Taas keskituloinen pariskunta itkee kun rahat ei riitä
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/minna-t…
Mitä ihmettä on aina nuo "laskut" joihin tälläkin perheellä menee tonni kuussa?
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Perhe taitaa asua omakotitalossa. Sen vakuutusmaksut ovat ihan eri luokkaa kuin kerrostaloasunnon. Kun siihen lisää kahden auton vakuutusmaksut ja mahdollusesti lasten sairasvakuutukset, on vakuutuksiin menevä summa täysin uskottava.
Sähkölaskukin on aika iso, jos omakotitalossa on suora sähkölämmitys. Mutta kieltämättä silti osa laskuun menevästä tonnista jää selittämättä. Olisikohan siinä mukana autojen kuluja.
Myös ruokalasku on aika iso.
Eivät kai asu ok-talossa koska laskelmassa on mainittu vastike ja sillä perusteella ei ole kuin irtaimistovakuutus.
Tämä jo ehkä kommentoitukin jo, en jaksanut lukea läpi kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisten työssäkäyvien lapsiperheiden elämä on tiukkaa. Maksat kaiken itse. Meillä molemmat aikuiset ja 1 lapsista on pitkäaikaissairaita, lääkekulut ja lääkärilaskut haukkaa ison loven kuukausituloista. Neljällä perheenjäsenellä on silmälasit, vahvat miinuslasit, jotka pitää uusia yhden-kahden vuoden välein ja lisäksi on hankittava harrastuksissa "pakolliset" piilolinssit. Perheessä on kaksi lukiolaista (eri lukiot eli eri kirjat on hommattava). Harrastukset kolmelle lapselle (joo ei ole pakollinen menoerä, mutta yksi tärkeä osa syrjäytymisen torjuntaa). Urheilevat nuoret tarvitsevat terveellistä ruokaa ja paljon. Syrjäseudulla on pakko olla autot, kun julkiset ei kulje (joo, kaikki ei voi asua kaupungin keskustassa). Kädestä suuhun eletään. Ei mulla muuta.
No tietenkin maksat itse jos on rahaa, yhteiskunta rahoittaa osin menoja jos olet köyhä. Köyhällä ei ole omistusasuntoa, autoa jne. mutta sinulla on eli kartutat varallisuuttasi mutta köyhä ei. Lisäksi sinäkin saat lapsillesi maksuttoman terveydenhoidon ja hammaslääkäripalvelut, maksuttoman koulutuksen (yliopisto mukaanlukien jos lukupäätä riittää) ym. Eli verorahojakin ajatellen olet saamapuolella. Olen itse myös keskituloinen mutta minulla on vain yksi lapsi, jos olisi enemmän niin tiukempaa kyllä olisi. En kuitenkaan syyttäisi valinnoistani yhteiskuntaa taikka köyhiä. Lapset tuntuvat kukkarossa mutta kyllä se helpottaa kun he aikuistuvat. Ja jos oikein ottaa päähän niin jättäydy ihmeeasä yhteiskunnan elätettäväksi ja irtisanoudu, siinä avautuu varmasti se köyhän todellisuus ja tajuat itsekin että keskituloisena on paljon parempi olla kuin köyhänä.
Tarkoitus ei ollut syyllistää köyhiä/työttömiä keskituloisten rahahuolista. Mutta minä en ole kohdannut ilmaista (lue maksutonta) lääkärikäyntiä. Lukio maksaa myös. Lääkkeissä on omavastuu. Silmälasit maksaa. Terveyshuolet painaa niin mieltä kuin kukkaroa. Työssäkäyvä, mutta sairastava (kyllä reuma ja MS-tauti ja astma on syvältä) on välillä tosi kovilla. Mutta eipä haittaa, aika aikaa kutakin.
Lisäys: en valinnut sairastua. Enkä todellakaan valinnut sitä, että lapseni sairastuu. Siinä sinulle "elämä on valintoja". Empatiakyky sinulta puuttuu.
Jotenkin en ymmärrä. Meillä on nyt viisi lasta, nuorin on taapero ja vanhin lukiossa. Tulot yhteensä noin 4,5t kuukaudessa ja menot
-Ruoka ja muu niin 500e
-asuminen (lainanlyhennys, lämmitys, sähkö, vesi, nuohous, vakuutukset... talo on oikeastaan aika hillitön vanha koulu, ene edes kehtaa sanoa neliöitä, mutta lämmitys on suurin kulu) yht. 600
-Auton kulut n. 300e, kun laskee kaiken. Olen kotiäiti, joten yhdellä autolla pärjää.
-Tietoliikenne 100e
Ollaan kyllä aika omavaraisia ruoan suhteen ja muutenkin säästäväisiä. Säästöön menee aika reippaasti rahaa, jotta ei iske hätä käteen :) Ehkä kerran vuodessa ostetaan tarpeeseen vaatteita, joskus kirpparilta ja joskus kaupasta (pyritään ostamaan sitten laatua). Muuten ei ostella ylimääräistä ja harrastukset sisältävät mm. vaellusta, kalastusta...
Meillä jää miehen kanssa noin 1000e vähemmän ja silti eletään hulppeasti. Mihin nää saa rahat katoamaan?!
Asuntolaina ja vastike: 900 euroa
- Vuokra 1350e
Autolaina: 220 euroa
- Cityfillari 30e/7kk, kk-kortti 54e x 5kk
Kulutusluottolainat: 234 euroa
- Opintotuen takaisinmaksu 120e, ei lainoja
Vakuutukset: n. 200-400 euroa
- Vakuutukset ehkä 20e/kk?
Kahden auton bensat ja dieselit: 200 euroa
- Ei autoa.
Minnalla on perussairaus. Lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikaan jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.
- Lemmikin sairaus ja lääkärikäynnit, n. 100e/kk
Päiväkotimaksu: 434 euroa
- Ei lapsia, mutta lemmikkien ruuat ja tarvikkeet n. 100e/kk
Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut
- Taloyhtiön netti, sähkölaskuun n. 45e/kk, puhelinlaskut 20-60e/kk, kuntosalimaksut 27e/kk/nenä, puhelin osamaksulla 15e/kk
Ruoka: n. 600-1000 euroa kuukaudessa. Käyvät ostoksilla pääasiassa Lidlissä.
- Ruokaan menee ehkä 500-600e/kk
Loput rahat tuhlaantuu reissuihin ja humputteluun. Pitäisi säästää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe taitaa asua omakotitalossa. Sen vakuutusmaksut ovat ihan eri luokkaa kuin kerrostaloasunnon. Kun siihen lisää kahden auton vakuutusmaksut ja mahdollusesti lasten sairasvakuutukset, on vakuutuksiin menevä summa täysin uskottava.
Sähkölaskukin on aika iso, jos omakotitalossa on suora sähkölämmitys. Mutta kieltämättä silti osa laskuun menevästä tonnista jää selittämättä. Olisikohan siinä mukana autojen kuluja.
Myös ruokalasku on aika iso.
No ei todellakaan ole uskottava summa 400e/kk vakuutuksiin! Sehän on melkein 5000 euroa vuodessa. Summa olisi uskottava jos olisi vaikka maatalousyrittäjä joka on vakuuttanut koko omaisuuden.
Meillä on omakotitalo, on kahden auton autotallia (omat vakuutukset erillisrakennuksilla), kaksi autoa joissa molemmissa liikenne&täyskaskot, on lapsen sairauskuluvakuutukset, minulla ja miehellä matkavakuutukset, koko perheen matkatavaravakuutus ja minun sekä miehen henkivakuutus pariturvana ja tekee vuodessa 2000 euroa, eli n. 170 e/kk.
Mites kun esim itsellä menee pelkän yhden auton vakuutukseen sekä liikenneveroon n. 3 00euroa, en valita, kunhan huomautan.
Vierailija kirjoitti:
Vain kaksi sanaa, ja kuva on kokonainen: perussairaus ja kulutusluottolainat.
Mistä näitä perussairauksia saa? Voiko ostaa netistä? Tarvitaanko siihen kulutusluottolainaa?
Kokonaiskuvassa on ankean tyhmä keskinkertainen lehmä.
Miksi he-lvetissä näillä vinkujilla on aina jokin perussairaus?
Mikä edes on "perussairaus"?
Mulla on psoriasis.
Ei, en koulutuksestani huolimatta tiedä mistä niitä noin niinkuin tilauksesta saa ja usko pois, antaisin sen sulle ilmaiseksi koska tahansa. En omanikaan alkuperää tiedä, vaikka mun spekseillä pitäisi olla perimää. Vaan kun ei ole. En tosin vingu ja käyn töissä, mutta talvisaikaan se on kyllä yhtä taiteilua, varsinkin kun joudun käyttämään aikalailla käsidesiä ja hanskoja työssäni. Rahaa menee vino pino lääkevoiteisiin ja perusvoiteisiin, vaikka ne reseptillä saankin.
Perussairaus on yleensä jotain sellaista, johon henkilö ei monestikaan voi itse vaikuttaa, kuten vaikka astma, reuma jne.
Todella idiootti kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en ymmärrä. Meillä on nyt viisi lasta, nuorin on taapero ja vanhin lukiossa. Tulot yhteensä noin 4,5t kuukaudessa ja menot
-Ruoka ja muu niin 500e
-asuminen (lainanlyhennys, lämmitys, sähkö, vesi, nuohous, vakuutukset... talo on oikeastaan aika hillitön vanha koulu, ene edes kehtaa sanoa neliöitä, mutta lämmitys on suurin kulu) yht. 600
-Auton kulut n. 300e, kun laskee kaiken. Olen kotiäiti, joten yhdellä autolla pärjää.
-Tietoliikenne 100eOllaan kyllä aika omavaraisia ruoan suhteen ja muutenkin säästäväisiä. Säästöön menee aika reippaasti rahaa, jotta ei iske hätä käteen :) Ehkä kerran vuodessa ostetaan tarpeeseen vaatteita, joskus kirpparilta ja joskus kaupasta (pyritään ostamaan sitten laatua). Muuten ei ostella ylimääräistä ja harrastukset sisältävät mm. vaellusta, kalastusta...
Teillä ei voi olla kovin iso lainanlyhennys? Lämmitys- ja vakuutuskulut vanhassa isossa koulussa tosiaan ovat suuret. Vanhaa rakennusta tarvitsee myös remontoida paljon, jos sen haluaa pitää hyvässä kunnossa, mikä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisten työssäkäyvien lapsiperheiden elämä on tiukkaa. Maksat kaiken itse. Meillä molemmat aikuiset ja 1 lapsista on pitkäaikaissairaita, lääkekulut ja lääkärilaskut haukkaa ison loven kuukausituloista. Neljällä perheenjäsenellä on silmälasit, vahvat miinuslasit, jotka pitää uusia yhden-kahden vuoden välein ja lisäksi on hankittava harrastuksissa "pakolliset" piilolinssit. Perheessä on kaksi lukiolaista (eri lukiot eli eri kirjat on hommattava). Harrastukset kolmelle lapselle (joo ei ole pakollinen menoerä, mutta yksi tärkeä osa syrjäytymisen torjuntaa). Urheilevat nuoret tarvitsevat terveellistä ruokaa ja paljon. Syrjäseudulla on pakko olla autot, kun julkiset ei kulje (joo, kaikki ei voi asua kaupungin keskustassa). Kädestä suuhun eletään. Ei mulla muuta.
No tietenkin maksat itse jos on rahaa, yhteiskunta rahoittaa osin menoja jos olet köyhä. Köyhällä ei ole omistusasuntoa, autoa jne. mutta sinulla on eli kartutat varallisuuttasi mutta köyhä ei. Lisäksi sinäkin saat lapsillesi maksuttoman terveydenhoidon ja hammaslääkäripalvelut, maksuttoman koulutuksen (yliopisto mukaanlukien jos lukupäätä riittää) ym. Eli verorahojakin ajatellen olet saamapuolella. Olen itse myös keskituloinen mutta minulla on vain yksi lapsi, jos olisi enemmän niin tiukempaa kyllä olisi. En kuitenkaan syyttäisi valinnoistani yhteiskuntaa taikka köyhiä. Lapset tuntuvat kukkarossa mutta kyllä se helpottaa kun he aikuistuvat. Ja jos oikein ottaa päähän niin jättäydy ihmeeasä yhteiskunnan elätettäväksi ja irtisanoudu, siinä avautuu varmasti se köyhän todellisuus ja tajuat itsekin että keskituloisena on paljon parempi olla kuin köyhänä.
Tarkoitus ei ollut syyllistää köyhiä/työttömiä keskituloisten rahahuolista. Mutta minä en ole kohdannut ilmaista (lue maksutonta) lääkärikäyntiä. Lukio maksaa myös. Lääkkeissä on omavastuu. Silmälasit maksaa. Terveyshuolet painaa niin mieltä kuin kukkaroa. Työssäkäyvä, mutta sairastava (kyllä reuma ja MS-tauti ja astma on syvältä) on välillä tosi kovilla. Mutta eipä haittaa, aika aikaa kutakin.
Hei, täällä yksi työtön. Ei mullakaan ole ollut ilmaisia lääkärikäyntejä (myös julkisella köyhät ja työttömät maksaa itse omat käyntinsä) tai lääkkeitä (sama Kelan katto ja korvaavuus) tai silmälaseja. Tänä keväänäkin olen ihan itse maksellut yksityisellä labrat ja lekurikäynnit (kyllästyin julkisen puolen saamattomuuteen). Rahaa on palanut pelkästään keväällä 450 € lääkäreihin, labroihin ja nappeihin. Mä en valita. Maksan mielelläni ja ihan omasta pussista (toisin sanoen säästöilläni), koska vihdoinkin mä olen saanut sellaista apua, joka auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jää miehen kanssa noin 1000e vähemmän ja silti eletään hulppeasti. Mihin nää saa rahat katoamaan?!
- Vuokra 1350e
- Ei autoa.
Minnalla on perussairaus. Lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikaan jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.
Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut
- Taloyhtiön netti, sähkölaskuun n. 45e/kk, puhelinlaskut 20-60e/kk, kuntosalimaksut 27e/kk/nenä, puhelin osamaksulla 15e/kk
- Ruokaan menee ehkä 500-600e/kkLoput rahat tuhlaantuu reissuihin ja humputteluun. Pitäisi säästää enemmän.
No tota teillä ei ole lapsia ja noilla on kaksi?
Miksi ihmeessä edes vertaat elinkustannuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Vuokra 1350e
- Ei autoa.
- Ruokaan menee ehkä 500-600e/kkLoput rahat tuhlaantuu reissuihin ja humputteluun. Pitäisi säästää enemmän.
No, jos tulee joskus lapsi (max 1) niin +200e/kk lisää, ja ollaan sovittu että säästetään lasta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ruoka ja muu niin 500e
-Tietoliikenne 100eOllaan kyllä aika omavaraisia ruoan suhteen ja muutenkin säästäväisiä. Säästöön menee aika reippaasti rahaa, jotta ei iske hätä käteen :) Ehkä kerran vuodessa ostetaan tarpeeseen vaatteita, joskus kirpparilta ja joskus kaupasta (pyritään ostamaan sitten laatua). Muuten ei ostella ylimääräistä ja harrastukset sisältävät mm. vaellusta, kalastusta...
Teillä ei voi olla kovin iso lainanlyhennys? Lämmitys- ja vakuutuskulut vanhassa isossa koulussa tosiaan ovat suuret. Vanhaa rakennusta tarvitsee myös remontoida paljon, jos sen haluaa pitää hyvässä kunnossa, mikä maksaa.
Juu, tämä ostettiin halvalla! Isoimmat remontit oli tehty jo ennen meitä, ainoastaan yksi asunto kaipasi pintaan maalia :) Emme halunneetkaan ottaa isoa lainaa ja aikomus on maksaa kerran, pari vuodessa lainaa pois isompana könttänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Vuokra 1350e
- Ei autoa.
No, jos tulee joskus lapsi (max 1) niin +200e/kk lisää, ja ollaan sovittu että säästetään lasta varten.
Pelkästään lastenhuoneen kulutkin on enemmän kuin 200 kuussa. Isompi vuokra tai laina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Vuokra 1350e
- Ei autoa.
Päivähoitomaksu keskituloisessa perheessä on 290 euroa kuussa. Laske siitä riittääkö 200 euroa lapsen kaikkiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Vuokra 1350e
- Ei autoa.
Voi apua.. 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Vuokra 1350e
- Ei autoa.
:D just just.
Teidän ei tarvitse muuten tienata kuin 4000e/kk bruttona (siis sinun ja miehen tulot yhteensä) niin pelkkä päivähoitomaksu on 200 euroa. Muuten lapsi varmaan sitten elää pyhällä hengellä kun ei syö kotona mitään jne.
Vierailija kirjoitti:
-Ruoka ja muu niin 500e
Lukiolainen ei maksa mitään? Kirjat? Bussi? Muut kulut? Asuminen 600e kuukaudessa ja sisältää lainanlyhennyksen, taisi tulla vähän lapinlisää mukaa eli jäi muutama satku pois. 7 henkeä syö 500e kuukaudessa, kerro oi heti meille kaikille miten teet sen.
Kalastusvälineet saatte ilmaiseksi, samoin vaellusvälineet?
Vierailija kirjoitti:
Vain kaksi sanaa, ja kuva on kokonainen: perussairaus ja kulutusluottolainat.
Mistä näitä perussairauksia saa? Voiko ostaa netistä? Tarvitaanko siihen kulutusluottolainaa?
Kokonaiskuvassa on ankean tyhmä keskinkertainen lehmä.
Miksi he-lvetissä näillä vinkujilla on aina jokin perussairaus?
Mikä edes on "perussairaus"?
Yleensä sairailla ihmisillä kuluu rahaa enemmän. Minä pidän tyhmänä ja älyllisesti todellakin keskinkertaisena ihmisenä sellaista, joka ei edes tajua, mikä on perussairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Vuokra 1350e
- Ei autoa.
:D just just.
Teidän ei tarvitse muuten tienata kuin 4000e/kk bruttona (siis sinun ja miehen tulot yhteensä) niin pelkkä päivähoitomaksu on 200 euroa. Muuten lapsi varmaan sitten elää pyhällä hengellä kun ei syö kotona mitään jne.
No mut hei ne lapsilisät on niin ruhtinaalliset!
Jotain 95e/kk niin kyllähän sillä pärjää.. mitä lie maksaa kunnon talvikengät tahi toppahaalari 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OinkOink kirjoitti:
Helposti sitä saa rahaa kulumaan kaikkeen näenäisesti halpaan. Se kun yksi suoratoistopalvelu maksaa sen 10e/kk, ja niitä sitten useampi kerralla, niin helposti on useampi kymppi kasassa, siihen vielä sitten perheen puhelimet kätevästi osarilla, ja koska pitää olla lippulaivamallia, niin siinnä sit maksaa helposti +15e/kk yhdestä puhelimesta, se on jo aikuisilta +30e - vielä kun hankitaan niitä joka vuosi, koska saa niin halvalla ja työkaverilla on, niin kasaantuvat maksu-summatkin.
Ruokakaupassa saa eineksiin ja puolivalmiisiin ruokiin kulumaan paljon rahaa, siihen vielä sitten kun ymppää sokeripitoiset juomat ja karkit, niin potti senkuin kasvaa. Ja en tiedä polttaako ko. perheen vanhemmat vai ei, tai juovatko alkoholia. Mutta nekin kasvattavat nopeasti "ruokalaskua".
Ja monissa työpaikoissa, vaikka onkin ruokala/ravintola, niin silti siitä joutuu maksamaan sen 7-8e/pv, jos ei jaksa/viitsi/halua eväitä kantaa mukana.
Enempi tai vähempi kaikki yllämainitut asiat ovat omakohtaisia kokemuksia, kun piti alkaa kuluja kuristamaan ja muuttaa elämäntapaa. Itselläni tippui ruokakauppaan menevä rahasumma 1/3-osalla kun lopetin einesten ja karkin/limun ostamisen.
Toisaalta myös erityisruokavaliot maksavat. Meillä yksi sairastaa keliakiaa ja voi hyvä jysäys kuinka kalliiksi käy. Ja sitten kaikki muut mahdolliset allergiat.
Toinen esimerikki on ystäväni, joka yrittää syödä mahdollisimman puhdasta ja vain kasvisperäistä ruokaa. Ei ole ihan halpaa sekään.
En aina olettaisi, että syödään huonoa ruokaa kun ruokamenot ovat suuret.
Minäkin sairasta keliakiaa, eikä käy yhtään kalliiksi. Niitä gluteenittomia tuotteita ei ole pakko ostella, vaan tekee ruokavaliosta sellaisen että siinä ei ole viljoja missään muodossa. Itseasiassa melko halpaa. Omaa tyhmyyttä jos ostelee kalliita korvikkeita jos rahasta tekee tiukkaa, kun voi olla kokonaan syömättä moisia.
Minkä ikäinen olet? Taidat olla jo vähän vanhempi. Lapselle on vähän kurja sanoa, että syö nyt vain sitä synttäriperunaa, puhalla ne kynttilät nyt siitä perunan päältä. Ihmiset ovat eri elämäntilanteissa ja varsinkin lapset ja nuoret vielä haluavat syödä samantyylisiä ruokia kuin muutkin.
Ystävä rakas, gluteeniton täytekakku on helppo tehdä eikä maksa yhtään sen enempää kuin vehnäjauhoilla tehty. Irtokarkkeja on pilvin pimein gluteenittomana, samoin sipsejä. Yhtään synttäriä ei tarvitse viettää perunaa syöden. Arjessa kotona voi sitten valita perunan ja riisin pastan tilalle, mieluummin opettelee syömään kasviksia.
Oletkohan nyt ollenkaan tuo sama keskustelelija joka tuolla aikaisemmin kommentoin ja hänelle kommentoin. Hän sanoi nimenomaan, että ”niitä gluteeiinittomia tuotteita ei ole pakko ostella, vaan tekee ruokavaliosta sellaisen ettei siinä ole viljoja missään muodossa”. Vastaukseni oli siis hänelle. Hän ehdotti nimenomaan tuotteita, joissa ei ole viljaa.
Meillä ei ole kaupoissa paljon valinnanvaraa ja ainakin meillä monet gluteiinittomat tuotteet (leivät, keksit jne.) ovat jonkinverran kalliimpia ja valinnanvara vähäistä.
Eikö teillä myydä perunajauhoja joita voi käyttää gluteenittomassa leivonnassa? Kuinka kalliiksi tulee ostaa kerran vuodessa synttäreille paketti gluteenittomia keksejä? Meniskö euro enemmän rahaa kuin gluteenikekseihin? Leivän voi jättää ruokavaliosta kokonaan pois, sitä ei tarvitse periaatteessa kukaan. Gluteeniton ruokavalio ei maksa yhtään sen enempää kuin gluteenin kanssa kun vähän käyttää aivojaan, tiedän koska itse elän sitä elämää.
Entäs, jos toinen oikeasti ajattelee omilla aivoillaan, eikä sun aivoilla ja haluaa syödä leipää?
Alapeukuttajat näköjään haluavat ulkoistaa ajattelun.