Lastensuojelu ja tietosuoja! Osaako joku auttaa?
Olen se joka aiemmin kirjoitti siitä, että perheessäni oli ollut lyhyen ajan sisällä kuolemantapauksia ja halusin mennä purkamaan surua psyk. polille. Siellä sairaanhoitaja oli tehnyt lapsistani lasun, vaikka olin nimenomaan kertonut että pelkäsin hakea apua koska pelkään lastensuojeluilmoituksia. Lapseni isä oli siis tehnyt lähipiirinsä kanssa useita perättömiä ilmoituksia ja meitä kohtasi mittavat selvitykset, vaikka lopulta todettiinkin että lapsella on asiat hyvin.
No, olen todella stressaantunut siitä että lapsen isä, joka ei ole vuosiin ollut lapsen kanssa missään kontaktissa, saa tiedon siitä että olen ollut psyk. polin asiakas. Ilmoituksessa sairaanhoitaja on irrottanut kontekstistaan asioita mistä olen hänelle puhunut. Kuten että "potilas aikoo muuttaa ulkomaille", vaikka olen sanonut että haaveenani on joskus muuttaa ulkomaille ja että "potilas ei halua päästää ketään kotiinsa", vaikka olen sanonut että en niin välitä vieraista vaan nautin olla kotona omissa oloissani, lapsella toki käy kaverit lähes päivittäin. Lasusta käy ilmi terveystietoni, suruni on avattu levälleen ja elämääni on repostelu laajasti. Siis aivan todella yksityisiä, herkkiä aiheita.
Tiedän että ex aktivoituu tuosta tekstistä ja sama painajainen alkaa alusta: naureskelu siitä että olen hullu ja että kuinka hän on aina tiennyt olevana oikeassa. Tiedot menee totta kai myös hänen vaimolleen, äidilleen, kavereilleen, niin kuin viimeksikin. Aiheettomat lasut alkavat jälleen, ja luultavasti ex vie asian eteenpäin käräjille asti vedoten siihen että olen hullu.
Pelkään ihan hysteerisesti tulevaa. Pelkään myös sitä että en pääse esimerkiksi muuttamaan pois omaan kotiin vedoten aihe että olen hullu. Asumme tällä hetkellä pk-seudulla vuokralla. Sain ihan mukavan perinnön, mutta sillä rahalla ei saa asuntoa täältä. Haaveena on siis oma koti.
Eikö ole mitään keinoa saada salattua exältä yksityisiä asioitani? Eikö se paina mitään että ex on kiusannut meitä vuosikausia eri tavoin? Yksinhuoltajuutta en saa, vaikka isä ei olekaan elämässämme. Silti hän mm. on kieltänyt myöntämättä lapselle passia, kertonut lapsen olevan vakavasti häiriintynyt, minun takiani tietysti, ja saanut lapsen erilaisiin tutkimuksiin jotka ovat osoittautuneet tarpeettomiksi koska lapsi on täysin normaali.
Osaako joku auttaa?
Kommentit (31)
Sossut!!! Vastatkaa miten toimitte!
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus tulee huoltajien tietoon ihan lakisääteisesti juuri sellaisena kuin se on. Moni ilmoitus tulee etenkin virkailmoituksena sähköisenä, joten sossu ei siihen koske lainkaan. Huoltajien kanssa käydään palvelutarpeen arvioinnissa teksti läpi ja jutellaan mikä pitää paikkaansa ja mikä ei ja millainen se perheen tilanne on, tarvitaanko jotain apuja ja palveluja vai pärjäävätkö omillaan. Tästä keskustelusta sossu kirjoittaa yhteenvedon, jonka jälleen saa kumpikin huoltaja. Yhteenvetoon en ainakaan itse kirjoita terveystietoja tai asioita, joista huoltajien kesken tulee vakavia ongelmia.
Tee vastalasu ukosta, jos tapaa lasta eli epäilet mielenterveysongelmia, huumeita ja alkoholia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus tulee huoltajien tietoon ihan lakisääteisesti juuri sellaisena kuin se on. Moni ilmoitus tulee etenkin virkailmoituksena sähköisenä, joten sossu ei siihen koske lainkaan. Huoltajien kanssa käydään palvelutarpeen arvioinnissa teksti läpi ja jutellaan mikä pitää paikkaansa ja mikä ei ja millainen se perheen tilanne on, tarvitaanko jotain apuja ja palveluja vai pärjäävätkö omillaan. Tästä keskustelusta sossu kirjoittaa yhteenvedon, jonka jälleen saa kumpikin huoltaja. Yhteenvetoon en ainakaan itse kirjoita terveystietoja tai asioita, joista huoltajien kesken tulee vakavia ongelmia.
Niin että vaikka että lasussa lukisi vaikka että "äiti tehnyt abortin jonka seurauksena saanut kohtutulehduksen ja joutuu jäämään sairaalaan, huoli heräsi kuka voi hoitaa sillä aikaa äidin ala-ikäistä lasta" tms..
Mitä helvettiä viranomaiset???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että vaikka että lasussa lukisi vaikka että "äiti tehnyt abortin jonka seurauksena saanut kohtutulehduksen ja joutuu jäämään sairaalaan, huoli heräsi kuka voi hoitaa sillä aikaa äidin ala-ikäistä lasta" tms..
Siinä voi lukea myös vaikka, että isä on seksuaalirikoksesta tutkintavankeudessa. Entä sitten. Lapsen huoltajilla on oikeus tietää mikäli lapsesta on herännyt vaikka sitten sairaalassa tai vankilassa huoli, että onhan toinen huoltaja kartalla ja hoitokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, toki! mutta jos isä ei ole ollut vuosikausiin lapsen elämässä??
Siinä voi lukea myös vaikka, että isä on seksuaalirikoksesta tutkintavankeudessa. Entä sitten. Lapsen huoltajilla on oikeus tietää mikäli lapsesta on herännyt vaikka sitten sairaalassa tai vankilassa huoli, että onhan toinen huoltaja kartalla ja hoitokunnossa.
Jakavat ja pyytävät kaiken tiedon vedoten lapsen etuun
Eli avun hakeminen ei kannata. Olen tuon itsekin kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitätkö siis, että sossun tulisi toimia lainvastaisesti?
Kohta ihmetellään paikassa jos toisessa, että missä ne lasten huoltajat ovat, käynnit vähenevät jne. Se on sit soronoo
Laissa on tiukasto määritelty terveystietojen tietosuoja. Joku virhe tuossa on rapahtunut.