Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.
Kommentit (962)
Olin 10 v. En muista mitään joditabletteja. Sen muistan, että kun onnettomuus tapahtui, olimme perheen kanssa käymässä Leningradissa. Tieto ydinvoimalaonnettomuudesta tuli vasta muutama päivä myöhemmin, kun olimme jo kotona Suomessa. Neuvostoliiton viranomaisethan siis salailivat tätä alkuun.
Asuin itse ulkomailla ja muistan sen aamun, taisi olla tiistai 29.4.1986, kun menin töihin, ja kaikki työkaverini kertoivat nähneensä uutisista, että "Neuvostoliitossa oli räjähtänyt ydinvoimala ja Suomi oli tuhoutunut".
Piti äkkiä soittaa äidille Suomeen. Aika shokki se oli siitäkin huolimatta, että puhelimessa sain selville ettei tilanne ollut ihan niin järkyttävä kuin paikalliset melodramaattiset työkaverit olivat ymmärtäneet.
Uutinen taisi tulla vasta kun laskeumat ja kaikki oli jo tapahtunut, eikai siinä kun ihmeteltiin että näin kävi. Salailu valtion puolelta jatkuu tänäkin päivänä monien asioiden osalta.
Itse täytin tuona vuonna 11-vuotta ja pikkuveljeni 5-vuotta. Äitini on myöhemmin kertonut että häntä jäi kauheasti vaivaamaan tieto, että olisi ollut suotavaa pysyä pois sateesta ja hän muisteli että pikkuveli oli leikkimässä kaverin kanssa sateessa. Minulla ei ole mitään erilaisia tai erityisiä muistikuvia tuolta keväältä.
Olen kyllä miettinyt johtuvatko kilpirauhasen toiminnan niin kovin yleiset vaivat siitä? Suomessahan nuo vaivat ovat todella yleisiä, ovatkohan muualla?
Vierailija kirjoitti:
Uutinen taisi tulla vasta kun laskeumat ja kaikki oli jo tapahtunut, eikai siinä kun ihmeteltiin että näin kävi. Salailu valtion puolelta jatkuu tänäkin päivänä monien asioiden osalta.
Suomessako salaillaan? Mitä salaillaan ja miten tiedät? Missä todisteet?
Asuin pääkaupunkiseudulla ja opiskelin Helsingin yliopistossa. Ei silloin tehty oikeastaan mitään. Sienien poimiminen ja niiden syöminen vain lopetettiin muutamiksi vuosiksi.
Ei haettu mitään joditabletteja.
Itse askartelin foliopaperista puvun, mikä suojasi säteilyltä.
Ei saatu leikkiä hiekkalaatikossa koko kesänä. Ei olla käytetty sieniä lähes 30 vuoteen.
Cesium on vasta puoliintunut tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliitto salaili. Suomessa huomattiin kohonneet arvot, mutta epäiltiin mittarivikaa.
Olin silloin n. 10-v. Enpä paljoa muista. Mummi sai kuulemma silloin syövän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliitto salaili. Suomessa huomattiin kohonneet arvot, mutta epäiltiin mittarivikaa.
Ei vaan Ruotsissa havaittiin ensin kohonneet säteilyarvot, siitä seurasi kansainvälinen tutkimus asiaan. Länsimaista alettiin ottaa yhteyttä Neukkuihin jossa ensin välteltiin vastaamasta, mutta kun Tshernobylin alueella alkoivat massaevakuoinnit, tieto ei voinut enää hamstrata ja faktat alkoivat levitä länsimaiseen mediaan.
ei mitään jodia tms, ne on ihan urbaani legendaa. Ainoa mitä muistan oli suositus ettei syö sieniä tai marjoja metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei epäilty vaan varmuuden vuoksi suomettumisajan tyyliin keksittiin tekosyitä ettei vaan tarvitsisi ääneen julkisesti pyhää neuvostoliittoa lähteä syyttelemään ennen kuin nuo saa itse kerrottua sen oman tarinansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin 14 vuotias. Ei meilläpäin tehty mitään. Menihän siinä jonkin aikaa, kun tietoon tuli, että näin oli käynyt... Sen jälkeen oli enää turhaa suojautua yhtään miltään.
Nyt sitten on tutkittu, että yleiset kilppariongelmat ei mitenkään liity tuohon aikaan. Juujuu.
Eipä vissiin. Omalta ala-asteen luokalta kaikilla tytöillä, joiden kanssa olen tekemisissä, on ollut joko kilpirauhassyöpä tai kilpirauhanen toimii muuten vain huonosti, jonka takia lääkityksellä ollaan loppuelämä. Itsellä myös. Sairastuin struumaan. Rintasyöpää on ollut lisäksi oman ikäisillä. Ollaan -84 syntyneitä.
Parhaan ystäväni kilpirauhassyövän leikannut kirurgi oli sanonut ennen leikkausta, että laskeumasyöpiä on nämä kilpparisyövät ainakin. Yleisiä sillä alueella meillä, jotka on olleet taaperoita tai vauvoja laskeumasateiden tullessa.
Kaikilla tytöillä kilpirauhassyöpä ja muuta höpö höpöä. Tää Vauva -palsta on ihan ok kanava mutta tällaset paskan puhumiset vesittää tämän. Kun nimettömänä voit kirjoitella ihan mitä tahansa. Kerrotko ihan missä päin Suomea näin olisi käynyt, ja missä sairaalassa kirurgi tunnistaa laskeumasta aiheutuneen syövän?
Vierailija kirjoitti:
Ei tehty mitään, kun eihän koko onnettomuudesta kerrottu tai sen laajuutta myönnetty kuin vasta päivien päästä. Niistä marjojen ja sienien syönnistä tietyiltä alueilta varoiteltiin myöhemmin. Olin 12-vuotias.
Olin tuolloin itse 10-vuotias ja elämääni tällä ei oolutmitään merkitystä.
Marjojen ja sienien, jne poimimista taidettiin välttää sinä suvena...
Vierailija kirjoitti:
ei mitään jodia tms, ne on ihan urbaani legendaa. Ainoa mitä muistan oli suositus ettei syö sieniä tai marjoja metsästä.
Kyllä joditabletteja ainakin suositeltiin hankittavaksi, koska niitä itsekin apteekista ostin ja niissä oli vielä ostorajoitus. Näin Kanta-Hämeessä jossa ainakin ilmoitettiin (tosin viiveellä) että on laskeumia runsaiden sateiden takia.
No ei silloin pitänyt tehdä yhtään mitään erikoista..ei siitä onnettomuudesta edes heti tiedetty/kerrottu..se selvisi vasta hieman myöhemmin mitä oli tapahtunut. Voit vaikka Googlettaa miten se homma Suomessa silloin meni.
Minä olin tapahtumahetken alkumetreillä Saksassa Fort Transit merkkisen auton takapaksissa nukkumassa humalaani pois silloisen tyttöystäväni kanssa. Yöllä alkoi tuossa etelä-saksalaisen maantien levähdyspaikalla kummallinen liikenne.
Autoja pysähtyi tien varteen ja armaan Transittini vierelle siinä määrin, että otin pesäpallomailan penkin alta ja vyöttäydyttyäni siirryin ulos valmiina taistelemaan lebenstraumistani.
No, nuo hiipparit olivat jo poissa ja hetken ihmeteltyäni löysi itsepuolustus/hyökkäysvälineeni paikkansa penkin alta uudelleen.
Aamusella lähdettyämme kohti Itävallan rajaa tavoitteenamme Salzburgin kuuluisa kaupunki, ajoimme peltoaukioiden ohi, jonka reunaan oli ilmestynyt radioaktiivisuutta kuvaavia symboleja. Niitä oli sen verran paljon että huoli hiipi mieleemme ja eipä aikaakaan kun havaitsimme maantien asfalttiin tehdyn liittymää osoittavan nuolen, jossa luki tsernobyl...
No, heikosta Saksan kielen taidostani huolimatta ymmärsin, että joko ääliömäisyyteni oli taas kerran iskenyt ja olin eksyksissä, taas, ajautunut väärän valtakunnan puolelle taikka jotakin muuta on tapahtunut joten, seuraavassa kyläpahasessa etsiydyimme ensimmäiseen auki olevaan establimenttiin tiedustelemaan, taikka siis kielellisesti lahjakkaampi tyttöystäväni tiedusteli, että mitä hemmettiä?
Tässä saimme ensimmäisen kerran tiedon tästä katastrofista ja selvisi myös, että elokkaat apinat taikka heidän edeltäjänsähän siellä mikälie- dorfin levähdyspaikalla häiritsivät uniamme, ihan itsemaalaamiensa symboloitujen kepakkojensa kanssa. Se katumaalaus oli kyllä ihan uskottavan näköinen. Melkein tuli jo karttaa haparoitua.
Joditabletteja haettiin apteekista. Mutta niiden ottaminen oli kiellettyä ilman terveysviranomaisten kehoitusta ja lupaa. Olen säilyttänyt avaamattoman purkin muistona.