Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkkärin kommentti kun imetin S-marketin eteisaulassa

Vierailija
08.08.2019 |

”Eikö tota voisi hoitaa jossain muualla.” Voi v**** sanon minä!

Kommentit (386)

Vierailija
341/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
342/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni valopää  ei ymmärrä että kun vauvalle tulee nälkä, ei tälle voi sanoa " Nyt pitää odottaa kulta 2h että päästään kotiin ".   Vai kuuntelevatko ihmiset mielummin nälkäänsä rääkyvää vauvaa?! Se on kuulkaa kova huuto se. 

Kyllä siitä nyt voi sata metriä kävellä parempaan paikkaan. Ei sitä tissiä tarvitse heti lyödä vauvan suuhun kun vauva inahtaa ensimmäisen kerran.

Sinulla ei taida olla kokemusta vauvan nälkäitkusta?

Voi kyllä on, mutta minulla on onneksi aivot, tunnen lapseni ja osaa seurata ajankulua, kellotaulukin on tuttu, sen opin jo ennen kun aloitin koulutaipaleeni.

Wt-äideillä näyttää olevan puutteita ihan kaikilla elämänalueilla. Mitään ei osata suunnitella, mennään päättömänä elämänvirrassa.

Hyi!

Hah, wt-kortti laitettu peliin. No et ehkä ole perillä enää sen käytöstä. Kaikki me joskus tiputaan kärryiltä.

Vauva syö puolen tunnin välein. Matka kauppaan kestää 15 minuuttia. Kerkeisin juosta kaupan läpi ja vauvalla olisi jo nälkäitku. Mitä teen? Syötän hänet tuulikaapissa, jotta hänen ei tarvisi itkeä koko 15 minuuttia kotiin. Pieni vauva kun saa tutkitusti kuolemanpelon jos itkuun ei vastata. Tuo pelko vaikuttaa koko elämään ja siihen kuinka selviää ja miten luottaa asioihin ja itseensä. Paheksujat saavat traumoja jos näkevät jonkun hoitavan vauvaa silloin kun pieni hoitoa tarvitsee.

Nyt tajuan sen, että paheksujia on varmaan hoidettu traumatisoivasti, joten siksi he ovat sellaisia kuin ovat.

Hohhoijaa, vie vain kakarasi sinne katupölyn ja rään keskelle syömään.

Me oikeat ihmiset arvostamme lapsiamme, ei tulisi mieleenikään viedä lastani syömään paikkaan, jossa kulkee ihmiset edestakaisin ja paskapartikkelit leijuu ilmassa.

Oksettaa pelkkä ajatuskin.

Menetkö itsekin syömään kaupan eteiseen?

Hyi, hyi!

Ravintoloissa, kouluissa, päiväkodeissa ja joka puolella ihmiset kulkevat "edes takaisin" eli lapsesi syövät ainoastaan ja vain kotona?

Tiedätkö esim monen ihmisen suussa ravintolassa ne haarukat ovat käyneet tai saati päiväkodissa? Ihme pöpö kamoja, kai sen takia nykyajan lapset saavat kaikki flunssat sun muut kun ollaan niin pöpökammoisia ja kasvatetaan lapset kuplamuovissa ja pumpulissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin biljoonas aloitus julki-imetyksestä. Eikö näissä aina olla päädytty samaan lopputulemaan keskimäärin: imetys on pääsääntöisesti ok julkisillakin paikoilla, kunhan muutkin ihmiset huomioidaan.

Noin. Olkaa hyvät.

Minun mielestäni vauvaa ruokkiessa ei tarvitse huomioida yhtään ketään kanssaihmistä, kun vauvalla on nälkä, hänet ruokitaan. Naurettava ajatuskin, huomioiko joku jäätelönsyöjä tai ilman paitaa kulkeva mies.

Ihme kaksinaismoralismia, juuri nännit peittävässä topissa ja pikku shortseissa on ok kulkea.

Jos joku uskonnollinen vakaumus ei hyväksy imetystä pysyköön poissa.

Vierailija
344/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että yleensähän naisen rinta on kuin valtionsalaisuus. Sekä naiset itse että kaikki muutkin varjelevat äärimmäisyyksiin asti, ettei vain tissit näy kriittisen paljon. Ei puhettakaan, että voisi toplessina ottaa aurinkoa tai että, gulp, uimahallissa olisi miessiivooja!

Imetyksen kohdalla kaikki on toisin. Miksi?

P.S. Minusta tissien ja oman kropan älytön varjelu pitäisi lopettaa. Ei ole kauheaa, jos joku näkee vähän paljasta pintaanne.

Vierailija
345/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan teistä, jotka kommentoitte että "olisit imettänyt ennen kauppaan lähtöä" kuullut tiheänimun kaudesta? Silloin vauva asuu about 24/7 rinnalla, kun tilailee maitoa. Yritä siinä sitten ajoittaa kauppareissu niin, että ehdit about 15minuutissa kauppaan ja takaisin, kun vauva ei ole rinnalla.

Rinnalla olo ei ole pelkästään ravintoa vauvalle, vaan tuo myös turvaa jne.

Vauvalle ei todellakaan voi sanoa, että "odotas nyt puoli tuntia niin hoidetaan tämä kauppareissu" ja sitten ihmiset kirjoittelevat tänne aloituksia, kun vauva huutanut nälkää kaupassa ja oma ostosreissu pilalla vauvan itkun takia.

Kaikki vauvat eivät suostu juomaan pullosta, saati huoli tuttia, joten imetys on ainoa vaihtoehto ruokkia ja rauhoittaa vauva.

Minusta on Ap hienoa, että imetät lastasi.

Vartija olisi voinut jättää asian kommentoimatta tai esittää asiansa toisin.

Suosittelen kaikille teille "imetyksen vastustajille" ottamaan tietoa asioista ja imetyksestä, ennen kuin tulette tänne huutelemaan ilman mitään tietoa asiasta.

Olen aivan varmasti imetyksen asiantuntija, imetin lapsiani reilun vuoden. Kertaakaan ei tarvinnut imettää kauppareissulla, ravintolassa tai kaupan eteisessä.

Ei tulisi mieleenikään viedä lastani syömään vessaan tai kaupan eteiseen, tai ravintolan pöytään. Hyi, kaupan eteinen, jossa kaikki pölyt ja lika leijuu ilmassa, koiranpaskat, ihmisten yskökset, katulika, yök, yök!

Kyse ei ole mistään muusta, kun siitä, että suojelen lastani kaikelta tuolta.

Roskasakki vie kakaransa saasteiden keskelle ja ruokkii siinä. En voi ymmärtää.

Imetät missä imetät, mutta valoja tauluun noiden saastejuttujesi kanssa.

Vierailija
346/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se vauva kuole nälkää jos ei saakkaan tissiä ekalla rääkäisyllä samantien.

ihan hyvin voi mennä kotiin asti ensin.

Vierailija
347/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottavaa nähdä jonkun esittelemässä utareitaan! Sitähän se on, kerran näin tuollaisen kauppakeskuksen eteisessä.

Vierailija
348/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös imetin ravintolan pöydässä. Aika paheksuvia katseita tuli, mutta en antanut häiritä.

M41

Ei siinä pitäisi olla mitään pahaa että imettää 18-vuotiasta thai-neitoa.

Olen samaa mieltä. Silti osa ihmisistä ei tunnu ymmärtävän tätä.

M41

Vierailija
349/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos järkkäri olisi ollut ihailemasi paremman kulttuurin edustaja joka olisi tuohtunut uskontonsa edellyttämällä tavalla niin se olis ok?

Vierailija
350/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis syökö vauva oikeasti puolen tunnin välein? Jossain kommentissa näin väitettiin.  Kauanko yksi imetyssessio sitten kestää? Eli jos imettää vaikka vuoden, vauva on kiinni rinnassa vuoden ajan, n. 22h/vrk?

Onneksi olen lapseton jos tuo pitää paikkaansa. 

Vierailija
351/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni valopää  ei ymmärrä että kun vauvalle tulee nälkä, ei tälle voi sanoa " Nyt pitää odottaa kulta 2h että päästään kotiin ".   Vai kuuntelevatko ihmiset mielummin nälkäänsä rääkyvää vauvaa?! Se on kuulkaa kova huuto se. 

Kyllä siitä nyt voi sata metriä kävellä parempaan paikkaan. Ei sitä tissiä tarvitse heti lyödä vauvan suuhun kun vauva inahtaa ensimmäisen kerran.

Sinulla ei taida olla kokemusta vauvan nälkäitkusta?

Voi kyllä on, mutta minulla on onneksi aivot, tunnen lapseni ja osaa seurata ajankulua, kellotaulukin on tuttu, sen opin jo ennen kun aloitin koulutaipaleeni.

Wt-äideillä näyttää olevan puutteita ihan kaikilla elämänalueilla. Mitään ei osata suunnitella, mennään päättömänä elämänvirrassa.

Hyi!

Hah, wt-kortti laitettu peliin. No et ehkä ole perillä enää sen käytöstä. Kaikki me joskus tiputaan kärryiltä.

Vauva syö puolen tunnin välein. Matka kauppaan kestää 15 minuuttia. Kerkeisin juosta kaupan läpi ja vauvalla olisi jo nälkäitku. Mitä teen? Syötän hänet tuulikaapissa, jotta hänen ei tarvisi itkeä koko 15 minuuttia kotiin. Pieni vauva kun saa tutkitusti kuolemanpelon jos itkuun ei vastata. Tuo pelko vaikuttaa koko elämään ja siihen kuinka selviää ja miten luottaa asioihin ja itseensä. Paheksujat saavat traumoja jos näkevät jonkun hoitavan vauvaa silloin kun pieni hoitoa tarvitsee.

Nyt tajuan sen, että paheksujia on varmaan hoidettu traumatisoivasti, joten siksi he ovat sellaisia kuin ovat.

Hohhoijaa, vie vain kakarasi sinne katupölyn ja rään keskelle syömään.

Me oikeat ihmiset arvostamme lapsiamme, ei tulisi mieleenikään viedä lastani syömään paikkaan, jossa kulkee ihmiset edestakaisin ja paskapartikkelit leijuu ilmassa.

Oksettaa pelkkä ajatuskin.

Menetkö itsekin syömään kaupan eteiseen?

Hyi, hyi!

Ravintoloissa, kouluissa, päiväkodeissa ja joka puolella ihmiset kulkevat "edes takaisin" eli lapsesi syövät ainoastaan ja vain kotona?

Tiedätkö esim monen ihmisen suussa ravintolassa ne haarukat ovat käyneet tai saati päiväkodissa? Ihme pöpö kamoja, kai sen takia nykyajan lapset saavat kaikki flunssat sun muut kun ollaan niin pöpökammoisia ja kasvatetaan lapset kuplamuovissa ja pumpulissa.

Pieni pointti tuossakin, mutta vammaisen kökköä kielenkäyttöä. Sun ainakin kannattaisi viedä lapsesi erityisluokalle ..

Vierailija
352/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta minä ihmettelen suuresti suomalaista takapajuisuutta imetysasioissa. Tämäkin on vauvapalsta ja julki-imetyksellä on noin monta vastustajaa? Olen asunut aikuisikänä ulkomailla ja täällä kyllä imetetään missä vaan eikä ketään kiinnosta vaikka ihmiset edustavat eri kulttuureja. Kaikki tietää että imetys on laissa turvattu joten siihen ei ole mitään sanottavaa. Ehkä kun täällä lapset ja vauvat ovat muutenkin enemmän mukana ja näkyvillä kaikkialla elämässä niin sitä ei kavahdeta?

Joka tapauksessa, imetä rakasta lastasi missä haluat äläkä edes vaivaudu puhumaan valittajille! Se ei ole heidän päätöksensä.

Vierailija
353/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme 45 km päässä lähimmästä kaupasta. Teemme kerran viikossa kauppareissun ja vauva on mukana. Samalla hoidamme muitakin asioita, kela, neuvola, pankki, rautakauppa ymym ja kyseinen päivä on aina raskas. Minua harmittaa eniten se, ettei maalikylällä ole hyvää paikkaa vaipanvaihtoon tai imetykseen. Kauppojen ja baarien yms. wc-tilat ovat sottaisia ja ahtaita.

Vierailija
354/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt raitiovaunussakin. Pakko oli, kun kukaan ei kestänyt enää sitä huutoa, ja kotiin oli vielä monta pysäkkiä.

Vierailija
355/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin biljoonas aloitus julki-imetyksestä. Eikö näissä aina olla päädytty samaan lopputulemaan keskimäärin: imetys on pääsääntöisesti ok julkisillakin paikoilla, kunhan muutkin ihmiset huomioidaan.

Noin. Olkaa hyvät.

Minun mielestäni vauvaa ruokkiessa ei tarvitse huomioida yhtään ketään kanssaihmistä, kun vauvalla on nälkä, hänet ruokitaan. Naurettava ajatuskin, huomioiko joku jäätelönsyöjä tai ilman paitaa kulkeva mies.

Ihme kaksinaismoralismia, juuri nännit peittävässä topissa ja pikku shortseissa on ok kulkea.

Jos joku uskonnollinen vakaumus ei hyväksy imetystä pysyköön poissa.

Tämä on juuri se ydinongelma tässäkin. Ei niinkään se, että joku imettää julkisilla vaan se, että ihmiset ovat noin hiton itsekkäitä eivätkä viitsi ollenkaan ajatella muita tai ottaa huomioon ketään toista, oli kyse sitten mistä tahansa. Minä minä ja vielä kerran minä. 

Vierailija
356/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että menit ihan sinne, missä kulkee paljon ihmisiä edestakaisin?

Kamalaa, jos ne ihmiset näkisivät miten pientä luonnollisimmin ruokitaan. En pystyisi nukkumaan nähtyäni sellaisen järkyttävän näyn! Tai sitten ei toisten ruokailut ja rinnat kiinnosta paskaakaan ja kävelen vaan ohi - tuskin edes huomaan kun ei voisi toisten imetykset vähempää kiinnostaa...

Miten se on edelleen monelle niin vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät halua kauppareissullaan, ravintolassa tai muualla julkisilla paikoilla nähdä vieraan naisen rintoja ja vauvaa niitä imemässä? On erikseen tiloja vauvanhoitoa varten, olkaa hyvät ja siirtykää sivummalle hoitamaan homma eikä siihen kaikkien silmien alle. 

Mitäpä jos vain katsoisit muualle? Ei tarvitse tuijottaa. Joutuvathan muutkin kaupassa käyjät katselemaan sinua, vaikka eivät haluaisikaan, ja hekin voivat katsoa muualle, jos ahdistaa.

No ihmiset tuijottavat minua enemmän kuin itse haluaisin, joten en usko että kyse on siitä että joutuvat katsomaan. Minkäs voi, että on hyvännäköinen eikä tarvitse paria sinertäviä utareita huomion saamiseksi. 

Vierailija
357/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että menit ihan sinne, missä kulkee paljon ihmisiä edestakaisin?

Kamalaa, jos ne ihmiset näkisivät miten pientä luonnollisimmin ruokitaan. En pystyisi nukkumaan nähtyäni sellaisen järkyttävän näyn! Tai sitten ei toisten ruokailut ja rinnat kiinnosta paskaakaan ja kävelen vaan ohi - tuskin edes huomaan kun ei voisi toisten imetykset vähempää kiinnostaa...

Miten se on edelleen monelle niin vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät halua kauppareissullaan, ravintolassa tai muualla julkisilla paikoilla nähdä vieraan naisen rintoja ja vauvaa niitä imemässä? On erikseen tiloja vauvanhoitoa varten, olkaa hyvät ja siirtykää sivummalle hoitamaan homma eikä siihen kaikkien silmien alle. 

Kummallinen myytti tämä että imettävät naiset heiluisivat rinnat paljaana ympäriinsä. Mulla on itselläni neljä lasta ja asun isossa kaupungissa. Todella harvoin näkee imettäviä äitejä joilla edes näkyy rintaa ellei ole ihan vieressä erikseen tuijottamassa (tulee mieleen viimeisen kymmenen vuoden ajalta ehkä kolme tapausta). Itsellänikin on aina mukana huivi tai poncho jonka alle sujautan vauvan. Ja vauvoille nyt sattuu tulemaan nälkä milloin missäkin, nälkäinen raivohuuto kai enemmän häiritsee? Katseen voi aina kääntää pois.

Vierailija
358/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta minä ihmettelen suuresti suomalaista takapajuisuutta imetysasioissa. Tämäkin on vauvapalsta ja julki-imetyksellä on noin monta vastustajaa? Olen asunut aikuisikänä ulkomailla ja täällä kyllä imetetään missä vaan eikä ketään kiinnosta vaikka ihmiset edustavat eri kulttuureja. Kaikki tietää että imetys on laissa turvattu joten siihen ei ole mitään sanottavaa. Ehkä kun täällä lapset ja vauvat ovat muutenkin enemmän mukana ja näkyvillä kaikkialla elämässä niin sitä ei kavahdeta?

Joka tapauksessa, imetä rakasta lastasi missä haluat äläkä edes vaivaudu puhumaan valittajille! Se ei ole heidän päätöksensä.

Tällainen asenne ärsyttää niin paljon. Mitäs jos me kaikki muutkin alettaisiin tekemään normaaleita, elämiseen kuuluvia asioita julkisilla paikoilla asenteella, että ei ole muiden päätös tai asia? Totta kai siitä tulee muidenkin asia siinä vaiheessa kun sen teet kymmenien silmäparien alla. Mikä siinä on, että etenkään äidit eivät osaa ajatella ketään muita kuin itseään ja sitä vauvaansa, tältä palstalta ainakin vahvasti sellaisen kuvan olen saanut. Maailmassa on muitakin kuin vain sinä ja vain koska olet pienen lapsen äiti, ei oikeuta sinua toimimaan ihan kuten vain mielesi tekee. 

Vierailija
359/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta ilmeisesti julki-imetysdtä paheksuvilla ei ole ollut imetetty vauvaa.

Joku ihmetteli, pitääkö mennä kauppaan imettämään. Pitäisikö imettävän äidin siis olla esim. 6-12 kk käymättä ruokakaupassa. Nälkä voi tulla jo sinä aikana.

Joku käskee mennä sivummalle. Täällä s-marketeissa ei ole mitään yleisövessoja saati lastenhoitohuoneita. Prismassa on. Ainoa penkki on siellä aulassa. Seisaallaankin voi imettää, mutta siinä rinnan vilahtaminen huomattavasti todennäköisempää ja imetys muutenkin varsin näkyvää. Penkillä imetysvaatteiden kanssa ja vauvan pää rinnan edessä ei näy mitään. Autossakin voi imettää, mutta entä jos ei ole autolla liikkeellä? Vai onko ulkona jotain muita hyviä paikkoja? Ja eikö se häiritse enemmän, että kärrätään kiljuvaa vauvaa imetyspaikkaan, kun että äiti rauhoittaisi vauvan imettämällä.

Joku kehottaa antamaan pullosta maitoa. Ei yleensä onnistu todellakaan imetetyille vauvoille ja lypsämisineen vaatii moninkertaisen vaivan äidiltä. En todellakaan viitsisi nähdä vaivaa sen takia, että joku paheksuu vauvan ruokkimista.

Vierailija
360/386 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis syökö vauva oikeasti puolen tunnin välein? Jossain kommentissa näin väitettiin.  Kauanko yksi imetyssessio sitten kestää? Eli jos imettää vaikka vuoden, vauva on kiinni rinnassa vuoden ajan, n. 22h/vrk?

Onneksi olen lapseton jos tuo pitää paikkaansa. 

Aluksi kestää tosi kauan, puoli tuntia tai tuntikin, sitten vuoden ikäisenä vetää viidessä minuutissa maidot.  Tiheys riippuu myös siitä miten nopeasti kasvaa ja mitä muuta syö. Ite olin sen vuoden jälkeen kymmenen kiloa kevyempi kuin ennen raskautta, niin sanotusti hyvä syömään oli lapsi :)