En todellakaan täytä mitään koulun lähettämiä päihdekysely-lappusia
Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!
Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.
Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.
Kommentit (324)
Tekstin sisällöstä olen kyllä AP:n kanssa samaa mieltä mutta se miten asia ilmaistiin saa väkisinkin miettimään onko taustalla kuitenkin jotain. Se että kirjoittaa vittuuntuneeseen sävyyn ilmaisee helposti sitä että nyt iski arkaan paikkaan. Muuten tämän olosi pystynyt esittämään asiallisemmin.
Siinä lapussa taisi olla 1-2 kysymystä liittyen vanhempien alkoholinkäyttöön. Tyyliin käytätkö alkoholia, kyllä/ei.
Tästä valtavasta metakasta näkyy lähinnä se, että joillekin tuokin kysymys on liikaa. Miksihän 🙄
Ihan kaikkea keuhkoamista ei kannata uskoa, jos itsellä niitä lapsia ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun pirkanmaalla ja meille on myös jaettu tuo kysely osana isompaa terveyskyselyä. Meillä ei ole päihdeongelmia, joten ihan totuudenmukaisesti vastasin ja palautin lapun.
”Meillä ei ole päihdeongelmia, joten...”
Kuule, me olemme täysin alkoholiton perhe (absolutisteja siis) mutta meistä tuo on tietoturvaongelma. Miten sä et näe tuota puolta? Tai joku muu?
Mistä lähtien abosolutismi on ollut tietoturvaongelma?
Kaikilla ihmisillä on yhtäläinen oikeus tietoturvaan. Ei Suomessa jaeta mitään kansankynttiläpisteitä, joiden perusteella sinun turvasi olisi korkeampi kuin naapurin sidukkaa viikonloppuna tissuttelevan Ritun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun pirkanmaalla ja meille on myös jaettu tuo kysely osana isompaa terveyskyselyä. Meillä ei ole päihdeongelmia, joten ihan totuudenmukaisesti vastasin ja palautin lapun.
Kuule, me olemme täysin alkoholiton perhe (absolutisteja siis) mutta meistä tuo on tietoturvaongelma. Miten sä et näe tuota puolta? Tai joku muu?
Mistä lähtien kansalaisten alkoholinkäyttöä syynätty tällä tavoin, lastenkin kautta ja KOULUN toimesta?
Muuttakaa Ranskaan, niin johan huomaatte, miten kummalliseksi elämä on mennyt Suomessa. Ette vain enää huomaa siellä, miten kummalliseksi....
Suomessa on paljon aikuisia, jotka ihmettelevät miksi heidän vanhempiensa alkoholinkäyttöön ei aikoinaan puututtu... alkoholi on Suomessa tabu. Sitä kysytään miksi et juo, mutta sitä ei saa kysyä miksi juot noin paljon.
Onko joku saanut oikeasti apua alkoholiongelmansa koulun kautta? Vaikea jotenkin kuvitella, että minkälaista apua sieltä sitten tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Tekstin sisällöstä olen kyllä AP:n kanssa samaa mieltä mutta se miten asia ilmaistiin saa väkisinkin miettimään onko taustalla kuitenkin jotain. Se että kirjoittaa vittuuntuneeseen sävyyn ilmaisee helposti sitä että nyt iski arkaan paikkaan. Muuten tämän olosi pystynyt esittämään asiallisemmin.
En ole ap, mutta minua ärsyttää myös kaikki tällainen vanhemmuuteen liittyvä urkkiminen. Jos neuvolassa erehtyy sanomaan olevansa väsynyt, saa pelätä lasua. Alkoholinkäyttö syynätään, lasten vaatetus, koko ajan puntarissa se, kelpaako vanhemmaksi. Onhan tämä mennyt ihan mahdottomaksi. Ja juuri tuollaiset "jos ei ole mitään salattavaa, niin miksi ärsyyntyä"-ihmiset ovat minusta suorastaan vaarallisia, koska he ajavat yhteiskuntaa koko ajan enemmän tällaiseen holhoavaan suuntaan. Joka ei anna holhota, ei elä toivotulla tavalla. Kiva tulevaisuus meillä....
Vierailija kirjoitti:
Hirveä mussutus yhdestä kyselystä.
Saahan sitä kysyä. Mikään pakko ei ole vastata. Heitä lappu roskiin ja asia on sillä selvä. Kuvitteletko, että ne tulee ja laittaa vankilaan jos et täytä kiltisti lappua? Lopeta tuollainen herranpelko ja ota oman elämäsi ohjakset omiin käsiisi.
Aivan. Aapee, olet itse se elämäsi herra.
Toivon, että elät lastasi suojellen niin, että se viina ja tupakka ei ole elämäsi pääosan esittäjä.
Jos ei ole, niin mikä siinä kyselyssä näppylöitä aiheutti?
Vaikka et vastaisi kyselyyyn, niin prosessoit asioitasi. Se on se tärkein asia, että itse kelaat asioitasi.
Mitä väliä mitä siihen lappuun kirjoittaa?
Sinä kuitenkin teet itse omat ratkaisusi. Ihan itse ne teet.
Ydin tässä mielestäni on: Mitä sinä haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien kansalaisten alkoholinkäyttöä syynätty tällä tavoin, lastenkin kautta ja KOULUN toimesta?
Muuttakaa Ranskaan, niin johan huomaatte, miten kummalliseksi elämä on mennyt Suomessa. Ette vain enää huomaa siellä, miten kummalliseksi....Suomessa on paljon aikuisia, jotka ihmettelevät miksi heidän vanhempiensa alkoholinkäyttöön ei aikoinaan puututtu... alkoholi on Suomessa tabu. Sitä kysytään miksi et juo, mutta sitä ei saa kysyä miksi juot noin paljon.
Isä oli viimeisimpiä, joka joutui sotaan. Painajaiset vaivasi koko iän. Silloin tällöin tempaisi pullon koskenkorvaa ja örisi kännissä ja itki pahaa oloaan. Mitähän siihen olisi joku nuori kouluterveydenhoitaja tehnyt? Osoittanut huolen? "Kyllä meille nyt nousi huoli siitä, että te joskus juotte koskenkorvaa pullon ja örisette siellä liiterissä päissään, kun sotapainajaiset liikaa painaa päälle. Meillä on tarjota tällainen lasu ja sitä kautta perhetyöntekijä, joka on juuri valmistunut lähihoitajaksi ja hän tulee teille kirjaamaan ylös perhedynamiikkaanne ja neuvomaan perheen sisäisessä kommunikaatiossa"
N. 67v
Vierailija kirjoitti:
Kas tässäpä next levelin kylkkipsykolooki. Juuri tällaisten ihmisten takia tiedonkeruu on valtava riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä kysyä. Mikään pakko ei ole vastata. Heitä lappu roskiin ja asia on sillä selvä. Kuvitteletko, että ne tulee ja laittaa vankilaan jos et täytä kiltisti lappua? Lopeta tuollainen herranpelko ja ota oman elämäsi ohjakset omiin käsiisi.
Toivon, että elät lastasi suojellen niin, että se viina ja tupakka ei ole elämäsi pääosan esittäjä.
Vaikka et vastaisi kyselyyyn, niin prosessoit asioitasi. Se on se tärkein asia, että itse kelaat asioitasi.
Sinä kuitenkin teet itse omat ratkaisusi. Ihan itse ne teet.Ydin tässä mielestäni on: Mitä sinä haluat?
Se aiheuttaa näppylöitä, että tällaista kysellään? Ettekö nyt vihdoin tajua??
Jollain taholla on päätetty alkaa kerätä tietoa vanhempien alkoholinkäytöstä. Kartoittaa sitä, säilöä sitä. Ei tämä ole mikään pikkujuttu. Voi olla vastaamatta kyselyyn, toki, mutta voi myös ärsyyntyä siitä, että sen saunakaljan juomisesta halutaan tehtävän kirjallinen selvitys koululle! Ei kaikki ole pelkoa, herranen aika sentään, vaan ihmetystä siitä, mitä tietoja koulu haluaa meistä. Got it?
Kysely ei tule opettajan toimesta, vaan terveydenhoitajalta ja on THL: n määräämä.
Turhaan te täällä taas koulua ja opettajia moititte. Opettaja toimi vain lappujen jakajina oppilaille, kun terveydenhoitajat eivät muun työnsä ohessa sitä ehdi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kuitenkin teet itse omat ratkaisusi. Ihan itse ne teet.Ydin tässä mielestäni on: Mitä sinä haluat?
Jollain taholla on päätetty alkaa kerätä tietoa vanhempien alkoholinkäytöstä. Kartoittaa sitä, säilöä sitä. Ei tämä ole mikään pikkujuttu. Voi olla vastaamatta kyselyyn, toki, mutta voi myös ärsyyntyä siitä, että sen saunakaljan juomisesta halutaan tehtävän kirjallinen selvitys koululle! Ei kaikki ole pelkoa, herranen aika sentään, vaan ihmetystä siitä, mitä tietoja koulu haluaa meistä. Got it?
Kysymys käytätkö alkoholia kyllä/ei.... saa sinut lähes hajoamaan? Et ilmeisesti ole nähnyt koko kyselyä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa kysytään neuvolassa säännöllisesti. Lasten terveyden ja hyvinvoinnin seuranta siirtyy neuvolasta kouluterveydenhuoltoon ja perheen päihteidenkäyttö on yksi hälytysmerkeistä. Mitään takuutahan ei ole, että vastaukset vastaisivat totuutta, mutta onpahan edes yritetty.
Olen tehnyt itse hieman päihteiden vastaista vapaaehtoistyötä ja se vanhempien juominen ei jää lapsilta näkemättä. Lapset eivät ole tyhmiä ja huolestuvat vanhemmistaan eikä lasten tehtävä ole huolehtia vanhemmistaan vaan toisin päin. Yksikin lapsi sanoi huolestuneena osaamatta häpeillä tai suojella vanhempiensa yksityisyyttä koko luokan kuullen: "Mun isä juo korillisen kaljaa joka viikonloppu." Se liikakäyttö voi tulla koulussa ilmi ihan lasten suustakin.
Jeepjep, ja mun lapsi on selittänyt silmät kirkkaina, miten äiti juo viinaa joka viikonloppu. Näin hän oli käsittänyt väärin, kun ei ollut muistanut sen limsan nimeä jota juon, mutta oli muistanut keskustelun jonka aikana tämä tuli ilmi. Lapsi ei kuitenkaan muistanut keskustelua niin kuin se oikeasti meni, vaan oli yrittänyt muistaa.
Keskustelimme ruokapöydässä perhetuttujen kanssa siitä että minä en pidä mistään viinistä, ja siksi jonkin viikonloppuna saunajuoman pommacia. Lapsella meni siis viini ja viina sekaisin, ja koska ei muistanut pommacia, mutta muisti viinI sanan viinAna, niin tuli hänän todellisuudesta poikkeava tarina :D
Missä oli tilanne, jossa lapsesi selitti alkoholinkäyttöäsi?
Koulussa opettaja löi lapsille eteen laput mitkä piti täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa Ranskaan, niin johan huomaatte, miten kummalliseksi elämä on mennyt Suomessa. Ette vain enää huomaa siellä, miten kummalliseksi....Suomessa on paljon aikuisia, jotka ihmettelevät miksi heidän vanhempiensa alkoholinkäyttöön ei aikoinaan puututtu... alkoholi on Suomessa tabu. Sitä kysytään miksi et juo, mutta sitä ei saa kysyä miksi juot noin paljon.
Isä oli viimeisimpiä, joka joutui sotaan. Painajaiset vaivasi koko iän. Silloin tällöin tempaisi pullon koskenkorvaa ja örisi kännissä ja itki pahaa oloaan. Mitähän siihen olisi joku nuori kouluterveydenhoitaja tehnyt? Osoittanut huolen? "Kyllä meille nyt nousi huoli siitä, että te joskus juotte koskenkorvaa pullon ja örisette siellä liiterissä päissään, kun sotapainajaiset liikaa painaa päälle. Meillä on tarjota tällainen lasu ja sitä kautta perhetyöntekijä, joka on juuri valmistunut lähihoitajaksi ja hän tulee teille kirjaamaan ylös perhedynamiikkaanne ja neuvomaan perheen sisäisessä kommunikaatiossa"
N. 67v
Silloin ei kyselty. Nyt kysellään, mutta ei enää sinulta. Onko sinulla lapsenlapsia?
Hirveä haloo siitä, miten KOULU kyselee ja mihin KOULU niitä tietoja tarvitsee. Eihän tässä koulu kysele yhtään mitään. Eikö kyse ole terveyshuollon kyselystä, mikä tulee kouluterveydenhoitajalta ja palautuu hänelle takaisinkin. Opettajat ovat vain luonnollisesti kyselyn jakajana, miten muuten tuo saataisiin sadoille oppilaille koulussa jaettua.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä haloo siitä, miten KOULU kyselee ja mihin KOULU niitä tietoja tarvitsee. Eihän tässä koulu kysele yhtään mitään. Eikö kyse ole terveyshuollon kyselystä, mikä tulee kouluterveydenhoitajalta ja palautuu hänelle takaisinkin. Opettajat ovat vain luonnollisesti kyselyn jakajana, miten muuten tuo saataisiin sadoille oppilaille koulussa jaettua.
Miksi koulu ei sano vain ei?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaiseen kyselyyn ei pysty vastaamaan, niin elämänhallinta perheessä ei ole raiteillaan
Näin sitä urkitaan tietoja perheiltä jotta saadaan joku nalkkiin.
Sitten taas mikään hälytyskello ei soi kun Vilja-Eerikan viiskymppinen äitipuoli odotti nelosia kaksi vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääköhän se vain yhteen saunakaljaan? jos jää niin miksi vedät siitä herneen nenään? Jätätkö jotakin kertomatta?
Muuttakaa Ranskaan, niin johan huomaatte, miten kummalliseksi elämä on mennyt Suomessa. Ette vain enää huomaa siellä, miten kummalliseksi....