En haluaisi vielä lopettaa imetystä
Poikani on kohta 11 kk ja hän syö todella kehnosti kiinteitä ruokia. Mieheni mielestä minun täytyisi lopettaa imetys ja lopettaa kotiäiteily, kun poika on 1 v 1 kk ikäinen. Minulle on tullut valtavat paineet tästä imetysasiasta nyt. Ensinnäkin mietin, että miten ihmeessä saisin lapsen syömään kiinteitä enemmän. Ja tiedän, että rintamaito on pojalle tärkeä. Mutta nythän sitten pitäisi alkaa häntä vieroittamaan rinnasta, jos kohta ei enää rinnalle pääse. Mitä mieltä tästä olette? Tarkoituksenani alunperin oli mennä lapsen mukaan, että jos hän vielä vuoden ikäisenä haluaa rintaa syödä, ni olisin ollut valmis imettämään vielä jonkin aikaa. Tuttipullosta hän ei lainkaan syö.
Kommentit (22)
Imetys on kahden kauppa: sinun ja lapsen välinen. Millähän miehesi perustelee 1v 1kk ikää? Ihan hatusta vedetty luku. Ei vuoden ikäinen useinkaan syö paljoa kiinteitä, vaikka olisi jo vieroitettu. Ihan normaalia vielä maistella ja totutella. Oma lapseni oma-aloitteisesti vieroittui hieman päälle vuoden ikäisenä, mutta söi edelleen tosi pieniä annoksia. Hyvin kasvoi. Ei se vauvan ja taaperon energiantarve ole kovin suuri.
WHOn suositus on imetys kaksivuotiaaksi ja sen hyödyt koskevat myös länsimaisia vauvoja mm. vasta-aineiden osalta, vaikka täällä kaupasta saatava ruoka turvallista onkin. Tällä voit perustella miehellesi, jos ei osaa kunnioittaa imetystä muuten. Ymmärtäisin miehesi huolen, jos lapsi olisi selvästi vanha tissille eli esim. koululainen. Vuoden ikäisen kohdalla on vain outoa.
Vierailija kirjoitti:
Imetys on kahden kauppa: sinun ja lapsen välinen. Millähän miehesi perustelee 1v 1kk ikää? Ihan hatusta vedetty luku. Ei vuoden ikäinen useinkaan syö paljoa kiinteitä, vaikka olisi jo vieroitettu. Ihan normaalia vielä maistella ja totutella. Oma lapseni oma-aloitteisesti vieroittui hieman päälle vuoden ikäisenä, mutta söi edelleen tosi pieniä annoksia. Hyvin kasvoi. Ei se vauvan ja taaperon energiantarve ole kovin suuri.
WHOn suositus on imetys kaksivuotiaaksi ja sen hyödyt koskevat myös länsimaisia vauvoja mm. vasta-aineiden osalta, vaikka täällä kaupasta saatava ruoka turvallista onkin. Tällä voit perustella miehellesi, jos ei osaa kunnioittaa imetystä muuten. Ymmärtäisin miehesi huolen, jos lapsi olisi selvästi vanha tissille eli esim. koululainen. Vuoden ikäisen kohdalla on vain outoa.
Perusteluna miehellä on se, että mun pitää saada opintoni loppuun ja tuoda rahaa perheeseen. Esim. miehellä semmoiset tulot, ettei saada mitään tukia asumiseen jne. Eikä hän jaksa "köyhäilyä". Tuntuu tosi pahalta.
Maitoasiaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteluna miehellä on se, että mun pitää saada opintoni loppuun ja tuoda rahaa perheeseen. Esim. miehellä semmoiset tulot, ettei saada mitään tukia asumiseen jne. Eikä hän jaksa "köyhäilyä". Tuntuu tosi pahalta.
Ei töihin meno estä imettämistä. Edelleen voit imettää aamuisin ja iltaisin. Kumpi tässä nyt se ongelma on, imetys vai töihin meno?
Vierailija kirjoitti:
Maitoasiaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei töihin meno estä imettämistä. Edelleen voit imettää aamuisin ja iltaisin. Kumpi tässä nyt se ongelma on, imetys vai töihin meno?
Tai opiskelukaan ei estä imettämistä yhtään sen enempää. Opiskelijalla ehkä vielä vähän vapaammat aikataulut kuin työssä käyvällä. Ei kai se 11-kuinen rinnalla enää koko ajan ole?
Tosi hyvä, että pystytte elämään ilman tukia, eikä veronmaksajien tarvitse maksaa teille. Kannattaa varmaan olla vielä lapsen kanssa kotona. Imetyksestä päätät itse.
Mies kuulostaa keskenkasvuiselta. Se nyt vaan tahtoo olla niin, että tuossa kohtaa pitää perheen vähän penniä venyttää, että saadaan turvattua lapselle hyvä lapsuus. Monilla lapsilla alkaa julmettu sairastelukierre päivähoitoon viennin yhteydessä eikä se päivähoitoon vienti noin pienen kohdalla ole muutenkaan mikään ihanne lapsen kehityksen kannalta.
Nyt olisi kyllä miehellä kasvun paikka. Lapsiperheen vanhemmat joutuvat monessa kohtaa luopumaan niistä omista mieliteoistaan silloinkin, kun molemmat ovat töissä. Useimmat tekevät sen mielellään oman lapsensa hyväksi, mutta sitten on näitä keskenkasvuisia joille oma lapsi on vain harmillinen menoerä ja mitään ei saisi lapselle hankkia. Lapseen nyt menee se 500€/kk (pieneen lapseen vähemmän, teiniin enemmän) ja se on vain hyväksyttävä.
Moni lapsi kasvaa hyvin pienellä ruokamäärällä. Esim poikani, jolla on nyt 14-vuotiaana vasta kunnon ruokahalu ja kasvaa silmissä.
Työt ei estä imetystä. Mä palasin töihin lapsen ollessa 1-vuotias ja imetin 3-vuotiaaksi. Ja joo, (ex)miestä sapetti imetys meilläkin, milloin minkäkin syyn takia olis pitänyt lopettaa.
Imetys ei estä opiskelua tai töihinmenoa. Olen itse imettänyt kolmea lasta yhteensä lähes kaksi vuotta niin, että olen samalla käynyt kokopäivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kiinteää ruokaa ryhdyttiin syöttämään 3kk iässä. Tästä seurauksena omatkin lapset söivät kiinteää niin paljon, että 6-7 kun iässä ei rintamaitoa enää kelvannut ollenkaan.
Imetys ja töihinpaluu ovat eri asioita. Kumpikaan ei taida innostaa sinua vielä. Itse palasin töihin osa-aikaisesti, kun lapset olivat 1v3kk ja toinen noin 2,5v. Ovat olleet nyt noin puoli vuotta päiväkodissa ja hyvin on mennyt ja olen jatkanut imetystä. Aluksi oli tarpeen töissä kerran tyhjentää rinnat, mutta sitten maidontuotanto sopeutui tuohon. Rinnat ovat kyllä melko täynnä työpäivän lopuksi. Itsekään en ensin oikein lämmennyt työnteolle, kun olin kotona, mutta sitten kun työt alkoivat ja hommaam tottui koko perhe, niin minusta tuntuu lopulta, että se oli sittenkin ihan hyväksi itselleni. Sai muuta sisältöä ja aikuiskontakteja ja sai viettää tauot rauhassa. Mutta harkitse vielä tuota töihin paluuta, lapsesi on vielä pieni. Imetystä sinun ei tarvitse lopettaa, menit töihin tai et.
Ap:n todellinen ongelma taisikin olla se ettei halua mennä töihin...
Imetys on vain ongelma sinulle joka et halua luopua siitä, se ei ole tärkeää lapsellesi. Se unohtaa sen päivässä.
On käsittämätöntä miten aina Joku Muu tulee kertomaan, milloin on hyvä aika lopettaa imetys.
Se tasan äidin ja lapsen välinen asia. Oma poika on kohta puolitoistavuotias ja imetän edelleen aamulla ja illalla. Se sopii meille.
Ja imetyksellä ON hyötyjä. Ei välttämättä enää ravitsemuksellisesti siinä vaiheessa kun kiinteät ovat isommassa osassa. Mutta lohtu, läheisyys, turvallisuus, yhteinen hetki, vastustuskyky, rintasyövän tod.näk. pienenee...
Pitäs syödä jo ruokaa. Vähennä maidon antamista.
Vierailija kirjoitti:
On käsittämätöntä miten aina Joku Muu tulee kertomaan, milloin on hyvä aika lopettaa imetys.
Se tasan äidin ja lapsen välinen asia. Oma poika on kohta puolitoistavuotias ja imetän edelleen aamulla ja illalla. Se sopii meille.
Ja imetyksellä ON hyötyjä. Ei välttämättä enää ravitsemuksellisesti siinä vaiheessa kun kiinteät ovat isommassa osassa. Mutta lohtu, läheisyys, turvallisuus, yhteinen hetki, vastustuskyky, rintasyövän tod.näk. pienenee...
Sinun lapsesi syö siis oikeaakin ruokaa eikä pelkkää maitoa kuten aplla. Ja harvoinhan sinä imetät.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä, että pystytte elämään ilman tukia, eikä veronmaksajien tarvitse maksaa teille. Kannattaa varmaan olla vielä lapsen kanssa kotona. Imetyksestä päätät itse.
Saa kotihoidontukea ja lapsilisää= elää ilman tukia?
Imetystä ja maidonsaantia pitää vähentää, että lapsen saa syömään oikeaa ruokaa. Kokonaan ei tarvitse lopettaa. Eihän se ruoka kelpaa ku odottaa aina saavansa maitoa.
Hieman karusti sanottu, mutta imetys on kyllä yksi niistä asioista, joihin miehellä (tai kenelläkään muullakaan) ei ole mitään päätösvaltaa. Se on sinun ja lapsen välinen asia. Imetät niin pitkään kuin sinusta tuntuu oikealta.
Jos tuntuu siltä, että lapsi syö kiinteitä, niin voisit tarjota kiinteitä ensin ja rintamaitoa kiinteän aterian jälkeen. Tsemppiä ja koita olla stressaamatta muiden mielipiteistä.