Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudet opetusmenetelmät: "en oppinut mitään" koulun vaihtoja, kanteluita. Linkki

Vierailija
15.08.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10919909

Ihan kamalaa tuollainen. Itse edetään ja voi kysyä tarvittaessa opettajilta. Osassa aineita ei ole kokeita, vaan ryhmätyö.

Jutussa kerrotaan, että tuossa kaupungissa on 4 kantelua tuosta oppimistavasta ja vanhemmat vaihtavat lapsiaan perinteiseen kouluun (jossa sitten oppilaiden numerot nousevat)

Minusta ja lapsistani ei ole tuollaiseen itseoppimeiseen. Olen aina pitänyt siitä, että opettaja opettaa ja oppilaat kuulevat ja sitten tehdään kotona läksyt.

En olisi varmaan ollut edes yliopistoaikanani riittävän itseohjautuva tuollaiseen.

Itse kannatan opettajaveroista opetusta. Selkä tulisi kipeäksi tuollaisella nojattomalla pehmopenkillä, missä nuo joutuvat istumaan.

Onneksi kuopuskin aloitti jo lukion ja siellä on vielä perinteiset menetelmät käytössä. Yksi lapsistani aikoo pyriä opiskelemaan opettajaksi. Jaa-a.

(meillä oli kemian luokassa kouluaikaan nojattomat penkit ja oli raskasta istua siellä kaksoistunteja. Kamalaa istua koko päivä nojattomalla penkeillä)

Kommentit (163)

Vierailija
1/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suositaan nyt itseohjautuva ja älykkäitä oppilaita.

Tällainen tavallinen oppija, joka tarvitsee opettajan ohjausta ja perinteisempää opetusta putoaa.

Olen suorittanut teknillisen yliopiston. En varmaan olisi päässyt yhtään minnekään, kun ei minulla olisi ollut tarpeeksi motivaatiota j itsekuria pinnistellä tuollaisessa vapaassa ryhmässä.

Siksipä en ole nytkään itsenäinen yrittäjä.

2/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hämmentävältä ja epämääräiseltä tuo uudenlainen menetelmä.

Ehkä jotkut lapset ja nuoret taas oppivat paremmin tuollaisilla tavoilla? En tiedä. Minulle ainakin ryhmätyöt ja vapaalla keskustelulla oppiminen olivat pelkästään oppimista vaikeuttavia kouluaikoina. Minulle sopi se perinteinen tapa, että opettaja opetti, me oppilaat kuuntelimme, ja kokeisiin piti lukea kirjasta tietyt alueet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt itketään, kun ei joillekin tämä oppimismenetelmä sovi, mutta entäs kaikki ne, joille ei se perinteinen malli ole sopinut kaikkien vuosikymmenten aikana?

Vierailija
4/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä joku suurempi agenda takana. Yritetään seuloa yliopistoihin tietynlainen itsenäinen aines ja vähemmän itsekuria omaavat, vaikkakin älykkäät, pudotetaan.

Jos oliis itse näistä kaikista muutoksista päättävässä porukassa, selviäisi moni seikka, mitä ei yleisölle kerrota.

Vierailija
5/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt itketään, kun ei joillekin tämä oppimismenetelmä sovi, mutta entäs kaikki ne, joille ei se perinteinen malli ole sopinut kaikkien vuosikymmenten aikana?

Kyllähän asioita voi itsekseen opetella milloin vain.

Mutta ei mitenkään voida korvata itse sitä, että opettaja ei opeta.

Vierailija
6/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luokat jaettaisiin itseojautuviin ja opettajavetoisiin, ei älykkäälle opettajavetoisuutta tarvitsevalle olisi paikkaa.

Nimittäin kaikki ongelmatapaukset kerääntyisivät sinne opettajavetoiseen ryhmään myös. Siellä mentäisiin sitten alempaa tasoa noudattaen, jotta kaikki pysyisivät mukana.

Vierailija
7/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalvosulkeisia ja pänttäämistä, sitäkö te kaipaatte kouluihin?

Vierailija
8/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen opettaja itsekin.

Vierailija
9/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Se on tehokas tapa oppia.

Haluan koulutetun opettajan opettavan asiat. Ryhmissä paras ja suulain edistää ryhmätyötä ja hitaammin oppivat putoavat kokonaan kärryiltä. Opettaja on koulutettu selittämään asiat siten, että ne ymmärretään.

Vierailija
10/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä joku suurempi agenda takana. Yritetään seuloa yliopistoihin tietynlainen itsenäinen aines ja vähemmän itsekuria omaavat, vaikkakin älykkäät, pudotetaan.

Jos oliis itse näistä kaikista muutoksista päättävässä porukassa, selviäisi moni seikka, mitä ei yleisölle kerrota.

Kokoomusagenda. Kokoomus vastusti aikoinaan yhtenäistä peruskouluakin. Nyt on keksitty menetelmä, jolla hyvistä perheistä tulevat oppilaat saavat etua niihin verrattuna, joiden kotoa käsin ei puututa koulunkäyntiin.

Vierailija
11/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se opetuksen / oppimisen taso ole siitä Pisa-tutkimuksestakin nähtävissä. Suomi on pudonnut jatkuvasti huonommalle tasolle. Ja se johtuu juuri tuosta, ettei opetetavaan itse pitää jo pienestä tieto etsiä ja suodattaa vielä, mikä on totta mikä ei.

Vierailija
12/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin miettiä, miten tuollainen itseohjautuminen olisi onnistunut oman vanhan luokkani kanssa, etenkin niiden takapulpetin poikien kohdalla.

Vierailija
13/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ammattikorkeassa sama kaava.

Jopa oppilaat opettavat toisiaan (itsenäisesti katsotaan tieto jostain tietystä työstä ja jotenkuten näytetään sitten muille muka asiantuntevasti miten tämä menee)...

Meillä terveydenhuoltoon liittyvä käsityöala ja tämä on mielestäni niin päin pyllyä kuin olla voi.

Vierailija
14/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä surullista luettavaa nuo :( sillä oli syynsä, miksi Suomi on pärjännyt maailmalla pienestä koostaan huolimatta ja se syy on ollut korkealaatuinen koulutus. Nyt se kaikki tuhotaan tuollaisella pelleilyllä.

Noh, Suomen pisatuloksethan on laskeneet viime vuosina ja tulevat laskemaan entisestään, mutta se tuntuu olevan koulutuksen tavoitekin. Ettei kellään vaan ole yhtään epämukavaa vaan kaikki on kivaa, ei sillä niin väliä oppiiko mitään.

Vierailija
15/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jää valtava vastuu vanhemmille. Ei meidän 6-vuotias ekaluokkalainen ainakaan nyt vaikuta siltä, että olisi vielä vuosiin valmis ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. On kiinnostunut lähinnä leikkimisestä ja legoista, koulukirjat saavat koulun jälkeen olla rauhassa repussa ellei äiti käske näyttämään tuliko läksyjä.

Tässä luodaan kuilua "hyvien ja huonojen" perheiden välille. Ei kaikilla ole resursseja opettaa lapsiaan kotona, joko huonon elämänhallinnan tai vaikkapa puutteellisen kielitaidon vuoksi.

Vierailija
16/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin kouluhallitukisen virkahenkilöillä on vastustamaton halu jättää kädenjälkensä opetussuunnitelmiin.  Ja tällainen taas saatiin...

Vierailija
17/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ei ole mielestäni parasta tulkintaa uudesta opetussuunnitelmasta, että laitetaan oppilaat vain tekemään ja kysymään itse apua. Lapsilla on nykyään niin paljon itsesäätelyn ongelmia, ettei itsenäinen opiskelu edes onnistu. Myöskään se "opettaja opettaa ja oppilaat kuuntelevat" - malli ei toimi nykykoulussa. Tai toki voitte tulla yrittämään. Aika moni ei jaksa keskittyä. Joko häiriköidään tai ollaan muuten vaan pihalla. Uuden opetussuunnitelman menestyksekäs noudattaminen vaatii lisäksi opettajalta valtavasti valmistelutyötä. Siksi itse opettajana yhdistelen "perinteisiä" ja modernimpia menetelmiä. En suosi myöskään tuollaista, että paikat valitaan itse. Ei siinä opi tekemään yhteistyötä kuin omien kavereidensa kanssa.

Vierailija
18/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusagenda. Kokoomus vastusti aikoinaan yhtenäistä peruskouluakin. Nyt on keksitty menetelmä, jolla hyvistä perheistä tulevat oppilaat saavat etua niihin verrattuna, joiden kotoa käsin ei puututa koulunkäyntiin.

Juuri näin. Tarkoitus antaa etua kokoomusperheiden lapsille. Samasta syystä matematiikan yliarvostus pääsykokeissa.

Vierailija
19/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiöoppiminen on helpompaa opettajille?

Vierailija
20/163 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiöoppiminen on helpompaa opettajille?

Eikun ihan hirveä lisähomma, koska valmiit materiaalit eivät oikein sovellu menetelmään. Hälinä aiheuttaa myös opettajalle stressiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi