mies mukaan neuvolaan?
varasin juuri ekan neuvolan ja jännityksessä unohdin kysyä, että otetaanko sinne mies mukaan. miten teillä muilla?
käsittääkseni mies saa ja sen pitääkin tulla mukaan, onhan tää yhteinen proggis..
Kommentit (17)
Meillä mies on ollut kaikissa neuvolakerroissa mukana, paitsi yhdessä, jonne hän ei työmatkan vuoksi päässyt.
Niskapoimututkimuksesta mies meinas jättää tulematta kun tieto siitä, että tutkimus tehdään sisäkautta tuntu miehestä aluksi kiusalliselta. Mutta loppujen lopuksi tuli sinnekin mukaan ja jälkikäteen sanoi, että oli hyvä että hän tuli - ei se ollutkaan niin kiusallista mitä hän oli kuvitellut! :-D
Omasta mielestäni se lapsi kun on yhdessä saatu aikaan niin miksi minun pitäisi yksi noissa tutkimuksissa juosta? Eikös se ole vähintä mitä mies voisi tehdä - olla siellä " henkisenä" tukena, jos vaikka tuliskin huonoja uutisia...
Eli mieheltä kysyttiin suvun sairaudet, henkilötiedot, tupakointi/tupakoimattomuus ja muuta ensimmäisellä kerralla.
Meillä on mies ollut joka kerran mukana, muistaa paremmin ohjeet ja on odotus todellisempaa aina kun kuulee sydänäänet. Itse tykkään siitä, että kun voin kertoa neuvolatädille kaikki ongelmat ja ahdistukset ja hän kommentoi niihin, niin mieskin kuulee kaikki ongelmat ja ratkaisut. Jos kahdestaan jutellaan, ei välttämättä ota kaikkia vaivoja niin tosissaan (esimerkiksi selkäkipu). Alussa mies pystyi myös kertomaan tädille paremmin meikäläisen mielialan ailahteluista, ja voi myös itse kysellä kaikkea mahdollista.
Mäkin kyllä rohkaisen ottamaan miehen mukaan neuvolaan, onhan odotus kuitenkin perheen yhteinen projekti! Meillä vielä kävi niin, että vauvan sydänäänet yllättäen kuuluivatkin jo heti ekalla neuvolakäynnillä, joten oli tosi kiva, että myös mies oli paikalla. Meillä mies on tullut mukaan neuvolaan melkein aina, tosin nyt loppuraskaudessa, kun käyn neuvolassa kerran viikossa, niin ei ole aina päässyt töiden takia mukaan (ja on siellä joskus kiva käydä ihan yksinkin). Mutta suosittelen kyllä menemään yhdessä neuvolaan!
Piippa79 (rv 40+4)
Siellä kysellään mm. molempien perinnöllisistä sairauksista, joten ihan hyvä miehen on osallistua. Toisen raskauden ensimmäiseen neuvolaan mies ei tullut, eikä siihen olisi mitään syytä ollutkaan.
Mä en halunnut miestä ekaan ultraan mukaan, kun pelkäsin niin paljon, ettei siellä mitään edes ole tai jokin on muuten pielessä. Jotenkiin se olis ollut aika isku miehelle, kun ekasta lapsesta on kyse. Mieskun olisi taatusti aikalailla jännittänyt lääkärille mukaan tuloa. Kaikki oli kuitenkin ok. Ultra oli muutenkin niin aikasin, ettei paljoa mittään näkynyt. Ajattelin kyllä ottaa miehen seuraavalla tai yliseuraavalla kerralla mukaan. Onko se yleistä että mies tulee usein mukaan vai miten? Jotekiin ajattelin, että se on fiksumpaa sitten kun on jo kunnon vatsa ja lapsi näkyy kunnolla. Esim. että siinä ultrassa näkis sitten sukupuolen. Sehän olis kiva kuulla yhdessä.
Minun veli kyllä oli ekassa ultrassa mukana, ja sanoi, että oli hienoa nähdä ne sydänäänet. Ja tuolleenhan se on eri asia jos siellä neuvolassa kysellään kaikenlaista. Mun eka ultra oli siis naistenlääkärillä ja vain ns. raskaustesti, eli lääkäri halusi varmistaa, että raskaana olen.
Seirana rv6 +5
Monilla on mies mukana neuvolassa ainakin ekalla kerralla. Mutta täällä meillä päin aika harvinaista on, että mies mukana on. Itse kävin aina yksin, sillä mies lähtee töihin jo kukonlaulun aikaan eikä malttanut neuvolan takia siirtää töihin menoa.
Ultrissa mies oli esikoisen aikana mukana joka kerta, nyt tätä kakkosta odottaessa np-ultrassa oli mutta rakenneultraan ei pääse.
Onnellista odotusta!
Kidelma rv. 16+0
mies on ollu lähes kaikilla neuvola kerroilla mukana, ja ainakin ultrissa oli ihan omastakin toiveesta.
musta se on ollu jotenkin turvallista ja kannustavaa, kun ei ole tarvinnut tuntea että yksin odottaisi, ja monesti mies on muistanut esim. kysyä th:lta jotan semmoista mitä ei ite ois hoksannu..
tiedän myös kavereita, jotka eivät ole halunneet miestä mukaan omille neuvola käynnilleen, kun siellä seurataan kuitenkin vaan äitin ja vaavin vointia.
eli sanoisin että kukin tallaa tavallaan!
mut suosittelisin einakin sille ekalle neuvola kerralle miestä mukaan!
miisa rv37+5
...kukin taplaa tyylillään! Mun mieheni ei oo ollu neuvolassa kertaakaan mukana, mutta kaikissa uä:ssä kylläkin (oon käyny jo 5 kertaa). Neuvolatäti on aika kuivakka, eikä sveitsiläinen mieheni niin kamalan hyvin vielä suomeakaan osaa, joten on MULLE helpompaa mennä sinne yksin kun ei tarvii tulkata kaiken aikaa. Voin sitten kotona selittää mitä ompi tehty ja jutskattu. Varmaan toimisin näin vaikka mies olisi suomalainen.
Terkuin EelaSofie 16+6
kiitos kaikille vastauksista. taidan raahata sen miehen mukanani, vaikka se pelkää hysteerisesti sairaaloita ja lääkäreitä, ja luultavasti istuu kalpeana tuolilla ja on järkyttynyt seuraavan viikon :)
mies on ollut aina mukana neuvolassa ja lääkärissä, onhan vauva meidän yhteinen aikaansaannos. Ja on se mukava saada isinkin konkreettisemmin kokea odotus, kun pääsee kuuntelemaan sydänääniä ja ultrassa kattomaan kun pieni myllertää masussa. =) Meillä mies tulee tosi mielellään mukaan, vaikka olis lääkärikäyntikin ja tehdään sisätutkimukset. Onpahan se ennenkin mun paikat kuitenkin nähnyt... =)
Scorppis ja masukki 40+1
mies on ollut omasta vapaasta tahdostaan mukana JOKA neuvolakäynnillä + ultrat ja muut käynnit äippäpolilla... Mielestäni on ollut tosi hyvä juttu, eipä tarvi itse sitten selostella mitä tapahtui yms. kun mies (ainakin omani) kuitenkin haluaa tietää kaiken mahdollisen raskaudestani ja vauvasta... (meillä siis odotellaan esikoista syntyväksi rv37+4) Ja on sitten juttukaveri keltä voi kysäistä, jos (lue:kun) ei itse kuitenkaan kaikkea muista tai ole painanut tarkkaan mieleen...
ekassa raskaudessa mies ei ollut neuvolakäynneillä mukana, kuin ihan lopussa kun sillä oli jo loma alkanut (silloin oli kesälomalla). ultrissa oli kyllä aina. ei ole sisätutkimuksia säikkynyt. kyllähän synnytyksessäkin niiitä tehdään, niin ihan sama ainakin minusta.
tässä raskaudessa ei mies ollut ekoilla kerroilla mukana (paitsi lääkärikäynneillä). nyt sit viimekerroilla on ollut mukana, kun on mua kuskannut. mulla ollut supistuksia niin en ole päässyt kävellen menemään. ja sit noita ylimääräisiä käyntejä on myös suppareiden takia ollut, niin mies on ollut kuskina ja henkisenä tukena.
minusta on ollut tosi kiva, kun mies on ollut mukana, mutta ainakin edellisen raskauden niinä muutamina kertoina miehen mielestä oli tylsää. en sitten tiedä miten nykyään ajattelee. ultrista on kuitenkin tykännyt, kun näkee pikkuisen. jos en kuskia tarvitsisi, voisin ihan hyvin yksinkin käydä (jos mies ei haluaisi tulla mukaan).
kannattaa ehkä kysyä mieheltä haluaako tulla mukaan. voihan se olla, että se kiinnostaakin.
gabriela rv 19+3
Mies oli rakenneultrassa (np-ultraa ei täällä ole) ja 2 kertaa muutoin mukana (toisella kerralla halusi kuulla sydänänet ja toisella lähti muuten vain hupulaiseksi, kun oli lomalla). Sekä äippäpolilla painoarviossa.
Minä en kyllä olisi halunnutkaan raahata miestä aina mukaan, en ainakaan sisätutkimuksiin! Vaikka mies on paikkani nähnyt (ja oli toki synnytyksessä mukana) niin minusta nuo sisätutkimukset on kuitenkin jotain ihan muuta kuin seksi tai synnytys. Ja ne neuvolan kätilön vastaanotot, ne oli sitä mun omaa aikaa :) Tai siis mulla oli tosi mukava kätilö ja käynnillä vierähti aina tunti. Sai rauhassa jutella mieltä painavista asioista ja sellaisistakin, joita ei miehen kuullen olisi tullut sanottua.
Minusta tämänkin asian pitäisi olla jokaisen pariskunnan YHTEINEN päätös. Eli ei niin, että nainen päättää, että mies tulee. Ja jos mies ei haluaisi, niin tulee väkisellä... Tai jos pitää päänsä eikä tule, niin nainen sitten itkee sitä kun mies ei välitäkään. Ei sen niin pitäisi mennä. Toki puoliso saa tulla neuvolaan, mutta ei ole pakko. Sitä vauvaa voi odottaa yhdessä, vaikka mies ei joka kerta neuvolaan repeäkään. Niin ja mieshän joutuu sitten korvaamaan esim. töistä poissaolot, eikä jokainen esimies edes välttämättä anna lupaa mennä työajalla vaimon tueksi neuvolaan.
Eli meillä mies oli mukana ensimäisen raskauden alkukäynneillä kun kysyttiin tietoja ja kuunneltiin sydänääniä jne. Ultrissa on luonnollisesti ollut mukana joka kerralla, sekä esikon että tämän kakkosen kohdalla. Muut neuvolakäynnit olen käynyt omasta halustani yksin. Varsinkin nyt kun on tuo puuhakas kaksivuotias kotona, on ihana varata tunti aikaa ihan itselleen ja omille jutuilleen. Enkä usko että rutiininomaiset neuvolakäynnit ruokavalio yms ohjeineen miestäni hirveästi kiinnostaisivatkaan. Lisäksi kuulun näihin " yliherkkiin" naisiin, jotka eivät halua miestään mukaan gynekologisiin tutkimuksiin. Hoidan mieluummin nämä asiat ihan ominpäin :-) Mutta tärkeintä kai on että jokainen perhe päättää yhdessä miten heillä neuvolakäynnit yms hoidetaan.
Aurina 24+4
Lisäksi meillä tilanne, että mies aika paljon työn takia pois kotoa eikä siksi ole neuvolakäynneille lähtenyt. Toisaalta mä tykkään käydä neuvolassa ihan yksin, se on jotenkin sellainen oma juttu ja siellä saa marmattaa omista vaivoistaan (joista mies kyllä kuulee jo kotonakin tarpeeksi, heh).
Mies ollut omasta halustaan mukana ultrissa, valmennuksessa, synnytystapa-arviossa ja synnärille tutustumisessa. Nyt pitää lomiaan pois ennen vauvan syntymää ja lähtee varmaan myös mukaan näille viimeisille neuvolakäynneille. Tai sanoin, että voi lähteä mukaan jos haluaa.
Sasuliini 38+4
... että kuten jo monista viesteistä on käynyt ilmi, ei miestä kannata raahata mukaan. Tulee jos on tullakseen :)
Meillä mies oli ekan keskeytyneen raskauden ekassa neuvolassa. Nyt uuden raskauden ekalla käynnillä ei ollut ja tokan päivän kerroin hänelle niin, että voi tulla jos ehtii ja haluaa. Ultrassa tuleva isi on toki ollut, kun ei ole ollut hankalaa järjestää.
Ekassa raskaudessa neuvolan th ei ihmeemmin huomioinut miestäni. Luulisin, että jos nyt vaihtunut th on yhtä välinpitämätön miestä kohtaan, niin tuskin on kovin innokas tulemaan (jos nyt sattuu tulemaan muutenkaan :)) Minua sinänsä ei haittaa se, että mies ei olisi mukana. Sydänäänten kuuntelua ekan kerran olisi tosin luvassa nyt parin viikon kuluttua, joten silloin voisin itse asiassa toivoa miehen läsnäoloa. Katsotaan. Itse saa päättää.
Terv. Suippo ja emppu rv15
Siten hänkin pääsee konkreettisemmin mukaan odotukseen. Ekalla kerralla myös kysytään kaikki suvun sairaudet, mies varmaan tuntee paremmin oman sukunsa. Muutenkin siinä saa paljon kaikenlaista infoa, mitä miehenkin on hyvä tietää.
Seuraava tärkeä neuvola on kun kuunnellaan sydänääniä. Mieskin tykkää varmasti kun kuulee oman lapsensa sydämen jyskytyksen ekaa kertaa.
Tytteli-83 rv 20+0