Mitä voin tehdä kun naapuri polttaa jatkuvasti tupakkaa parvekkeella
Ja kaikki savut tulevat suoraan meille sisälle. On lapsia ja vauvakin, jota mielellään nukuttaisi partsilla, mutta ei tule kuuloonkaan ketjupolttajan takia. Välillä on kavereitakin kylässä ja silloin saattaa neljäkin henkeä jatkuvasti polttaa röökiä, jolloin savun määrä on suuri.
Isännöitsijä ei tee asialle mitään, joten mitä voin itse tehdä? Kesällä on ollut tosi kuuma sisällä, kun on joutunut pitämään ikkunoita jatkuvasti kiinni, eikä ole saanut läpivetoa. Tekisi mieli muuttaa pois tämän takia, mutta voiko olla niin että tupakoitsija saa tällä tavalla vaan terrorisoida muita savusaasteella, eikä asialle voi tehdä mitään? Ei edes tänä päivänä kun kaikkialla suositaan savuttomuutta ja tiedetään tupakan (myös passiivisen tupakoinnin) haitat?
Kommentit (162)
Mun mielestä tupakoitsijalta vähin mitä vois tehdä olis ilmoittaa jotkut tietyt savutusajat, jotka sitten tietäis pitää ikkunat kiinni. Voitko jotkut olla todella niin itsekkäitä, että ei yhtään haittaa itseä että aiheuttaa kärsimystä toisille.
Vierailija kirjoitti:
Tupakan sivusavu ei ole todellinen terveyshaitta. Se naapuri itsessaan haisennee enemman, siis haitalle?
ihan oikeasti.
Sivusavut tulevat haitaksi vasta, jos niita hengitellaan suljetussa tilassa ja jatkuvasti, vuosikausia. Se on vahan sama asia, kuin jos poltat nuotiota ulkona, verraten siihen etta asuisi savupirtisssa, tai saunassa ja istuisi lammityksen aikana sisalla.
Savu on aina savua, eika tupakansavu ole sen kummempaa savua kuin puun tai pihalehtien poltosta tuleva savu.
Tupakoitsija on viela tavattoman tuottoisa kansantaloudelle. Ensin han maksaa veroja, ja tekee tyota, eika edes juuri sairastele sen enempaa kuin tupakoimatonkaan (tama on lopulta tosi) mutta sitten kun han jaa elakkeelle, han saa keuhkosyovan, joka tappaa muutamasa vuodessa. Eika hanelle tarvi maksaa kalliita elakkeita, hoivakoteja.
Jännä, että itse sain tupakkayskän kotiin kantautuvan jatkuvan savun takia, mutta silti ei ole haitallista... Varmaan sinäkin kuvittelet, että savua tulee pari kertaa päivässä, mutta kun sitä voi tulla kuusi kertaa tunnissa! Naapurin pariskunta polttaa aivan koko ajan.
Tupakkaa polttaa enää noin 12% väestöstä. Siihen nähden olisi asiallista, että tupakoija "väistää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakan sivusavu ei ole todellinen terveyshaitta. Se naapuri itsessaan haisennee enemman, siis haitalle?
ihan oikeasti.
Sivusavut tulevat haitaksi vasta, jos niita hengitellaan suljetussa tilassa ja jatkuvasti, vuosikausia. Se on vahan sama asia, kuin jos poltat nuotiota ulkona, verraten siihen etta asuisi savupirtisssa, tai saunassa ja istuisi lammityksen aikana sisalla.
Savu on aina savua, eika tupakansavu ole sen kummempaa savua kuin puun tai pihalehtien poltosta tuleva savu.
Tupakoitsija on viela tavattoman tuottoisa kansantaloudelle. Ensin han maksaa veroja, ja tekee tyota, eika edes juuri sairastele sen enempaa kuin tupakoimatonkaan (tama on lopulta tosi) mutta sitten kun han jaa elakkeelle, han saa keuhkosyovan, joka tappaa muutamasa vuodessa. Eika hanelle tarvi maksaa kalliita elakkeita, hoivakoteja.
Jännä, että itse sain tupakkayskän kotiin kantautuvan jatkuvan savun takia, mutta silti ei ole haitallista... Varmaan sinäkin kuvittelet, että savua tulee pari kertaa päivässä, mutta kun sitä voi tulla kuusi kertaa tunnissa! Naapurin pariskunta polttaa aivan koko ajan.
Ei se ole sen haitallisempaa tai haitattomampaa, kuin muukaan savu. Koeta tajuta. Olisit saanut sen yskan, vaikka nuotiolla, koska olet sille niin altis. Tai talon lammityksesta, kun savu tuprahtaa vahingossa sisalle.
Sama ongelma täällä. Olen kuukausi sitten muuttanut ja nopeasti muuton jälkeen havaitsin että joku naapureista röökaa koko ajan. Pakko pitää ikkunaa ja parvekkeen ovea auki että kämppä viilenee. Olisi hyvä jos asuntoilmoituksessa mainittaisiin että huom. naapurissa asuu tupakoitsija, en nimittäin olisi valinnut tätä asuntoa jos olisin tiennyt. Tupakanhaju aiheuttaa mulle todella huonon olon.
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse asu muualla?? Mä ainakin poltan just niin paljon ja just siellä missä haluun! Ei paljon kiinnosta sun mielipide!!
Missä muualla? Osoita minulle alue, jossa saan elää ilman, että tarvii haistella yhdenkään itsekkään tervakeuhko-v*ttupään käryjä. Olisin ihan aikuisten oikeasti valmis maksamaan korkeampaa vuokraa, jos pääsisi eroon tupakoitsijoista.
Eikö sitä voi kieltää yhtiön säännöissä? Et kai ole talossa ainoa, jota tupakka häiritsee.
Lue parvekkeella ääneen kuvauksia keuhko-, kurkku- ja muista syövistä aina kun huomaat naapurit parvekkeellansa kessulla.
Vierailija kirjoitti:
Ukkomies kirjoitti:
Laita omalle parvekkeelle vaikka kalanperkeet haisemaan. Joku ämpäri, jonka kannen laitat kiinni, kun itse menet parvekkeelle.
Ja tokihan jotain hyttyssauhuja ja miksei vaikka sikareitakin palamaan, aina kun itsellä on ovet ja ikkunat kiinni, toki.
Kaikenlaista ruokaa voi jättää mätänemään, eiköhän se viesi jossain välissä mene perille.
Se viesi tulisi perille minullekin, eli sille viattomalle tupakoimattomalle naapurille. Varmasti soittaisin valkotakkiset tervehtimään tuollaista mädättäjää.
Asia esille yhtiökokouksessa. On taloyhtiön velvollisuus hoitaa asia niin ettei tupakansavu kulkeudu asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä voi kieltää yhtiön säännöissä? Et kai ole talossa ainoa, jota tupakka häiritsee.
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti aika moni painii saman ongelman kanssa :(
Kamalaa oikeasti kun joutuu itse varmaan muuttamaan pois kivasta asunnosta, ja lapset joutuvat pahimmassa tapauksessa vaihtamaan päiväkotia ja koulua, vaikka naapuri on se joka myrkyttää hengitysilmaa. Kyllä mielestäni hän saisi olla se, jonka pitäisi muuttaa pois, jos kerran hänen on PAKKO polttaa siellä parvekkeella, vaikka aiheuttaa muille terveydellistä haittaa ml. pienet lapset. Voisi käydä pihallakin tupakalla, jolloin savu ei tulisi niin pahasti kenenkään yhden ihmisen parvekkeelle. Mutta tupakoitsija itse istuu hallituksessa ja vähät välittää aiheuttamastaan hajuhaitasta! Muut asuvat kauempana, joten heitä ei savu samalla tavalla häiritse muutenkaan, joten kieltoa tuskin meidän taloyhtiöön tulee.
T. Ap
Mun alakerran naapuri polttaa pilveä ja ne käryt on aina mun kämpässä. Ennen poltti sisällä, ja se lemu tuli enemmän tänne ilmastoinnin kautta, useamman valituksen kun tein aiheesta isännöitsijälle niin lopulta antoi tyypille varoituksen. Nyt polttaa onneksi parvekkeella, mutta kyllä se käry silti nousee tänne ja kun parvekkeen ovi on auki niin tunkee sisälle. Joskus olisi ollut kiva hengailla omalla parvekkeella iltasella, mutta ei siellä pysty olemaan jos alakerran jamppa on pössyttelemässä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama ongelma, en edes tiedä kuinka paljon savua loppujen lopuksi tulee sisään mutta pienikin määrä tupakan hajua ällöttää. No, onneksi on kohta talvi ja ei tarvitse niin paljoa tuulettaa.
Kaikista kummallisinta on se, ettei röökaaja halua itsekään kämppänsä haisevan röökiltä, mutta samasta katkusta valittavat naapurit onkin aina vaan turhasta niuhottavia k*sipäitä joita omassa kodissa leijaileva savu ja katku ei vaan voi haitata.
Ketjupolttajakin joka polttaa partsilla kun pistää poikkeuksetta partsin oven kiinni aina siksi aikaa kun spaddu käryää. Viis siitä, että se kaikki savu ja katku leijailee muiden koteihin. Ihan superitsekästä varsinkin kesällä kun palttiarallaa kaikilla on tarve tuulettaa.
Me asuttiin eräiden röökipettereiden naapurissa, jotka kävivät about vartin välein parvekkeellaan rökillä. Parveke oli käyttökelvoton ja savu tuli sisään huoneistoon tuuletusventtiilistä. Itsellä paheni astma ja kaikista katkerin olen, että viattomalla Kissallammekin puhkesi astma siinä asunnossa. Muutettiin pois mutta lääkkeistä ja eläinlääkärikuluista tekisi mieli pistää lasku ex-naapureille😬
Mite ois pussillinen paskaa ja tuuletin sinnepäin..protip
Vai täydellinen idiootti polttaa tupakkaa. Kyllä se kertoo ihmisestä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mun alakerran naapuri polttaa pilveä ja ne käryt on aina mun kämpässä. Ennen poltti sisällä, ja se lemu tuli enemmän tänne ilmastoinnin kautta, useamman valituksen kun tein aiheesta isännöitsijälle niin lopulta antoi tyypille varoituksen. Nyt polttaa onneksi parvekkeella, mutta kyllä se käry silti nousee tänne ja kun parvekkeen ovi on auki niin tunkee sisälle. Joskus olisi ollut kiva hengailla omalla parvekkeella iltasella, mutta ei siellä pysty olemaan jos alakerran jamppa on pössyttelemässä samaan aikaan.
Tämä hoituu kätevästi virkavallan avulla. Ilmoita poliisille naapurin huumausaineiden käytöstä. Voi samalla paljastua muitakin hankintarenkaasta. Oikeasti hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti aika moni painii saman ongelman kanssa :(
Kamalaa oikeasti kun joutuu itse varmaan muuttamaan pois kivasta asunnosta, ja lapset joutuvat pahimmassa tapauksessa vaihtamaan päiväkotia ja koulua, vaikka naapuri on se joka myrkyttää hengitysilmaa. Kyllä mielestäni hän saisi olla se, jonka pitäisi muuttaa pois, jos kerran hänen on PAKKO polttaa siellä parvekkeella, vaikka aiheuttaa muille terveydellistä haittaa ml. pienet lapset. Voisi käydä pihallakin tupakalla, jolloin savu ei tulisi niin pahasti kenenkään yhden ihmisen parvekkeelle. Mutta tupakoitsija itse istuu hallituksessa ja vähät välittää aiheuttamastaan hajuhaitasta! Muut asuvat kauempana, joten heitä ei savu samalla tavalla häiritse muutenkaan, joten kieltoa tuskin meidän taloyhtiöön tulee.
T. Ap
Tupakassa on selkeästi liian vähän myrkkyjä, koska se t¤ppaa aivan liian hitaasti. Tuollaisesta käryttäjästä on riesaa ja harmia muille ihmisille ihan liian kauan.
Ei sille oikeasti mitään tehdä. Ihmisoikeus, kuten joku sanoi. Sama ongelma, mutta valitukset isännöitsijällekin jätetään nykyään vain huomioimatta. Muutan pois, kun pystyn. Onnea seuraavalle asukkaalle!