Miksi nämä pukumiehet eivät tajua, että ei ilman asumistukea voi maksaa vuokraa?
Toimeentulotuki 497,29e
Minimi kuntoutusraha 588 e (veroton)
Minimi työttömyysetuus 557 e (veroton)
Opintoraha 250,28 e
Sitten nämä pukumiehet selittävät, että kyllä se vuokra sille tasolle tippuu kuin mitä ihmisillä on vara maksaa, röh röh..
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006197984.html
Eipä tipu ei. Asumistukien poistaminen johtaa asunnottomuuteen, ei alhaisiin vuokriin. Vuokrakatto johtaa kohtuullisiin vuoksriin.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki poistettava kokonaan ja opiskelijat voivat ottaa lainaa. Yhteiskunta ei kestä näitä ylisuuria avustuksia.
Mitä yhteiskunta tekee valmistuneella jolla on 50 000 euroa lainaa, eikä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asumistuella elävät ei tajua että he asuvat sellaisella paikkakunnalla/asunnossa joihin heillä ei ole varaa? Suomessa löytyy vaikka kuinka paljon halpoja paikkakuntia missä asuminen edullista. Ja miksi luulevat että on muiden veronmaksajien tehtävä rahoittaa heidän asumisensa kalliilla paikkakunnalla? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Asumistuet saisi poista kokonaan heti!
Esimerkiksi autottoman pitää asua palveluiden äärellä. Autoton kun ei pääse naapurikaupunkiin sairaalaan tarvittaessa, koska taksiin ei ole varaa, linja-autovuorot on peruttu ja ambulanssiin pääsee vain jos sen tilaa itse ollessaan tajuton.
Hanki auto tai muuta soluasuntoon, ei soluasuminen kallista ole kaupungissakaan
Autothan ovat ilmaisia samoin kuin niiden ylläpito? Maksetaanko autoavustusta sitten asumistuen sijaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asumistuella elävät ei tajua että he asuvat sellaisella paikkakunnalla/asunnossa joihin heillä ei ole varaa? Suomessa löytyy vaikka kuinka paljon halpoja paikkakuntia missä asuminen edullista. Ja miksi luulevat että on muiden veronmaksajien tehtävä rahoittaa heidän asumisensa kalliilla paikkakunnalla? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Koska muualla ei ole töitä tarjolla.
Se on työnantajan tehtävä maksaa palkkaa jolla elää, ei muiden veronmaksajien tehtävä. Jos asumistuet lopetettaisiin, yritykset leviäisi muuallekin kuin suurimpiin kasvukeskuksiin tai vaihtoehtoisesti palkat nousisi jotta saisivat työvoimaa.
Edelleen, asumistuet pois!
Kyllä minun palkan maksaa veronmaksajat. Samoin kuin muiden opettajien, poliisien, lähihoitajien jne. Matalapalkkaongelmat on juuri julkisen sektorin ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaiset loiset mitään sillä tiedolla tekevät, eivät OLE eivätkä HALUAKKAAN mennä töihin = joutavat lojua jossain muualla kuin pääkaupungin pelipaikoilla työtätekevien selkänahasta kupatuilla rahoilla.
#loisetvittuunhelsingistä.fi
Kauempaa katsoen: Valtion budjetin joka 25. vero-/velkaeuron käyttäminen tulonsiirtoon asuntoja omistavan luokan (ml. verottomat "yleishyödylliset yhteisöt") taskuihin on mielestäni erittäin huonoa talous- ja yhteiskuntapolitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaiset loiset mitään sillä tiedolla tekevät, eivät OLE eivätkä HALUAKKAAN mennä töihin = joutavat lojua jossain muualla kuin pääkaupungin pelipaikoilla työtätekevien selkänahasta kupatuilla rahoilla.
Rakkauden puute loistaa sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta menisi kyllä totaalisen sekaisin jos asumistuki yhtäkkiä lopetettaisiin. Monet joutuisi kodittomiksi ja itsemurhatilastot kasvaisi entisestään. Yhden itsemurhan kulut yhteiskunnalle on 2 miljoonaa euroa. Ojasta allikkoon.
Ihmetyttää miksi Metsola suitsii tuota järjestelmää kun sillä hän itse tienaa niin paljon. Miksi sahaa omaa oksaa vai sahaako? Asuntojen hinnat laskivat jolloin hän voisi ostaa taas lisää sijoituskämppiä ja rahan tuloa ei voi estää... Onhan ne nyt 50 % kalliimpia kuin silloin kun hän aloitti asuntosijoittamisen. Harmittaahan se.
Oi voi taas. Eihän ne vuokrakämpät tyhjilleen jäisi vaikka asumistuki poistettaisiinkin vaan se vuokrataso putoaisi ihan samalla kertaa. Ei katsos ole kannattavaa pitää sitä vuokra-asuntoa tyhjillään varsinkaan silloin kun jokainen tietää ettei siitä tule enää koskaan saamaan samanlaista vuokratuloa kuin nykyisin (esim 1000 euora). Silloin siihen kannattaa ottaa vuokralainen jolla on varaa maksaa edes jotakin (esim 500 euroa).
Varsinkin kun vuokrakämpistä pyydetään ja maksetaan nykyisin ihan poskettomia summia siihen vuokra-asunnon tasoon ja laatuun nähden. Hyvä sijainti tietenkin maksaa, mutta kun nuo perälähiön betonimurjutkin maksaa maltaita jossa vielä se naapurustokin on vähintäänkin mielenkiintoista.
Helsingissä on tälläkin hetkellä tuhansia tyhjiä asuntoja, joita ei laiteta vuokralle. Vastike on pieni eikä lisärahaa haluta. Vuokralaista ei kannata ottaa, koska ns. vuokralaisen aiheuttama normaali kuluminen on sellaista, että 500e/kk vuokralla ei sitä saada korjattua. Edullisempaa pitää asuntoa tyhjillään ja odottaa sen arvonnousua tai vaihtoehtoisesti siirtyä airbnb:n asunnontarjoajaksi, jolloin tuotto on ihan eri luokkaa kuin vuokrasta saatava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten Helsingin työttömyys% on suurempi kuin vaikka Pälkäneen? Olisiko sittenkin niin, että muualla on töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan yksiötä hintaan 500. Yhtiövastike (sisältäen rahoitusvastikkeen putkiremontista) on 320.
Nyt ollaan tekemässä parvekkeiden uudelleen rakentaminen, julkisivuremontti, kattoremontti ja sisäänkäyntien esteettömyysremontti. Eli rahoitusvastiko nousee.
Mulle tulee lisäksi joskus tyhjiä kuukausia ja välitysmaksuja. Isännöitsijä todistus kin vaaditaan joka kerta. Lähes 100 euroa.
Lisäksi asunnossa on tehtävä usein maalauksia ym pintajuttuja.
Tuotosta menee vero.
Miten ajattelet mun voivan laskea vuokraa?
Sitä ei voi laskea. Se on 500.
Sinä lasket tai et, mutta vastaavasti jos useat muut laskevat ja markkinavuokra laskee, niin sinulla on vaihtoehdot 1) sinäkin lasket, 2)pidät asuntoasi tyhjillään, 3) myyt asunnon. Kaikilla muilla ei ole sama kustannusrakenne kuin sinulla vuokra-asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän töitä tekevät mitään tukia tarvitse...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä välttämättä vuokra-asuntojakaan. Itse asun alle 25 000 hengen pikkukaupungissa ja noin 40km päässä on vielä pienempi kylä. Siellä on suurehko teollisuuskeskittymä mutta ei ainoatakaan vuokra-asuntoa koskaan tarjolla. Julkiset ei kulje ja kaikilla ei ole autoa saatikka ajokorttia ja siellä on jatkuvasti auki työpaikkoja. Minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän töitä tekevät mitään tukia tarvitse...
Tarpeesta en tiedä mutta saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi autottoman pitää asua palveluiden äärellä. Autoton kun ei pääse naapurikaupunkiin sairaalaan tarvittaessa, koska taksiin ei ole varaa, linja-autovuorot on peruttu ja ambulanssiin pääsee vain jos sen tilaa itse ollessaan tajuton.
Autothan ovat ilmaisia samoin kuin niiden ylläpito? Maksetaanko autoavustusta sitten asumistuen sijaan :D
Eikun maksat sen auton ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataan ilmastonmuutosta edeltäneeseen aikaan 1950-luvulle ja asutetaan 2 työtöntä samaan yksiöön. Niin tehtiin silloinkin, oli ihan tavallista, että kaverukset tai työkaverit asui samassa 25 neliön kopperossa ja maksoi vuokran yhdessä. Ei se oma huone ole mikään ihmisoikeus. Jos ei ole rahaa vuokraan, niin sitten jaetaan asunto jonkun muun kanssa. 4h+ k asuntoon mahtuu asumaan 6 aikuista, joista jokainen voi maksaa vuokraa 280 e/kk.
Laitat toisilleen tuntemattomat alkoholistit, huumehörhöt, seksuaalirikolliset jne. asumaan tavallisten pulliaisten kanssa? On sinulla ideoita joo...
Jos sinun kaverisi ja työkaverisi ovat alkoholisteja ja huumehörhöjä, niin sitten se menisi juuri noin. Meillä muilla kaverit tunnetaan ja työkaveriinkin tutustuu. Jos työttömällä ei ole varaa asua yksin, niin sitten hän tekee niin kuin ennen tehtiin eli etsii kimppakämppään toisen samassa tilanteessa olevan asukkaan. Mikä tässä on sinun mielestäsi kummallista - paitsi tietty se, että työttömällä tulee olla oikeus saada asua yksin kaksiossa Arabianrannassa.
Et varmaan ymmärtänyt käsitettä "tavallinen pulliainen"
Kaikilla ihmisillä ei ole ystäviä tai kavereita etenkään samanlaisessa elämäntilanteessa, jolloin voisivat perustaa kimppakämpän yhdessä. Kimppaelämiseen perustuva maailmankuva on täysin älytön kun roudataan kielitaidottomia ties millä taustalla olevia, ihmiset syövät mielialalääkkeitä enemmän kuin koskaan jne. Niiden koulukavereitten kanssa ei välttämättä lähdetä samalle paikkakunnalle samaan kaupunginosaan käymään samaa koulua.
Tämä on aika kummallinen asia, koska esimerkiksi Yhdysvalloissa on varsin tavallista asua kämppiksen kanssa siihen asti, että menee parisuhteeseen. Eivätkä nämä kämppikset ole mitään vanhoja koulukavereita vaan ihan tuntemattomia, eri puolilta maata ja eri osavaltioista kotoisin olevia ihmisiä. Kummasti heilläkään ei ole ongelmana, että kämppis olisi alkoholisti, huumehörhö tms.
On tavallista mutta vain kalliissa kaupungeissa kuten New York tai San Francisco. Muualla sitten asutaan yksin. Eismerkiksi minun tuttu (ihan tavallinen ihminen, ei mikään varakas) asuu yksin omakotitalossa 30 minuutin ajomatkan päässä Philadelphiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö on "rakkauden" tai sen puutteen määritelmä, että minä perseruvella teen töitä ja tienaan oman leipäni ITSE, maksan pää märkänä veroja joilla sinun kaltaiset loiset loisii helsingissä tekemättä mitään. Ja kun minä vaadin maksamilleni veroille vastinetta ja sitä että jokainen tekee töitä ja tienaa leipänsä eteen, niin se on "rakkauden" puutetta ???! Äläkä lässytä helsingin kalleudesta, jos sillä palkalla ei ole varaa elämistään ja asumistaan kustantaa, silloin on väärässä paikassa. Silloin pitää muuttaa sellaisille mestoille, missä se palkka riittää siihen elämiseen. Suomea on 99% muualla kuin HELL-singissä. Tai jos haluaa siellä lojua, niin se on minulle aivan se ja sama, KUNHAN sen tekee ja kustantaa OMASTA pussistaan. Silloin minulle on sama vaikka asuu kuussa ja käy raketilla joka päivä kahvilla helsingissä. Homman pointti on siinä että MAKSAA ITSE olemisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö on "rakkauden" tai sen puutteen määritelmä, että minä perseruvella teen töitä ja tienaan oman leipäni ITSE, maksan pää märkänä veroja joilla sinun kaltaiset loiset loisii helsingissä tekemättä mitään. Ja kun minä vaadin maksamilleni veroille vastinetta ja sitä että jokainen tekee töitä ja tienaa leipänsä eteen, niin se on "rakkauden" puutetta ???! Äläkä lässytä helsingin kalleudesta, jos sillä palkalla ei ole varaa elämistään ja asumistaan kustantaa, silloin on väärässä paikassa. Silloin pitää muuttaa sellaisille mestoille, missä se palkka riittää siihen elämiseen. Suomea on 99% muualla kuin HELL-singissä. Tai jos haluaa siellä lojua, niin se on minulle aivan se ja sama, KUNHAN sen tekee ja kustantaa OMASTA pussistaan. Silloin minulle on sama vaikka asuu kuussa ja käy raketilla joka päivä kahvilla helsingissä. Homman pointti on siinä että MAKSAA ITSE olemisensa.
Rauhoitu hyvä ihminen. Kyllä rakkaus puuttuu jos on noin täynnä raivokasta vihaa. Onko kukaan koskettanut sinua aikoihin? Halannut hellästi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu hyvä ihminen. Kyllä rakkaus puuttuu jos on noin täynnä raivokasta vihaa. Onko kukaan koskettanut sinua aikoihin? Halannut hellästi?
Juuri koskettelin itseäni, tosin en hellästi. Lasketaanko sitä ?! : D
Vierailija kirjoitti:
Tällöin myös asuntojen tyhjänä pitäminen pitäisi tehdä laittomaksi.
Jos omistaja haluaa pitää asuntonsa tyhjillään, hänen pitäisi maksaa valtiolle sama summa kuussa, jonka hän pyytäisi vuokralaiselta.
Win-win.
Heh. Sinähän oikein na_tsi olet. Ihania voimafantasioita.
Itä-Helsingissä ainakin monelle lääkärille, sairaanhoitajalle ja siivoojalle avautuisi mahdollisuus edulliseen kaupungin vuokra-asuntoon, elleivät tietyt ryhmät menisi jonojen ohi ja aikaa myöten sitten kukaan kantis ei niissä taloissa haluakaan asua kun ne ovat tarpeeksi ghettoutuneet. Sääli, koska kaupungin vuokra-asunnot oli alunperin tarkoitettu juuri vähävaraisille sairaanhoitajille, poliiseille ja muille yhteiskunnan tukipilareille.