En todellakaan täytä mitään koulun lähettämiä päihdekysely-lappusia
Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!
Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.
Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.
Kommentit (324)
Kun huolehditaan enemmän, niin sivuvaikutus on, että ihmiset valehtevat varmuuden vuoksi, kun eivät jaksa selittää mikseivät juo maitoa tai miten kaksi annosta alkoholia juodaan viikossa. Lopulta sekä rapa-alkoholisti että joku suht harmittomia suositusten vastaisia rutiineja pyörittävä ihminen valehtelevät yhtä lailla. "Et sä nyt vaan voi palauttaa sitä? Eihän siihen rehellisesti kukaan vastaa." Olisi kiinnostava tietää auttaako mikromanagerointi löytämään vakavia laiminlyöntitapauksia yhtään nopeammin ja onnistutaanko ennaltaehkäisyssä, vai onko tilanne se että puututaan näennäisellä tasolla enemmän, mutta vakavia tapauksia ei saada yhtään nopeammin kiinni?
Tämä yhteiskunnan kyttäys siinä vaiheessa kun saa lapsia on mennyt niin sairaaksi, että siitä löytyy yksi iso syy siihen ettei meille tule koskaan edes sitä yhtä lasta! Kaikki puitteet ja taloudellinen tilanne olisi otollinen lapsille mutta kiitos ei, en halua joutua virkaloisten listoille.
Alkoholin käyttö on yksi kysymys muiden joukossa. Kaavake on kartoitus lapsen elämästä. Sillä saadaan nopeasti käsitys, miten lapsi toimii, mitä vaikeuksia on ja miten häntä parhaiten autettaisiin. Kertokaa, miten itse hoitaisitte tällaisen kartoituksen? Miksi ette kysyisi esim. tupakoinnista, jos lapsi haisee tupakalle, polttaako hän itse vai kaverit jne? Tarkoitus on hyvä, onnistumisprosentti ei kyllä tarpeeksi hyvä, kuten tiedämme monen surullisen tapauksen kohdalta.
Kylläpä osui arkaan paikkaan.
Ahdistaako vastaaminen, kun ei halua itselleenkään myöntää alkoholin yms. käytön olevan huolestuttavalla tasolla?
Vapaa-aikaan kuuluu alkoholi lähes aina? Saunotaan tunteja kaljan voimin?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Ap:lla jointti palaa
Mitä sitten jos palaisikin? Vähemmän haitallista kuin alkoholi mutta laitonta. Varsinainen järjen riemuvoitto tuokin laki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteiskunnan kyttäys siinä vaiheessa kun saa lapsia on mennyt niin sairaaksi, että siitä löytyy yksi iso syy siihen ettei meille tule koskaan edes sitä yhtä lasta! Kaikki puitteet ja taloudellinen tilanne olisi otollinen lapsille mutta kiitos ei, en halua joutua virkaloisten listoille.
Erittäin viisas päätös!
Olen saanut lapsen ns. vahingossa ja kadun eniten maailmassa tätä. Lapsi on tietenkin rakkain, mutta sehän siinä onkin. Koskaan et tiedä mitä joku viranomainen saa päähänsä, pelkäät mitä jos menetät sen kaikkein tärkeimmän, tiedät, että et tule kestämään sitä eikä tule kestämään lapsi.
Mulla on ilmaantunut jotain fyysistä sairautta, mutta koska olen yh, en uskalla mennä lääkäriin. Epäilen nyt oireiden perusteella, että mulle tuli tällä viikolla joku verenkierohäiriö aivoihin, en uskalla mennä lääkäriin kun mitä jos ottavat osastolle ja lapsen mieli järkytetään ja viedään hänet jonnekin. Lapsella on kyllä mummola, mutta sehän ei käy tietenkään heille. Eihän, koska eihän heidän mielestä mikään 70 voi olla edes väliaikainen huoltaja.?
Käy vakavasti psyyken päälle tämä löysässä hirressä roikkuminen. Vielä pitäisi jaksaa 10 vuotta ennen kuin lapsi on täysi-ikäinen. Viranomaiset pilaa ihmisten elämät ja aiheuttaa hirveää tuhoa perheille.
Audit-testissä on sekin ongelma että ne kysymykset ovat huonosti laadittuja. Moni kohtuukäyttäjäkin saa tarkasti ja rehellisesti vastaamalla korkeat pisteet.
esim.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana sinulle kävi niin, että et pystynyt lopettamaan alkoholinkäyttöä sen aloittamisen jälkeen?"
Jos joit kolme vaikka oli tarkoitus juoda kaksi niin tuosta kohdasta tulee pisteitä.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana et ole juomisesi vuoksi saanut tehtyä jotain, mikä tavallisesti kuuluu tehtäviisi?"
Jos roskat jäi illalla viemättä, taas tulee pisteitä.
"Kuinka usein viimeisen vuoden aikana tunsit syyllisyyttä tai katumusta juomisen jälkeen?"
Tästä saavat pisteitä ne jotka syyllistyvät herkästi, eivät huolettomat juopot.
"Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?"
Pienillä kolhuilla on pitkäaikaiset vaikutukset näissä kyselyissä.
"Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista"
Ihmisillä on suuria eroja siinä että mistä ovat huolissaan.
En mä ole palauttanut noita kyselyjä koskaan. Ei ole tullut sanomista. Jonkin mielialakyselyn terkka laittoi neuvolassa kun mulla oli vauva, sanoin ettei ole tarve täyttää että voin oikein hyvin. Ei tullut sanomista siitäkään.
Auditin jakelemisen pointti on ”herättää” ihminen omaan alkoholin käyttöön. Mutta siitä on tullut aivan turhake kun sitä jaetaan niin paljon.
Missä kaupungissa tällainen kysely on laitettu vanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa tällainen kysely on laitettu vanhemmille?
Vantaa
Asun Keski-Euroopassa. Täällä nousisi kohu, jos tuollaisia kyselyjä alettais kotiin lähetellä. Mutta täällä asuukin itsetietoisia ihmisiä, jotka laittaisivat tuollaiselle stopin heti.
Vierailija kirjoitti:
Asun Keski-Euroopassa. Täällä nousisi kohu, jos tuollaisia kyselyjä alettais kotiin lähetellä. Mutta täällä asuukin itsetietoisia ihmisiä, jotka laittaisivat tuollaiselle stopin heti.
Tätä olen miettinyt paljon, että mihin saakka tämä lammaslauma antaa itseään näin sörkkiä. Mielestäni pitäisi tai olisi jo kauan sitten pitänyt lähteä joukolla muuttamaan tätä tilannetta, tämähän on vain koko ajan mennyt pahemmaksi kun kaikkeen alennutaan. Pitäisi jopa alkaa hakemaan turvaa maan ulkopuolelta mielestäni.
Meillä nyt jo luojan kiitos lukiolaisia eikä noita kyselyitä enää tule. En minäkään niihin ikinä vastannut, enkä laittanut esim. meidän vanhempien ammatteja sinne, koska niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä lapsen koulun käynnin kanssa. Ihmisillä on oikeus määrittää omat yksityisyytensä rajat ja mitä haluavat kertoa millekin taholle. Jos perheessä oikeasti on isoja onglemia, tulevat ne varmasti esille jotenkin muuten.
Eipä tullut kertaakaan lasua niin kuin tuolla aikaisemmin joku pelotteli.
Mä jättäisin ihan periaatteesta vastaamatta tuollaisiin.
Ei koulun kuulu eikä pidä alkaa vanhempien elintapoja ja terveystottumuksia kysyelemään. Kunhan huolehtisivat edes lapsista hyvin, niin siinäkin on tekemistä!
Sosiaalipuoli ei saa töitään tehtyä joten tämäkin ulkoistetaan kouluille. En todellakaan halua opettajana alkaa kyselemään vanhemmilta heidän alkoholin ja tupakan käytöstään. Näitä kysymyksiä on esimerkiksi Lapset puheeksi -lomakkeissa joita sosiaalipuoli on väkisin siirtämässä koulujen vastuulle. Ei minulla mitään valtuuksia kysellä tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vielä hullunkurisemman tilanteesta tekee se, että tämä toiminta on Suomessakin lain vastaista, mutta se ei tunnu kiinnostavan ketään. Suomessa viranomaisilla ei usein ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä laissa määrätään, tai edes pyrkimystä noudattaa lakia.
Ja lampaat vaan kannustaa, koska "jos et ole tehnyt mitään väärää, sinulla ei ole mitään pelättävää". Muuttaisivat Venäjälle, jos haluavat alistua mielivaltaisten viranhaltijoiden hallintoalamaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sitten valitettavasti velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus vanhemmista jotka ei tähän kyselyyn vastaa. Jos tuollaiseen ei voi vastata, niin oletus on että päihteet maistuu. Sitten lastensuojelun on selvitettävä, että mikä tilanne on kotona.
höpöhöpö
t. opettaja
Eikös tuo kysely ole neuvolan hommia?
Itse en ikinä menisi tuollaisiin lappuihin vastailemaan.
Taitaa Ap:lla jointti palaa