Uudet opetusmenetelmät: "en oppinut mitään" koulun vaihtoja, kanteluita. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-10919909
Ihan kamalaa tuollainen. Itse edetään ja voi kysyä tarvittaessa opettajilta. Osassa aineita ei ole kokeita, vaan ryhmätyö.
Jutussa kerrotaan, että tuossa kaupungissa on 4 kantelua tuosta oppimistavasta ja vanhemmat vaihtavat lapsiaan perinteiseen kouluun (jossa sitten oppilaiden numerot nousevat)
Minusta ja lapsistani ei ole tuollaiseen itseoppimeiseen. Olen aina pitänyt siitä, että opettaja opettaa ja oppilaat kuulevat ja sitten tehdään kotona läksyt.
En olisi varmaan ollut edes yliopistoaikanani riittävän itseohjautuva tuollaiseen.
Itse kannatan opettajaveroista opetusta. Selkä tulisi kipeäksi tuollaisella nojattomalla pehmopenkillä, missä nuo joutuvat istumaan.
Onneksi kuopuskin aloitti jo lukion ja siellä on vielä perinteiset menetelmät käytössä. Yksi lapsistani aikoo pyriä opiskelemaan opettajaksi. Jaa-a.
(meillä oli kemian luokassa kouluaikaan nojattomat penkit ja oli raskasta istua siellä kaksoistunteja. Kamalaa istua koko päivä nojattomalla penkeillä)
Kommentit (163)
Monissa kouluissa on ymmäretty täysin väärin ops, ja opsin syyksi laitetaan asioita, joita siellä ei ole. Suosittelen jokaista opettajaa ihan itse lukemaan sen opsin. Ensinnäkään uudet sisustukset, joissa rönötetään laittioilla ja tyynyillä isoissa ryhmissä ei ole uuden opsin mukaista opetusta. Nämä ideat on toteutettu, koska niiden toetutuksesta on maksettu kouluille/kunnille kokeilurahaa. Mutta opsin mukaista se ei ole. Päin vastoin opsissa korostetaan ergonomista työskentelyasentoa ja oppilaan mahdollisuutta oppimisen sellaisessa tilassa, jossa keskittyminen on mahdollista.
Opettajamatta jättäminen ei myskään ole opsin mukaista. Päin vastoin oppilasta pitää tukea oppimaan oppimisen taitojen kehittymisessä ja häntä tulee tukea uuden asian omaksumisessa. Tämä voi tapahtua opettajajohtoisesti tai niin, että oppilas etsii tietoa annetuista lähteistä, ja se lähde on usein oppikirja mutta voi olla myös nettisivut.
Munkin mielestä koulujen nykymetodit vaikuttaa hirveiltä. Kaikki lehtijutut ja valokuvat joissa esitellään moderneja kouluja vaikuttaa kamalilta. En ymmärrä miten lapset kestävät.
Tuo "itseohjautuvuus". Ammattikoulussani sitä painotettiin paljon. Mutta tosiasiassa se oli vain feikkausta, sillä että oppilaat jätettiin "itse ohjaamaan itseään" yritettiin vain säälittävästi peittää sitä tosiasiaa että ammattikoulutus oli säästetty piloille eli (päteviä) opettajia ei ollut tarpeeksi eli ei kertakaikkiaan voitu muuta kuin toivoa että oppilaat itse ohjaisivat itseään. No, hermothan siinä meinasi motivoituneilla oppilailla mennä, oppiminen oli todella hidasta ja hankalaa, enimmäkseen ne opinnot oli ajanhukkaa. Laiskat oppilaat kyllä tykkäs koska saivat hengailla kuin tunkiolla kun opettaja ei ollut paikalla.
Eli teinit/aikuiset ammattikoulussa itseohjautuvuuden takia oppi huonosti ja menetti hermonsa. En ihmettele jos lapset peruskoulussa kärsii vielä enemmän, eli esim mieliala/mielenterveys voi lähteä kärsimään. Ei lapsia voi jättää koulun tiloihin heitteille koko päiväksi, jotain ohjattuakin pitäisi joskus olla.
Itseohjautuvuutta korostetaan liikaa. Toki olisi hyvä jos oppilaat oppisivat itseohjautuvuutta, mutta se oppiminen ei saisi käydä kaiken muun kustannuksella.
Matematiikan arvosanan pitäisi riippua siitä kuinka hyvin osaat matematiikkaa.
Äidinkielen arvosanan pitäisi riippua siitä kuinka hyvin osaat äidinkieltä.
Ympäristötiedon arvosanan pitäisi riippua siitä kuinka hyvin osaat ympäristötietoa.
Mutta tuossa koulussa ei selvästikään ole niin. Tuossa koulussa jokaisen oppiaineen arvosana riippuu suurelti siitä kuinka itseohjautuva olet. Typerää. Ei ihmisen matematiikan ja äidinkielen oppimista saisi riskeerata ja pilata vain jotta ihmisestä ehkä tulisi itseohjautuva.
Kun haet yliopistoon niin opiskelijavalinnassa katsotaan sun kouluarvosanoja: matematiikka, äidinkieli,...
Eli todellakin pitäisi koulussa matematiikkaa ja äidinkieltäkin oppia, ja noiden arvosanojen pitäisi vastata sitä kuinka hyvin oppilas oikeasti niitä osaa. Jos itseohjautuvuus todella on hurjan tärkeää niin antakaa siitäkin arvosana.
Se, mitä uusi ops ei kykene määrittelemään, on tuo tavoitteiden saavuttaminen nykyisillä resursseilla. Kun pääpaino on uusissa oppimisympäristöissä ja oppimistavoissa, on surullista katsella esimerkiksi oman kouluni resursseja siihen. Retkiä ei voi tehdä, koska ne maksaisivat eikä kouluilla ole varaa eikä vanhemmilta saa pyytää. Lähiseudulla liikkuminen on riskialtista, joku voi loukata eikä rehtori tahdo päätään pölkylle. Jos oppitunnin pitää jossakin muualla kuin koulurakennuksessa, on siitä ilmoitettava ajoissa vanhemmille, rehtorille ja tietenkin sille paikalle, jonne ollaan menossa. Mitään spontaaneja pelejä ei voi tehdä tuosta vaan vaan kaikesta on kerrottava etukäteen niin rehtorille kuin vanhemmillekin, jos se tarkoittaa sitä, että oppilaat pistävät nenänsä ulos koulurakennuksesta.
Entä sitten oppilaan yksilöllinen tukeminen? Kun joku oppii lukemalla, toinen kuuntelemalla ja kolmas tekemällä, niin mitäs teet 24 oppilaan kanssa, kun 10 haluaa kuunnella, kuusi lukea ja kahdeksan liikkua. Ei ole tiloja, joihin näitä oppilaita voi sijoittaa, ei kuulokkeita, ei keinoja antaa osan liikkua, kun opettajia on tasan yksi ja kaikki on pidettävä siinä silmien edessä, ettei napsaise syytettä, Ja lisäksi 12 tarvitsee erityistä tukea, mikä tarkoittaa sitä, että kukaan ei saa sitä mitä tarvitsee, ja opettajalla on vain huono omatunto, kun on olemassa hienot kriteerit, mitkä pitäisi täyttää mutta käytännössä se on mahdotonta.
En tiedä, miltä tuntuisi opettaa isossa tilassa usean opettajan voimin mutta sen tiedän, että yhtä tuskaa on yrittää saada uuden opsin vaatimuksista edes osaa läpi ihan siinä tavallisessa luokkahuoneessakin. Paperilla kuulostaa hineolta, kun puhutaan uusista oppimisympäristöistä ja opiselutavoista, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että puolet luokasta tekee, mitä lystää (=pelaa kännykällä), kun toista puolta yrittää hiki hatussa saada tajuamaan, että koulusta on hyötyä ja nyt kannattaisi opiskella.
Mun abiturienttini mielipide asiasta:
"Aivan perseestä! Sehän on sama kuin meidän tiimijakso. Resurssien tuhlausta. Ei opittu yhtään mitään."
Kenen työelämä muistuttaa koulunkäyntiä vaikka kuinka oppimistapoja muutettaisiin? Koulu ja työt ovat täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä samassa tilanteessa itsekin kun aloitin aikuisopintoina yhden kurssin. Sisältö on se että käytännössä etsin itse tiedon netistä ja tunteja ei ole.
Kyllä aikuisen tuohon pitää pystyä. Miten selviää töissä, jos ei ole minkäänlaista kykyä tai halua selvittää asioita. Aikuiskoulutuksessa pitäisi jo käsittää, että harvaan asiaan on vain yksi oikea vastaus, ja asioissa on monenlaisia näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt itketään, kun ei joillekin tämä oppimismenetelmä sovi, mutta entäs kaikki ne, joille ei se perinteinen malli ole sopinut kaikkien vuosikymmenten aikana?
Heitä varten oli erityisopetus. Se jostain syystä lopetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä samassa tilanteessa itsekin kun aloitin aikuisopintoina yhden kurssin. Sisältö on se että käytännössä etsin itse tiedon netistä ja tunteja ei ole.
Kyllä aikuisen tuohon pitää pystyä. Miten selviää töissä, jos ei ole minkäänlaista kykyä tai halua selvittää asioita. Aikuiskoulutuksessa pitäisi jo käsittää, että harvaan asiaan on vain yksi oikea vastaus, ja asioissa on monenlaisia näkökulmia.
Aikuiset ihmiset eivät käykään kursseja vaan opiskelevat asiat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas menin suorittamaan avoimeen yliopistoon henkilöverotuksen perusteet. Siellä oli antoisaa kuunnella, kun asiansa osaava ja hyvin puhuva professori luennoi aiheesta. Hän myös tulosti meille power point - esityksensä ja sitten oli vielä oppikirja.
En olisi mennyt koko kurssille, jos se olisi ollut itseoppimista ja ryhmätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Itseoppimisessa menee paljon enemmän aikaa kuin siinä, että opettaja opettaa ensin ja lapset tekevät sitten tehtävät ja pänttäävät kokeisiin.
Itseoppien jää joko suuret osat alueita oppimatta tai opiskeluun menee huomattavasti enemmän aikaa.
Yleensä käy niin, että suuri määrä oppia jää saamatta.
Mutta ei Suomen koulussa opiskella mitään tärkeää.
Luin tuon Ylen jutun päivällä, jossa oli tämän tytön kaksi todistusta rinnakkain. Miten ihmeessä voi usealla numerolla nousta arvosana perinteiseen opetukseen siirtyessä!? Jos muistan oikein, käyttäytyminen nousi seiskasta ysiin, eli veikö typerä oppimisympäristö mehut oppilaasta vai eikö mahtunut uudenlaisen ilmiöoppijan muottiin vanhassa koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eri ikäiset lapset vertaisopettavat toisiaan, ja isot paimentavat pienempiä."
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/yli-80-lasta-yhdessa-solussa-a…
Apua mikä kaaos!!
Voiko tästä päätellä, että koko jutun perimmäinen syy on se, että halutaan kantikset vertaisopettamaan tulokkaita. Samalla oppivat kielen ja tapoja ja sulautuvat paremmin.
Arvasin, että joku Salonen syy tässä täytyy olla. Ei tätä koulujärjestelmää muuten olisi myllätty.
Tämä on kyllä väärin lapsiamme kohtaan.
Ei välttämättä liity mitenkään siihen, missäpäin maailmaa kukakin on syntynyt, mutta säälin kyllä 5-6 luokkien välkyimpiä oppilaita tuossa systeemissä. Joutunevat suunnilleen koko ajan toimimaan apuopettajina, joka ei välttämättä ole yhtään kiva rooli. Sen sijaan pitäisi saada tehdä vaativampia tehtäviä ja mennä itse eteenpäin, jos kerran rahkeet riittävät.
Kuulostaa 90-luvun ryhmätöiltä. Mä tykkäsin niistä kovasti koska me nakitettiin ryhmästä kympin tytöt tekemään työt. Me muut keskityttiin jutusteluun. Koska se kympin tyttö halusi hyvän numeron se teki kaiken mukisematta meidän puolesta.
En ollut lainkaan kiinnostunut koulusta ennen kuin ysiluokalla, kun keksin haluavani psykologiksi ja reitti sinne vei lukion kautta.
Olin todella villi oppilas, en koskaan tehnyt läksyjä, tunneilla en tehnyt käytännössä mitään jne. Ysillä pääsin nopeasti mukaan vauhtiin erinomaisen opetuksen ansiosta ja keskiarvoni nousi seiskasta yli ysiin.
Kirjoitin erinomaiset paperit ja syksyllä aloitan psykologian opinnot.
Itseohjautuminen olisi ollut katastrofi peruskoulussa. En todellakaan olisi yhtäkkiä ysillä ottanut itseäni niskasta kiinni. Itsetunto oppilaana olisi ollut nollassa.
En tiedä mihin olisin päätynyt yläasteen jälkeen, mutten ainakaan yliopistoon. Toivottavasti tuollakin jatkossa huomioidaan lapsen tarve ohjaukseen paremmin.
Meillä täällä Vantaalla on tuollainen että itse edetään omaan tahtiin, kaikissa aineissa. Kuka tekee mitä tekee
Järkyttävä systeemi etenkin matematiikassa, fysiikassa, kemiassa
Eli mitään ei käydä
kaikki ihan itsekseen lukee
järkyttävä, ettei tästä ole pidetty mitään keskustelua vanhemmille, huomasin tämän systeemin vasta keväällä. Onneksi olen itse hyvä matematiikassa, osaan neuvoa lastani.
Ylä aste kyseessä
Helpommalla pääsisin jos lapsi olis kotona, päivät menee koulussa istuessa, kun ei siellä osaa tehdä.
Mitäpä me voimme tehdä ? Voisiko vanhemmat yhdessä kieltäytyä ja ottaa lapset koulusta pois kunnes alkaa opetus jälkeen. Tietyt aineet on mielestäni saatava
mihin opettajia enää tarvitaan? Kuulemma opettaja istuu edessä ja on koneella kaiken ajan, ei des kierrä katselemassa mitä lapset tekee
Pontuksen koulun lisäksi Lappeenrannassa on muitakin kouluja, jossa ns.edistyksellistä pedagogiikkaa. Nämä ovat mustanaalanneet perinteisiä opetusmenetelmiä käyttäviä kouluja ja opettajia. En voi tuntea kuin vahingoniloa, kun keisarin uudet vaatteet onneksi paljastuivat kunnolla!
Villi ja laiska oppilas jatkaa, että olisin myös vetänyt kanssani suohon suurimman osan kavereistani tuollaisessa ympäristössä. Nyt siirrymme kaikki yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehdään oikeasti esim ihmiselle käyttöön tulevia kojeita/proteeseja ja oppilaat oikeasti opettavat toinen toistaan ja tieto pitää kaivaa itse, niin ei hyvin mene. Vaikka kuinka aikuisia oltaisiin.
Mielellään oppisin kaiken asiantuntevien opettajiemme ohjeistuksessa.
-tuo joka ensimmäisellä sivulla kommentoi että amkissa on sama.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä Vantaalla on tuollainen että itse edetään omaan tahtiin, kaikissa aineissa. Kuka tekee mitä tekee
Järkyttävä systeemi etenkin matematiikassa, fysiikassa, kemiassa
Eli mitään ei käydä
kaikki ihan itsekseen lukee
järkyttävä, ettei tästä ole pidetty mitään keskustelua vanhemmille, huomasin tämän systeemin vasta keväällä. Onneksi olen itse hyvä matematiikassa, osaan neuvoa lastani.
Ylä aste kyseessä
Helpommalla pääsisin jos lapsi olis kotona, päivät menee koulussa istuessa, kun ei siellä osaa tehdä.
Mitäpä me voimme tehdä ? Voisiko vanhemmat yhdessä kieltäytyä ja ottaa lapset koulusta pois kunnes alkaa opetus jälkeen. Tietyt aineet on mielestäni saatava
mihin opettajia enää tarvitaan? Kuulemma opettaja istuu edessä ja on koneella kaiken ajan, ei des kierrä katselemassa mitä lapset tekee
Kehotan hakemaan lapsellesi paikkaa normaalista koulusta. Mitä enemmän tätä tehdään, sitä hanakammin rehtorit siirtävät opetuksen takaisin perinteiseksi.
Kannattaa tehdä siirtoanomus ajoissa, koska koulujen oppilasmäärät ja siten myös rahat lyödään lukkoon syys-lokakuussa. Sen jälkeen vastaanottava koulu ei enää saa uusista oppilaista lisää rahaa, joten eivät oikein mielellään ota vastaan kunnan sisäisiä siirtoja. Tässä vaiheessa siirto onnistuu vielä mukavasti, koulut tappelevat verissä päin oppilaista, koska jokainen oppilas tuo koululle rahaa.
Muualta muuttavat ovat toki erikseen, heille on aina taattava koulupaikka koulupiirinsä alueelta missä vaiheessa lukuvuotta tahansa.
.
Oppilaat hajautuvat uudessa systeemissä pitkin koulua. Eivät kaikki ole siinä samassa tilassa. Opettajan on pysyttävä paikallaan siltä varalta, että joku tulee kysymään jotain.
Päiväkodeissa laitetaan erikielisiä suomalaisten kanssa sekaryhmiin, jotta oppivat kielen.
Onko tässä nyt samoin?