***Elohiirten ma-ti*****
Kommentit (43)
mutta vielä JAMSSALLE vastauksia B-streptokokista (sen mitä itse asiasta tiedän):
Niin, en minäkään ollut koskaan kuullut asiasta ennen kuin se omalle kohdalle osui. Jälkikäteen lähdin etsimään vertaistukea ja olin hämmästynyt siitä, miten monilla vastasyntyneillä tämä tauti oli ollut. Sairaalassa ollessammekin tutustuin kahteen äitiin, joiden vastasyntyneet olivat vastaavan syyn vuoksi hoidossa. Yllättävää oli sekin, että yhden B-streptokokkiin sairastuneen äidin kanssa olimme yhteydessä eri vauvalehtiin ja toivoimme, että he tekisivät jutun aiheesta. Jokaisesta saimme kieltävän vastaanoton: eivät halunneet kirjoittaa negatiivisesta asiasta, joka saattaisi pelotella raskaanaolevia naisia. Että näin.
Sellainen käsitys minulla on, että noin 40 % naisista on emättimessä tämä B-streptokokkibakteeri ja se on melko harmiton. Raskausaikana se saattaa aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia (minulla ei ollut mitään oireita). Synnytyksessä bakteeri voi tarttua vauvaan aiheuttaen vakavan yleisinfektion, jonkin miedon tulehduksen tai sitten ei mitään. Minulla on sellainen käsitys, että jos äidillä on tämä bakteeri ja lapsivesien menon ja synnytyksen välillä on pitkä aika (minulla noin 20 tuntia), riski vauvan sairastumiselle kasvaa.
Täysaikaiselle lapselle hoidettuna se on vaaraton, mutta hoitamattomana (jos kyseessä siis vakavampi tartunta) hengenvaarallinen. Minulle kätilö myöhemmin kertoi, että sellaisia tapauksia on hänenkin urallaan ollut, että näennäisesti terve vauva kotiutetaan ja sitten vauvan terveys romahtaa kotona.
Mitään rutiiniseulontoja ei tehdä äideille eikä vastasyntyneille. Jos vastasyntyneelle nousee kuume tai ilmenee muita oireita, silloin yleensä otetaan verinäyte. Meidän pojalta otettiin syntymän jälkeen verinäyte, vaikkei näkyviä oireita silloin vielä ollutkaan. Tämä siitä syystä, että a) lapsiveden menosta vauvan syntymään oli kulunut niin pitkä aika b) minulle synnytyksen aikana noussut korkea kuume enteili, ettei kaikki ole ihan kunnossa.
Bakteeri hoidetaan vastasyntyneillä antibiooteilla, joka annetaan suonensisäisesti. Hoito voi vakavuudesta riippuen olla parista päivästä useampaan viikkoon. Meidän poika sai antibioottia viikon verran. Missään vaiheessa poika ei ollut hengenvaarassa, mutta rankka kokemus tämä ensisynnyttäjälle silti oli. Sitä kun oli varautunut, että pääsisi kotiin pari päivää synnytyksen jälkeen ja yhtäkkiä vauva onkin antibioottihoidossa, eikä kotiutumisesta ollut tietoa. Poika sai koko ajan valtavan hyvää hoitoa ja hän on ollut tuon jälkeen varsin terve pikkumies.
Kiitos kaikille voimia toivottaneille!
Nyt uskaltanen jo hieman huokaista, kun olen vihdoin normaalisti töissä ja poika pitkästä aikaa perhepäivähoitajalla. Toivottavasti näin jatkuu nyt nämä viimeiset viikot ennen äippälomaa. Sitten sitä on helpompi sairastella pojan kanssa kotona. Päästiin sitten vasta lauantai-iltana pois sairaalasta. Lopuksi sairaalareissu kuitattiin vielä ilmeisesti jollakin allergiareaktiolla, kun koko poitsu oli päästä varpaisiin nokkosihottuman peitossa ja todella turvonnut. Näytti hurjalta, mutta ei vissiin ole vakavaa. Hoitoon sai luvan mennä. Rotavirushan pysyy poitsun mukana kuulemma vielä viikkoja, mutta sille ei voi mitään. Tartunta muihin hoitolapsiin varmaan jo tapahtunut, olen varoitellut vanhempia jo. Ikäviä sairauksia!!!
Masukaveri se jaksaa jumppailla ja supisteluja tulee silloin tällöin, eivät ole kipeitä, mutta saavat pysähtymään ja keskittymään hengittämiseen.
Aloitin nyt maitohappobakteerien nauttimisen kaikkien muiden vitamiinien lisäksi, josko auttaisi vaikka vauvankin masuun pidemmällä tähtäimellä. Pahan makuisia ne Rela-tipat, piti poitsulle antaa myös ja jotta suostui ottamaan jouduin näyttämään esimerkkiä (lusikalla suoraan suuhun siis)¿ mun ilme oli varmaan aika paha, ei herkkua. Mutta kun sekoittaa ruokaan/juomaan niin parempi tai sitten en maistanut enää sitä yökköä makua!
Ihania vauvauutisia lähipiirissä putkahdellut nyt, joskin nämä vauvelit näkevät päivänvalon vasta joulun tienoilla.. luulin jo, että saan vauvatella ihan yksikseni koko äippäloman. Tuleehan ne muut sittenkin perässä :) kivaa!!
Työt kutsuu, näistä paperipinoista nauttii kummasti taas.
AuroraM 31+0
En huomannut vielä ollenkaan pinoa niin päätinpäs laittaa meille tällaisen kahden päivän tapauksen !
Täällä on aamu alkanut pilvisesti.
Yöllä oli taas muutamia vatsankovetuksia mikä on tietty ihan normaalia näillä viikoilla ja sen lisäksi vauva mylläsi poikittain tosi ylhäällä eli sen takia oli ylävatsassa ihan sellainen tuntu, että onko siellä nyt tarpeeksi lapsivettä jäljellä, kun pikkaisen keho tuntui niin selvästi. No toivottavasti kaikki on hyvin vaikka valkovuoto onkin vaihteeksi pikkasen juoksevanoloista. Ikävää tällainen ainainen huoli kaikesta. Viime viikolla kaikki oli kuitenkin hyvin niin ei se tilanne varmaan mitenkään radikaalisti ole siitä muuttunut. Menen vielä viikon kuluttua yhteen ultraan tarkistukseen eli kivaa sittenhän sitä näkee taas vauvan.
Ensi viikolla alkaa jo äippälomakin :) Miehenkin piti pitää tällä viikolla lomaa, mutta mun kanssa on vissiin tylsää olla kotosalla kun hiippasikin aamulla taas töihin ja päätti pitää lomaa joskus muulloin. No onneksi on sentään Suomessa.
NIMET:
Eilen lukiessani hesaria löysin yhden ihanan nimen ja nyt mulla onkin sitten tytölle jo kolminiminen kokonaisuus :) Tämänhetkinen etunimi on pikkasen harvinaisempi ja toka nimi sitten yleisiä ja kolmas taas pikkasen harvinaisempi.
Pia
OMPPUPOMPULLE vaan kestämistä kiukkuilevan esikoisen kanssa. Meidän 3-vuotias on myös ollut viime päivinä aivan mahdoton. Testaa meidän vanhempien hermoja oikein kunnolla. En ole minäkään varma, onko tuo jotain ikään liittyvää vai johtuisiko vauvavalmisteluista, joita kotona on alettu tekemään. Poika ei odota tulevaa perheenlisäystä lainkaan innoissaan. Viime viikolla hän kysyi, että " äiti, jos vauva tulee elokuussa, niin milloinkas se sitten lähtee meiltä pois" ....
Kävin aamulla heittämässä virtsanäytteet labraan ja toivon, että kyseessä olisi väärä hälytys. Minultahan viime viikolla löytyi valkuaista virtsasta ja nyt sitten vein uuden näytteen. Vielä en ole saanut tietoa siitä, missä vaiheessa pääsen äitiyspolille tarkastuttamaan masuvauvan koon. Itse olen ihan varma, että kaikki on kunnossa, joten en jaksa nyt murehtia asiaa. Mies taitaa miettiä tuota enemmän kuin minä.
Töitä olisi vielä neljä viikkoa jäljellä, tänään olen viimeistä päivää yksin. Huomenna alkaa sijaiseni perehdytys ja olen varautunut, että ainakin pari ensimmäistä viikkoa on varmasti rankkoja. Huomaan, että synnytys ja muutenkin nämä raskausasiat ovat alkaneet pyöriä mielessä jatkuvasti ja odotan jo kovasti loman alkua. Tuntuu siltä, etten enää pysty keskittymään kahteen asiaan täysillä, jostain pitäisi nyt luopua. Kuukausi menee toivottavasti nopeasti.
Mukavaa alkuviikkoa kaikille! Kunpa se kesäkin kohta alkaisi!
Pepper (30+4)
Neuvolassa käyty ja meni kyllä taas just melkein sen käsikirjotuksen mukaan minkä olin pienessä mielessä laatinut............. eli labraan fluor-näytteet emättimestä ja torstaina pääsen jälleen lääkärin sörkittäväksi... Täti oli niin huolissaan kun on YHTENÄ päivänä supistellu kipeästi, hohhoti hohhoti...
Muuten sitten seuraavaa
Virtsa: ekaa kertaa ihan puhdas, jee jee...
hemppa 114 -> rautakuurille
paineet 104/60
sf-mitan otti mutta unohti samantien eli torstaina sitten uusiks
Paino 65,6 eli nousua 600g/vko ja kokonaisnousu 5,8kg...
Sikiön sykkeet hyvät ja ultrallakin katto kaveria (oli laitteet lainassa lääkäriltä) siellä se kölli rauhassa. Asukki on edelleen hyvässä asennossa nuppi alas päin, ei ole kiinnittyny tms...
Nyt ruokailemaan, tää oman navan kaivaminen tekee ihmisen tosi nälkäseks :)
hanneli ja natikka 30+1
Täällä ollaan eletty nettipimennossa vähän aikaa, mutta kunhan kerkeän, käyn lukemassa viimesimmät pinot läpi.
Omaa napaa heti alkuun. Kävin viime viikolla neuvolassa ja syyt mun inhottavaan selkä/alavatsakipuun selvis ainakin osittain. Neitonen nimittäin istuu täällä masussa! Nyt on pieni paniikki, että kääntyykö vai ei. Olen aika leikkauskammoinen, joten todella toivon alatie synnytystä. Onko teillä jotain kotikonsteja, millä voisin houkutella vauvaa kääntymään? Muutamia hauskoja vanhan kansan oppeja olen kuullut ja ajattelin, josko niitä pitäisi kokeilla :o) Hemoglobiini oli laskenut jonkun verran, selittänee siis tätä mun yleisväsymystä ja kiukkua. Rautaa ja vitamiineja nassuun! Olenkin aika huonosti muistanut ottaa mitään lisävitamiineja ja tässä tulos... Mutta muuten kaikki mitat ym. olivat Ok. Seuraava käynti kesäkuun puolivälin paikkeilla.
Meillä on myös mökki saaressa ja ajattelin sinne kyllä lähteä vielä heinäkuussakin. Tosin venematka on lyhyt, mutta sairaalaan matkaa kertyy kuitenkin n. 50 kilometriä. Soitetaan sitten hätätapauksessa ambulanssi paikalle! En osaa ajatella, että olisin vaan kotona koko kesän, kun vauvahan voi syntyä reilusti lasketun ajan jälkeenkin. Mutta voihan mieli muutuua, jos alkaa esim. supistelemaan tai ilmaantuu muita vaivoja.
Palaan myöhemmin.
Kirppu06 ja masun asukas 30+6
Mullakin alkoi viikon loman pätkä, ennen loppurutistusta, eli kuukausi olis tehtävä vielä hommia sitten. Oonkin tän aamun vaan surfannut netissä ja laiskotellut, ainoa mitä oon saanut aikaseks, on ruuan laitto ja pyykkikone pyöriin. Ajattelin, että loppupäiväksi taidan linnottautua sohvalle kattoon telsua, kun on paljon ohjelmia nauhalla, mitä jäänyt tenttikiireiden aikana väliin. Verotoimistossa pitäs käydä... pitänee siirtää iltapäivään tai huomiseen se reissu, kun ei mitään sen tärkeempää, kun muutosverokortti vaan kelalle.
Kirppu: Mulla on synnytyssairaalaan matkaa 65 km, vaikka olisin kotona passissa 24 h. Me asutaan niin pienessä kaupungissa, että täällä ei oo mahdollista synnyttään. Ja hyvin on muutkin täältä kerennyt, joten en mäkään panikoi tuon matkan kanssa. Tosin mun kaverilla meinas syntyä huhtikuussa poika autoon, kun jäi ootteleen lapsivesiä, mitä ei sitten koskaan tullutkaan.. Mutta lopen sekin ehti vallan mainiosti sairaalaan saakka. Enemmän mua hirvittää se, että mitä jos se synnytys käynnistyy vaikkapa keskellä päivää, enkä saa ukkoo kiinni töistä. Onneksi mun sisko on elokuun kesälomalla, niin oon varannut jo sen hätävaraksi, jos sattuu, että mies ei töissä kuule puhelinta (kamala ajatus!!)
Opemamma: Onneittelut vaan munkin puolesta hääpäivän johdosta, onhan noita teille jo muutama kertynytkin. =)
Tänä aamuna mainas tulla ruuat ylös, joten saapa nähä, joko se pahoinvointi taas alkaa, kuulemma joillakin se vaivaa loppukolmanneksellakin. =(
Jep, mutta mä lähen nyt LÖHÖILEEN... Vielä kun hyvällä omatunnolla voi. =)
Ikarus olisko 27+6...
Maanantaita kaikille. Pitkästä aikaa tasen pinoutumaan, lukemassa käyn kyllä aina kun vaan mahdollista...!
Sain tuossa äsken kommentin vanhemmalta miespuoleiselta työkumppanilta, että no sinähän se vaan lihot. Naureskeltiin siinä sitten yhdessä että kummalla taitaakaan olla isompi vatsa, taisin jäädä vielä toiseksi vaikka yläkäyrillä mennäänkin! Kaikki on onneksi ollut täällä töissä tosi mukavia, vähän jännitti silloin kertoa raskaudesta kun vasta olin palannut syksyllä hoitovapaalta töihin. Sijaisesta ei ole vieläkään tietoakaan, tämä viikko mukaan lukien olisi enää neljä viikkoa töitä. Nää viikot menee kyllä ihan hurahtaen ohitse.
Streptokokista, itse jäin " kiinni" esikoista odottaessani kun oli ihmeellinen vatsakipu rv 25. Synnytyksen yhteydessä, ennen kun lapsi oli ulkona, minulle sitten annettiin antibiootti ja taasen tässä synnytyksessä saan sen myös. Ymmärsin, että lapselle sitä ei antibioottia ei annettu. Kalvojen puhkaisusta syntymään meni pikkasen yli 2 tuntia.
Meilläkin on kova jumppailu vatsassa, aamujumppa tänään kohdistui oikealle puolelle kylkiluihin, mikä ei todellakaan tehnyt kutaa...Muutenkin liikkeet ovat viimeisen viikon aikana käyneet aika voimakkaiksi ja osin jo epämiellyttävän tuntuisiksi kun tuntuu siltä, että toinen puskee väkisin nahan läpi tai alapäästä itekseen ulos... ;)
Jäätelöä tekee mieli, taidan lähteä mäkkäriin kesken työpäivän hakemaan sitä ihanaa pehmistä...slurps!!!
t. herkkup. Muumu rv 30+jotakin..
Ikarus81:
huh pahoinvointi pois se meistä. Eilen juuri avasin laatikon missä oli
joululahjaksi saamani tervasaippua ja muistan kuinka kauhistuin silloin
siitä lahjasta, että heti pois mun nenästä tällaiset kamalat hajut:)
Ja nyt se tuoksuu vaan kesämökkisaunalle eikä yhtään pahalle...
Kirppu06:
Mulla on sama juttu, että vauva on väärinpäin ja mulla se ei ole ollut
pitkään aikaan pää alaspäin ollenkaan ainoastaan on joskus vähemmän
tai enemmän sivuttain. Eli täälläkin siis yksi istuja...
Jossain luki, että mitäs ne oli konttausasento tyyppisessä asennossa
voisi olla vauvalle enemmän tilaa jotta pääsisi kääntymään
ja oli jotain jooga-asentojakin. Mutta en nyt ala mitään vielä
murehtimaan, koska oliko se nyt jonkun lähteen mukaan jos on viikolla
34 vielä vain väärinpäin niin sitten voisi saada ajan siihen kääntymiseen.
Mutta siis onhan meillä aikaa tässä vielä saada ne kääntymään :)
Pia rv:lla 31
Hei,
tänään ihan alavatsalla tuntunut kipeitä vihlaisuja, joka kerrallaan kestää noin minuutin. Sen aikana ei pysty liikkumaan, mutta menee siis suht nopeasti ohi. Voi olla puolikin tuntia/tunti ihan normaali olo kunnes kipu seuraavan kerran tulee. Voisiko kyseessä siis olla supistuksia? Vatsan kovettumiseen en osaa kiinnittää huomiota, kun on aina yhtä " kireä" . Esikoisen kanssa supisteluja oli vasta sairaalassa, kun käynnistettiin, mutta en jaksa muistaa tuntuiko se juuri tältä...
Onko siis teillä muilla kokemuksia vastaavasta?
Hyviä vointeja ja tsemppiä viimeisille työviikoille!
Lyyti, rv29
Olen tässä asiakaspalvelutyössä saanut kuulla jos minkälaista juttua masustani ja raskaudestani ja ajattelinpa jakaa tämän teidän muiden masuisten kanssa...
Yleisesti olen yllättynyt kuinka rohkeasti tutut ja tuntemattomat ottavat asian puheeksi. Esikoisesta kun jäin puolen välin jälkeen työttömäksi niin ei tullut kuultua tämmöisiä... mutta tässä näitä:
- Voi herran jestas miten hauska maha! ihan kuin olisit potkupallon nielaissut! varmasti tulee poika! koska on h-hetki? (eräs tuntematon asiakas)
- Sinä se vaan paisut ja paisut... Koskas meinasit laihtua...? ööö... tarkoitan että millos on masulla eräpäivä? (vakkari asiakas)
- No joko teillä taas lisäännytään? meinasittekos koko kaupungin asuttaa?!? (puoli tuttu) (Huom! odotamme toista lasta!!!)
- Onko teille jo toinen tulossa?!? Hyvä ihme! Minä kun aina luulin teitä parikymppisiksi... (puoli tuttu)
- Miten olet voinut? Kumpi on tulossa?? toivottavasti tulisi tyttö niin olisi sitten satsi valmis... (!?!HUH?!?!) (puoli tuttu) (Esikoisemme on poika)
- Näyttää tavallaan poikavatsalta... mutta toisaalta on sinulla kyllä takapuoli levinnyt ja istuessa näyttää tyttövatsalta... (anoppi)
- Milloinkas jäät lomalle? potkiikos se siellä? mites se vauva voi? (tuntematon asiakas)
- Ai miten on hauska masu sinulla... (tuntematon asiakas)
- Oletkos nyt ihan varma että siellä on vaan yksi!?! (puoli tuttu)
- Ai että! sinähän olet raskaana! millos noin päässyt tapahtumaan?!? (vakkari asiakas)
No siinä nyt muutamia... Olen ilonen että jään kahden viikon päästä töistä pois :) Kauhulla jo ajattelen mitä ihmiset kommentoi jos joskus alamme odottamaan kolmosta...
Toisaalta ihan hauskaakin nuo ihmisten kommentit, mutta kun samana päivänä joku kuudetta kertaa kommentoi potkupalloksi niin kyllä alkaa kyllästyttää...
Eipä tässä muuta... Jatketaan!
MrsKole ja Paavo 28+3
Myöhäiset hääpäiväonnittelut Opemammalle :)
Mulla on kans yks tuttu joka komannen lapsen saadessaan kantoi tuota streptokokkia ja se tarttui vauvaan. Papereissa oli siitä merkintä neljättä odottaessakin mut eivät olleet huomanneet sitä sairaalassa ja nelonenkin sai tartunnan ja joutuivat olemaan pidempään sairaalassa. Kolmosen kun sain niin samassa huoneessa oli äiti jonka lapsi oli saanut streptookin ja vauva oli lastenosastolla aluksi. Tuli kyllä äidin vierihoitoon sinä aikana kun olin siellä mut jäivät vielä kun minä läksin. Eli ei se ilmeisesti mikään hirmu harvinainen ole valitettavasti, mutta hoidettavissa kuitenkin...
Tänään oli lääkärineuvola. Kaikki ok eikä supistelut ole aiheuttaneet mitään muutoksia kohdunsuulla. Hemppa oli hyvä, 126, oli noussu itestään kun ed. kerran kun mitattiin oli 115. Terkka onneks muistaa edellisistä raskauksista mun piikkikammon ja mittaakin hempan vaan joka toinen kerta :) Mittais kyllä varmaan useammin jos siinä olis jotain seurattavaa. 26cm oli sf-mitta eli keskikäyrillä mennään. Mulle tuli seuraava käynti 4 vkon päähän, silloin viikkoja olis jo 32. Sit sen jälkeen alkaa varmaan ravaaminen kahden viikon välein.
Eria! Kiva kuulla kuulumisia sinusta ja Taatelista!
Eipä nyt taas tule mitään muuta mieleen...
Peeveli rv 28+3
Nettipimennossa oltu koko aamupäivä...Samovaari sentään että ottaa päähän...
Ikarus: Kiitos onnitteluista ja pitipä todeta että täällä ei kärsitty alkuraskauden pahoinvoinnista, mutta nyt tuppaa välillä yököttämään.
Peevelille kiitos onnitteluista!
Olin neuvolassa perjantaina ja odottelen nyt hemoglobinin tuloksia.Päätä tuppaa jomottamaan vähän väliä.
Streptokokista on ollut puhetta. Kolmosen synnytys oli erityisen vaikea ja vauva sai streptokokki -tartunnan jäätyään kiinni synnytyskanavaan päästään ja sitten hartioistaan. Ensimmäinen viikko menikin sitten teholla hoidossa. Viikon kuuri onneksi riitti, mutta alku näytti todella pahalta,minulle ei uskallettu luvata ensimmäisen yön varalle oikein mitään, niin huonokuntoinen vauva oli. Parissa vuorokaudessa pahin oli kuitenkin ohi. Aikamoinen pelko minulle jäi ja kävinkin pelkopolilla neljättä odottaessani. Petyin todella pahasti...
Missäs muuten Puuhapetet niin ja Tammikukka...Ei ole kuulunut vähään aikaan mitään...
Nyt on mentävä...Aurinkoista päivän jatkoa täältä Varsinais-Suomesta.
Opemamma ja vimpula rv 26+6
käytiin siellä jorvissa ja ne ultras,pikkanen painoin tasan 1 kilon :D huima suoritus jo.. kaikki meni muuteskin kivasti,oli mukava lääkäri jonka kanssa juttelin. huomena ois neuvola lääkäri sitten saa nähä miten omat painot on. ultraaja ei saanu taaskaan selkoo sukupuolesta kun vaavi mylläs niin kovasti <3 se on kyllä aikamoinen ikiliikkuja.
sitten haettiin se britaxin first class istuin,meni hyvin autoon,elikkäs ei tartte pohtii 4.v mitään istuimia kun kaikki toimii samassa istuimessa
eikä oo ikäänsä nähden kallis,maksettii 239¿
nyt pikkseks aikaa lepää että jaksaa taas,on tullu viuhdottua taas..
k.h.p ja tärppi 27+1
Mäkin kävin jorvissa kivalla lääkärillä viikolla 28+, mutta en kehdannut kysyä sukupuolen varmistusta. Harmittaa nyt kun en kysynyt :( jos asenne kerran ei ollut negatiivinen.
No ensi viikolla olen menossa uudemman kerran tarkkailuun eli ehkä siellä sitten.
MrsKole: ihania kommentteja, vaikka toisaalta, onhan se kyllä rasittavaa kun ihmiset luulee olevansa " hauskoja" , mutta samat jutut moneen kertaan ei enää olekaan niin kivan kuuloisia. Mun yks työkaveri totesi perjantaina, että " Ihanaa, enpä ole enää firman isomahaisin" . (miespuolinen henkilö). Se oli vaan jotenkin niin hupaisasti sanottu, että alkoi naurattaa.
Pia ja Kirppu: Mä olen myös kuullut, että konttausasento auttaisi, tai sitten nojaaminen esim. sohvan selkänojaa vasten seisaaltaan (sama idea siis, mutta ei tarvi polvia väsyttää). Näin vauvalla olis enemmän tilaa kääntyä. Jostain myös luin, että vauva voivat helposti kääntyillä vielä rv36 saakkakin, joten onhan tässä aikaa...
Hanneli: kiva että oli taas labranäytteet kunnossa. Mulla ne huomenna edessä.
Streptokokista vielä: mielenkiintoista lukea näitä juttuja tähän liittyen. Kiitos Pepper kun kerroit sen, mitä itse jutusta tiedät. Mulla oli kakkosta odottaessa joku bakteeri emättimessä, mutta en muista mikä. Se hoidettiin silloin lääkekuurilla. Voi kyllä olla, että se oli silloin jotain ihan muuta.
Mut nyt syömään, tänään on helppoa ruokaa, ranskiksia ja nakkeja. Eilinen ruoka oli kuulemma lasten mielestä niin pahaa, että sitä ei voi syödä (peruna, jauheliha, porkkana -pataa, mikähän siinäkin oli vikana ;))
Jamssa rv29+2
Ihanaa kun jaksat opemamma meitä huhuilla. Kyllä sitä täällä ollaan ja oon melki joka päivä käynyt viestit lukemassa mutta kirjooittaa en ole jaksanut.
Meillä kuopus järjesti 2 kuluneelle viikolle yöohjelmaa. Nyt on tää mamma ihan puhki. Eli meni iltaisin klo.20 ihan nätisti nukkumaan omaan pinnasänkyynsä. Heräs noin 21.30 -22 itkee ihan hullunlailla.
Sain toisen rauhoittumaan syliini vasta kun sain hänet hereille. Nukahti ihan kivasti takas omaan sänkyyn. Sama huuto Kahden aikaa yöllä. Rauhoittui vasta kun sain hereille mutta auta armias kun yritin laittaa takaisin omaan sänkyyn nukkumaan.
Puolesta tunnista tuntii yritin sylissä nukuttaa uudestaa ja laskea omaan sänkyyn ei tullut mitään. Ei muuta kun likka mukaan meijän sänkyyn mun ja miehen väliin nukkumaan likka nukku kyllä ihan nätisti mutta mä ja mies ei kun potkuja sateli jatkuvasti.
No sitten oli mies yö vuoroissa niin en meinannut likkaa saada ollenkaan nukkumaan. Kymmeneltä luovutin kun toinen huutaa vaan eikä suostu omaan sänkyyn jäämään. Mentiin suosiolla meijän sänkyyn nukkumaan kun mieskin oli yövuoroissa. Eli sain jotenkin kutenkin nukuttua kun aamulla piti jaksaa herätä laittaa koululaiset kouluun. Meijän sängyssä likka nukkuikin nätisti ilman mitään huutoja.
Eilen illalla haettiin sitten siskoni varastosta meijän isompien vanha jatkettava sänky ja kasattiin se kuopukselle. illalla vartin verran tuli pois sängystä ei millään malttanut nukahtaa. Mutta kun nukahti niin nukkui aamuun asti. Toivotaan että ens yö menee yhtä hyvin niin saa tää mamma nukkua.
En tiedä mikä likalla oli. Tutista ja pullosta ei oo voinut johtua kun pullosta luovuttiin ennen joulua ja tutista tammikuussa. siitä asti nukkunut yönsä hyvin heräilemättä. Hampaistakaan ei johtunut. Epäilen jotain kauhu kohtauksia. Niitä on ollut muillakin mutta ei ihan näin pienenä.
Onneks koulua ja eskaria ei oo jäljellä kun tää viikko niin ei oo niin tarkkaa toi aamu herääminen. Tänään oli keskimmäisen viimenen kerho kerta syksyllä alkaakin eskari.
Opemammalle onnittelut hääpäivän johdosta. Meillä tulee elokuussa 8 vuotta aviossa ja kymmenen vuotta yhteiseloa kaiken kaikkiaan.
Kiva kuulla Eriasta ja taatelista. Ja jatkossa olis kiva kuulla kuulumisianne.
Tsemppiä viimeisille työviikoille työssäkäyville. Itsellä on siskon tyttö hoidossa heinäkuun loppuun asti. elokuussa siskolla alkaa loma ja tyttö siirtyy syyskuun alusta kunnalliseen hoitopaikkaan.
Oma olo on väsymsytä lukuun ottamatta hyvä. Supistuksia ei oo pahemmin ollut mutta ei oo kyllä jaksanut mitään ylimäärästä tehdäkkään. Pakolliset kuskaamiset ja ruoka. Seuraava neuvola on kesäkuun puolessa välissä.
Nyt on mentävä kirjastoautolle kun tänään on kirjojen viimeinen palautuspäivä.
Puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masuasukki 28+4
pia74: joo,mä ihan vahingossa lipsautin et ei sattuis näkyy kumpi se on,kannattaa vaan kysästä.mulla seuraava aika joskus 36 viikolla ni kattoo sitten jos onnistuis näkee,se on kyl jo niin iso et tuskin näkee:)
tossa tokassa ultrassa ne veikkas tyttöä,ja tääkin oli kattovinaan mut tosiaan vilkas pikkanen :).
Moi!
Mulla on myös monen päivän viestit lukematta. Mukava kuulla, että muutkin vielä takkuaa töissä kuin minä. Viimeiset viikot kyllä menossa jo, mutta tuntuu, ettei ikinä ole ollut töissä näin kiire ja kalenteri täynnä. Kaikki pitäisi saada vielä " alta pois" ja kovaa kyytiä, ja sitten työkaverit sairastelee ja niidenkin hommat kaatuu päälle, niin kuin ei omiakin olisi kotitarpeiksi. Tekisi mieli polkea jalkaa ja sanoa, että mä olen raskaana, ei mun tarvitse kaikkea jaksaa! Kiukutella edes vähän vaan...
Kävin etsimässä jotakin kivaa kesä-äitiyspaitaa, mutta ronkelina en taaskaan löytänyt mitään kivaa. Ja täällähän oli ne kaksi liikettä, joista katsoa. Lopulta sovitin sitten H&M:n perusvalkoista T-paitaa, mutta eihän se ole sellainen vaate, jonka ostaminen ja käyttäminen tekisi ihmisen iloiseksi! Joten jäi sekin kauppaan. Jotenkin en tajua, miksi äitiyspaitojen pitää olla napaan asti auki ja kaula-aukkojen tehty virtahevoille - tai sitten vaan olen niin vanhoillinen, etten tykkää, että rintsikat näkyy koko maailmalle.
Kääntymisestä: Peukaloinen on ilmeisesti päättänyt olla ja elää poikittain. Eipähän potki kylkiluihin, kun potkii kylkeen... Kavereiden vauvat ovat kääntyneet ainakin vielä viikolla 37, joten uskon aikaa olevan oikean asennon löytymiseen.
Hyvää alkuviikkoa!
t. Picapica ja Peukaloinen 28+5 (jos muistan oikein)
Täällä ollaan töissä taas, reilu kaksi viikkoa pitäisi vielä jaksaa...koville ottaa. Pitkä viikonloppu vietettiin mökillä saaressa, hirmu kylmät kelit tosin. Muistelen, että joku täällä kirjoitteli ettei uskaltaudu pitkän venematkan takia enää mökille, mutta mä aion olla rohkea vielä ainakin juhannukseen asti. Jos ei mitään erityistä ilmaannu...
Meillä on 4 vuotias poika aloittanut jonkun känkkäilykauden, en tiedä liittyykö ikään vai johtuisiko vauvan tulosta (on kyllä vauvan tulosta ihan innoissaan). Äidin hermot on välillä piukalla, kun kaikki on vähän vaikeaa, ja kaikki pitäisi tehdän 4 vuotiaan pään mukaan. Onneksi nämä jutut ovat ainakin aikaisemmin olleet ihan kausittaisia.
Oma vointi on ollut loistava, ja perjantaina pääsen neuvolaan jossa katsotaan sitten taas verenpaineet ym. Toivon kovasti että ovat OK, eikä raskausmyrkytystä tällä kertaa ilmaantuisi edes tässä viimeisellä neljänneksellä.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja hyviä vointeja!
Omppupomppu rv 29 ja jotain.