanssa lähiaikoina että saa lyödä ne minimitunnit tiskiin. Saa sitten nähdä johtaako tämä kortistoon.. :)
Sohvaperunat eli vapaamatkustajat ovat maamme hävettävin loisijasakki, jonka määrä vaan lisääntyy. Äly katoaa ulkomaille. Tutkimus ei saa rahoitusta, kun pitää elättää näitä laiskimuksia. Se on ainut sakki, jolla on varaa lisääntyä. Älyllisillä veronmaksajilla ei ole.
Veronmaksajaraataja kirjoitti:
Sohvaperunat eli vapaamatkustajat ovat maamme hävettävin loisijasakki, jonka määrä vaan lisääntyy. Äly katoaa ulkomaille. Tutkimus ei saa rahoitusta, kun pitää elättää näitä laiskimuksia. Se on ainut sakki, jolla on varaa lisääntyä. Älyllisillä veronmaksajilla ei ole.
Sinulla on vakava alkoholiongelma, ylipaino-ongelma ja mielenterveysongelmia.
Suosittelen, että varaat ajan lääkärille maanantaina niin paha olosi helpottaa.
Kun uskonto kansan oopiumina ei enää pure, porvaristo on keksinyt uuden sloganin: työstä ei tule enää maksaa palkkaa, vaan myydä se oikeasti palkatun työtehtävän toivolla. On uskomatonta, että tätä jauhavat eniten oikeissa töissä koko elämänsä viettäneet varttuneet ihmiset.
Ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Lähihoitajat ulkomaalaistuu vauhdilla kun kotimainen "liikaa etuja vaativa sakki" työnnetään Kelan jonoon veronmaksajien rasitteeksi.
Viisas pääsee vähemmällä.
Itse olen kotona. Sijoitan rahastoon kaikki työttömyystuet ja lapsilisät. Mies maksaa elämisen, harrastukset ja asumisen.
Jos olisin sinä niin kouluttautuisin parempaan ammattiin tai alkaisin salasuhteeseen jonkun 70-vuotiaan rikkaan rouvan kanssa. Jotain nyt varmaan tarttisi tehdä että pystyt takaamaan lapsellesi turvatun tulevaisuuden ja auttaa esim. Opiskeluaikana häntä rahallisesti.
Huonolla palkalla on vähän hankala maksaa lapsen kallis harrastus, ajokortti, omaan asuntoon muuttessa siitä aiheutuvat kulut jne. Älä ainakaan tuohon tilanteeseen tee lisää lapsia.
Mä olen Vastaavassa tilanteessa tehnyt töitä vaikken ole jäänyt voitolle versus työtön. Siksi koska mut on kasvatettu niin että on kuunia asia elättää itsensä(samoin olen kasvattanut 5 lastanikin) ja siksi koska aina työ näyttää paremmalta kuin työttömyys cv.ssä ja voi myöhemmin poikia enemmän kannattavaa työtä kuten minulle on vuosien saatossa käynytkin.
Miksi ihmeessä et hae soviteltua päivärahaa? Mä haen keikkatyössä eikä häviä montaa sataa kokopäivätyöstä saatavalle palkalle.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin kuulustelut on karseita.
Työkkärille pitää olla karsea takaisin ja vaikka ottaa ne karenssit ja sanoa että tämä jatkuu kuolemaani asti ja tuijottaa tiukasti takaisin. Jos uskaltavat vittuilla niin nouset ylös ja kävelet ulos sekä paukautat oven täysiä kiinni. Tehoaa. Seuraavalla kerralla ovat kuin kusi sukassa ja saattaa vartija olla siinä viressä, mutta niitä persekyrpiä ei tarvitse pelätä.
ööö? Miksi et vaihda parempaan työpaikkaan?
Älä sitten käy. Mikään pakko ei ole.