En todellakaan täytä mitään koulun lähettämiä päihdekysely-lappusia
Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!
Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.
Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.
Kommentit (324)
Sais sossu tulla vinkumaan meidän viinasta varastosta ihan vapaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koulussa töissä, enkä ole koskaan kuullut, että tuollaisia koulu kyselisi. En tiedä, mitä kaikkea lomakkeita kouluterveydenhuollosta oppilaille jaetaan, mutta nehän eivät kuulu meille opettajille, koska ovat terveysviraston asioita.[/quote
Minä olen kyllä vuosittain jakanut noita kyselyitä oppilaille ja he palauttavat ne suljetussa kirjekuoressa ja vien ne terkkarille.
Naurettiin opehuoneessa, kun koulun alkkisope paasasi tästä kyselystä omien lastensa kohdalla ja uhmakkaasti kertoi, ettei vastaa siihen. Kaikki tiesimme miksi.
No eihän teilläkään koulu niitä tietoja kysele, vaan terveysvirasto.
Mihin ne tiedot tallennetaan. Minä haluan tietää? Saako koulun terveydenhoitaja käydä koululaisten vanhempien terveystiedoissa tallentelemassa mitään terveystietoa, myöskään lapsen tietoihin ei saa tallettaa vanhempien terveystietoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen paras, lapsen elämän turvarajat, niitähän tässä yritetään kartoittaa. Miten muuten hoitaisitte asian? Kertokaa!
Koulu opettakoon matikkaa ja äikkää, perheet huolehtikoon turvarajoistaan itse.
Täällä alkoholistimammat vouhkaa kun ei voi rehellisesti kyselyyn vastata. Oi oi. Toivottavasti lapset otetaan teiltä kaikilta huostaan. Lapset ansaitsee raittiin lapsuuden.
Voihan sen lapun täyttää, mutta kukaan ei voi vaatia, että tiedot on totuuden mukaisia. Onneksi omat on jo täysi-ikäisiä. En muista, että meidän olisi tarvinnut tuollaisia täytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä vuosittain jakanut noita kyselyitä oppilaille ja he palauttavat ne suljetussa kirjekuoressa ja vien ne terkkarille.
Missä päin tällaista tehdään? Kuulostaa melko varmasti lain vastaiselta touhulta. Miltä viranomaiselta olet saanut tehtävän jakaa tuollaisia kyselyitä?
Meillä on yli 400 oppilaan koulu eikä terkkarilla ole aikaa odottaa jokaista lasta hakemaan lappuja, hän tuo pinon niitä minulle, ja minä jaan ne oppilaille ja he palauttavat ne suljettuina. Yhteistyönä hoidamme koulun asioita. Perinne on jo kymmeniä vuosia ollut tämä. Ei ole lain vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sitten valitettavasti velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus vanhemmista jotka ei tähän kyselyyn vastaa. Jos tuollaiseen ei voi vastata, niin oletus on että päihteet maistuu. Sitten lastensuojelun on selvitettävä, että mikä tilanne on kotona.
Miten sinä näitä vanhempien tietoja käsittelet ja mihin ne tiedot tallennetaan? Voitko vastata.
Tarkoitus hyvä, mutta toteutus ei kommunikoi lainkaan reaalimaailman kanssa.. kuka tuon onkin keksinyt? Todellakaan ei koulu ole se taho, joka olisi matalin kynnys avautua ongelmasta,jos sellainen olisi. Jos laittaa realistiset määrät ja ne ylittää tietyn rajan, tulee lasu, joka EI OLE sitä apua,jota tuo vanhempi kaipaisi, vaan tilanne ehkä hankaloituisi ennestään,kun tulisi virkamiehiä hämmentämään. Lasta ja perhettä arvioitaisiin jne. Jos taas myöntää joskus kokeilleensa kannabista,tulisi lasu. Ja menisi iloisesti yhteiskunnan rahoja.
Tuo tuottaa myös lapselle hankalan paikan; jos ongelmia on kotona ja vanhemmat kieltää alkonkäytön, vahvistuu lapsen huono asema,kun asia on näin "tarkistettu".
Kyllä päihdeperheiden lapset täytyy siellä koulussa opettajien ja henkilökunnan toimesta tunnistaa ihan itse. Se tapahtuu välittämisen,läsnäolon ja oppilaiden tuntemisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen paras, lapsen elämän turvarajat, niitähän tässä yritetään kartoittaa. Miten muuten hoitaisitte asian? Kertokaa!
Koulussa näkyy lapsen hätä, mustelmat, likaiset vaatteet ja pelko. Ei voi oppia, jos pelkää kotiin menoa. Turvallista perhettä ei kaikilla lapsilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin tällaista tehdään? Kuulostaa melko varmasti lain vastaiselta touhulta. Miltä viranomaiselta olet saanut tehtävän jakaa tuollaisia kyselyitä?
Meillä on yli 400 oppilaan koulu eikä terkkarilla ole aikaa odottaa jokaista lasta hakemaan lappuja, hän tuo pinon niitä minulle, ja minä jaan ne oppilaille ja he palauttavat ne suljettuina. Yhteistyönä hoidamme koulun asioita. Perinne on jo kymmeniä vuosia ollut tämä. Ei ole lain vastaista.
Todennäköisesti on lain vastaista. Se, että "näin on aina tehty" tai että määräys tehdä näin tulee viranomaiselta (keneltä?) ei tarkoita, ettei toiminta olisi lain vastaista.
Ongelma ei siis ole se, että sinä (opettaja) jaat jotain terkkarin kyselyitä, vaan että terkkari ylipäänsä lähettää jotain tällaisia kyselyitä. Viranomainen ei saa kerätä mitään tietoja, joiden keräämiseen ei ole lakiin perustuvaa syytä. Se viranomainen (jota ketjussa kukaan ei kyselyistä huolimatta tunnu tietävän), joka on antanut terveydenhoitajalle tehtäväksi näiden tietojen keräämisen, todennäköisesti toimii lain vastaisesti.
Myöskään ketjussa ei ole saatu selvitystä siihen, miten näitä tietoja käytetään ja säilytetään, kenellä niihin on pääsy tai edes mitä tarkoitusta varten niitä kerätään. Kaikki nämä asiat täytyisi olla selkeästi kerrottuna jokaiselle, jolta tietoja kerätään. Ja vaikka tämä olisikin asiallisesti kerrottu, tietojen keräys ilman lakiin perustuvaa syytä olisi luultavasti silti lain vastaista.
Kuka siihen kyselyyn muka totuudenmukaisesti edes vastaa🤔 senkun laittaa liipalaapaa ja unohtaa koko asian. Jos yhteiskunta haluaa kytätä, niin antaa kytätä mutta tekee sen omilla ehdoilla ja niillä vastauksia mitä yhteiskunta haluaa saada.... Eikä koske siis pelkästään tätä audit-kyselyä vaan ihan kaikkea. Pitää osata pelata tätä peliä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkuin Vilja-Erikan tapauksessa? Joo, perhe hoitaa....
Täällä sidukkamammat ottaa kierroksia alkoholikyselyistä! Saunaoluetkin lasketaan, miten käy?
Mä en vastais. Mielestäni asia ei kuulu koululle. Roskiin menis mun lappu.
Olen absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilja-Erikan tapauksessa vastuussa oli Helsingin sosiaaliviranomaiset. Lapsella oli mustelmia ja leikeltyjä vaatteita - eivät välittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sitten valitettavasti velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus vanhemmista jotka ei tähän kyselyyn vastaa. Jos tuollaiseen ei voi vastata, niin oletus on että päihteet maistuu. Sitten lastensuojelun on selvitettävä, että mikä tilanne on kotona.
Kuinka monta ilmoitusta sulla lähti tänä syksynä?
Onko se ilmoitus tyyliin: "Ahmedin äiti, Alina Shakira Mohammed ei vastannut hänelle lähetettyyn AUDIT-kyselyyn huoleni on herännyt". Seuraava "Magdaleenan äiti Margit ei palauttanut AUDIT-kyselyä. Isä Anders oli vastannut kyselyyn. Isä käyttää kertomansa mukaan päihteitä, noin 10 annosta viikossa. Magdaleenan äidin olen kerran nähnyt, hänellä on huomattavaa ylipainoa. Huolemme koulussa on herännyt".
Ensin sosiaalivirasto töppäsi sen Vilja-Eerikan kanssa ja nyt perheitä suorastaan vainotaan häntä perusteena käyttäen. Sairasta.
Nuo lomakkeet ovat täysin naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homma on kääntynyt päälaelleen tuon Vilja-Erikan tapauksen myötä. Mitään tolkkua ei ole missään, vouhkataan ja nähdään mörköjä siellä missä niitä ei ole. Tämä on vähän kuin menneiden aikojen AIDS-hysteria.
Voi kun mun opettajakin olisi kysynyt joskus. Olisin kertonut joka viikonlopun kännäämisestä kotona. Kaikki joulut ja muut juhlat oli pelottavia. Piti pelätä saako itse nyrkistä vai saako äiti. Olisinpa saanut apua.
Juu, sen takia käydäänkin ostamassa neuvolapalvelut yksityiseltä, että vältetään kaltaisesi taikina-aivot ja huoli-rummutukseen sairastuneet "ammattilaiset".