Suomalaisten lihominen on surkeaa katseltavaa. Uimarannalla sen huomaa. Miksi lihomme?
Suomalaiset lihovat hirvittävällä vauhdilla. Nykyään näkee lihavia lapsiakin. Vähän sääliksi käy, kun he eivät ylipainon takia pysty liikkumaan niin paljon ja ketterästi kuin tervepainoiset lapset. :( No ylipainoisista naisista minulla on mielipide liittyen olemiseen julkisilla uimarannoilla...
Sivistyksen puutteesta lihominen ei voi johtua. Kuntosaleja ja liikuntapaikkoja on paljon enemmän kuin 80-luvulla.
MIKSI SUOMALAISET LIHOVAT!
Kommentit (2188)
Suomessa on vaikeampi saada hoitoa lihavuuteen kuin monessa muussa Euroopan maassa.
Ruotsissa tehdään huomattavasti enemmän lihavuusleikkauksia kuin Suomessa, vaikka Suomessa on varmasti vähintään yhtä paljon leikkauskriteerit täyttäviä ylipainoisia. Moni joutuu lähtemään uIkomaiIIe leikkaukseen.
Lihavuuslääkkeitäkin on Suomessa vaikeampi saada ja hinta on kalliimpi. Espanjaan verrattuna hintaero on jo naurettava. Jos esim rybelsuksen ostaa Espanjassa paikallisen lääkärin kirjoittamalla reseptillä, maksaa se alle 5 €, kun Suomessa se maksaa yli 100 €.
Tietysti on muitakin syitä. Mutta nämä varmasti vaikuttavat siihen, että etenkin viime vuosien aikana suomalaiset ovat lihoneet rajusti muihin maihin verrattuna. Ero kasvoi rajusti sen jälkeen kun alkoi tulla toimivia hoitoja ja lääkkeitä lihavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtautuminen arkiliikuntaan on myös muuttunut.
Meillä on kaksi lasta, 2v ja 5v. Emme omista autoa, liikumme pyörällä kesät talvet. Tämä kerää jatkuvasti hämmästelyä ja olen kohdannut suorastaan painostusta että pitäähän teidän auto hankkia. Meidän arkimatkat on muutaman kilometrin pituisia maksimissaan, ja niitä ei voi kuulemma ihminen jatkuvasti kävellen tai pyöräillen tehdä.
itsensä lihottaneita ahdistaa toisten liikkuminen koska he pelkäävät että puhe kääntyy heidänkin liikkumiseen tai että he itse joutuvat liikkumaan. ihan niin kuin alkoholistia hävettää juominen ja siksi hän yrittää saada muutkin seurueessa juomaan...
Minä sain kuulla paljon ikäviä kommentteja siitä että minulla ei ollut ajokorttia. Niitä kommentteja tuli eniten silloin kun sain lapsia. Ne alkoivat ensimmäisen raskauden aikana ja jatkuivat kiivaina koko pikkulapsiajan.
Ensin peloteltiin, että lasten kanssa ei voi pärjätä jos ei pysty liikkumaan autolla. Sitten selitettiin, että olisi helpompaa jos voisi omalla autolla liikkua ja kauhisteltiin sitä kun liikuin kävellen "liian pitkiä" matkoja. Pyöräperäkärryn hankkiminen toi taas uudenlaisia kauhisteluita. Kyllä sitä autolla pitäisi liikkua, sanottiin.
Oma lukunsa olivat ne, jotka kauhistelivat sitä, että vielä 3-vuotiasta kuskataan rattailla. "Ei meillä käytetty rattaita edes 2-vuotiaana, lapset kävelivät itse reippaasti", sanottiin. Nämä ihmiset kuskasivat koko perheen autolla jopa lähikauppaan, kun minä kävelin 6 km kaupungille lasten kanssa, ja minua syytettiin lasten passivoimisesta. Tietenkin lapseni myös kävelevät ja juoksivat, mutta eivät koko 6 km matkaa.
Lapseni oppivat liikkumaan kävellen ja pyöräilenällä pitkiäkin matkoja, vaikka usein sain kuulla, että eivät opi itse liikkumaan kun käytetään rattaita liian pitkään. Ovat nyt nuoria aikuisia, eikä heillä ole ollut paino-ongelmia.
Ihmisten omaa vastuuta terveytensä hoitamisesta pitää lisätä! Samat ihmiset kuormittavat jatkuvasti terveydenhoitoa eikä syynä ole vähiten omat elintavat ja seuraukset siitä kuten ylipaino ja sen aiheuttamat sairaudet. Nämä ihmiset usein eivät edes yritä hoitaa omaa osuuttaan sairautensa ja vaivojensa hoitamisessa vaikka voisivat hyvin niin tehdä. 2-tyypin diabeteskin olisi useamman kuin monen kohdalla hoidettavissa ruokavaliolla, mutta moniko on edes yrittänyt tosissaan muuttaa syömistään annettujen ohjeiden mukaiseksi ? Selkeästi elintavoista johtuvien sairauksien kohdalla voitaisiin ihan hyvällä syyllä ottaa käyttöön korkeampi maksuluokka terveydenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten omaa vastuuta terveytensä hoitamisesta pitää lisätä! Samat ihmiset kuormittavat jatkuvasti terveydenhoitoa eikä syynä ole vähiten omat elintavat ja seuraukset siitä kuten ylipaino ja sen aiheuttamat sairaudet. Nämä ihmiset usein eivät edes yritä hoitaa omaa osuuttaan sairautensa ja vaivojensa hoitamisessa vaikka voisivat hyvin niin tehdä. 2-tyypin diabeteskin olisi useamman kuin monen kohdalla hoidettavissa ruokavaliolla, mutta moniko on edes yrittänyt tosissaan muuttaa syömistään annettujen ohjeiden mukaiseksi ? Selkeästi elintavoista johtuvien sairauksien kohdalla voitaisiin ihan hyvällä syyllä ottaa käyttöön korkeampi maksuluokka terveydenhoidossa.
Terveydenhoidossa annettavat ruokaohjeet diabeetikolle on täysin peestä. Eikä sairaat viitsi itse ottaa selvää minkälainen ruoka sopii. Lääkkeet on niin helppo ratkaisu.
Ja puhun kakkosesta, ykköset on sitten eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mustat on kaikkein lihavimpia.
USAssa asut?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vaikeampi saada hoitoa lihavuuteen kuin monessa muussa Euroopan maassa.
Ruotsissa tehdään huomattavasti enemmän lihavuusleikkauksia kuin Suomessa, vaikka Suomessa on varmasti vähintään yhtä paljon leikkauskriteerit täyttäviä ylipainoisia. Moni joutuu lähtemään uIkomaiIIe leikkaukseen.
Lihavuuslääkkeitäkin on Suomessa vaikeampi saada ja hinta on kalliimpi. Espanjaan verrattuna hintaero on jo naurettava. Jos esim rybelsuksen ostaa Espanjassa paikallisen lääkärin kirjoittamalla reseptillä, maksaa se alle 5 €, kun Suomessa se maksaa yli 100 €.
Tietysti on muitakin syitä. Mutta nämä varmasti vaikuttavat siihen, että etenkin viime vuosien aikana suomalaiset ovat lihoneet rajusti muihin maihin verrattuna. Ero kasvoi rajusti sen jälkeen kun alkoi tulla toimivia hoitoja ja lääkkeitä lihavuuteen.
Ei veronmaksajien tehtävänä ole maksaa itsensä lihottaneiden hoitamisesta koituvia maksuja.
On se vaan kumma, että roskaruokaan, herkkuihin, karkkeihin ja limuihin riittää rahaa, mutta kun puhe kääntyykin siihen, että rahaa pitäisi käyttää terveyden hoitamiseen eikä tuhoamiseen....
Yrittäkää ymmärtää mihin kaikkeen liikunta vaikuttaa, ei ne kalorit ole se oleellinen juttu ollenkaan .