Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on ihmisen mielentila, kun se päivästä toiseen vatkaa mielessään muiden ihmisten painoa ja terveyttä.
Pikkusieluinen. Itsetunto heikko, sitä yrittää kohottaa ajattelemalla olevansa parempi kuin ylipainoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyllistäminen ja kaikenlainen ilkeily ei kyllä kerro teistä laihemmistakaan kovin hyvää. Mokomat painopoliisit.
Olemme sentään fyysisesti paremmassa kunnossa kuin te pullukat. Ettekö osaa hävetä?
Olet paljon huonommassa kunnnossa kuin minä pullukka. Eikö hävetä?
Lihan syönti ainakin on lisääntynyt samaa tahtia ylipainon kanssa. Ihmiskeho muuntaa liiallisen proteiinin rasvaksi.
Lihansyöjille voisi laittaa haittaveron jolla kustannettaisiin heidän sairauksiensa hoito. Kasvissyöjille ilmainen terveydenhuolto, he ainakin ovat yrittäneet jotain tehdä terveytensä eteen toisin kuin lihaa ahmivat lihaanit joilta puuttuu itsehillintä ja itsekuri.
- taas joku kasvisfanaatikko jolla on pakkomielle haukkua lihaa syöviä.
Itse olen sekaani ja normaalipainoinen.
Katsos kun kaikkea voi syödä kohtuudella ja perus raaka- aineista tehtyä sekaruokaa eikä einesmättöjä.
Tuntemani kasvissyöjät eivät ole sen hoikempia kuin muutkaan.
Päinvastoin yksikin tuntemani rupesi kasvissyöjäksi ja lihoi kuin sika.
Valitettavasti läski on rumaa... vaikka kuinka kantaisi ylpeänä paksun ruhonsa... ei se silmää hivele... no ehkä niitä joilla on läskifetissi...
Mitä joku tekee rannalla ihmisiä katselemassa, niin että eikö ole mitään parempaa, järkevämpää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä liho. 50+ ja painan edelleen sen 55kg mitä olen painanut koko aikuisikäni.
Te taidatte syödä liikaa kulutukseenne nähden. Ei aikuinen tarvitse niin kovin paljon ruokaa ja vanhemmiten vielä vähemmän.Täällä myös tunnollisesti vedetään se +2000 kaloria vaikka työpaikalla vain istutaan ja autolla mennään kaikkialle. Onko ihme että porukka paisuu?
Toisaalta tärkeät vitamiinit ja muut ravintoaineet jäävät saamatta jos kalorimäärä jää alle 2200, olen laskenut. Silloin pitää turvautua vitamiinipurkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä joku tekee rannalla ihmisiä katselemassa, niin että eikö ole mitään parempaa, järkevämpää tekemistä.
Pakko katsella laihan muita ihmisiä, jos menisi vaikka sen sijaan uimaan niin siinähän saattaisi vaikka lihakset kasvaa hui kauhistus! Sitä paitsi uidessa ei voi polttaa röökiä...
Vierailija kirjoitti:
Lihan syönti ainakin on lisääntynyt samaa tahtia ylipainon kanssa. Ihmiskeho muuntaa liiallisen proteiinin rasvaksi.
Lihansyöjille voisi laittaa haittaveron jolla kustannettaisiin heidän sairauksiensa hoito. Kasvissyöjille ilmainen terveydenhuolto, he ainakin ovat yrittäneet jotain tehdä terveytensä eteen toisin kuin lihaa ahmivat lihaanit joilta puuttuu itsehillintä ja itsekuri.
- taas joku kasvisfanaatikko jolla on pakkomielle haukkua lihaa syöviä.
Itse olen sekaani ja normaalipainoinen.
Katsos kun kaikkea voi syödä kohtuudella ja perus raaka- aineista tehtyä sekaruokaa eikä einesmättöjä.
Tuntemani kasvissyöjät eivät ole sen hoikempia kuin muutkaan.
Päinvastoin yksikin tuntemani rupesi kasvissyöjäksi ja lihoi kuin sika.
Eli sulla ei ole itsekuria olla syömättä lihaa tai einesmättöjä? Mullapa on! Teen ruokia kasvisraaka-aineista ja näin olen tehnyt jo 35 vuotta. Syön terveellistä kasvisruokaa kohtuudella, ylipainoni johtuu muista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti läski on rumaa... vaikka kuinka kantaisi ylpeänä paksun ruhonsa... ei se silmää hivele... no ehkä niitä joilla on läskifetissi...
Lihan syönti on vielä rumempaa. Et kai vain ole tänä kesänä syönyt makkaroita, yök, kuvottavaa. Onko sinulla joku makkarapakkomielle? Ei voi olla ilman makkaraa?
Vierailija kirjoitti:
Yhtään en ole kateellinen. Just katsoin FB:stä kun kaksi vajaa 50 v. tukevaa tätiä ovat veneilemässä komeiden, hoikkien (ainakin nuoremman näköisten) miesten kanssa!
Huh, mitä mammoja vaikka kuulemma jonkun verran urheilevatkin. Shortseissa paksut reidet loistaa ja toisella oli mennyt tuolin joku keppi persvakoon niin oli aika hurjan näköistä (joku maximekko päällä). Sellulliitit näkyy epätarkassa fb-kuvassa! En oo ite mikään maailman hoikin ja varon todellakin, tässä kunnossa, ettei nettiin mene kuvia. Olen nyt sellaisella kuurilla, että ei alkoholia, karkit ja pullat minimiin (koska jäätelö) ja enemmän treeniä. Jos laihtuisi edes 5 kg! Nää mammat kuulemma lyllertää lenkilläkin aika ajoin, mutta syövät ihan järkyttävät määrät ruokaa (ja varmaan aterioinnin oheistuotteitakin menee). Epäilen että monella semiläskillä on mennyt ihan taju, he eivät ymmärrä kehoaan. Eivätkä sitä että EI VOI syödä rekkakuskin annosta koko ajan ilman seuraksia.
Tässä tyypillinen ylipainoisten haukkuja. Itse syö karkkia, pullaa, jäätelöä ja alkoholia ja on treenin tarpeessa. Sitten haukkuu ylipainoisia. Itse olen ylipainoinen mutta minun ei tarvitse vähennellä pullaa ja alkoholia koska syön noita niin harvoin. eikä haaveilla treenistä sillä treenaan 3-5 h päivässä, tänään treenit klo 19-24, mites teillä ylipainoisten haukkujat?
Vierailija kirjoitti:
Syitä voi olla monia. Esim. itse masentuneena ennen lääkkeiden aloitusta en jaksanut tehdä mitään, ja ruoka toi lohtua. Mulla oli tietämättäni myös alhaiset rauta-arvot jonka takia olin entistä väsyneempi. Ei tullut itselle edes mieleen ennenkuin lääkärissä totesivat. Masennuslääkkeet vei pahimman olon pois ja aloin jaksaa taas tehdä jotain.
Olen suurimman osan elämästäni tosin ollut normaalipainon yläpäässä, pahimmassa elämänvaiheessa lievästi ylipainoinen, ja tällä hetkellä normaalipainoinen (ei yläpäässä). Nyt kuntoilen kotona usean päivän viikossa ja katson enemmän mitä syön (noudatan tällä hetkellä myös 16:8 ruokaikkunaa). Itsellä auttoi se että opettelin tekemään "makeita terveellisiä ruokia" ja täyttäviä ruokia. Esim. bataatti on makea mutta terveellinen, päärynä on makea mutta erittäin kuitupitoinen, pähkinät on täyttäviä jne. Katselen myös tuotteiden sokeripitoisuutta, sokeri on monesti pahempi kuin rasva.
Itsekin pahimmassa tilanteessa ajattelin että olen vain saamaton paska kun en vaan jaksa laihtua. :/ Nyt on parempi olo. En halua ajatella negatiivisesti muista ihmisistä kun en tiedä heidän taustojaan. Joillakinhan esim. sairaus aiheuttaa ylipainoa, jotkut naiset lihovat herkemmin raskauden jälkeen. Geeneillä on myös jonkun verran vaikutusta, joillakin ihmisillä on voimakas aineenvaihdunta.
Mutta ehdottomasti nykyään on enemmän roskaruokaa, herkkuja ja valmisruokia ja puputtaminen on normalisoitu. Ja käyttäkää hyvät ihmiset oikean kokoisia vaatteita!
Nimenomaan. Itsellä ylipaino tuli syöpähoidoista ja -lääkkeistä, lisäksi raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoiminta. 10 kg tuli aina hetkessä ja millään ei saa pois vaikka elintavat äärimmäisen terveelliset.
Aion käydä selluliitteineni rannalla vaikka joku kauhisteleekin. 6 vuoteen en voinut uida ollenkaan sairauteni vuoksi, nyt otan kaiken takaisin, rakastan uimista!
Vierailija kirjoitti:
Punaisen lihan syönti on pysynyt samalla tasolla jo nelisenkymmentä vuotta. Siipikarjan kulutus taas on lisääntynyt, mutta sitähän suositellaan nimenomaan laihduttajille.
Sokerin syönti on myös lisääntynyt räjähdysmäisesti, ja sokerikoukkuun jäävät yhä pienemmät lapset, jotka itsekuritta ahmivat kaikkea käsiinsä saamaansa makeaa, mutta sitähän sinä vegaanipelle et halua huomata, koska sokeri on vegaanista :)
Mites on, laitetaanko vegaaniselle sokerille iso haittavero ja sakkoja päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset lihovat......
Juu ja sillä välin ihan kaikki muut kansallisuudet pysyvät sutjakoina ja liikkuvaisina kahdeksankymppisiksi. Ainoastaan suomalaiset lihovat. Jo onkin kummallista.
Siis kaikissa länsimaissa on ihmisten paino alkanut hiipimään ylöspäin. Yksinkertaisesti ruokaa on liikaa, sen kaloriarvot ovat tapissa ja sitä syödään liikaa koska sitä on helposti saatavissa ja se on kohtuullisen edullista. Hyötyliikuntaa ei enää tule niin paljon kuin ennen, hurautetaan autolla ja sähköpotkulaudalla joka paikkaan sen sijaan että jouduttaisiin kävelemään tai ajamaan tavallisella pyörällä esim työ- ja koulumatkoja. Harva ansiotyökään on erityisen fyysistä. Vapaa-aikaan kuuluu paljon passiivista ruudun tuijotusta ja istumista.
Ei ole mitenkään kummallista että ihmiset tuon yhtälön seurauksena sitten lihoovat.
Ei ongelma ole ruuan helpossa saatavuudessa eikä sähköpotkulaudoissa ja autoissa. Ongelma on ihmisten tietoisissa valinnoissa. Terveellistä ruokaa olisi kaupat täynnä mutta sitä ei haluta ostaa. Kävely- ja pyötäteitä olisi mutta ei viitsitä kävellä. Harrastusmahdollisuuksia on vaikka miten paljon mutta ihmiset valitsevat telkkarin katsomisen. Tekosyistä saisi monta kirjaa.
Sen sijaan että ihmiset ottaisivat vastuuta, odotetaan ulkopuolisen tahon hoitavan milloin minkäkin pulman. Kaiken huippu on mielestäni selitys että lautaset ovat nykyään liian isoja ja siksi ihmiset lihovat. Täytyy siis odottaa kädet ristissä kunnes maailman lautasvalmistajat korjaavat ongelman. Tai EU säätää direktiivin lautasen koosta. Ehdotin kerran palstalla että leipälautasta voi käyttää ruokalautasena, tuli kiukkuista palautetta.
Tottakai kaikki mitä sanot on totta. Se vaan että aikaisemmin ei ollut yksilöille niin paljon noita valinnan mahdollisuuksia ja valinnan vaikeutta ja houkutuksia.
Terveellistä kotiruokaa oli pakko syödä lähes jokaisen koska ei ollut mäkkäreitä ja volttikuskeja joka nurkalla. Joten valinta osui siihen ainoaan ruokaan jota oli. Liha oli suhteellisen kallista tavan tallajalle, joten ruokaan valittiin sen lisäksi raaka-aineiksi paljon perunoita ja juureksia, valinta taas kerran tehty. Ja ruoka oli suhteessa tuloihin kallista, joten sitä oli varaa ostaa ja syödä lähinnä tositarpeeseen, ei huvin ja mielitekojen vuoksi. Sipsiä (ja muita naminamivälipaloja ja mussutettavia) ei edes ollut saatavilla ennenkuin joskus 60-luvun lopulla eikä sellaista turhaa nuukat vanhemmat kotiin ostaneet. Jalan ja pyörällä oli pakko kulkea koska auton pitäminen oli kallista ja julkisilla ajeltiin vain silloin kun oli välttämätöntä menoa, koska se maksoi rahaa. Lasten koulut olivat omalla kylällä ja sinne mentiin jalan, pyörällä tai potkukelkalla, ei kukaan kuskannut autolla joten valita ei voinut. Moni työ oli fyysistä, piti seisoa, kävellä, nostella, kaivaa lapiolla maata, kantaa tavaroita jne, ei ollut koneita tekemään kaikkea napin painalluksella.
Tuo nyt ihan omasta kokemuksesta 60-80 lukujen ajoilta. Nykyään on ruokakaupassa valtava määrä houkuttelevia valintoja joita ei silloin minun nuoruudessani edes ollut olemassakaan, joten ei mikään ihme että maukasta ja kaloripitoista ruokaa tulee valittu ja mussutettua. Usein ei edes tajua kuinka lihottavaa joku maukas naposteltava on ennenkuin katsoo, ja sitten kauhistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastaa. pullaa, valkoista leipää, valkoista riisiä, sipsejä jne.. keinotekoisesti makeutettuja juomia, sekoittavat insuliinintuotannon, olutta.
Eikä liikuta
Italia on Euroopan laihiampia valtioita ja siellä vedetään pastaa ja valkoista leipää.
Oisko sittenkin ne sokeriset herkut yms mitkä lihottaa?[/quote
Italiassa ei käytännössä syödä aamiaista, se on tyyliin kahvi ja pieni croisantti. Täällä tuputetaan syömään jo aamulla, lounas ja sitten illallinen liian aikaisin, illalla sitten vedetään pitsaa ja sipsejä
Olisiko myös joku geneetttinen juttu. Vehnähän on aika uusi suomalaisten ruokavaliossa, yleistyi vasta 1900 luvulla, mutta Italiassa on jo antiikin Roomassa syöty vehnäleipää
Suomalaisilla usein tulee yksi ylimääräinen ateria siinä, että päivällinen syödään niin aikaisin. Illalla kun sitten TV:n ja viinin ääressä syödään vielä jotain hyvää, vaikka ei siis roskaruokaakaan, siinä tulee yhden ison aterian verran lisäkaloreita. Sinänsä tuo aikainen päivällinen on hassu juttu, koska sehän kai aikanaan perustui lähinnä siihen, että sitten ehdittiin vielä navettaan, niin eikö siitä voisi jo luopua... Toisaalta sitten ainakin koululaisilla on usein lähinnä kiljuva nälkä kun tulevat kotiin, niin aika rankkaa olisi tarjota kahdelta pari voileipää ja hedelmä ja todeta, että seuraava ateria on sitten kahdeksalta... No, en tiedä miten ratkaista asia, mutta Suomessa noita aterioita usein todella riittää. Samaten aamupalan pakkotuputtaminen ärsyttää. Itse syön aamiaisen, mutta esim. nyt jo aikuinen poikani lopetti sen syömisen teini-iän alussa ja siitähän tuli älytön show terveydenhuollossa, että ei VOI pärjätä koululounaaseen asti, ei millään. Onneksi nyt voi syödä miten haluaa, ei kukaan kysele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja sillä välin ihan kaikki muut kansallisuudet pysyvät sutjakoina ja liikkuvaisina kahdeksankymppisiksi. Ainoastaan suomalaiset lihovat. Jo onkin kummallista.
Siis kaikissa länsimaissa on ihmisten paino alkanut hiipimään ylöspäin. Yksinkertaisesti ruokaa on liikaa, sen kaloriarvot ovat tapissa ja sitä syödään liikaa koska sitä on helposti saatavissa ja se on kohtuullisen edullista. Hyötyliikuntaa ei enää tule niin paljon kuin ennen, hurautetaan autolla ja sähköpotkulaudalla joka paikkaan sen sijaan että jouduttaisiin kävelemään tai ajamaan tavallisella pyörällä esim työ- ja koulumatkoja. Harva ansiotyökään on erityisen fyysistä. Vapaa-aikaan kuuluu paljon passiivista ruudun tuijotusta ja istumista.
Ei ole mitenkään kummallista että ihmiset tuon yhtälön seurauksena sitten lihoovat.
Ei ongelma ole ruuan helpossa saatavuudessa eikä sähköpotkulaudoissa ja autoissa. Ongelma on ihmisten tietoisissa valinnoissa. Terveellistä ruokaa olisi kaupat täynnä mutta sitä ei haluta ostaa. Kävely- ja pyötäteitä olisi mutta ei viitsitä kävellä. Harrastusmahdollisuuksia on vaikka miten paljon mutta ihmiset valitsevat telkkarin katsomisen. Tekosyistä saisi monta kirjaa.
Sen sijaan että ihmiset ottaisivat vastuuta, odotetaan ulkopuolisen tahon hoitavan milloin minkäkin pulman. Kaiken huippu on mielestäni selitys että lautaset ovat nykyään liian isoja ja siksi ihmiset lihovat. Täytyy siis odottaa kädet ristissä kunnes maailman lautasvalmistajat korjaavat ongelman. Tai EU säätää direktiivin lautasen koosta. Ehdotin kerran palstalla että leipälautasta voi käyttää ruokalautasena, tuli kiukkuista palautetta.
Tottakai kaikki mitä sanot on totta. Se vaan että aikaisemmin ei ollut yksilöille niin paljon noita valinnan mahdollisuuksia ja valinnan vaikeutta ja houkutuksia.
Terveellistä kotiruokaa oli pakko syödä lähes jokaisen koska ei ollut mäkkäreitä ja volttikuskeja joka nurkalla. Joten valinta osui siihen ainoaan ruokaan jota oli. Liha oli suhteellisen kallista tavan tallajalle, joten ruokaan valittiin sen lisäksi raaka-aineiksi paljon perunoita ja juureksia, valinta taas kerran tehty. Ja ruoka oli suhteessa tuloihin kallista, joten sitä oli varaa ostaa ja syödä lähinnä tositarpeeseen, ei huvin ja mielitekojen vuoksi. Sipsiä (ja muita naminamivälipaloja ja mussutettavia) ei edes ollut saatavilla ennenkuin joskus 60-luvun lopulla eikä sellaista turhaa nuukat vanhemmat kotiin ostaneet. Jalan ja pyörällä oli pakko kulkea koska auton pitäminen oli kallista ja julkisilla ajeltiin vain silloin kun oli välttämätöntä menoa, koska se maksoi rahaa. Lasten koulut olivat omalla kylällä ja sinne mentiin jalan, pyörällä tai potkukelkalla, ei kukaan kuskannut autolla joten valita ei voinut. Moni työ oli fyysistä, piti seisoa, kävellä, nostella, kaivaa lapiolla maata, kantaa tavaroita jne, ei ollut koneita tekemään kaikkea napin painalluksella.
Tuo nyt ihan omasta kokemuksesta 60-80 lukujen ajoilta. Nykyään on ruokakaupassa valtava määrä houkuttelevia valintoja joita ei silloin minun nuoruudessani edes ollut olemassakaan, joten ei mikään ihme että maukasta ja kaloripitoista ruokaa tulee valittu ja mussutettua. Usein ei edes tajua kuinka lihottavaa joku maukas naposteltava on ennenkuin katsoo, ja sitten kauhistuu.
Tuota kaikkea on täysin turhaa miettiä. Emme koskaan palaa tuohon aikaan. Siksi ihmisten pitää ottaa vastuu ja alkaa tehdä niitä valintoja jotka kaikki tietävät että pitäisi tehdä.
Jokainen tietää tänä päivänä että ruuassa voi olla yllättävän paljon kaloreita. Siitä puhutaan jatkuvasti. Sekin on valinta jos ostelee koko ajan uusia tuotteita eikä viitsi vilkaista ravintosisältöä. Se on tehty todella helpoksi juuri tuosta syystä. Mutta ihmiset eivät viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastaa. pullaa, valkoista leipää, valkoista riisiä, sipsejä jne.. keinotekoisesti makeutettuja juomia, sekoittavat insuliinintuotannon, olutta.
Eikä liikuta
Italia on Euroopan laihiampia valtioita ja siellä vedetään pastaa ja valkoista leipää.
Oisko sittenkin ne sokeriset herkut yms mitkä lihottaa?[/quote
Italiassa ei käytännössä syödä aamiaista, se on tyyliin kahvi ja pieni croisantti. Täällä tuputetaan syömään jo aamulla, lounas ja sitten illallinen liian aikaisin, illalla sitten vedetään pitsaa ja sipsejä
Olisiko myös joku geneetttinen juttu. Vehnähän on aika uusi suomalaisten ruokavaliossa, yleistyi vasta 1900 luvulla, mutta Italiassa on jo antiikin Roomassa syöty vehnäleipää
Suomalaisilla usein tulee yksi ylimääräinen ateria siinä, että päivällinen syödään niin aikaisin. Illalla kun sitten TV:n ja viinin ääressä syödään vielä jotain hyvää, vaikka ei siis roskaruokaakaan, siinä tulee yhden ison aterian verran lisäkaloreita. Sinänsä tuo aikainen päivällinen on hassu juttu, koska sehän kai aikanaan perustui lähinnä siihen, että sitten ehdittiin vielä navettaan, niin eikö siitä voisi jo luopua... Toisaalta sitten ainakin koululaisilla on usein lähinnä kiljuva nälkä kun tulevat kotiin, niin aika rankkaa olisi tarjota kahdelta pari voileipää ja hedelmä ja todeta, että seuraava ateria on sitten kahdeksalta... No, en tiedä miten ratkaista asia, mutta Suomessa noita aterioita usein todella riittää. Samaten aamupalan pakkotuputtaminen ärsyttää. Itse syön aamiaisen, mutta esim. nyt jo aikuinen poikani lopetti sen syömisen teini-iän alussa ja siitähän tuli älytön show terveydenhuollossa, että ei VOI pärjätä koululounaaseen asti, ei millään. Onneksi nyt voi syödä miten haluaa, ei kukaan kysele mitään.
Itse lopetin illallisen syömisen 3-kymppisenä. Harvemmin syön aamiaistakaan. En piittaa suosituksista tässä asiassa. Totesin että pärjään tällä energiamäärällä, joten turha syödä kun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kaikkea on täysin turhaa miettiä. Emme koskaan palaa tuohon aikaan. Siksi ihmisten pitää ottaa vastuu ja alkaa tehdä niitä valintoja jotka kaikki tietävät että pitäisi tehdä.
Jokainen tietää tänä päivänä että ruuassa voi olla yllättävän paljon kaloreita. Siitä puhutaan jatkuvasti. Sekin on valinta jos ostelee koko ajan uusia tuotteita eikä viitsi vilkaista ravintosisältöä. Se on tehty todella helpoksi juuri tuosta syystä. Mutta ihmiset eivät viitsi.
Juuri näin. Enkä minä ainakaan kaipaa ruokavaliota, joka oli perunaa ja kastiketta ja kastiketta ja perunaa. Ei sellaista kukaan mielikseen syönyt, joten siksi ei lihottukaan. Minä ainakin haluan nauttia niistä ihanista raaka-aineista mitä nykyisin on saatavilla. Olen myös vanhemmilta sukulaisilta kuullut, ettei se entisaikojen hoikkuus ollut aina tervettä vaan ihan aliravitsemusta ja silkkaa ravintoaineiden puutetta. Nyt pitäisi opetella laittamaan hyviä JA terveellisiä ruokia, eikä vain jumittua ajatukseen, että hyvä ja herkullinen tarkoittaa sipsejä ja limsaa ja kaikki terveellinen on mautonta ja lötköksi keitettyä hernemaissipaprikaa. Ihmisillä on aikaa somettaa ja pahoittaa mielensä, mutta ei ole aikaa lainata kirjastosta keittokirjaa ja tehdä ruokaa sen ohjeen mukaan ja jos on hyvä, napata ohje itselleen talteen. Ei se sen ihmeellisempää lopulta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä liho. 50+ ja painan edelleen sen 55kg mitä olen painanut koko aikuisikäni.
Te taidatte syödä liikaa kulutukseenne nähden. Ei aikuinen tarvitse niin kovin paljon ruokaa ja vanhemmiten vielä vähemmän.Oon 49 ja painan saman verran. Suurin osa ikätovereistani on hoikkia tai normaalipainoisia. Tuntuu että meitä nuoremmat paisuvat enemmän!
Ps. Söin juuri loman alkamisen kunniaksi munia ja pekonia!Painat siis 55 kg. Ahmit munia ja pekonia! Varmaan ehkä lisäksi suklaata, jätskiä ja alkoholia? Eikö sinua hävetä ahmia tuollaista mättöä? Itse en ole moista roskaa syönyt, pekonia en varmaan ikinä ja muniakin joskus lapsena. Itse herkuttelen lomalla vesimelonilla, ihanan värikkäillä salaateilla ja kasvisruoilla.
Ihminen on mitä syö ja siansyöjä on silloin ...?
N48, 99 kg
Eli jäätelön syöjä on mitä? Jäätelö?
Tuo sinun viimeisen lauseesi on ihan vaan jonkun ihmisen mielikuvituksen tuotetta, eikä perustu mihinkään todellisuuteen.
Pekoni ei ole sen ihmeellisempi liha kun muutkaan lihat. Ehkä vaan suolaisempaa kun monet muut ja paistettuna rapeampaa.
Ja aika hyvin olet onnistunut, jos et ole koskaan syönyt munia missään muodossa. Sitä on niin monessa tuotteessa. Jäätelöissä, pullassa, kakuissa jne.
Kiinnitin tuohon ilmiöön huomiota juuri eilen käydessäni ostoksilla eräässä kauppakeskuksessa n 50 km etäisyydellä pk-seudusta, ei mikään kovin suuri kunta kyseessä. Hellekelit ja hellepukeutuminen pajastivat järkyttävän näyn.
En nähnyt kauppakeskuksessa tai sen pihassa ainuttakaan normaalipainoista naishenkilöä. Ei ainuttakaan! Nuoresta varttuneeseempaan kaikki olivat järjestään ylipainoisia. Osa enemmän, osa vielä enemmän. Mammat vaappuivat kauhtanoissaan ja polvihousuissaan, hyllyvää valkohipiäistä lyllyä kaupan ja pihan täydeltä. Tuli hyvin kohonnut pullataikina mieleen. Ei ne ukotkaan tosin kovin hyvässä kunnossa näyttäneet olevan, mutta tilanne ei ollut ollenkaan niin karmaiseva kuin noiden emäntien kohdalla.
Mikä suomalaisia oikein vaivaa? Miksei itsestä pidetä huolta?
Sama tyyppi poistatti myös kommentin missä huomautettiin että naiset pitävät yleensä lihavaa miestä vastenmielisenä.
Naiset toivovat normaalipainoista kumppania.