Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (1062)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen taisi tulla vasta kun laskeumat ja kaikki oli jo tapahtunut, eikai siinä kun ihmeteltiin että näin kävi. Salailu valtion puolelta jatkuu tänäkin päivänä monien asioiden osalta.
Suomessako salaillaan? Mitä salaillaan ja miten tiedät? Missä todisteet?
Neuvostoliitto salaili. Suomessa huomattiin kohonneet arvot, mutta epäiltiin mittarivikaa.
Aiheeseen liittyvät uutiset ja ajankohtaisohjelmat ovat kyllä löydettävissä, youtubestakin niitä kattavasti löytyy.
Ei voi sanoa, että Suomessa mitään salailua olisi ollut, eikä edes Neuvostoliiton mielistelyä.
Uutisissa arvioitiin säteilyn lähde Neuvostoliitoksi, vaikka NL sen vielä kielsi.
Muistan että piti leikkiä sisällä
Elettiin niinkuin ennenkin, ei tehty mitään erikoista. Olin 18 ja muistan kyllä, että jonkinlainen outo tunne oli, kun istuin linja autossa. Liekö ollut säteilyä sitten tai jotain muuta, mutta tässä sitä nyt kuitenkin vielä ollaan.
Silloin mitattiin venäjältä saapuvien rekkojen renkaista suuria radioaktiivisia lukemia. Mutta Eihän niistä mitään vaaraa ollut, väitettiin.
Ap on aivan höpö-höpö -tarinoitsija.
Ei mitään joditabletteja otettu.
Lehmät käskettiin pitää sisällä navetassa, mutta lasten oli ihan turvallista leikkiä ulkona...
Ei toimittu mitenkään eri lailla kuin ennen.
Ei omat eikä vieraat ohjeistaneet yhtään mihinkään.
tulee koronacasen alkuaika mieleen, eli ensin kerrottiin että pikkuflunssa se jossain kaukana vain.
sitten vähä vähältä lisää, toki välillä valehdellenkin.
eli suomen nykytiedotus ihan samaa tavaraa kuin neukuilla silloin!
Olin silloin 16 ja Helsingissä lojuin kauniina kevätpäivänä ulkona riippumatossa.
Ei meille edes kerrottu tilanteesta, ensimmäiset laskeumat kuulemma jotenkin maagisesti hyppäsivät Suomen yli Ruotsin lappiin.
Jossain vaiheessa kehotettiin varaamaan joditabletteja, mutta niitäkään ei kuulemma kannattanut ottaa elkei viranomainen suosita. Ei suosittanut.
Vierailija kirjoitti:
Meidän maalta on kuoltu n 50-vuotiaina syöpiin. Metsästettiin, kalastettiin, kerättiin marjoja. Kyllä se jälkensä jätti.
Joillekin alueille tuli laskeumaa enemmän.. Mihin tuuli mihin satoi ja niin, tietääkseni päijät-häme pirkanmaa ja etelä-pohjanmaa ovat saaneet eniten osumaa. näin olen jostain jotain säteilyturvakeskuksen sivuilta lukenut. ja meillä on myös lyijyä maaperässä. älkää syökö sieniä lähellä tietä. nykyään vielä mikromuovia. itse taisin olla juuri kuusivuotias. ja ulkona melskattiin tuulessa sateesssa ja rännässä myöskin lumituiskuissa. muistakseni tuohon aikaan olivat melko lumiset ja kovat talvet?
Onnettomuudesta ei kerrottu, kun se tapahtui....vasta muutamien päivien kuluttua. Asuimme rannikolla alueella, mihin oli tullut enemmän ydinlaskeumaa. Olin 26-vuotias ja odotin esikoista (alkuraskaus)
Nautimme miehen kanssa kauniista aurinkoisesta kevätpäivästä ja kiertelimme vesilammikoita. Saaste oli niissä lammikoissa. Kuulimme illalla, mitä oli tapahtunut. Ei saanut kerätä/ syödä marjoja, sieniä ,kaloja. Ei kehotettu ottamaan joditablettia tai mitenkään muuten suojautumaan. Terve lapsi syntyi ajallaan.
Muistelin virolaista raskaana ollutta naista. Lapsen isä oli miehityssotilas.
Vierailija kirjoitti:
tulee koronacasen alkuaika mieleen, eli ensin kerrottiin että pikkuflunssa se jossain kaukana vain.
sitten vähä vähältä lisää, toki välillä valehdellenkin.
eli suomen nykytiedotus ihan samaa tavaraa kuin neukuilla silloin!
tämä siis havainto, ei niinkään mielipide.
joten aikas tyhmää tuo alapeukuttaminen.
Olin 8-vuotias. Meille ei kerrottu mitään muuta kuin se, että jossain tuhannen kilometrin päässä Neuvostoliitossa joka ydinvoimala vähän vuotaa jotain säteilyä. Suomessa elämä jatkui normaalisti. Joka päivä lähdettiin ulos leikkimään. Kesällä uitiin järvessä ja syötiin marjoja mitä löytyi metsästä. Asenne oli se, että tyhmät neukut (suuri ja mahtava Neuvostoliitto) aina tekee jotain tyhmää. Ei suomalaisten kannata pelätä ennen kuin alkaa tulla rajan yli jotain ydinpommeja tai ohjuksia.
Onnettomuudesta ei silloin vielä ollut uutisissa Menin vesisateessa viemään roskiksen Ihmettelin kun käsivarsille olevat sadepisarat olivat öljymäisiä. Olin vielä neljännellä kuulla raskaana. Terve tyttölapsi syntyi. Kahdella myöhemmin syntyneillä oli navan parantumisessa ongelmia. Lääkäri sanoi ,että tuon onnettomuuden jälkeen usealla vaivalla on ollut samoja ongelmia.
Neuvostoliiton ydinpommi kokeet tuottivat enemmän laskeumaa kun Tsrnobylin onnettomuus.. Tsar Bomb oli kaikkein suurin ydinkoe, vaikutti jopa lähiavaruuteen.. Lappiin nämä kaikki kokeet vaikuttivat eniten. Lumikin oli keltaista ja.monia muita.asuoita näkyi. 60 luvulta asti on kokeita tehty. Eli on Suomi radioktiivisuutta saanut runsaasti osakseen.
.
Se jodi olisi pitänyt ottaa ennen laskeuman saapumista. Neukut eivät mitään kertoneet ja asia paljastui pikkuhiljaa, kun mittausasemilta alettiin saada kohonneita arvoja. Ensin hälyttivät Forsmarkin ydinvoimalan anturit ja aluksi ruotsalaiset epäilivät omassa voimalassa vuotavan.
Seuraava havainto taisi olla Kajaanissa armeijan mittausasemalta.