Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?

Syömällä hautaan
12.08.2019 |

Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...

Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.

MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!

Kommentit (2119)

Vierailija
721/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala on aivan järkyttävän kallista. 

Ravitsemusterapeutti käskee syömään vähärasvaista lihaa, kalaa, juustoa, leikkeitä. Nuo vähärasvaiset tuotteet ovat paljon kalliimpia kuin rasvaiset. Samoin täysjyväpasta ja -riisi ovat kalliimpia kuin tavalliset. Kasvikset ovat halpoja, mutta koska en ole kasvissyöjä, käytän niitä vain lisukkeena. 

Parempi syödä ruokansa normaalirasvaisena, pysyy hoikkana ja terveenä.  Eikä täysjyvä ole sen kummoisempaa kuin tavallinenkaan.  Ihan voi itsekin ajatella, eikä tehdä niin kuin joku "käskee"

Hassu juttu tosiaan, että vehnäpaahtoleipä sisältää enemmän kuitua kuin moniviljainen paahtis. Kannattaa oikeasti lukaista ne sisällysluettelot niistä paketeista. Vinkki aloittelijoille: sisältö luetellaan aloittaen siitä järjestyksestä mitä se sisältää eniten. Sokeri usein ensimmäisellä rivillä, jos ei jo ensimmäisenä.

Vierailija
722/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ai miksi. Olisko niin että tämä kahden vuoden kotona kökkiminen olis jotenkin vaikuttanut asiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön keskimääräistä terveellisemmin ja lasken päivittäiset kalorit. Liikun joka päivä hyötyliikuntaa ja salilla vedän aerobista treeniä 5 kertaa viikossa. No mikä on lopputulos? Lievä ylipaino!! Ei tipu paino, vaikka mitä tekisi. Itku meinaa päästä, kun näen hirveän vaivan ja silti paino ei laske.

Vierailija
724/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että lihomiseen on monia syitä ja suurimmat niistä ovat elintarvikkeiden jatkuva tarjonta (esim. makeisia saa nykyään varmaan jo vaatekaupoistakin) ja makujen manipulointi erilaisilla aromeilla. Oli helppoa kieltäytyä ruoasta 70-luvulla, kun se ei maistunut kovin kummoiselta ja ainoat "makeiset" olivat appelsiinit ja hillot sekä sokeripalat. Ei ollut elintarvikkeiden postimyyntiä saati 24h kauppoja.

Olen 70-luvun lapsi ja kyllä sulloin oli tarjolla karkkeja riitävästi ja halvalla. Osin samat herkut ovat myytävänä tänäänkin.

Kyllä karkit olivat tuloihin nähden kalliita siihen aikaan. Oli juhlaa jos kylään tullut täti tai setä toi kahdelle lapselle yhteisen karkkipussin ja siitä opittiin tietenkin tarjoilemaan ensin aikuisille ennen kuin jaettiin loput karkit. Karkkipussien määrä ei ollut suurempi vaikka perheessä olisi ollut 6 lasta.

Vierailija
725/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan paisua. Ei pitäisi häiritä yhtäkään av-kurppaa.

Vierailija
726/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset alkavat olla jo ihan sekaisin jatkuvista ruokauutisista ja tutkimustuloksista, jotka ovat keskenään ristiriidassa. Kaikesta tulee jokin tauti ja myös terveellisissä ruoka-aineissa on sitten ympäristömyrkkyjä. Moni on varmaan heittänyt jo kirveen kaivoon, kun ei ole varaa syödä pelkkää luomuruokaa. Ja vielä kun sen ison pussillisen paskaa saa niin paljon halvemmalla kuin pienen.

Tää, itelläkin menee hermo kun yritän syödä terveellisesti ja kokoajan tulee uutinen että syö tätä, älä sittenkään syö, syö harvoin, syö usein... tosin tällä hetkellä olen normaalipainossa.

Kannattaa ottaa neuvoista ne, jotka toimivat itsellä. Nykyajan ravintouutiset ovat 99% palstantäytettä ainakin iltapäivälehdissä. Vanha neuvo kohtuudesta kaikessa pitää tässäkin paikkansa.

Vierailija
727/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä voi olla monia. Esim. itse masentuneena ennen lääkkeiden aloitusta en jaksanut tehdä mitään, ja ruoka toi lohtua. Mulla oli tietämättäni myös alhaiset rauta-arvot jonka takia olin entistä väsyneempi. Ei tullut itselle edes mieleen ennenkuin lääkärissä totesivat. Masennuslääkkeet vei pahimman olon pois ja aloin jaksaa taas tehdä jotain.

Olen suurimman osan elämästäni tosin ollut normaalipainon yläpäässä, pahimmassa elämänvaiheessa lievästi ylipainoinen, ja tällä hetkellä normaalipainoinen (ei yläpäässä). Nyt kuntoilen kotona usean päivän viikossa ja katson enemmän mitä syön (noudatan tällä hetkellä myös 16:8 ruokaikkunaa). Itsellä auttoi se että opettelin tekemään "makeita terveellisiä ruokia" ja täyttäviä ruokia. Esim. bataatti on makea mutta terveellinen, päärynä on makea mutta erittäin kuitupitoinen, pähkinät on täyttäviä jne. Katselen myös tuotteiden sokeripitoisuutta, sokeri on monesti pahempi kuin rasva.

Itsekin pahimmassa tilanteessa ajattelin että olen vain saamaton paska kun en vaan jaksa laihtua. :/ Nyt on parempi olo. En halua ajatella negatiivisesti muista ihmisistä kun en tiedä heidän taustojaan. Joillakinhan esim. sairaus aiheuttaa ylipainoa, jotkut naiset lihovat herkemmin raskauden jälkeen. Geeneillä on myös jonkun verran vaikutusta, joillakin ihmisillä on voimakas aineenvaihdunta.

Mutta ehdottomasti nykyään on enemmän roskaruokaa, herkkuja ja valmisruokia ja puputtaminen on normalisoitu. Ja käyttäkää hyvät ihmiset oikean kokoisia vaatteita!

Vierailija
728/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeet ei lihota. Turha pistää omaa lihomistaan sen piikkiin.

Ne voi lihottaa kuulemma joitakin ihmisiä. Itselläni tosin masennuslääkkeet sai aikaan sen että jaksoin taas tehdä jotain, ja nyt olen laihtunut koska jaksan enemmän tehdä itse ruokaa ja liikkua. 😅

Vierailija
729/2119 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottakaa itsenne aivan vapaasti, mutta säästäkää edes lapsenne siltä. Kouluikäisellä ei kuulu olla selluliittiä, manboobseja tai raskausarpia. Lapsen ei kuulu painaa liki sataa kiloa.

Raskausarpia voi murroiässä tulla nopean kasvun myötä. Minullakin niitä oli vaikka olen aina ollut hoikka.

Samaten selluliittiä voi olla hoikallakin. Mulla tuli selluliitti murrosiässä jäädäkseen, vaikka olin normaalipainon alarajalla. Johtuu todennäköisesti geeneistä hormonitoiminnasta ja/tai verenkierron ominaispiirteistä, appelsiini-iho kun on ongelmana kaikilla äidinpuoleisen sukuni naisilla. Anoppini taas on runsaasti ylipainoinen, keski-iän jo ohittanut ja syö epäterveellisesti, mutta hänellä ei ole selluliittiä. Kuuluu siis niihin 5-10 % naisista, joilla sitä ei luontaisesti ole. Toivon näitä geenejä omalle tytölleni, sellainen stigma selluliitti ikävä kyllä on tässä yhteiskunnassa, normaalipainoisella ja terveelläkin naisella!

Selluliitti on normaalia naisilla eikä mikään merkki huonosta terveydestä. Se on se vyötärö(lihavuus) mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Vierailija
730/2119 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa irtokarkki maksaa 4e/kg! Ei mulla muuta.

Vierailija
731/2119 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla naisilla ikääntyminen aiheuttaa liikkumisen vähenemistä ja syömisen lisääntymistä.

Pahinta on kuitenkin kehopositiivisuus eli aate terveyspaineista vapautumisesta.

Kaikenlaista vääristymistä liikkeellä, ei tuo ole ainoa. Ei siitä terveydestä normaali ihminen paineita ota, mutta jostain senkin saaneet väännettyä niin että ottaisivat. Kehopositiivisyys taitaa enempi tarkoittaa läskiyden ylistämistä, nykysellään vielä ylistävät terasseja, festareita ym. liikaa juomistakin kun kaikenlaiset lobbaajat tai juopot toimittajat omiaan asettavat yhteisen hyvän edelle koronaepidemian aikaan.

Vierailija
732/2119 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on surullisinta, että ylipainoisilla on "pallo jalassa" eivätkä voi touhuta lastensa kanssa vaan löhöävät jossain, koska liikkuminen on niin turkasen hankalaa, ikävää ja jopa kivuliasta.

Lapsena nautin, kun vanhempani jaksoivat riehua ja juosta kanssani ja hyppivät jopa voltteja ja uimme kilpaa. Opin liikkumisen riemun silloin.

Ihmettelen kun tämä oli saanut monta alapeukkua. Tottakai lapset tykkäävät osallistuvista vanhemmista.

Lisäksi vanhemmat näyttävät syömisen mallin lisäksi liikkumisen mallia. Itse koen hieman ristiriitaiseksi sen että lapset viedään urheiluharrastuksiin ja sillä aikaa iskä menee kahvilaan vetämään munkkipossua. Minä menen sillä aikaa itsekin liikkumaan kun lapsi on treeneissä.

Vierailija
733/2119 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat niin huonossa kunnossa, että portaiden nousu tuntuu liikunnalta.

Kun on itse hyväkuntoinen niin ei voi olla huomaamatta sitä raskasta puuskutusta joka huonokuntoisilta pääsee ihan pelkästä kävelystä tai portaiden nousemisesta.

Vierailija
734/2119 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kehopositiivuus on pikkusen ristiriitainen.

Ymmärrän hyvin että ihminen saa itse päättää miltä näyttää. Mutta vähän surettaa katsoa kun kehopositiivinen kehuu kuinka hyvä hänellä on olla juuri sellaisena kuin on. Siis jos unohtaa kakkostyypin diabeteksen, selkävaivat, polvivaivat ja jatkuvan väsymyksen.

Vierailija
735/2119 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nykyisistä kehopositiivisuuksista näkyy, miten lihomiselle haetaan epätoivoisesti ja -rehellisesti hyväksyntää. Ja toisaalta laihduttaminen ja kuntoilu eivät loppujen lopuksi tuo mitään elämään, paitsi "yrittää kompensoida jotain" -syytöksiä.

Vierailija
736/2119 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ruokavalio, liian isot annokset ja liikkumattomuus.

Vierailija
737/2119 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyh!

Vierailija
738/2119 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne meidän geenitkään ole parhaasta päästä, raskas ruumiinrakenne useimmilla, pitkä pimeä talvi vaatii veronsa ja kesällä grillataan! Nuoret syö kävellessäkin, kun ei ole mitään ruoka-aikoja enää. Mutta karseen näköistähån porukka alkaa olla.

Vierailija
739/2119 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokunen aika sitten täällä tuli yhdessä keskustelua vähän offtopicina ilmi, että joidenkin mielestä sipsit ovat mainio eväsruoka. Koska briteissäkin normaali lounaseväs.

Olin vähän tyrmistynyt. Ihan jo sitä suolan ja rasvan määrää ajatellen sipsejä ei pitäisi syödä kuin todella harvoin.

Tai sitten elät harhassa. Brittien terveys on paljon parempi, vaikka vetävät aamupalaksi pekonia ja kananmunia, lounaaksi kalaa ja sipsejä jne.

Pekoni ja kananmuna onkin täyttävä ruoka, minkä takia varmaan syö vähemmän päivän mittaan. Nää höttöherkut esim. sipsit, karkit, pullat yms. ei pidä nälkää, vaan sensijaan laukaisee halun ottaa vaan lisää.

Kyllä ne pitää. Nälän ja kylläiayyden tunnistaminen on sitten jo asia erikseen.

Vierailija
740/2119 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät niille kiloilleen voi mitään, mutta vähän niitä voisi verhota. Keski-ikäiset pulskat naiset kulkevat tiukoissa, pikku shortseissa ja hihattomissa topeissa keskikaupungilla, only in Finland! Valkoista paksua reittä ja käsivartta oli tänään taas hellepäivänä aika reilusti näkyvillä. Lämpötila ole syy kulkea mökkivaatteissa julkisesti, väljä mekko olisi paljon viileämpi ja armollisempi itselle ja kanssaihmisille.

Laadukas luonnonmateriaalinen mekko on kallis.