Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ilokaasua ei saa myydä päihdekäyttöön, onko tietoa?

Vierailija
10.08.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10915444

Uutisesta ei selviä eikä oikein googlaamallakaan.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy selviää ihan uutisestakin. Asettuu hapen paikalle vereen ja jos elimistön hapenkuljetus estetään... Sairaalassa sekoitetaan aina happeen, että potilas ei kuole. Kaikkia hengenvaarallisia aineita valvotaan ja viihdekäyttöön yhdistäminen lisäisi riskejä.

Vierailija
2/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joissain maissa voi ilokaasua ostaa kuitenkin viihdekäyttöön, miksi niissä ei sitten olla huolissaan kuolemanvaarasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, täällä kuvattu:

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2013/15/duo11121

Vaarallista on siis sekakäyttö ja käyttö tavalla, josta yhtäkkisesti saa suuren määrän ilokaasua.

Vierailija
4/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joissain maissa voi ilokaasua ostaa kuitenkin viihdekäyttöön, miksi niissä ei sitten olla huolissaan kuolemanvaarasta?

Sinä voit vapaasti mennä sinne banaanivaltioon ostamaan ilokaasua, missä potilasturvallisuus ei ole tärkeää.

Ei tarvitse mennä banaanivaltioon asti, Amsterdamissa voi ostaa ja käyttää, kuten kuvattu tuossa artikkelissa eli hengittää ilokaasua ilmapallosta.

Vierailija
5/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla mitä vain pitäisi saada tehdä, jos se on jossain muualla sallittua. EUssa säädellään ja valvotaan myös esim. teollisuuden käyttämiä vaarallisia kemikaaleja. Täällä ei saa käyttää tuotannossa aineita, jotka eivät ole ongelma köyhemmissä maissa, vaikka ihan samat altistukset ja huonommalla hoidon saatavuudella niiden maiden työntekijöille on. Eikös me vaan voitaisi olla tyytyväisiä, että täällä ei pääse perseilemään itseään teholle ihan yhtä helposti hyvien fiilisten perässä?

Vierailija
6/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt on ilmeisesti saneltu uskovaisten ja konseratiivien puolelta. Heikäläisten mielestä muiden pitää elää elämäänsä tietyllä tapaa. Heille on kauhistus jos yksilö haluaa elää omaa elämäänsä siten kuin itse haluaa.

Maailmanhistoriassa on aina eläneet sellaiset porukat, jotka alistavat muita elämään elämää heidän haluamalla tavalla tai muuten siitä rangaistaan ja uhkaillaan.

Uskonnot on hyvä esimerkki siitä miten tiettyihin muotteihin pitää itsensä alistaa.

Vierailija
7/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kielto on vähän samantyyppinen kuin että alkoholi kiellettäisiin sillä perusteella, että ainoa tapa käyttää alkoholia on juoda nopeasti pullo kossua.

Vierailija
8/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tuossa uutisen tapauksessa on että miten myyjä voi tietää mihin käyttöön aine menee. Kapselithan on tehty kermapursottimille ja niitä myydään keittiötarvikeliikkeissä. Pitääkö muissa liikkeissä siis todistaa että aine menee kerman pursottamiseen ja miten se edes voisi todistaa?

Voihan kaikenlaisia kemikaaleja tai vaikka bensaa käyttää väärin. Bensa-asemille jatkossa myös vaatimus todistaa että tankkaamasi bensa ei mene impattavaksi?

Vierailija
9/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nillitystä, eihän noi ilokaasun riskit isoja ole.

Eiköhän se oo se mentaliteetti, että millään muulla kuin alkoholilla ei sais päihdyttää itseään.

Vierailija
10/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöt on ilmeisesti saneltu uskovaisten ja konseratiivien puolelta. Heikäläisten mielestä muiden pitää elää elämäänsä tietyllä tapaa. Heille on kauhistus jos yksilö haluaa elää omaa elämäänsä siten kuin itse haluaa.

Maailmanhistoriassa on aina eläneet sellaiset porukat, jotka alistavat muita elämään elämää heidän haluamalla tavalla tai muuten siitä rangaistaan ja uhkaillaan.

Uskonnot on hyvä esimerkki siitä miten tiettyihin muotteihin pitää itsensä alistaa.

Jokainen synnyttämässä ollut tietää ja isätkin sen jo tietää ettei ilokaasu ole mikään kova juttu. 

Tällä keinoin jeesustelemalla aiheesta lehtiotsikoissa jne. 

Saadaan aihe vaan kiinnostaaksi nuorille. Eli myyntiä lisätään.

Jos asiasta ei kouhkattaisi tai tehtäisi numeroa ja ilokaasua saisi vapaasti kuten bensaa saa, niin ongelmia ei olisi.

Ei kenenkään tehtävänä ole vaania tai kytätä että mitä yksilö omassa elämässään hengittää sisäänsä.

Sehän menee ihan sairaaksi muuten.

Vierailija
11/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen synnyttämässä ollut tietää ja isätkin sen jo tietää ettei ilokaasu ole mikään kova juttu. 

Jos asiasta ei kouhkattaisi tai tehtäisi numeroa ja ilokaasua saisi vapaasti kuten bensaa saa, niin ongelmia ei olisi.

Ei kenenkään tehtävänä ole vaania tai kytätä että mitä yksilö omassa elämässään hengittää sisäänsä.

Jos luit jutun niin terveydenhoidossa käytettävässä ilokaasussa on aina happea mukana. Ei ole siis sama asia kuin tuo takavarikoitu.

Käytännössä ilokaasua kyllä pystyy ostamaan, tuossahan epäily oli, että myydään vain päihdekäyttöön.

Vierailija
12/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki muu kuin alkoholi on kielletty ties millä tekosyyllä. No liimoja ja sellaisia saa impata vaikka ne onkin ehkä pahinta mahdollista aivoille? Ilokaasu on aivan onneton aine. Synnärillä testasin salaa eikä se vaikuttanut mitenkään.

Suomessa sallitut tavat käyttää päihteitä on vetää viinaa ja katkolta saa nappeja joilla sekakäyttökin on ihkun laillista. Kannabista ei saisi ajatellakkaan vaikka se jo paikoin on laillistunut.

Vierailija
13/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista tuossa uutisen tapauksessa on että miten myyjä voi tietää mihin käyttöön aine menee. Kapselithan on tehty kermapursottimille ja niitä myydään keittiötarvikeliikkeissä. Pitääkö muissa liikkeissä siis todistaa että aine menee kerman pursottamiseen ja miten se edes voisi todistaa?

Pystyykö noita siis ostamaan kuka vaan? Mikä hinta ja mihinkä asti yksi kapseli riittää?

Vierailija
14/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes hyväksi tuollaista mielipidettä. Se on väärä ja pitää tuhota.

En hyväksi että noin voi edes ajatella. 

Pitää ajatella toisin. Ymmärrätkö sinä sen tai muuten tulee rangaistuksia.

Vierailija
15/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö noita siis ostamaan kuka vaan? Mikä hinta ja mihinkä asti yksi kapseli riittää?

Luultavasti kuka vaan täysi-ikäinen. Suoraan kapselista ei kannata tuota ilokaasua käyttää, koska siinä tulee tuo kuvailtu tukehtumisvaara, jos äkillisesti saa suuren määrän elimistöön.

Vierailija
16/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länkyti länkyti ja liiba laaba. Yhteisö se kuitenkin on joka maksaa/kärsii/joutuu sietämään ne teidän vapauksienne seuraamukset ja lieveilmiöt. Päihdeiden vaikutuksen alaisina tehdyt hölmöydet/rattijuoppoudet/päällekarkaukset/nakkikioskilla turpaanvedot/kaduilla öykkäröinnit esimerkiksi - kun ei se tahdo millään pysyä se vapauden käyttö yksityisenä, yksilöllisenä ja vain minun majesteetillistan persoonaani koskevana, vaan kummallisesti se leviää sinne ympäristöön muiden silmille.

Yhteisöillä on oikeus suojautua ja ainakin yrittää tehdä ympäristö sellaiseksi, ettei siellä tarvitsisi pelätä ja varoa kenenkään. Siinä saa yksilön oikeudet mielestäni väistyä. Hirveän epämuodikasta näin sanoa, mutta minulle se on itsestäänselvyys. Olen itse asiassa korvia myöten täynnä näitä minä-minä ja minun oikeuteni tyyppejä.

Siksi toisekseen - jos aletaan vaarallisempia aineita vapauttaa käyttöön, on pelko että sen suojissa höllenee myös elintarvikkeiden taso. Nyt meillä, hui kauhistusten kauhistus, on sääntö-Suomen takia melkoisen turvallista ostaa ruokaa mistä tahansa,  pelkäämättä että kuolee johonkin myrkkyyn tai saa ihan jotain muuta kuin piti (enkä tarkoita nyt makkaroita, joita myydään 'lihana', mutta jossa on oikeasti kaikkea muuta kuin lihaa). Itse olen erittäin kiitollinen siitä, että on elintarvikevirasto ja säännöt, mulla ei nimittäin riittäisi aikaa, taitoa, kykyä eikä hermoja tutkia ihan jokaista suupalaa ihan joka kerta. 

Voi hyvää päivää millaisia loogisen päättelykyvyn hessuhopoja Suomessakin riittää.

Vierailija
17/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länkyti länkyti ja liiba laaba. Yhteisö se kuitenkin on joka maksaa/kärsii/joutuu sietämään ne teidän vapauksienne seuraamukset ja lieveilmiöt. Päihdeiden vaikutuksen alaisina tehdyt hölmöydet/rattijuoppoudet/päällekarkaukset/nakkikioskilla turpaanvedot/kaduilla öykkäröinnit esimerkiksi - kun ei se tahdo millään pysyä se vapauden käyttö yksityisenä, yksilöllisenä ja vain minun majesteetillistan persoonaani koskevana, vaan kummallisesti se leviää sinne ympäristöön muiden silmille.

Yhteisöillä on oikeus suojautua ja ainakin yrittää tehdä ympäristö sellaiseksi, ettei siellä tarvitsisi pelätä ja varoa kenenkään. Siinä saa yksilön oikeudet mielestäni väistyä. Hirveän epämuodikasta näin sanoa, mutta minulle se on itsestäänselvyys. Olen itse asiassa korvia myöten täynnä näitä minä-minä ja minun oikeuteni tyyppejä.

Siksi toisekseen - jos aletaan vaarallisempia aineita vapauttaa käyttöön, on pelko että sen suojissa höllenee myös elintarvikkeiden taso. Nyt meillä, hui kauhistusten kauhistus, on sääntö-Suomen takia melkoisen turvallista ostaa ruokaa mistä tahansa,  pelkäämättä että kuolee johonkin myrkkyyn tai saa ihan jotain muuta kuin piti (enkä tarkoita nyt makkaroita, joita myydään 'lihana', mutta jossa on oikeasti kaikkea muuta kuin lihaa). Itse olen erittäin kiitollinen siitä, että on elintarvikevirasto ja säännöt, mulla ei nimittäin riittäisi aikaa, taitoa, kykyä eikä hermoja tutkia ihan jokaista suupalaa ihan joka kerta. 

Eli yhteisö haluaa rangaista synnyttäviä äitejä ja niitä äitejä jotka aikoinaan hengittivät asiaa, joka tulee olla rangaistava teko, koska kokivat helpotusta ja ehkä hyvää oloa siitä.

Yhteisön mielestä pitää tuntea kipua ja kurjuutta. 

Tai tulee rangaistuksia aikuisille ihmisille.

Mielestäni yhteisö saa haistaa persettäni ihan vapaasti kun minä se tuuletan vapaana vapaassa maailmassa minne vapaasti synnyin.

Vierailija
18/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko syynä se, että pyritään estämään ehkä jo valmiiksi humalassa/aineissa olevia alaikäisiä tappamasta itseään vahingossa ja tietämättömyyttään. Jokainen ihmishenki on kallis, tms. soopaa?

Vierailija
19/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko syynä se, että pyritään estämään ehkä jo valmiiksi humalassa/aineissa olevia alaikäisiä tappamasta itseään vahingossa ja tietämättömyyttään. Jokainen ihmishenki on kallis, tms. soopaa?

Niin, kaikki todistusaineisto kun puhuu sen puolesta, ettei päihteiden kieltolaki suinkaan vähennä kuolleisuuttaa ja muita ongelmia, vaan päinvastoin kasvattaa niitä eksponentiaalisesti.

Ilokaasun korvikkeeksi saa kyllä helposti jotain kiinalaisia tutkareita, jos tekee mieli kokeilla.

Vierailija
20/30 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankaisemalla heitä ja vaikkapa laittamalla nuoret rekisteriin, niin heiltä evätään mahdollisuus osallistua yhteiskuntaan ja hankkia koulutusta?

Mielestäni tuollainen keino vain syrjäyttää ja leimaa ihmisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä