Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (892)

Vierailija
341/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä Stadissa kehotettiin menemään ja ostamaan joditabuja.

En muista syötiinkö niitä - ei käsittääkseni.

Me - nuoret miehet - keksimme vitsejä aiheesta.

Nämä lähinnä muistan tapauksesta.

Vierailija
342/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18-vuotias, kirjoitin keväällä ylioppilaaksi.

Neuvostoliitto pimitti onnettomuuden ja tieto siitä tuli kiertoteitse Suomeen. Mitään varotoimenpiteitä ei tehty, nehän olisivat myöhässä.

Joditablettien hankkimisesta koteihin puhuttiin ja moni niitä osti, taisivat ihan loppua apteekeista. Sienien ja marjojen poimimisesta varoiteltiin. Siinä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan sen, että ei saanut leikkiä hiekkalaatikolla. Kateellisena sitten katsoin kun joku toinen teki hiekkakakkuja, heillä oli laatikko peitettynä kun ei leikitty (ja sitten vanhempansa eivät pitäneet tätä rajoitusta niin tärkeänä). Olin 6v.

Vierailija
344/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kuinka moni kertoo jotain joditableteista, vaikka siihen aikaan joditabletteja ei ollut myynnissä missään. Tästä näkee hyvin, kuinka ihmisillä syntyy vääriä muistikuvia.

Vierailija
345/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin vasta 2 vuotta kyseisen onnettomuuden jälkeen. Vanhempani olivat kuulemma jostain reissulta palatessaan lentäneet sen laskeumapilven läpi. Ehkä mä siks oon näin vinksahtanut? ;D

Vierailija
346/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin samana vuonna peruskoulun. Luulen, että mun muistot asiasta ovat myöhemmiltä kuukausilta tai jopa vuosilta. En muista mitään sellaista mikä liittyisi heti tapahtuman aikaisiin päiviin. Toisaalta niille alueille, jossa me asuttiin, ei juurikaan laskeumaa tullut. Meidän perheessä metsästettiin, kalastettiin ja marjastettiin, mutta en muista näihinkään liittyen mitään kohua.

Vierailija
347/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin dokaamaan. Oli nimittäin vappu. Muistan että seistiin kovassa sateessa ulkona vappuaattoyönä. Toi onnettomuus oli tapahtunut muutama päivä aikaisemmin mutta siitä kerrottiin suomalaisille vasta vappupäivänä.

Vierailija
348/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin dokaamaan. Oli nimittäin vappu. Muistan että seistiin kovassa sateessa ulkona vappuaattoyönä. Toi onnettomuus oli tapahtunut muutama päivä aikaisemmin mutta siitä kerrottiin suomalaisille vasta vappupäivänä.

Vapunpäivä oli tuona vuonna poikkeuksellisesti siis jo 28.4.

Porukka aloitti kännäämisen etuajassa ja oli helpompi siirtää vappua kuin saada porukka selväksi.

Vierailija
349/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on niin pitkä, että kommentoijat eivät enää lue sitä läpi.

Aika alussa on jo käyty ihan faktaviitteiden, esim linkkejä uutis- ja ajankohtaislähetyksiin, kanssa tapahtumat läpi ja silti väitetään kaikkea hassua suomalaisten salailusta ja joditablettirallista.

Vierailija
350/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kuinka moni kertoo jotain joditableteista, vaikka siihen aikaan joditabletteja ei ollut myynnissä missään. Tästä näkee hyvin, kuinka ihmisillä syntyy vääriä muistikuvia.

Itsekkin muista jostain nuoruudesta joditabletit, mutta oliko tshernbylin onnettomuutta ennen, sen aikana, sen jälkeen vai joskus myöhemmin, niin sitä en pysty muistamaan. Jossain vaiheessa joditabletit oli apteekeista loppu.

https://www.stuk.fi/aiheet/sateilyvaara/toimintaohjeet-sateilyvaaratila…

Vierailija
351/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakangasmi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapunpäivä oli tuona vuonna poikkeuksellisesti siis jo 28.4.

Porukka aloitti kännäämisen etuajassa ja oli helpompi siirtää vappua kuin saada porukka selväksi.

Joo almanakan tekijä oli sinä vuotta tehdessään ollut kännissä ja unohtanut huhtikuusta pari päivää.

Vierailija
352/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa oli näköjään su 21.4.1986 4 astetta lämmintä ja satoi lunta 8cm. Mahdattekohan muistaa ne käsivarret paljaana pyöräilyt vähän väärin.

Onnettomuus oli 5 päivää myöhemmin. Meillä Pohjois-Savossa se oli kevään ensimmäisiä lämpimiä viikonloppuja. Lämmitys mitä ja aurinkoista . Muistan olleeni lukemassa pääsykokeisiin ulkona aitan seinustalla ensimmäistä kertaa t- paidassa sinä keväänä. Kun sitten uutinen tästä säteilylaskeumasta tuli, muistan miettineensä että millekkähän olen nyt altistunut ja mitä tästä seuraa.

En nyt löydä mistään muuta tietoa, mutta ilmatieteen laitoksen mukaan huhtikuun 1986 ylin lämpötila on 22,6 Astetta. Tosin alin on - 30 , mutta mitään paikkoja ei mainita.

Säähistoria löytyy ilmatieteenlaitoksen sivulta ja sieltä havaintoasemien tiedot menneisyydestä. Säteilyn saapuessa Suomeen, Suomessa ei satanut, joten nuo laskeumasateessa pyöräilyt paljain käsivarsin, ovat pelkkiä valemuistoja. Sää oli toki juri lämpenemässä, joten kevään ensimäiset 10 asteen päivät varmaan tuntuivat lämpimiltä.

Tulipalo nosti säteilevät hiukkaset kilometrin korkeuteen, jossa ne kulkeutui ilmavirtauksen mukana. Stukin mukaan alueilla, joilla satoi säteilyarvot on korkeammat sillä sateen mukana niitä hiukkasia tuli alas. Mikä muuten mielestäsi selittää sen, että arvot vaihtelevat jyrkästi eri alueilla? https://www.stuk.fi/aiheet/sateily-ymparistossa/laskeuma/tsernobyl-lask…

Suomessa ei satanut onnettomuuden jälkeisinä päivinä.

Vierailija
353/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin muista jostain nuoruudesta joditabletit, mutta oliko tshernbylin onnettomuutta ennen, sen aikana, sen jälkeen vai joskus myöhemmin, niin sitä en pysty muistamaan. Jossain vaiheessa joditabletit oli apteekeista loppu.

https://www.stuk.fi/aiheet/sateilyvaara/toimintaohjeet-sateilyvaaratila…

Tuo joditablettijuttu oli vasta monta vuotta Tshernobylin jälkeen. Vuonna 1986 joditabletteja oli Suomessa vain viranomaisilla sekä joissakin suomalaisten ydinvoimaloiden lähellä olevissa kodeissa.

Terv. entinen STUKin tarkastaja

Vierailija
354/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopa Ylen Elävästä arkistosta TV-uutiset maanantailta 28.4. Saatat yllättyä.

Vierailija
355/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itään erityistä. Muistan vain, että huhtikuun loppu oli silloin poikkeuksellisen lämmin. Kun uutisissa oli kerrottu onnettomuudesta ja menin luennolle kuten normaalisti, opettaja tervehti meitä opiskelijoita "you are looking radiant today".

Taidettiin sinä vuonna ja muutama vuosi sen jälkeen poimia aiempaa vähemmän sieniä ja marjoja äidin kanssa.

Vierailija
356/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa Ylen Elävästä arkistosta TV-uutiset maanantailta 28.4. Saatat yllättyä.

Joo ehkä ollut uutisissa aikasemmin mutta kyllä me oltiin alotettu se vapun juhlinta jo edellisenä perjantaina.

Vierailija
357/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitto ei kertonut onnettomuudesta kuin vasta vähitellen jälkikäteen. Juuri kun pahin radioaktiivinen laskeuma ylitti Suomen, lapsuuspaikkakunnallani oli sateinen päivä. Koulussa oli liikuntatunti ulkona sateesta huolimatta. Sadevesi värjäsi kankaita nokisiksi. Äskettäin sain diagnoosin kolmannesta kilpirauhassairaudesta 20 vuoden sisällä. Yksi sairauksista on johtunut elimistön oudosta reaktiosta radioaktiiviseen jodihoitoon. Vielä ei ole osunut syöpää omalle kohdalle.

Vierailija
358/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35 ja asuin Helsingin keskustassa. Ei tapahtunut eikä tarvinnut tehdä mitään. Poikamme kävi koulua normaalisti, ja me vanhemmat kävimme töissä.

Veljeni vaimo aikoi ottaa 2 poikaansa mukaan ja muuttaa appivanhempien luo Lappiin. Sitten selvisi, että laskeumat olivat pahat Lapissa.

Vierailija
359/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäkissani karkasi juuri sinä päivänä, kun ensimmäiset ja raskaimmat laskeumasateet tulivat Suomeen. Kissa kastui läpimäräksi, onneksi löydettiin ja saatiin kotiin. Kissaan alkoi myöhemmin tulla valtava määrä kasvaimia, mutta ne olivat kai vaarattomia. 

Vierailija
360/892 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan sen, että ei saanut leikkiä hiekkalaatikolla. Kateellisena sitten katsoin kun joku toinen teki hiekkakakkuja, heillä oli laatikko peitettynä kun ei leikitty (ja sitten vanhempansa eivät pitäneet tätä rajoitusta niin tärkeänä). Olin 6v.

Minä en päästänyt lastani hiekkalaatikolle.

Aika vähän siitä sai tietoa.