Miten toimia kiusaajan kanssa? Laitatko aggressiivisesti rajat, vai annatko olla?
Onko kiusaajalle parempi sanoa suoraan, että jätä minut rauhaan? Vai onko parempi vetäytyä ja olla hiljaa, ja antaa kiusaajan nolata itse itsensä ? En mene yksityiskohtiin, mutta kiusaaja mm. mustamaalaa ja puhuu selän takana valheita jne. Rasittavaa, kun on kuitenkin aikuinen ihminen kyseessä. Neuvoja?
Kommentit (29)
Ylä-asteikäisenä olin hiljaa ja passiivinen. Kiusaaminen pysyi jotakuinkin kurissa siten.
Nyt aikuisena olen aggressiivisempi, mutta vain puhemielessä. En huuda enkä metelöi, tietenkään, mutta löydän aina mukavasti heikon kohdan toisesta. Onhan kokemusta kiusaamisesta.
Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on kasvattavaa. On erittäin helppoa nähdä aikuisista ihmisistä, ketä on kiusattu ja ketä ei. Kiusaaminen antaa ihmisille mahdollisuuden kohdata vastamäkiä jo niinkin aikaisessa vaiheessa kuin koulussa. Kehtaan väittää, että , jossa siihen on asiallisesti puututtu tarpeeksi aikaisessa vaiheessa on enemmän terveellinen kuin epäterveellinen kokemus sekä kiusatulle että kiusaajalle.
"hyvin hoidettu kiusaamistilanne" Mitähän vttua? Onko siinä opettaja ja joku vanhemmista mukana katsomassa että se menee "oikein". Ei kiusaaminen ole koskaan oikein.
Hyvin hoidetussa kiusaamistilanteessa siihen on puututtu aikaisessa vaiheessa. Sitten toki pitää pitää mielessä, minkälaisesta kiusaamisesta on kyse. Esimerkiksi kovistelu on tyypillistä koulussa, mutta sitä esiintyy laajasti myös aikuisiässä. Eli siis erilaiset sosiaaliset tilanteet, myös ne ikävät joissa ihmistä kiusataan, väistämättä kasvattavat ihmistä ymmärtämään ympäristöään ja ihmisluonnon erilaisia esiintymistapoja.
Huutista näille arberiiteille, jotka luulevat oikeuslaitokeslla uhkailun pelottavan kiusaajaa. Itse kiusaajana lisään aina intensiteettiä kiusaamiseen, kun kiusattu yrittää näin epätoivoisia puolustamiskeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on kasvattavaa. On erittäin helppoa nähdä aikuisista ihmisistä, ketä on kiusattu ja ketä ei. Kiusaaminen antaa ihmisille mahdollisuuden kohdata vastamäkiä jo niinkin aikaisessa vaiheessa kuin koulussa. Kehtaan väittää, että hyvn hoidettu kiusaamistilanne, jossa siihen on asiallisesti puututtu tarpeeksi aikaisessa vaiheessa on enemmän terveellinen kuin epäterveellinen kokemus sekä kiusatulle että kiusaajalle.
Siinä yksi kiusaaja taas selittää, miten on kasvattanut muita. Hienoa nähdä, että olet ylpeä itsestäsi. Not.
Väkivalta lopettaa vittuilun. Kaikki liha tottelee kuria.
Mua kiusattiin myös pitkään kunnes mulla viha kasvoi niin suureksi ja räjähdin häntä kohtaan yliväkivaltaiseksi.
Jos kuultesi heittelee valheita sinusta niin voi tuhahtaa ettei asia ihan noin ole, jos taas "ystävälliset kaverit" kertovat noista mustamaalauksista voi niille kohauttaa olkapäätä tyyliin, ai tuoko tuntee asiani paremmin kuin minä. Ja voi ihmetellä kuinka joku jaksaa olla minusta noin kiinnostunut, että kertoilee juttuja selän takana. Mitä vähemmän tuollaisen ihmisen kanssa on tekemisissä sitä parempi. Tuo neuvo lähteä maksamaan potut pottuina on minusta huono, siinä alentaa itsensä samalle tasolle. Asiallisena pysyminen on pitemmän päälle parempi. Jos taas kiusaus menee selkeästi yli rajojen ja siitä on selvät todisteet (kirjalliset) voi asian nostaa työpaikalla/koulussa esimiehen/työsuojeluvaltuutetun/opettajan tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, pääset helpommalla. Musta maalaava vähät välittää vaikka kuinka käskisit jättää rauhaan. Mitä agressiivisemmin käyttäydyt itse sitä aggressiivisemmin musta maalaaja maalaa.
Meneekö se aina näin? Tässä tapauksessa hiljaa oleminen ei ole auttanut. Alan ajatella, että suoraan sanominen olisi parempi vaihtoehto.
Suoraa voi yrittää sanoa mutta se että pyytää jättämään rauhaan ei kyllä johda mihinkään.
Jos sanomisellasi pystyt osoittamaan sen kun musta maalaat omapa on häpeäsi, tilanne on ehkä toinen.
"hyvin hoidettu kiusaamistilanne" Mitähän vttua? Onko siinä opettaja ja joku vanhemmista mukana katsomassa että se menee "oikein". Ei kiusaaminen ole koskaan oikein.