Miksi tämäkin hallitus kuvittelee, että kaikki työttömät haluavat mennä töihin?
Taas on isot otsikot jostain työllisyysasteen nostosta ja työllistämistoimenpiteissä, mutta eipä näköjään taskaan ole vaivauduttu selvittämään haluaako työttömät edes mennä töihin. Mitä jos työttömiä ei kiinnostakaan mennä töihin ja ne páskat nakkaavat hallitusken työpolitiikalle? Eikö silloin kannattaisi vaihtaa prioriteetteja ja tehdä politiikkaa sen eteen, että työttömien elämästä tehdään mukavampaa nimenomaan työttömänä?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellään ei ole oikeutta heittäytyä muiden veronmaksajien elätettäväksi tahallaan.
Hyvinvointivaltio perustuu yhteiskuntasopimukselle - jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan tehdä työtä ja js maksaa veroja, jotta olisi yhtristä kakkua, jota voidaan jakaa niille, jotka esim sairastuvat tai muuten eivät kykene osallistumaan kakun leipomiseen. Jos elättejä tulee liikaa suhteessa maksajiin, koko hyvinvointivaltio kaatuu. Eli kyse on siitä, että halutaan säilyttää hyvinvointivaltio ja se edellyttää, ettei ole vapaamatkustajia kuten ap.haha kipittele työnmuurahainen sinne työpaikalles vain :) Mulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä työtä, en halua työtä, nautin vapaa-ajasta ja mieluummin nautin tästä lyhyestä elämästä tehden mitä rakastan, mistä tykkään ilman aikatauluja. Näin se vaan on. Yhteiskunta maksaa elämisen, minä en sille mitään voi kun näin on aikoinaan asiat päätetty.
Fakta on että osalla kansalaisista ei yksinkertaisesti ole älyllisiä edellytyksiä pärjätä työelämässä ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää siten olla muiden, kyvykkäämpien elätettävänä. Onhan se säälittävää. Mutta joillekin sopii reppanan elämä. Useimmille ei.
Nämä kumoavat toisensa. Jos ei ole älyllisiä edellytyksiä pärjätä nykyajan töissä niin eihän se ole oma valinta. Sama kuin sanoisi halvaantuneelle että sulle näköjään sopii reppanan elämä vaikka meille useimmille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellään ei ole oikeutta heittäytyä muiden veronmaksajien elätettäväksi tahallaan.
Hyvinvointivaltio perustuu yhteiskuntasopimukselle - jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan tehdä työtä ja js maksaa veroja, jotta olisi yhtristä kakkua, jota voidaan jakaa niille, jotka esim sairastuvat tai muuten eivät kykene osallistumaan kakun leipomiseen. Jos elättejä tulee liikaa suhteessa maksajiin, koko hyvinvointivaltio kaatuu. Eli kyse on siitä, että halutaan säilyttää hyvinvointivaltio ja se edellyttää, ettei ole vapaamatkustajia kuten ap.haha kipittele työnmuurahainen sinne työpaikalles vain :) Mulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä työtä, en halua työtä, nautin vapaa-ajasta ja mieluummin nautin tästä lyhyestä elämästä tehden mitä rakastan, mistä tykkään ilman aikatauluja. Näin se vaan on. Yhteiskunta maksaa elämisen, minä en sille mitään voi kun näin on aikoinaan asiat päätetty.
Fakta on että osalla kansalaisista ei yksinkertaisesti ole älyllisiä edellytyksiä pärjätä työelämässä ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää siten olla muiden, kyvykkäämpien elätettävänä. Onhan se säälittävää. Mutta joillekin sopii reppanan elämä. Useimmille ei.
Nämä kumoavat toisensa. Jos ei ole älyllisiä edellytyksiä pärjätä nykyajan töissä niin eihän se ole oma valinta. Sama kuin sanoisi halvaantuneelle että sulle näköjään sopii reppanan elämä vaikka meille useimmille ei.
Jep ja nämä valopäät eivät tajua että voivat sekunnin murto-osassa joutua itse reppanan rooliin. Yksi onnettomuus ja voit olla työkyvytön kuten mulle kävi. Kyllä työt tosiaan maistui 20v mutta elämä muuttui silmänräpäyksessä. Teille jokaiselle voi käydä samoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja nämä valopäät eivät tajua että voivat sekunnin murto-osassa joutua itse reppanan rooliin. Yksi onnettomuus ja voit olla työkyvytön kuten mulle kävi. Kyllä työt tosiaan maistui 20v mutta elämä muuttui silmänräpäyksessä. Teille jokaiselle voi käydä samoin!
Itse kyllä jäisin mielelläni työkyvyttömyyseläkkeelle, jos pääsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totttuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elättäkööt jokainen itsensä. Mitä me veronmaksajat olemme sitä tekemään.
Kyllä työttömätkin on veronmaksajia, tollo. Veroprosentti heillä 20-25. Paljo sulla?
Maksavat joo tavallaan veroa mutta eivät omastaan. He maksavat veroja muiden ansaitsemista rahoista, eli eivät siis maksa oikeasti veroja.
Muutenkin minä ihmettelen tätä työttömien asennetta siitä, että miksi heillä on "oikeus" repiä eläminen muiden selkänahasta ja työssäkäyvillä ahkerilla ja kunnollisilla ihmisillä on "velvollisuus" raataa työttömien mielestä enemmän, jotta työtön saisi enemmän.
Miksette te mene töihin ja tee enemmän töitä että toiset voisivat ottaa puolet palkastanne siitä hyvästä että makaavat sohvalla, kun ei työt huvita. Töitä kyllä on, mutta ei tekijöitä.
Suomi on kyllä kovaa vauhtia menossa kommunistiseksi maaksi.
Minä olen opiskellut pitkän kaavan mukaan (yliopistossa 5,5v) ja tienaan kuussa 3500-4000€ riippuen ylitöistä, niin miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso tekemättä itse mitään sen eteen?
Kummasti työttömät aina hiljenee kun heiltä kysytään perusteluita sille, että miksi heillä pitäisi olla sama tai korkeampi elintaso kuin niska limassa raatavalla ahkeralla työssäkävijällä.
Miksi kaltaisesi ahneen ja tekopyän rahahúoran valituksista pitäisi välittää páskan vertaa? Onko se näköjään kova pala sulle, kun kaikki ei sun käskystä alistukaan porvarin orjiksi.
Perus työttömän vastaus. Ei perusteluita taaskaan:)
Työtönhän se ahne on, koska vaatii muiden omaa tekemättä itse mitään. Minähän yksinkertaisesti vain kysyin miksi työttömällä pitäisi olla sama elintaso kuin minulla, joka olen korkeakoulutettu ja teen vaativaa työtä.
Ja ei, en ole kenenkään esimies, enkä haluaisi olla, muuten ihan hyvä:)
PS. Onko työssäkäyvä nykyisin porvari? (Kummallisia vastakkainasetteluita te työttömät teette...)
Miksi itsekäs ahnehtiminen ja húoraaminen pitäisi palkita?
Ai kauppa ja yhteisen hyvän tekeminen (vaihdetaan rahaa työsuoritteeseen) on "itsekästä ahnehtimista", mutta Sohvalla makoilu ja toisten rahojen ryöstäminen ei ole "itsekästä ahnehtimista".
Jep jep.....
Hyvin sä vedät, mutta jätä ne sienet vähän vähemmälle.
Tuolla henkilöllä on mielenterveydellisiä ongelmia älä oikeasti vastaa sille mitään. Ilmoitan vain kun et tunnu sitä huomaavan. Sillä ei ole mitään oikeaa mielipidettä mihinkään, vaan se oireilee vihaansa kaikkea kohtaan eikä siten ole mikään esimerkki mistään muusta ishmistyypistä tai politiikasta kuin hullusta yksilöstä, jonka oman terveytensä takia ei olisi suositeltavaa edes käydä tällä palstalla sekoilemassa.
Kysehän on näiden palstalla mankuvien työnsankarien tekopyhyydestä. Jos kannatatte eriarvoistavaa systeemiä, jossa kakusta jaetaan erisuuruisia siivuja eri ihmisillä varsin isoilla eroilla, niin kannattakaa vaan. Mutta tässä tapauksessa on sitten turha tulla selittämään mistään "yhteisistä velvoitteista" ja "yhteisistä kakuista". Tai alkaa valittamaan tuilla eläjistä ja varkaista, jotka ovat toki erottamaton osa tällaista eriarvoistavaa systeemiä.
On jokseenkin tekopyhää vaatia kaikkia osallistumaan "yhteisiin talkoisiin", kun kuitenkin itse haluatte siitä "yhteisestä kakusta" 3-4 isomman siivun kuin muut.
No eikös se ole reilua että ne jotka leipoo kakun, myös syövät siitä suurimman osan. Lokeille jää sitten ne muruset, eikä toisinpäin.
Ihmiskunnan alkuhämäristä tuttu asetelma: metsästäjät ja muu yhteisö.
Metsästäjät haluaisivat ottaa päivän saaliista sen, mikä heille heidän mielestään kuuluu - ovathan he saaliin omalla työllään haalineet.
Muu yhteisö ihmettelee, että eikös heidän marjanpoiminnat, jälkikasvun hoito ja risujen keräys ollutkaan sitten yhtään samaa tasoa metsästäjien työn kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eläisit kivuissa joka ikinen päivä, olet päästäisi sekaisin. Menetin työkyvyn lisäksi myös rakkaan harrastukseni, en pysty enää harrastamaan asiaa jota rakastin. Tämä kaikki on aiheuttanut masennusta ja työkyvyttömänä menetän joka kk satoja euroja versus palkka lomarahoista puhumattakaan. Jos olisin terve työtön niin ainakin olisi toivoa joskus vaurastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eläisit kivuissa joka ikinen päivä, olet päästäisi sekaisin. Menetin työkyvyn lisäksi myös rakkaan harrastukseni, en pysty enää harrastamaan asiaa jota rakastin. Tämä kaikki on aiheuttanut masennusta ja työkyvyttömänä menetän joka kk satoja euroja versus palkka lomarahoista puhumattakaan. Jos olisin terve työtön niin ainakin olisi toivoa joskus vaurastua.
Toki tämä ei päde jos on sairas työtön. En minäkään ole työkyvyttömyyseläkkeellä vaan määräaikaisella sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Ihme, että kukaan ei ole vielä huutanut provoa. Tällaiset aloitukset uppoaa kun veitsi voihin.
Provohan tämä on. Raflaava otsikko ja aloittaja leimaa kaikki työttömät sitten kuitenkin massaksi kun ei edes jaksa kirjoittaa jotkut äärimmäisen harvat työttömät, kun nekin elämäntapa työttömät, tai sellaisena aloittaneeet katuvat päätöstään ja heikkouttaan sekä haluavat töihin, mutteivät omaa mitään taitoja jotta heidät palkattaisiin. On lapsellista harhaa esittää että ihmiset eivät haluaisi töitä. He eivät vain parjää nykypäivän työelämässä ja ovat itsekkin katkeria siitä. Näitä katkeria luusereita ap sitten kiusaa, sekä samalla leimaa kaikki työttömät vastaaviksi. Ihmiset jotka ovat kunnollisia tarpeellisia liikkuvia työläisiä Suomen työnantajille, työelämässä ja hakevat koko ajan töihin ja pätkätöiden sun muiden osa-aikaisten töiden luonteen takia ovat säännöllisesti kuitenkin työttöminä, täysin ilman omaa syytään. Näitä ap rankaisee, koska on sadisti.
Vierailija kirjoitti:
kun nekin elämäntapa työttömät, tai sellaisena aloittaneeet katuvat päätöstään ja heikkouttaan sekä haluavat töihin, mutteivät omaa mitään taitoja jotta heidät palkattaisiin. On lapsellista harhaa esittää että ihmiset eivät haluaisi töitä. He eivät vain parjää nykypäivän työelämässä ja ovat itsekkin katkeria siitä.
Luule sä toki harhaisessa päässäsi mitä luulet, mutta se ei tarkoita, että harhasi ovat totta. Itse päätin jo teini-iässä, että mihinkään työntekoon orjanpyörässä en tule ikinä alistumaan ja olen kyllä tyytyväinen ja ylpeä siitä, että se päätös on pitänyt. En voisi kuvittellakaan mitään niin nöyryyttävää kuin työhön alistuminen. Kyllä sitä saisi hävetä niin paljon, etten kehtaisi näyttää naamaani missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu, että noin kävi.
Itse en toki halua mitään elämistä haittaavaa työkyvyn menetystä, vaan ihan työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä ilman mitään sellaisia vaivoja, jotka haittaavat elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu, että noin kävi.
Itse en toki halua mitään elämistä haittaavaa työkyvyn menetystä, vaan ihan työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä ilman mitään sellaisia vaivoja, jotka haittaavat elämistä.
Ai että terveenä työkyvyttömyyseläkkeelle, mitä hittoa 🤣. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle on niin vaikea päästä että eiköhän kaikilla jotka sille joutuvat ole vaivoja jotka haittaavat ihan arkeakin. Itse tarvitsen apua ihan pienissäkin asioissa kuten purkkien avaamisessa, ruuanlaitossa tarvitsen myös apua ellen halua pelkillä eineksillä elellä. Imurointi on yhtä tuskaa... Jne jne...
Tämä hallitus luulee, että kaikki työttömät haluavat töihin, mutta pahat porvarit eivät halua heitä työllistää.
Edellinen hallitus luuli, että kaikki työttömät pääsisivät töihin, kun heitä potkii persuksille, eivät vain laiskimukset halua.
Kumpikaan ei ole oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Itsehän en aio mennä töihin, sillä eihän minulla olisi sitten lainkaan aikaa harrastaa ja tehdä niitä asioita mistä tykkään. En usko, että jaksaisin edes nousta niin aikaisin kuin mitä työssäkäyvät heräävät. Näin on hyvä.
Miten sinulla on varaa harrastaa yhtään mitään? Minulla ei ole kyllä aikatauluomgelmia vaikka käyn töissä, kaikki illat ja viikonloput aikaa. Salilla käyn välillä kesken työpäivän jos siltä tuntuu. Eipä ole kyllä rahahuoliakaan.
Eräilyharrastukset ei maksa juuri mitään- päin vastoin, sillä hankin samalla monesti marjoja ja sieniä, joskus kalaakin. Rahaa jää kyllä ihan riittävästi käyttöön, sillä minua ei kiinnosta tuhlaileva elämäntapa.
Arvostan tuollaista, vaikka olenkin työelämässä. Viimeksi eilen illalla töistä pyöräillessäni pysähdyin keräämään ja syömään viinimarjoja ja vadelmia iltapalakseni.
Kenen pihasta?
Tosi helposti saa olla töitä vailla. En minä siihen pakota. Mutten halua maksaa jonkun omaehtoisesta työttömyydestä rahaa, minkä minä tee työlläni.
Vierailija kirjoitti:
Tosi helposti saa olla töitä vailla. En minä siihen pakota. Mutten halua maksaa jonkun omaehtoisesta työttömyydestä rahaa, minkä minä tee työlläni.
En ymmärrä mitä väliä sillä on onko työttömänä omasta halustaan vai ei. Parempi vain että työhön haluavat työllistyvät ja työttömänä tyytyväisenä olevat pysyvät työttöminä eikä toisin päin. Kaikille niitä töitä ie jokatapauksessa ole. Parantaa myös kummankin ryhmän mielenterveyttä.
Jos sitten joku päivä haluaakin vaihtaa ryhmää niin sen pitäisi olla mahdollista myös työttömänä omasta halustaan olleilla. Nykyisin jos on aukko/aukkoja työhistoriassa niin peli vaikuttaa pitkälti pelatulta. MIten saada työnantajien asenteita muokattua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Itsehän en aio mennä töihin, sillä eihän minulla olisi sitten lainkaan aikaa harrastaa ja tehdä niitä asioita mistä tykkään. En usko, että jaksaisin edes nousta niin aikaisin kuin mitä työssäkäyvät heräävät. Näin on hyvä.
Miten sinulla on varaa harrastaa yhtään mitään? Minulla ei ole kyllä aikatauluomgelmia vaikka käyn töissä, kaikki illat ja viikonloput aikaa. Salilla käyn välillä kesken työpäivän jos siltä tuntuu. Eipä ole kyllä rahahuoliakaan.
Itse harrastan ratsastusta, kuntosalia ja koirajuttuja. Mies maksaa harrastukset. Työttömyyskorvaukset laitan säästöön.
Assburger kirjoitti:
Tämä hallitus luulee, että kaikki työttömät haluavat töihin, mutta pahat porvarit eivät halua heitä työllistää.
Edellinen hallitus luuli, että kaikki työttömät pääsisivät töihin, kun heitä potkii persuksille, eivät vain laiskimukset halua.
Kumpikaan ei ole oikeassa.
Molemmat ovat kuitenkin samanlaisia ihmisten orjuuttamiseen pyrkiviä lahtareita.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö pösilö, että työtönkin maksaa veronsa saamastaan työttömyyskorvauksestaan? Ja 20 %, joten revippäs siitä, ja mun puolisoni maksaa yksityisen sektorin työnantajansa todellisesta tuloksellisesta työstään saamastaan palkastaan vieläkin enemmän, jotta kaikenmaailman valtion/kuntien suojatyöpalkolliset voivat pitää sen turhakeduuninsa pitkine kahvitaukoineen.
Alkakoot yrittäjiksi kaikki suojatyövirkailijatkin, näkisivät vihdoinkin, miten sitä rahaa ihan oikeasti tehdään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö pösilö, että työtönkin maksaa veronsa saamastaan työttömyyskorvauksestaan? Ja 20 %, joten revippäs siitä, ja mun puolisoni maksaa yksityisen sektorin työnantajansa todellisesta tuloksellisesta työstään saamastaan palkastaan vieläkin enemmän, jotta kaikenmaailman valtion/kuntien suojatyöpalkolliset voivat pitää sen turhakeduuninsa pitkine kahvitaukoineen.
Alkakoot yrittäjiksi kaikki suojatyövirkailijatkin, näkisivät vihdoinkin, miten sitä rahaa ihan oikeasti tehdään!
Sä saat yhteiskunnan verorahoista työttömyyskorvauksen, josta palautetaan 20% yhteiskunnalle. Minkälainen urpo voi edes ajatella että tuo olisi oikeaa veronmaksua. Samaan tulokseen tulisi jos yhteiskunta antaisi sen 80% verottomana, koska se ei kuitenkaan saa oikeaa verotuloa siitä.
Jesse-armahtaa-luonto-ei kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä netissä suutaan soittavat uhoajat jaksavat huvittaa aina.
Pata, kattila
Vierailija kirjoitti:
Kun tuolle uholinjalle lapsenomaisen älysi kanssa kuitenkin lähdit, niin kummalla luulet olevan paremmat resurssit ruveta pistämään kaltaisiasi reppanoita poikki ja pinoon; sillä rikkaalla porvarilla vai kaltaisellasi KELA:n hyppyyttämällä reppanalla.
Nykyisessä yhteiskunnassamme vain hyvin harvalla on riittävästi omaisuutta ja tulolähteitä jolla kustantaa oma armeijansa. Sinä et ole yksi niistä. Kun ovellesi ilmestyy 500 nälkäistä, aseistautunutta ja epätoivoista henkilöä hakemaan leipäänsä, niin ne muutamat vartijat jotka olet onnistunut palkkaamaan halvalla, eivät jää puolustamaan sinua henkensä uhalla. Vaikka selviäisit tilanteesta hengissä, niin omaisuutesi viedään.
Ainoa joka pitää nälkäisen ihmismassan poissa oveltasi, on järjestäytyneen yhteiskunnan kyky tuottaa tarvittaessa vahvasti aseistautunut vastavoima.
Jos unohdetaan länsimaiseen demokratiaan kuuluvat ihmisoikeuskysymykset ja lähestytään asiaa vain taloudellisesta näkökulmasta, niin meille yhteiskunnan parempiosaisille on taloudellisesti halvempaa kustantaa vähimmäistoimeentulo, kuin ylläpitää riittävän suurta poliisi-, sotilasmiehistöä sekä vankiloita. Yksi suljetun laitoksen vanki maksaa nykyisellään noin 6000 e/kk (200 e päivä). Tulee siis kysyä itseltään montako vankia on valmis kustantamaan.
Kommenteista "mikseivät mene töihin" puuttuu myös selkeästi ymmärrys että työnantajan tulee saada työntekijän panoksesta enemmän tuottoa kuin mitä se kustantaa. Nykyinen maailma vaikuttaa olevan kulkemassa kohti tilannetta jossa yhä harvemman työpanos on tarpeen lisäarvon tuottamiselle. Automaatio ja itsepalvelu poistaa jatkuvasti "mene vain töihin" tyyppisiä työtehtäviä ja jäljelle jäävät tehtävät edellyttävät vähemmän ihmisiä ja enemmän erikoisosaamista.
Yhteiskunnan tulee olla yksilöä varten, ei toisinpäin.
Jos liian monet yhteiskunnan pummit alkavat rötöstelemään ja saavat tuomion, niin nykyisen kaltaisiin vankiloihin ei tietenkään olisi varaa. Venäjällä lähetettiin vangit pakkotyöleireille Siperiaan ja Suomessa voidaan perustaa pohjoisen korpiin vastaavia leirejä. Thaimaassa laitetaan 30 vankia normaalikokoiseen selliin jossa ei mahdu kunnolla edes nukkumaan, se voisi olla toinen vaihtoehto Suomeen.
Kyllä pummikin joutuisi tarkkaan miettimään sitä riskiä, haluaako elää loppuelämänsä helvetillisissä oloissa vai mennä sittenkin töihin.
Kylläpä joillain työllisillä on aikaa ja innostusta kirjoitella tänne päivä toisen jälkeen miten työttömät käyvät heidän kukkarollaan. Pitänee säätää uusi työajanpidennys.