Miksi palstalaiset käyttävät paljon lyhennettä "ko."?
Olen huomannut että se on tullut erittäin suosituksi kirjainlyhennelmäksi ja aloin miettiä, että miksi? Mitä sillä siis tarkoitetaan? Todella usein näkee käytettävän, henkilöiden edessä "ko. henkilö sitä, ko. henkilö tätä". Siis onko se "kyseenomainen"????? Kuulostaa todella tarpeettomalta ja tärkeilevältä kesken normaalin viestittelyn. Mietin myös, että miksi juuri tämä lyhenne on niin suurenmoisessa suosiossa, eikä mikään muu 🤔
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän sitä lyhentämään termiä: kyseessä oleva. Olen kyllä kuvitellut tämän olevan standardi ja ihan 100% kaikkien peruskoulun läpäisseiden suomalaisten tiedossa oleva asia. Olenko siis väärässä?
Luetunymmärtäminenkin kuuluu peruskoulun opetustavotteisiin, mutta sinun kohdallasi ei tainnut ihan toteutua? Kysymys oli oikeasti, että MIKSI ihmiset käyttävät tätä lyhennettä ihan jatkuvasti keskustelupalstalla. Jos nyt yhtään ajattelee omilla aivoillaan, niin ymmärtää kyllä että "kyseenomainen" tai "kyseessä oleva" ovat täysin turhia attribuutteja.
Jos ko. on turha sulle, se ei tarkoita etteikö joku muu tarvitsisi sitä ilmaistakseen itseänsä selkeästi.
Ko. erittän näppärä lyhenne.
Kyseenalainen tapa on tuo. Ka. tapa on samanlainen kuin monet muutkin kyseenalaiset asiat, muoti joka elää hetken tai kauemmin. Elikkä, tuo ka. tapa joko jatkuu, leviää tai katoaa. Sen kanssa on vain elettävä.
Ko. on ärsyttää hokema joka ei tarkoita mitään. Ei kukaan puheessa sano "kyseenomainen" kun tarkoittaa "se". Ehkä tää on joku kansakoulusana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ko. asia opetettiin peruskoulussa. Mikset ollut kuulolla?
Mulle on opetettu, että voi ehkä käyttää lähdeviitteissä tai muualla missä on ahdasta, ja oikeastaan aika harvoissa tapauksissa on tarpeen. Tässäkin olisi ihan riittänyt sanoa, että "asia opetettiin" tai "se opetettiin". Onko tämä siis jokin nykyisten teinien / parikymppisten juttu?
Seuraavaksi joku kysyy "mikä asia", "mikä se". Ko. korostaa sitä että puhutaan just siitä samasta asiasta kuin koko ajan on puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Ko. on ärsyttää hokema joka ei tarkoita mitään. Ei kukaan puheessa sano "kyseenomainen" kun tarkoittaa "se". Ehkä tää on joku kansakoulusana.
Mikä --tun kyseenomainen?
Se on kyseessä oleva.
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen AP. Olen kehitysvammainen, enkä osaa käyttää Googlea.
Tässä ei pyydetty lukijoiden tilityksiä omista puutteistaan, vaan vastausta ko. lyhennettä koskevaan kysymykseen.
Eikös kyseenomainen ja kyseenalainen tarkoita samaa asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Ko. Henkilö kyselee tyhmiä lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä --tun kyseenomainen?
Se on kyseessä oleva.
Antaisin tästä vatauksesta täydet pisteet. Ainakin itse olen aina ymmärtänyt niin, että ko. viittaa 'kyseessä olevaan', ei 'kyseenomaiseen'. Viimeksi mainitulla on Suomi sanakirjan mukaan kaksi eri merkitystä. Se on toisaalta synonyymi 'kyseessä olevalle', mutta lisäksi se konnotoi myös epävarmuutta tai epäilyä, kuten lauseessa "Kyseenomainen henkilö ei suostunut vastaamaan kysymyksiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei pyydetty lukijoiden tilityksiä omista puutteistaan, vaan vastausta ko. lyhennettä koskevaan kysymykseen.
Eikö ko. kv. ap ymmärrä?
En ole huomannut. Eli ei pidä paikkaansa. Laita edes kolme tällaista esimerkkiä. Kolmekaan ei vielä tarkoita että olisi yleistä.