Uudet opetusmenetelmät: "en oppinut mitään" koulun vaihtoja, kanteluita. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-10919909
Ihan kamalaa tuollainen. Itse edetään ja voi kysyä tarvittaessa opettajilta. Osassa aineita ei ole kokeita, vaan ryhmätyö.
Jutussa kerrotaan, että tuossa kaupungissa on 4 kantelua tuosta oppimistavasta ja vanhemmat vaihtavat lapsiaan perinteiseen kouluun (jossa sitten oppilaiden numerot nousevat)
Minusta ja lapsistani ei ole tuollaiseen itseoppimeiseen. Olen aina pitänyt siitä, että opettaja opettaa ja oppilaat kuulevat ja sitten tehdään kotona läksyt.
En olisi varmaan ollut edes yliopistoaikanani riittävän itseohjautuva tuollaiseen.
Itse kannatan opettajaveroista opetusta. Selkä tulisi kipeäksi tuollaisella nojattomalla pehmopenkillä, missä nuo joutuvat istumaan.
Onneksi kuopuskin aloitti jo lukion ja siellä on vielä perinteiset menetelmät käytössä. Yksi lapsistani aikoo pyriä opiskelemaan opettajaksi. Jaa-a.
(meillä oli kemian luokassa kouluaikaan nojattomat penkit ja oli raskasta istua siellä kaksoistunteja. Kamalaa istua koko päivä nojattomalla penkeillä)
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisen tuohon pitää pystyä. Miten selviää töissä, jos ei ole minkäänlaista kykyä tai halua selvittää asioita. Aikuiskoulutuksessa pitäisi jo käsittää, että harvaan asiaan on vain yksi oikea vastaus, ja asioissa on monenlaisia näkökulmia.
Aikuinen ja lapsi ovat eri asioita. Vai kiinnostaako sinua leikkiä barbien kanssa kaiket illat tai istuskella leikkikentän liukumäen alla räkimässä limaklimppejä? Lapsen ei tarvitse vielä osata toimia aikuisen tavalla aikuisten maailmassa. Lapsen pitää oppia toimimaan oman ikätasonsa mukaisesti, eikä siihen kuulu laajamittainen itseohjautuvuus teoreettisessa opiskelussa. Sen sanoo jo ihan aivojen kehittymisen aste. Harva yläkoululainenkaan on valmis tuohon.
Tulevaisuuden työpaikoissa suositaan varmasti vanhempia ikäpolvia, joita ei ole tärvelty tässä pedagogiikan koelaboratoriossa. Että kiitti mun puolesta, sääli näiden lasten puolesta.
Halutaan jälleen palata kansan jakoon samalla tavalla kuin Oppikoulu ja kansakoulu jakoi