Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (1073)

Vierailija
1041/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään tehty. Kyllä syötiin ihan marjoja ja sieniäkin. Jälkeenpäin sai tietää,että laskeuman oli kotiseudulla paljon. Ihmekös, että tuota syöpääkin ollut läheisillä.

Vierailija
1042/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samoin elettiin kuin ennenkin. Olin 21v silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä kyllä tehty mitään erilaista, ihan normisti elettiin. 

Vierailija
1044/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista tehneeni asian vuoksi mitään erikoista. Päivämäärän toki muistan loppuelämäni kun täytin onnettomuuspäivänä 13.

Vierailija
1045/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset havainnot Suomessa tulkittiin mittarin viaksi, mutta kun useat asemat näyttivät kohonneita säteilyarvoja, ymmärrettiin jotain tapahtuneen. N-liitto ilmoitti asiasta vasta sitten, kun ymmärsivät paskan osuneen tuulettimeen todella pahasti. Sitten alkoi tulla myös uutiskuvaa sammutustöistä. Mitään erikoista Suomessa ei tehty siviiliväestön keskuudessa. Mahdollista laskeumaa ja ennusteita seurattiin, ja luonnollisesti asia huolestutti jonkin verran. Poronlihan, sienien ja marjojen käyttöä seuraavana syksynä muistaakseni kehotettiin vähentämään, kunnes saadaan selville säteilytasot ja laskeuma-alueet. Mummot ostivat apteekista joditabletteja.

Vierailija
1046/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutistenlukija tulkitsi onnettomuuspaikan väärin ja sanoi sen tapahtuneen Tjeljabinskissä eikä Tshernobylissä.  Kukaan ei siihen aikaan tiennyt mikä on Tshernobyl mutta Tjeljabinsk oli tärkeä ydinlaitoskaupunki NL:ssä ja siellä oli pamahtanut ennenkin. 

Uutistenlukija sanoi Tsernobilsk, ei Tseljabinsk. Kertoi myös että ydinvoimala sijaitsee Valko-Venäjällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1047/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Elettiin ihan normaalisti. Jos reaktoreita olisi tuhoutunut enemmän tilanne olisi ollut täysin toinen.

Vierailija
1048/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan ollut mitään hysteriapaniikkia koska netti oli vasta tulevaisuuden juttu. Muistan kun silloista sisäministeri Kaisa Raatikaista haastateltiin kun Tsernobilistä ja säteilypilven leviämisestä oli jo jotain tietoa ja hän sanoi suunnilleen että "ei täällä mitään semmosia ole".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1049/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se laskeuma oli kuitenkin aika mitätön. Luin juuri jostain tutkimuksesta, jonka mukaan ainoastaan tietyssä raskauden vaiheessa tuolloin olleilla sikiöillä on havaitty hyvin vähäistä kognitiivien taso laskua. Muuten sairastuvuudessa ei ole ilmeisesti kyetty näyttämään se Tsernbylin aiheuttamaa nousua. Jos sitä on, se hukkuu taustakohinaan.

Itse kivesin keskisuomalaisen kotitilan peltoja ne muutamat päivät Tsernbylin jäkeen. Se on muuten niillä kivimäillä ihan pirun pölyistä ja mulkkumaista hommaa. Eli varmasti altistuin laskeumalle. Lapsista tuli kuitenkin ihan täysipäisiä ja kaikilla on normaalit viisi sormea ja varvasta. Jos nyt yli 65-vuotiaana sairastun syöpään, on sen yhteyttä laskeumaan täysin mahdoton osoittaa.

Vierailija
1050/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinen poikaystävä oli intissä, ja ohje vastaisen varalle oli muistaakseni, että sadeviitta päälle ja sitten voi, kun vaara ohi, havun oksilla rapsia laskeumat viitasta heinikkoon. Taisi olla vitsi.

 

Ei ole vitsi nuo ohjeet, vielä vuonna 2000 meitä opetettiin toimimaan noin ydinräjähdyksen sattuessa. Havuilla ne enimmät ydinlaskeumat harjataan pois ja elämä jatkuu :D

Tuo oli tosiaan tämän ydintaikaviitan (armeijan ns. sadeviitta) käyttöohjeissa. Kaiken muun se ilmeisesti pysäytti paitsi sadeveden joka tuppasi menemään vanhoista viitoista lopulta läpi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1051/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin futista pitkät tovit ja oltiin ulkona muutenkin koko päivä. Suomen huippuluotettavat viranomaiset tuttuun tyyliinsä kertoivat, että ei ole mitään hätää. Sittemmin on nähty, että sama luotettavuus jatkuu entiseen malliin joka asiassa, missä nyt tarvitsee jotain valehdella. 

Vierailija
1052/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei se toisiaan vaikuttanut mitenkään ihmisten normiarkeen, työt ja koulut jatkuivat ihan normaalisti kuten aiemminkin

-tapahtuneesta kuultiin vasta muutaman päivän kuluttua uutisista ja lehdistä

-marjastettiin ja metsästiin ihan tavalliseen tapaan

-ei silloin oltu näin herkkiä, ahdistuneita, masentuneita kermaperseitä kuin nykyään joka asiasta ollaan...

-nykyisin ollaan jo huolissaan kaikesta mahdollisesta mitä kenties joskus tulevaisuudeessa tapahtuu, pitäisi elää vain hetkessä eikä ottaa turhaa "ressiä" kaikesta tulevasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1053/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ei se toisiaan vaikuttanut mitenkään ihmisten normiarkeen, työt ja koulut jatkuivat ihan normaalisti kuten aiemminkin

-tapahtuneesta kuultiin vasta muutaman päivän kuluttua uutisista ja lehdistä

-marjastettiin ja metsästiin ihan tavalliseen tapaan

-ei silloin oltu näin herkkiä, ahdistuneita, masentuneita kermaperseitä kuin nykyään joka asiasta ollaan...

-nykyisin ollaan jo huolissaan kaikesta mahdollisesta mitä kenties joskus tulevaisuudeessa tapahtuu, pitäisi elää vain hetkessä eikä ottaa turhaa "ressiä" kaikesta tulevasta

Ihmisillä on omituisia valemuistoja tuolta ajalta. Somessa on nyt ollut paljon uutisia ja muisteluja onnettomuudesta. Paljon on niitä "se tuuli oli jotenkin erikoinen", "se ihan poltti ihoa", "oli niin paha olo koko päivän ja nyt tiedän mistä se johtuu". Tuuli ei ollut vielä edes tullut Suomeen saakka mutta monet muistaa miten jännältä se taivaskin näytti.

Vierailija
1054/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei se toisiaan vaikuttanut mitenkään ihmisten normiarkeen, työt ja koulut jatkuivat ihan normaalisti kuten aiemminkin

-tapahtuneesta kuultiin vasta muutaman päivän kuluttua uutisista ja lehdistä

-marjastettiin ja metsästiin ihan tavalliseen tapaan

-ei silloin oltu näin herkkiä, ahdistuneita, masentuneita kermaperseitä kuin nykyään joka asiasta ollaan...

-nykyisin ollaan jo huolissaan kaikesta mahdollisesta mitä kenties joskus tulevaisuudeessa tapahtuu, pitäisi elää vain hetkessä eikä ottaa turhaa "ressiä" kaikesta tulevasta

Ihmisillä on omituisia valemuistoja tuolta ajalta. Somessa on nyt ollut paljon uutisia ja muisteluja onnettomuudesta. Paljon on niitä "se tuuli oli jotenkin erikoinen", "se ihan poltti ihoa", "oli niin paha olo koko päivän ja nyt tiedän mistä se johtuu". Tuuli ei ollut vielä edes tullut Suomeen saakka mutta monet muistaa miten jännältä se taivaskin näytti.

Olin armeijassa ja meillä ainakin jatkui ulkoreippailut sun muut harjoitukset ihan normaalisti. En edes tiennyt koko onnettomuudesta ennen kuin muutama viikko myöhemmin kotilomalla lehdestä lukemalla, kun ei meille mitään siellä kerrottu. Samoin saman kevään palme-tapaus meni täysin ohi kun eipä siitäkään mitään tuolla kerrottu varusmiehille.

En voi sanoa että olisin huomannut mitään erityisempää ilmassa tai maastossa ennen tai jälkeen kun asiasta kuulin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1055/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty mitään. Olin 17 vuotias tuolloin.

Vierailija
1056/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tehty mitään. Olin 17 vuotias tuolloin.

Luin onnettomuudesta ensi kerran keskiviikon 29.4.1986 Hesarista. Ei sitä silloin vakavana pidetty. 

Vierailija
1057/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Odottelin yo-juhlia ja uutisissa oli jotain, että Venäjällä on posahtanut, mutta ei ole meille Suomessa vaarallista. Tampereen seudulla asuin.

Vierailija
1058/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin selitettiin, että tuuli oli vienyt säteilyn ensin Ruotsiin ja sitten vasta Suomeen. Siksi meidän mittarit ei näyttäneet heti mitään, mutta svedut vihaisia, kun ei heille ilmoitettu. Presidentti Koivisto sitten äyskäisi takaisin, ja Ruotsista pyydettiin anteeksi. 

Mitään paniikkia ei ollut. Joditabletteja ei ollut eikä otettu. Missään ei tuntunut eikä näkynyt.

Vierailija
1059/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n 35 vuotias ja ei se vaikuttanut mitenkään. 

Vierailija
1060/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat olivat räjähdyksen aikaan olleet Sotshissa lomalla ja takaisin tullessaan oli rajalla kaikki tarkastettu säteilymittareilla. Muistaakseni vasta kotiin tultuaan taisivat kuulla ensimmäistä kertaa koko onnettomuudesta. 

 

Muistan varotoimista että piti varoa ettei sadevettä mene suuhun.. jossain vaiheessa piti sienien syömistä välttää. Mulla on muistikuva että joditabletteja meille lääkekaappiin ostettiin.  Ja telkkarissa kerrottiin usein miten ydinsäteilyltä pitää suojautua jos tulee ydinlaskeuma. Joku valistuslehtinen taidettiin kotiinkin jakaa? Koulussa pidettiin poistumisharjoitus ja yleisen hätämerkin kuultuamme mentiin väestönsuojaan saakka. Väestönsuojan työntekijä ( Valtaisa tunneli Helsingissä joka toimii pysäköintihallina normaaliaikana) esitteli paikkoja, kuinka käytävän päässä on varastoja ja asuintiloja ja mitä kaikkea niissä on - niihin ei kuitenkaan saanut mennä lähellekään. 

 

Kauhein muisto mulle on kun  tämä työntekijä myös kertoi että jos laskeuma on ehtinyt tulla ja suojaan pyrkii ihmisiä, on ovet suljettava heidän edestään ja tarvittaessa sisäänpyrkivät pitää ampua. Olin tokaluokkalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi