Kokemuksia ulosotosta?
Millaista se oikeasti on? Saatan joutua siihen ja pelottaa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso blogi Ulosotosta eroon. Siitä saat paljon hyvää tietoa.
Kiitos. Tuntuu kauhealta, kun olen tehnyt kaikkeni selvitäkseni, ja ei vain välttämättä ole rahaa hoitaa itseäni tästä suosta. Vaikka mitä teen. Olen tehnyt lakkaamatta töitä, en ole käyttänyt mihinkään rahaa, olen myynyt kaiken mitä olen voinut.
No eipä siinä ulosottajalle jää kuin luu kouraan jos olet jo myynyt kaiken myytävän. Ne ei saa viedä tietokonetta, televisiota, sänkyä, ruokapöytää, puhelinta eikä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ulosotossa. Talous romahti sairauden myötä. Ensin asioitani hoiti leppoisa ulosottomies, joka sanoi, että vasta sitten kun palaan töihin alkaa mennä palkasta ulosotto. Sitten ulosottomies vaihtui ja tilalle tuli vähemmän-leppoisa. Ulosottoa alettiin periä, vaikka en ollut vielä palannut töihin. Hyvä niin, sain luottotiedot nopeammin takaisin. Välillä oli tosi tiukkaa, mutta kyllä siitä aina jotenkin selvisi.
Hävetti olla luottotiedoton. Jotenkin sillä tuntuu olevan pahempi leima, kuin jopa rikollisuudella.
Olen ottanut tuosta talouden romahtamisesta sairastumisen myötä opiksi, ja säästänyt puskuria, ettei vastaavaa enää tapahdu.
Kannattaa hakeutua kunnan velkaneuvontaan, ap. Omalla kohdallanikin oli aikeita hakea Takuusäätiöstä velkajärjestelyä.
Mun kaverilla oli joku tällainen järjestely. Muistaakseni nimeltään sosiaalinen luotto. Eli kunnan sos. toimeen ota ap yhteyttä. Kaveri maksoi 4 vuotta velkaa ja sai loput anteeksi. Mutta tosiaan vaatii vakituisen työpaikan ja siitä ei saa lipsua yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso blogi Ulosotosta eroon. Siitä saat paljon hyvää tietoa.
Kiitos. Tuntuu kauhealta, kun olen tehnyt kaikkeni selvitäkseni, ja ei vain välttämättä ole rahaa hoitaa itseäni tästä suosta. Vaikka mitä teen. Olen tehnyt lakkaamatta töitä, en ole käyttänyt mihinkään rahaa, olen myynyt kaiken mitä olen voinut.
No eipä siinä ulosottajalle jää kuin luu kouraan jos olet jo myynyt kaiken myytävän. Ne ei saa viedä tietokonetta, televisiota, sänkyä, ruokapöytää, puhelinta eikä vaatteita.
Palkasta vievät sitten 30% pakollisten elinkustannusten jälkeen.
Kyllä asunnon saa, jollei sulla ole vuokravelkoja, me muutettiin jonkun aikaa sitten ja yksityiselle vuokranantajalle vielä, mutta kaupungilta saa asunnon, samoin sato ja lumo ja M2-kodit ainakin jollei luottotietoja ole, kotivakuutus vaan siirrettiin ja ei ollut ongelmaa, vaikka laajennettiin sitä ym
Se mikä ärsyttää, kun on ulosotossa, niin perintätoimistot pitkittää niitä perittäviä ja summa kasvaa, kun niitä voisi ulosotossa "maksaa".
Vierailija kirjoitti:
Se mikä ärsyttää, kun on ulosotossa, niin perintätoimistot pitkittää niitä perittäviä ja summa kasvaa, kun niitä voisi ulosotossa "maksaa".
Mitä tämä siis tarkoittaa käytännössä?
Mulla velkaa ulosotossa reilut 10 000...anna mennä vaan, ulosotto ottaa tietyn osan palkasta, suoja osuus tietenkin pitää olla mulla se on 400...plus miinus nolla käydä töissä, lomarahoista otettiin puolet, veronpalautukset meni kaikki, samoin perintöä jos saat ne ottaa kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsia, ne kannattaa ilmoittaa ulosottoon. Ennen sai kaksi maksuvapaata kuukautta pyydettäessä ja jos ulosottomies saanut säännöllisesti tulonsa. Minä en ole ottanut turhia laskuja lisää, eli sinne ei mene esim. Lehtitilauksia yms. Mutta jos joskus ei ole rahaa maksaa, niin olen kierrättänyt ulosoton kautta.
Mutta eikö sitä ole oikeastaan mahdoton edes saada mitään - kännykkäliittymää, vuokra-asuntoa, vakuutuksia, mitään - jos menettää luottotietonsa?
Kyllä velkaa saa aina lisättyä.
Voi olla vain takuusummat tai takaajat. Mutta ehkä viisainta olla ärrältä ostettavat liittymät, joihin ladataan puheaika etukäteen, niin ei niissä velkaannu lisää ja läppäreissä on myös samanlaiset.
Eikä tilailla mitään.
En TODELLAKAAN halua lisää velkaa. Ei sitä ole tullutkaan nyt tuon hulluusjakson jälkeen, olen vain epätoivoisesti maksanut pois.
Sitä vain aina pelotellaan kaikissa median jutuissa, että maksuhäiriömerkintä vaikuttaa kaikkiin elämänalueihin, että yksinkertaiset arkijutut eivät enää onnistu. Tyyliin että nettitunnuksia pankkiin ei enää saa.
Ap
Velkaneuvontaan ei ole pakko mennä omalla paikkakunnalla, vaan voit mennä minne tahansa Suomessa.
Mikä sinulla on veloissa korko? Ulosotossa vuosikorko on 7 %, joka on selvästi pienempi kuin monessa pikavipissä. Ulosoton alussa tulee kuitenkin ylimääräisiä kuluja.
Jos sinulla on pieniä pikavippejä, niin voi olla järkevää maksaa seuraavien kuukausien aikana ne pois (niin monta kuin pystyt) ja antaa isompien mennä ulosottoon. Ulosotossa jokaisesta yksittäisestä velasta tulee lisäkuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä siis tarkoittaa käytännössä?
Että perintätoimistot tekee bisnestä ihmisten veloilla.
Peffasta kirjoitti:
Mulla velkaa ulosotossa reilut 10 000...anna mennä vaan, ulosotto ottaa tietyn osan palkasta, suoja osuus tietenkin pitää olla mulla se on 400...plus miinus nolla käydä töissä, lomarahoista otettiin puolet, veronpalautukset meni kaikki, samoin perintöä jos saat ne ottaa kaikki
Miten tuo suojaosuus lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Velkaneuvontaan ei ole pakko mennä omalla paikkakunnalla, vaan voit mennä minne tahansa Suomessa.
Mikä sinulla on veloissa korko? Ulosotossa vuosikorko on 7 %, joka on selvästi pienempi kuin monessa pikavipissä. Ulosoton alussa tulee kuitenkin ylimääräisiä kuluja.
Jos sinulla on pieniä pikavippejä, niin voi olla järkevää maksaa seuraavien kuukausien aikana ne pois (niin monta kuin pystyt) ja antaa isompien mennä ulosottoon. Ulosotossa jokaisesta yksittäisestä velasta tulee lisäkuluja.
On valtavat korot. Isoja pikavippejä sekä Bank Norwegianin laina, joissa pääoma moninkertaistui. Hitto, kun hävettää tämä, ei ollut mitään järkeä päässä kun otin nuo, en yksinkertaisesti edes käsitä miten saatoin. Mutta jotenkin tästä on selvittävä. Ja todellakin aion itse maksaa, mutta nykyinen maksuaikataulu on vain niin tiukka, että en taida kyetä repimään tarpeeksi rahaa tarpeeksi nopeasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, en tiennyt tuota että ei ole pakko mennä omalla paikkakunnalla. Selvittelen puhelimitse asioita huomenna, pakko tämä on selvittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Peffasta kirjoitti:
Googleta ulosottolaskuri. Sillä voit laskea, kuinka paljon palkastasi menisi ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peffasta kirjoitti:
Googleta ulosottolaskuri. Sillä voit laskea, kuinka paljon palkastasi menisi ulosottoon.
Kiitos.
Ikinä en ole ulos ottanut kesken kaiken vaan aina olen siemenet laskenut vakoon.
Mun haastemies laittoi hymiöitä yhtedenottopyyntöihin joissa uhkasi poliisilla, kun en kesken työpäivän voinut vastata omaan kännykkääni :) velallinen on Suomessa rikollisen asemassa. Ite maksan 1600€ nettopalkasta 1000€/kk pois, niin pääsen mahd. nopeasti veloista eroon. Tiukkaa on, mutta ei ole vaihtoehtoja. Onneksi on töitä. Velkajärjestelyä minulle ei annettu, koska olin liian kevyin perustein velkaantunut (pikavipit). Eli velkajärjestelyn saanti on myös tuurista ja virkailijasta kiinni. Yks nuori tuttu sai pikavippivelkoihin velkajärjestelyn.
niin, ja kun jonkun pennut meluavat vastaavia uhkauksia muille (tietämättä asiasta yhtään mitään..), asia on rikosasia.
Omalla kohdallani ulosotto oli helpotus, en olisi muuten saanut raha-asioitani kuriin. Palkastani lähti siis aina kolmasosa maksuun. Oman uo-mieheni kanssa laitoin usein sähköpostia ja ystävällistä palvelua ja apua sain. Luottotietojeni meno ei juurikaan vaikuttanut elämääni käytännössä mitenkään. Uuden vuokra-asunnon löytäminen voi tietysti olla hankalaa. Pari vuotta maksoin velkoja ja reilun vuoden kuluttua siitä oli tiedot taas puhtaat.
Kyllä velkaa saa aina lisättyä.
Voi olla vain takuusummat tai takaajat. Mutta ehkä viisainta olla ärrältä ostettavat liittymät, joihin ladataan puheaika etukäteen, niin ei niissä velkaannu lisää ja läppäreissä on myös samanlaiset.
Eikä tilailla mitään.