Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ulosotosta?

Vierailija
07.08.2019 |

Millaista se oikeasti on? Saatan joutua siihen ja pelottaa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä ärsyttää, kun on ulosotossa, niin perintätoimistot pitkittää niitä perittäviä ja summa kasvaa, kun niitä voisi ulosotossa "maksaa".

Sinä voit itse määrätä perittävän velkasi ulosottoon. Pitää vaan käyttää sitä tiettyä sanaa mitä enää en muista kun asiasta on jo aikaa. Siitäkin länkyttivät eka ja kielsivät kunnes tajusin oikean sanamuodon ja sain kaikki ulosottoon että pääsin velkajärjestelyyn.

Vierailija
42/52 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä selviää kun ei lannistu :) Jos lannistuu, uo summa vaan kasvaa ja siitä tulee mahdoton.

Kiitos. Pelottaa vaan ihan valtavasti, jos tuohon joutuu. On aina opetettu, että luottotietojen menetys on maailman loppu, että sitä ei missään tapauksessa saa tapahtua. Olen vain tosiaan tehnyt aivan kaikkeni puolitoista vuotta selvitäkseni tästä, mutta ei vain välttämättä ole rahaa. Onko siitä mahdollisuutta selvitä takaisin "normaaliksi" ihmiseksi? Kestääkö se jonkun viisitoista vuotta ennen kuin saa luottotiedot takaisin kun on maksanut velat?

4v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä selviää kun ei lannistu :) Jos lannistuu, uo summa vaan kasvaa ja siitä tulee mahdoton.

Kiitos. Pelottaa vaan ihan valtavasti, jos tuohon joutuu. On aina opetettu, että luottotietojen menetys on maailman loppu, että sitä ei missään tapauksessa saa tapahtua. Olen vain tosiaan tehnyt aivan kaikkeni puolitoista vuotta selvitäkseni tästä, mutta ei vain välttämättä ole rahaa. Onko siitä mahdollisuutta selvitä takaisin "normaaliksi" ihmiseksi? Kestääkö se jonkun viisitoista vuotta ennen kuin saa luottotiedot takaisin kun on maksanut velat?

Mulla asiat helpottuivat kun olin "joutunut" ulosottoon. Kun vouti ottaa yhteyttä, niin kannattaa mennä paikalle hlökohtaisesti juttelemaan,niin voit neuvotella asioista itse. Muutoin vouti toimii omaehtoisesti ja olettaa sinut vastahakoiseksi tai vilpilliseksi velalliseksi. Selviät kyllä, etenkin jos olet työssä, mutta työttömänäkin selviää, tosin paljon hitaammin.

Vierailija
44/52 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on menossa myöskin joku 60 000 lainat ulosottoon, kun en saanut enää yhdistelylainaa. Palkasdtas tulee menemään kolmasosa ,mutta mietin riittääkö se joku 700 e kuussa vai pitäisikö maksaa enemmän, että saisin ne joskus pois? En halua mitään vapaakuukausia, koska silloinhan maksut pitkittyvät vaan korkojen muodossa. Haluaisin tietää kuinka paljon kuussa pitäisi maksaa, että velka pienenisi vuosi vuodelta oikeasti ja saisin ne maksettua. Onhan se vähän kauheaa jos menee vaan korkoihin kaikki ja velka kasvaakin. Tietääkö kukaan?

45/52 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peffasta kirjoitti:

Mulla velkaa ulosotossa reilut 10 000...anna mennä vaan, ulosotto ottaa tietyn osan palkasta, suoja osuus tietenkin pitää olla mulla se on 400...plus miinus nolla käydä töissä, lomarahoista otettiin puolet, veronpalautukset meni kaikki, samoin perintöä jos saat ne ottaa kaikki

Miten tuo suojaosuus lasketaan?

Ulosottovelalliselle jätettävä suojaosuus on 22,41 euroa päivässä velallisen itsensä osalta ja 8,04 euroa päivässä velallisen elatuksen varassa olevan henkilön, esimerkiksi lapsen, osalta.

46/52 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö sitä ole oikeastaan mahdoton edes saada mitään - kännykkäliittymää, vuokra-asuntoa, vakuutuksia, mitään - jos menettää luottotietonsa?

Puhelin joko prepaid tai normiliittymä jossa on takuumaksu samaan tapaan kuin vuokravakuus.

Vuokra-asunnon saanti vaihtelee. Olen keskustellut vain yksityisten kanssa. Osa ei vuokraa ollenkaan jos on merkintöjä, osan mielestä luottotiedoton on erittäin hyvä vuokrainen. Vuokrista ei tietenkään saa olla merkintöjä.

Liikennevakuutuksen ja kotivakuutuksen saa etukäteen maksamalla.

Vierailija
47/52 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpäällinen h...vetti ja vielä monta vuotta velan (joka kasvaa korkoa niin että...) maksun jälkeen vielä merkintä luottotiedoissa.

Vierailija
48/52 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on menossa myöskin joku 60 000 lainat ulosottoon, kun en saanut enää yhdistelylainaa. Palkasdtas tulee menemään kolmasosa ,mutta mietin riittääkö se joku 700 e kuussa vai pitäisikö maksaa enemmän, että saisin ne joskus pois? En halua mitään vapaakuukausia, koska silloinhan maksut pitkittyvät vaan korkojen muodossa. Haluaisin tietää kuinka paljon kuussa pitäisi maksaa, että velka pienenisi vuosi vuodelta oikeasti ja saisin ne maksettua. Onhan se vähän kauheaa jos menee vaan korkoihin kaikki ja velka kasvaakin. Tietääkö kukaan?

Kyllä velkasi tuolla kuukausimaksulla pienenevät, mutta hyvin hitaasti. Jos oletetaan, että velkasumma on ulosoton alussa 70 000 (mainitsemasi summan päälle olen laskenut kymppitonnin oikeuskuluja ja viivästyskorkoja), niin 700 euron kuulausimaksusta menee aluksi korkoihin noin 410 euroa ja taulukkomaksuihin noin 80 euroa. Itse velka siis pienenee vain reilulla 200 eurolla kuukaudessa. Tilanne vähän paranee kahden vuoden kuluttua, kun taulukkomaksut jäävät pois.

Lisäksi voit aina tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin haluat ja pystyt.

Vierailija
49/52 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 lisää: Myös koron osuus kuukausimaksusta pienenee velan lyhentyessä, mutta hitaasti, jos velka lyheneekin hitaasti. Ylimääräiset lyhennykset kuitenkin pienentävät velkaa tehokkaasti, koska niistä ei mene enää koron osuutta, vaan vain taulukkomaksu. Esim. 300 euron ylimääräisestä lyhennyksestä menee 27 euroa taulukkomaksua, ja loppu 273 euroa pienentää velkaa.

Siitä, että jätät laskut maksamatta, menee muutama kuukausi ulosoton alkuun. Kannattaa miettiä, onko sinulla jotain velkoja, jotka pystyisit maksamaan kokonaan tänä aikana, jos et maksa lainkaan muita velkoja. Jos esim. tällä hetkellä maksat velkoja yhteensä 1000 euroa kuukaudessa, ja sinulla on kaksi 2000 euron korkeakorkoista lainaa, voi hyvinkin olla järkevää maksaa lähikuukausina nuo kaksi lainaa kokonaan pois ja jättää muiden velkojen maksut kokonaan maksamatta (jolloin ne menevät ulosottoon). Näin noista kahdesta jo maksetusta ei tulisi mitään ulosottokuluja.

Vierailija
50/52 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte pelätä. Ainakin mun tapaamat uo-miehet olleet asiallisia. Menin jo ennen ulosottoa virastoon juttelemaan tilanteestani. Ja sain hyviä neuvoja.

Muutamassa vuodessa sain kaikki maksettua. Toivottavasti ap myös. Sitten helpottaa!

Vierailija
51/52 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia ulosotossa olleena: Alku on vähän hankalaa ja sanotaan että ihmisen mielelläkin menee asiaan totutellessa oma aikansa. Ulosotto on siitä hyvä ja stressitön ratkaisu että velat tulevat hoidetuksi eikä tarvitse itse miettiä ja arpoa mihin lyhennykseen euronsa sijoittaa. Alun jälkeen se ulosotto rullaa siellä "taustalla" että ei sitä tavallaan huomaa ollenkaan mutta tietysti lähettävät kirjeitä kotiin tai nettipostiin sitten säännöllisesti eli ei se ulosotto tavallaan pääse koskaan unohtumaan elämässä.

Ulosotto on myös ns. jämpti eli se toimii kuin rasvattu kone ja jouston varaa ei juuri ole asioista sopimiseen. Ulosotto vie sen palkanosuuden ja veronpalautukset jne jne ja siihen ei voi vaikuttaa. Vapaakuukausia on hankala saada jos on kohtuullisissa ansiotuloissa. Mutta niitä voi yrittää kerran vuodessa anoa. Riippuu ulosottomiehestä suostuuko siihen. Esim.lapsettomalla tutulla ei 5 vuoden ulosoton aikana myönnetty yhtäkään vapaakuukautta koska ulosottomies katsoi että palkasta jää sen verran käteen että sillä pitää pärjätä. Ei jäänyt paljoa käteen tuolla henkilöllä mutta ei myönnetty vapaakuukausia niin ei myönnetty.

Jos on pienituloinen eli palkasta jäisi verojen jälkeen vaikka 1200e käteen niin ulosotto vie tuosta kolmanneksen eli saat vain 800e itsellesi. Sillä on maksettava vuokrat ja laskut ja ruuat. Asumistukirajat on aika tiukat eli sitä ei saa mutta Kelalta saattaa saada toimeentulotukea vähän jos toimeentulotuen normi alittuu.

Pelätä ei tarvitse mutta ulosotto ei tunne ns. "armoa" eli kuten sanoin niin se etenee kuin rasvattu kone ja jouston mahdollisuuksia mihinkään ei juurikaan ole.

Lisäksi itse ei voi päättää että mikä velka lyhenee siellä ulosotossa vaan siitä sinulta ulosmitatusta palkasta voidaan käyttää jonkun velan hoitoon vaikka 500e ja jonkun velan tai sen korkojen hoitoon vain 15e. 

Alussa ulosmitattu palkka menee oikeudenkäynti- ja korkokuluihin. Samoin menee pari vuotta ulosottomaksu. Niinpä velat eivät alussa juuri lyhene mutta sanotaan että reilun vuoden jälkeen tai parin vuoden jälkeen itse velka alkaa lyhetä. Riippuu niin että paljonko saa palkkaa ja paljonko palkasta ulosmitataan ja paljonko siis velat lyhenee tuolla summalla ja kuinka paljon niitä velkoja on.

Tsemppiä!

Vierailija
52/52 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon asiallisista vastauksista!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan