Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En todellakaan täytä mitään koulun lähettämiä päihdekysely-lappusia

Vierailija
17.08.2019 |

Lapsen koulusta lähetettiin vanhemmille audit-testi. Kyylätään tupakinpolttoakin että kuinka paljon menee päivässä. Ja kuka idiootti menee rehellisesti vastaamaan huumekyselyssä, että juuuu, kokeilin kannabista kaverin kanssa kun käytiin Amsterdamissa lomalla?? Ihan oikeasti!

Koululle ei kuulu pätkääkään kuinka monta tupakkaa poltan tai kuinka monta alkoholiannosta otan kerralla vapaalla ollessani. Laitoin lapsen mukana kaikki muut lomakkeet menemään, mutta en tuollaista kyyläkyselyä. Ei kuulu koululle. Jos sitä joskus joku koulusta kyselee että missäs se lappunen on, niin sanon etten sellaisia aio täyttää.

Mikä vitsi! Varsinkin tänä aikakautena kun lastensuojelun rattaisiin joutuu yksi sun toinen.

Kommentit (324)

Vierailija
281/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen terveydenhoitajat syynäävät tällaisia kyselyitä joskus ihan väärällä, ylivertaisella asenteella: minä olen tärkeä henkilö ja puutun tohkeissani tällaiseen asiaan.

Tällaiset kysymykset eivät meillä todellakaan osu arkaan paikkaan, olemme täysiä absolutisteja. Itse ollut koko ikäni, mieheni joskus nuorena miehenä omat maistamisensa maistellut ja todennut, ettei tykkää alkoholin mausta. En vain pidä siitä yliuteliaasta asenteesta joidenkin ammattiryhmien kohdalla. Jos kyse olisikin sydämellisestä auttamisenhalusta, mutta tuntuu, että tiettyjen ammatiryhmien jotkut työntekijät saavat sekä ammatillista että jopa yleistä itsetuntoa siitä, kun kokevat olevansa jotenkin parempia neuvoessaan muita. Hankkisivat ensin terveen itsetunnon ennenkuin ryhtyvät alalle, jossa sitä oikeasti tarvittaisiin ja jossa ihanilla, sydämellisillä henkilöillä olisi kultaakin kalliimpi paikkansa. Esim. itse olen ikuisesti kiitollinen neuvolamme eräälle terveydenhoitajalle, joka esikoisemme vauva-aikana auttoi minua ja sitä akutta koko perhettä niin ihanasti, että varmasti ikuisesti tulevat kyyneleet silmiin asiaa ajatellessani. Luonnollisesti olen myös hänelle itselleen esittänyt kiitokset ja vielä useampaan kertaan.

On suorastaan hölmöä odottaa, että kenellä oikeasti on ongelmia esim. alkoholin kanssa, vastaisivat ap:n mainitsemaan kyselyyn rehellisesti. Pidän täysin turhina tällaisia kyselyitä, piste. Perheen ongelmat tulevat kyllä monella muulla tavalla käytännön kautta esille lapsen käytöksessä tai muussa kehityksessä.

Vierailija
282/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä mussutus yhdestä kyselystä.

Saahan sitä kysyä. Mikään pakko ei ole vastata. Heitä lappu roskiin ja asia on sillä selvä. Kuvitteletko, että ne tulee ja laittaa vankilaan jos et täytä kiltisti lappua? Lopeta tuollainen herranpelko ja ota oman elämäsi ohjakset omiin käsiisi.

Aivan. Aapee, olet itse se elämäsi herra.

Toivon, että elät lastasi suojellen niin, että se viina ja tupakka ei ole elämäsi pääosan esittäjä.

Jos ei ole, niin mikä siinä kyselyssä näppylöitä aiheutti?

Vaikka et vastaisi kyselyyyn, niin prosessoit asioitasi. Se on se tärkein asia, että itse kelaat asioitasi.

Mitä väliä mitä siihen lappuun kirjoittaa?

Sinä kuitenkin teet itse omat ratkaisusi. Ihan itse ne teet.

Ydin tässä mielestäni on: Mitä sinä haluat?

Se aiheuttaa näppylöitä, että tällaista kysellään? Ettekö nyt vihdoin tajua??

Jollain taholla on päätetty alkaa kerätä tietoa vanhempien alkoholinkäytöstä. Kartoittaa sitä, säilöä sitä. Ei tämä ole mikään pikkujuttu. Voi olla vastaamatta kyselyyn, toki, mutta voi myös ärsyyntyä siitä, että sen saunakaljan juomisesta halutaan tehtävän kirjallinen selvitys koululle! Ei kaikki ole pelkoa, herranen aika sentään, vaan ihmetystä siitä, mitä tietoja koulu haluaa meistä. Got it?

Jääköhän se vain yhteen saunakaljaan? jos jää niin miksi vedät siitä herneen nenään? Jätätkö jotakin kertomatta?

Herranen aika sentään, ette taida edes tajuta, miltä kuulostatte, täysin valjastettu yhteiskunnan urkittaviksi....!

- ulkosuomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä kysyä. Mikään pakko ei ole vastata. Heitä lappu roskiin ja asia on sillä selvä. Kuvitteletko, että ne tulee ja laittaa vankilaan jos et täytä kiltisti lappua? Lopeta tuollainen herranpelko ja ota oman elämäsi ohjakset omiin käsiisi.

Toivon, että elät lastasi suojellen niin, että se viina ja tupakka ei ole elämäsi pääosan esittäjä.

Vaikka et vastaisi kyselyyyn, niin prosessoit asioitasi. Se on se tärkein asia, että itse kelaat asioitasi.

Jollain taholla on päätetty alkaa kerätä tietoa vanhempien alkoholinkäytöstä. Kartoittaa sitä, säilöä sitä. Ei tämä ole mikään pikkujuttu. Voi olla vastaamatta kyselyyn, toki, mutta voi myös ärsyyntyä siitä, että sen saunakaljan juomisesta halutaan tehtävän kirjallinen selvitys koululle! Ei kaikki ole pelkoa, herranen aika sentään, vaan ihmetystä siitä, mitä tietoja koulu haluaa meistä. Got it?

Jääköhän se vain yhteen saunakaljaan? jos jää niin miksi vedät siitä herneen nenään? Jätätkö jotakin kertomatta?

Miksi sinun on niin vaikeaa ymmärtää, että kun tuollaisia tietoja kerätään, vastaajalle tulee ilmoittaa selvästi 1) kuka tietoja kerää 2) mihin tarkoitukseen niitä kerätään 3) miten tietoja käsitellään ja säilytetään 4) kuinka kauan niitä säilytetään 5) onko vastaaminen pakollista vai vapaaehtoista ja mitä vastaamattomuudesta seuraa, jos siitä on sanktioita.

Se on ihan sama, kerääkö thl vai koulu nuo tiedot, nuo asiat pitää silti tehdä selväksi ja sen voisi tehdä vaikka tulostamalla infolapun tuon kyselyn kylkeen.

Vierailija
284/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun on niin vaikeaa ymmärtää, että kun tuollaisia tietoja kerätään, vastaajalle tulee ilmoittaa selvästi 1) kuka tietoja kerää 2) mihin tarkoitukseen niitä kerätään 3) miten tietoja käsitellään ja säilytetään 4) kuinka kauan niitä säilytetään 5) onko vastaaminen pakollista vai vapaaehtoista ja mitä vastaamattomuudesta seuraa, jos siitä on sanktioita.

Se on ihan sama, kerääkö thl vai koulu nuo tiedot, nuo asiat pitää silti tehdä selväksi ja sen voisi tehdä vaikka tulostamalla infolapun tuon kyselyn kylkeen.

Tämä! Ei mitään umpimähkäistä lappujen täyttelyä, vaan vasta, kun taustat on selvitetty, voi harkita, mihin lähtee mukaan.

Vierailija
285/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa. Täällä nousisi kohu, jos tuollaisia kyselyjä alettais kotiin lähetellä. Mutta täällä asuukin itsetietoisia ihmisiä, jotka laittaisivat tuollaiselle stopin heti.

Vielä hullunkurisemman tilanteesta tekee se, että tämä toiminta on Suomessakin lain vastaista, mutta se ei tunnu kiinnostavan ketään. Suomessa viranomaisilla ei usein ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä laissa määrätään, tai edes pyrkimystä noudattaa lakia.

Ja lampaat vaan kannustaa, koska "jos et ole tehnyt mitään väärää, sinulla ei ole mitään pelättävää". Muuttaisivat [b] Venäjälle[/b], jos haluavat alistua mielivaltaisten viranhaltijoiden hallintoalamaisiksi.

Olet aikaasi jäljessä. Nykyään se on ”...muuttaisivat [b]Kiinaan[/b], jos hakuavat alistua mielivaltaisten viranhaltijoiden hallintoalamaisiksi.”

Vierailija
286/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä töytin sen lapun muijan puolesta😂😂😂

Laitoin että vedetään viinaa, huumeita, röökiä ja nuuskaa kaksin käsin joka päivä.

Nordeasta ahdistelivat joskus sen kyselyn kanssa aina kun meni nettipankkiin ja täytin sen sitten miten parhaaksi näin mm. Kalastelin putinin kanssa ym.

Piti mennä ihan pankkiin täyttämään se uudestaan, virkailija vaan kyseli hyvin hienovaraisesti.

Vierailija
287/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kop Kop Kop Lastensuojelusta päivää.....

Ette sitten kukaan nähneet tätä lapsen hyvinvoinnin kannalta, kaikki näitte tämän OMIEN paheiden rajoittamisena.

Kyllä se niin on että lapset tekee Suomessa ihan väärät henkilöt, 

Kop kop kop, järjen ääni täällä.

Tuolla keinolla ei jää yksikään ongelmakäyttäjä kiinni. Sen sijaan siinä taaaaaaas ahdistellaan kaikkia lapsiperheitä. Aivan turhaan. Ja tehdään vain sosiaali- ja terveyspuolen surkealle maineelle lisää hallaa.

Siitä ei kuitenkaan varmaan mitään faktaa ole etteikö näiden kyselyiden kautta joku apua tarvitseva saisi apua? Näitä on tehty jo vuosia joten voisi kuvitella että niistä jotain hyötyäkin on. Joku myös peräänkuulutti matalankynnyksen palveluja. Eikö tälläiseen kyselyyn rehellisesti vastaamalla voisi helposti saada apua?

Jos perheiden yleinen mielipide on tämä että huolenpito koetaan ahdistavana niin vähennetään palveluja ja tulonsiirtoja lapsiperheiltä. Luulenpa kyllä että siitäkin nousisi taas meteli, ainahan lapsiperheet narisee lisää rahaa ja palveluja.

Vierailija
288/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten kukaan nähneet tätä lapsen hyvinvoinnin kannalta, kaikki näitte tämän OMIEN paheiden rajoittamisena.

Tuolla keinolla ei jää yksikään ongelmakäyttäjä kiinni. Sen sijaan siinä taaaaaaas ahdistellaan kaikkia lapsiperheitä. Aivan turhaan. Ja tehdään vain sosiaali- ja terveyspuolen surkealle maineelle lisää hallaa.

Siitä ei kuitenkaan varmaan mitään faktaa ole etteikö näiden kyselyiden kautta joku apua tarvitseva saisi apua? Näitä on tehty jo vuosia joten voisi kuvitella että niistä jotain hyötyäkin on. Joku myös peräänkuulutti matalankynnyksen palveluja. Eikö tälläiseen kyselyyn rehellisesti vastaamalla voisi helposti saada apua?

Jos perheiden yleinen mielipide on tämä että huolenpito koetaan ahdistavana niin vähennetään palveluja ja tulonsiirtoja lapsiperheiltä. Luulenpa kyllä että siitäkin nousisi taas meteli, ainahan lapsiperheet narisee lisää rahaa ja palveluja.

Onko faktaa että kukaan koskaan olisi saanut näistä apua?

Lapsiperheillä oli ennen toimivat palvelut. Terveyskeskukseen pääsi, neuvola oli lähellä, koulut pieniä lähikouluja joissa tarpeeksi aikuisia. Kotipalvelu toimi. Jopa terve järki ja aito välittäminen pilkahteli.

Nyt ei ole mitään. On vain ääliömäinen paisunut huoleen sairastunut sosiaalikoneisto joka auttaa ainoastaan viranhaltijoita itseään ja lastensuojelulaitoksiin sijoittaneita.

Vierailija
289/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvittaa kun juopot nistit puolustelee paheitaan kuin se olis joku ihmisoikeus, ei vaan satu olemaan

Vierailija
290/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että miksi koulu suostuu tähän lappujen jakoon. Koulun/ opettajien on suostuttava, koska opetushallitus määrää.

Sama asia on Move- mittausten kanssa. Todellisuudessa opettajat eivät niitä haluaisi tehdä, mutta kun esimies määrää.

Jättäkää laput täyttämättä ja palauttamatta tai olkaa yhteydessä THL: ään. Syy ei ole opettajissa tai terveydenhoitajissa.

Vierailija
291/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakointi laittomaksi kirjoitti:

huvittaa kun juopot nistit puolustelee paheitaan kuin se olis joku ihmisoikeus, ei vaan satu olemaan

Jopa sille nistille tulee tehdä selville, miksi tietoja kerätään ja miten niitä käytetään ja säilytetään. Tuo oikeus koskee myös nistejä ja juoppoja, vaikka se ei sinua miellytä.

Vierailija
292/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ovat närkästyneitä kun lasten kotioloja selvitellään - viljaeerikasta ei haluta oppia mitään

Vierailija
293/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa sille nistille tulee tehdä selville, miksi tietoja kerätään ja miten niitä käytetään ja säilytetään. Tuo oikeus koskee myös nistejä ja juoppoja, vaikka se ei sinua miellytä.

siis sinunkin mielestä lapsista viis, käytä ehkäisyä - älä hanki lapsia

Vierailija
294/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuosta tulee heti mieleen lähinnä, että jotain ongelmia perheessä on.

Olisithan voinut kaunistella vastauksiasi, jos totuus ei kestä päivänvaloa.

Eikö nykyään saa enää ihmisillä olla mitään omaa ja yksityistä, arvokkuutta? Mä en juo, mutta kokisin kyselyn loukkaavana.

Vierailija
295/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomen lait ja tutkimusetiikka ei miellytä, tee kansalaisaloite tai ala ajamaan ihmisten epätasa-arvoista kohtelua ihan EU-lainsäädännön tasolla asti äläkä olkiukkoile täällä.

Vierailija
296/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulussa töissä, enkä ole koskaan kuullut, että tuollaisia koulu kyselisi. En tiedä, mitä kaikkea lomakkeita kouluterveydenhuollosta oppilaille jaetaan, mutta nehän eivät kuulu meille opettajille, koska ovat terveysviraston asioita.[/quote

Minä olen kyllä vuosittain jakanut noita kyselyitä oppilaille ja he palauttavat ne suljetussa kirjekuoressa ja vien ne terkkarille.

Naurettiin opehuoneessa, kun koulun alkkisope paasasi tästä kyselystä omien lastensa kohdalla  ja uhmakkaasti kertoi, ettei vastaa siihen. Kaikki tiesimme miksi.

Tietosuoja?

Terveystietojen kuljetus repussa?

Lokitiedot kuoren avaajasta?

Vierailija
297/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kylähän nuo kyselyt on aika lailla lapsesta viis, koska ne, joilla on oikeasti isoha ongelmia, valehtelevat niihin. Ei se mikään valheenpaljastustesti ole, vaikka jotkut yksinkertaiset ihmiset näyttävät niin luulevan.

Vierailija
298/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme siis nykyään yhteiskunnassa jossa kunnan viranhaltijat ovat niin kiimassa vallankäyttöön että katsovat oikeudekseen pitää muita narkomaaneina tai juoppoina, jos eivät kuuliaisesti täytä kaikkia kotiin lähetettyjä papereita. Mielenkiintoista. Aikaisemmin ihminen oli ihan tavallinen ihminen, ennekuin jonkun asian seurauksena kävi ilmi, että on joku syy alkaa epäillä että hän on ongelmissa. Tämän jälkeen alettiin kysellä. Nyt ihmisen pitää säännöllisesti allekirjoittaa lappu: En ole edelleenkään juoppo enkä narkomaani. Muuten hän on.

Vierailija
299/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten ei ollut voimassa GDPR. Nykyisin on. Mitä tahansa ei enää saa tehdä.

Vierailija
300/324 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa kysytään neuvolassa säännöllisesti. Lasten terveyden ja hyvinvoinnin seuranta siirtyy neuvolasta kouluterveydenhuoltoon ja perheen päihteidenkäyttö on yksi hälytysmerkeistä. Mitään takuutahan ei ole, että vastaukset vastaisivat totuutta, mutta onpahan edes yritetty.

Olen tehnyt itse hieman päihteiden vastaista vapaaehtoistyötä ja se vanhempien juominen ei jää lapsilta näkemättä. Lapset eivät ole tyhmiä ja huolestuvat vanhemmistaan eikä lasten tehtävä ole huolehtia vanhemmistaan vaan toisin päin. Yksikin lapsi sanoi huolestuneena osaamatta häpeillä tai suojella vanhempiensa yksityisyyttä koko luokan kuullen: "Mun isä juo korillisen kaljaa joka viikonloppu." Se liikakäyttö voi tulla koulussa ilmi ihan lasten suustakin.

Jeepjep, ja mun lapsi on selittänyt silmät kirkkaina, miten äiti juo viinaa joka viikonloppu. Näin hän oli käsittänyt väärin, kun ei ollut muistanut sen limsan nimeä jota juon, mutta oli muistanut keskustelun jonka aikana tämä tuli ilmi. Lapsi ei kuitenkaan muistanut keskustelua niin kuin se oikeasti meni, vaan oli yrittänyt muistaa.

Keskustelimme ruokapöydässä perhetuttujen kanssa siitä että minä en pidä mistään viinistä, ja siksi jonkin viikonloppuna saunajuoman pommacia. Lapsella meni siis viini ja viina sekaisin, ja koska ei muistanut pommacia, mutta muisti viinI sanan viinAna, niin tuli hänän todellisuudesta poikkeava tarina :D

Missä oli tilanne, jossa lapsesi selitti alkoholinkäyttöäsi?

Voi ette tiedäkään miten paljon olen kuullut vuosikymmenien ajan lasten vapaata juttelua käsityötunneilla ja kuvistunneilla. Koko suvun salaisuudet on paljastettu, tiedän mistä viskistä isä tykkää ja mistä mummo, äiti haluaa aina polttaa röökin salaa liesituulettimen alla, kun ne on isän kanssa ottaneet viiniä kaksi pulloa jne. Pikkujouluaikaan vertailtiin, missä kunnossa kenenkin vanhemmat tuli ja ketä tuli mukaan juhlimaan, kuka okseni ja minne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän