Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sitä mieltä että kaikenlainen vakoilu on ok, koska "jos ei ole mitään salattavaa niin mitä tuo haittaa"?

Vierailija
07.08.2019 |

Kelpaisiko sinullekin Stasi Suomeen, koska jos ei ole salattavaa, niin mitä tuo haittaa? Sehän olisi suomalaisten kyttääjien ja ilmiantajien unelma.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan vakuutuksen, jonka perusteella minulle maksetaan tuhansia euroja, niin sillä maksajalla on oikeus tarkistaa, onko maksamiselle perusteita.

Vierailija
42/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti siitä, kuka kyylää ja mitä kyylää.

Jos vaikka algoritmi/tekoäly kyyläisi mun nettiselailua ja raportoisi eteenpäin ihmisille vain silloin, kun esimerkiksi ostan pimeästä verkosta räjähteitä tai ihmisorjia, niin ei tuollainen kyylääminen haittaisi. Vaikea kuvitella, miksi tuollaista kyyläämistä kukaan edes vastustaisi. Toki joku vastustaa jo ihan slippery-slopenkin vuoksi, joka nyt ei tosiasiallisesti edes ole toimiva argumentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stasi-viittaus oli osuva, koska nämä "ei mitään salattavaa, seuratkaa vaan vapaasti" -henkilöt lähtevät siitä oletuksesta, että seuraava taho toimii rehdisti ja lakien mukaan eikä halua mitään pahaa seurattavalle . Mitä jos ei olekaan niin? Mitä jos se toimii kuten stasi ja muut, jotka vain etsivät, mahdollisesti keksittyä, syytä pidättää tai kiusata?

Nyt täytyy myöntää, että olen itse ollut näitä "kuunnelkaa vaan, ei ole mitään salattavaa", mutta sinun ja muutaman muunkin kommentti avasi silmiäni. Olen kyllä historiaa lukenut sen verran, että tiedän miten Stasi toimi ja kuinka esim. virolaisia kyyditettiin Siperiaan tekaistujen syiden varjolla. Miksei se voisi tapahtua myös nykyään? Se voi tuntua hullulta kun luotetaan omaan hyvinvointivaltioon sinisilmäisesti, mutta eihän Suomi enää yksin toimi missään asiassa. Niin paljon mullistuksia tapahtuu muutenkin.

Muistan kun aikoinaan puhuttiin, että onneksi Euroopassa ei enää ole konflikteja eikä tule sotia. Ja yhtäkkiä oli silloisessa Jugoslaviassa täysi rähinä päällä. Se oli todellinen järkytys. Mitä tahansa hullua voi tapahtua jos annamme tapahtua. 

Eli tästä hetkestä lähtien, en todellakaan halua minkäänlaista vakoilua yksityishenkilöitä kohtaan,paitsi edelleen se, miten poliisi saa oikeuslaitoksen luvalla seurata rikollisia, se on minusta ok. 

Vierailija
44/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on tässä asiassa hyvin sinisilmäisiä. Muistan joskus kuinka järkyttynyt joku britti oli siitä kuinka mahdotonta Suomessa on elää vapaasti. Toisaalta Englannissa itsekin asuneena tajuan, että kalliiksihan sekin tulee, että asuinpaikan voi todistaa kaasulaskulla ja sairaalassa hoidetaan kaikki potilaat ilmaiseksi.

Ja toisaalta, mä luin jostakin, että Britanniassa on eniten valvontakameroita asukaslukuun nähden (en muista oliko vertauksessa Eurooppa vai koko maailma).

Vierailija
45/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan Kelan tädit voivat tarkistaa kenen hyvänsä tilitiedot milloin tahansa jälkiä jättämättä, ja se on kaikille ihan jees.

Ei voi. Tiliotteet sinne pitää toimittaa tt-tuen maksamista varten, mutta Kelan virkailija ei tilille pääse. Kyllähän siitä joku ehdotus oli julkisuudessakin, mutta se idea haudattiin vähin äänin. 

Vierailija
46/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa ihmiset levittävät itsestään tietoa enemmän, kuin Stasi kätyreineen ikinä toivoi saavansa.

Vierailija
47/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stasi-viittaus oli osuva, koska nämä "ei mitään salattavaa, seuratkaa vaan vapaasti" -henkilöt lähtevät siitä oletuksesta, että seuraava taho toimii rehdisti ja lakien mukaan eikä halua mitään pahaa seurattavalle . Mitä jos ei olekaan niin? Mitä jos se toimii kuten stasi ja muut, jotka vain etsivät, mahdollisesti keksittyä, syytä pidättää tai kiusata?

Nyt täytyy myöntää, että olen itse ollut näitä "kuunnelkaa vaan, ei ole mitään salattavaa", mutta sinun ja muutaman muunkin kommentti avasi silmiäni. Olen kyllä historiaa lukenut sen verran, että tiedän miten Stasi toimi ja kuinka esim. virolaisia kyyditettiin Siperiaan tekaistujen syiden varjolla. Miksei se voisi tapahtua myös nykyään? Se voi tuntua hullulta kun luotetaan omaan hyvinvointivaltioon sinisilmäisesti, mutta eihän Suomi enää yksin toimi missään asiassa. Niin paljon mullistuksia tapahtuu muutenkin.

Muistan kun aikoinaan puhuttiin, että onneksi Euroopassa ei enää ole konflikteja eikä tule sotia. Ja yhtäkkiä oli silloisessa Jugoslaviassa täysi rähinä päällä. Se oli todellinen järkytys. Mitä tahansa hullua voi tapahtua jos annamme tapahtua. 

Eli tästä hetkestä lähtien, en todellakaan halua minkäänlaista vakoilua yksityishenkilöitä kohtaan,paitsi edelleen se, miten poliisi saa oikeuslaitoksen luvalla seurata rikollisia, se on minusta ok. 

Harvoin näkee että tällaisesta palstasta olisi jossain jotain hyötyä mutta nyt olen kyllä vilpittömän iloinen puolestasi!!

Vierailija
48/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otan vakuutuksen, jonka perusteella minulle maksetaan tuhansia euroja, niin sillä maksajalla on oikeus tarkistaa, onko maksamiselle perusteita.

Mä kyllä jaksan ihmetellä, että vakuutusyhtiölle ei riitä useamman lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä. Tämä aihe, joka tänään on ollut esillä ei edes ole mikään poikkeus tai harvinaisuus. 

Vierailija
49/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
50/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin enää IP-osoitteetkaan eivät vaihdu, niin mukavaa, kun verkkokäyttäytymistäsi on helpompaa seurata. VPN-yrityksistä suomalaisiin en luota lainkaan. Syy löytyy siitä, että ne ovat suomalaisen viranomaisen käskyjen ja sääntöjen alaisia, joten luotan VPN-yritykseen, joka sijaitsee jossain euroopan ulkopuolella ja yhdistän myös muualle kuin suomeen. Seurannan hallinnan hankaloittamisessa VPN:n kaverina on tor-verkko hyvä. Vähänkään henkilökohtaisemmille tiedostoille ja dokumenteille luon salatun levyosion. Siihen sisältöön ei kyllä pääse kukaan helposti käsiksi. Sähköpostien käyttöön olen varannut PGP-avaimet, mutta niiden käyttö ei suomessa ole valitettavasti yleistä ja yksin niitä ei hyövää käyttää. Mutta kuitenkin minulla sellaiset on. Kaikki tämä vaiva vain sen takia, etten halua taipua valvontayhteiskunnalle. Selaimissa käytän yleensä aina mainostenestoa, koska mainosjärjestelmää käytetään myös tonkimaan verkkokäyttäytymistäsi omalta koneeltasi selaushistoriasta. Harmi kun ei ole vielä sovellusta, joka täyttäisi selaushistorian sattumanvaraisilla sivustovierailuilla, eli puhtaalla pask*lla, niin eivät mainosohjelmat pysyisi perässä, että missä sinä itse käyt.

Verkkoa käytetään meidän seurantaamme kaikista eniten. Jos lähdet johonkin vähäksi aikaa ja tiedät ettet tarvitse puhelintasi, jätä se oikeasti kotiin. Googlen tiedetään käyttävän GPS-paikannusta lyhyitä aikoja päällä omin luvin "palveluiden yksilöimiseksi" ja se yhtiö kyllä tietää missä liikut ja milloin ja varmaan myös miten päin ja heitätkö kärrynpyöriä. Puistattaa ajatuskin, mitä kaikkea meistä tiedetään ja meidän yksilöllisestä käytöksestä. Yksilöllinen verkkokäyttäytymisemme on niin uniikkia, että vaikka aloittaisit uudella laitteella uudesta paikasta, saisivat seurantaan perehtyneet yritykset aika nopeasti tietää, kuka olet. He tietävät montako välilehteä sinulla on auki, kiitos mainostunnuksen. He tietävät millä sivustoilla mielelläsi käyt. He tietävät miten kirjoitat ja miten pitkään viivyt ja tietävät tasan tarkkaan hetken päästä, mitä videoita sinä haluat youtubesta katsoa, vaikket olisi kirjautuneena sisään.

Vierailija
51/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti siitä, kuka kyylää ja mitä kyylää.

Jos vaikka algoritmi/tekoäly kyyläisi mun nettiselailua ja raportoisi eteenpäin ihmisille vain silloin, kun esimerkiksi ostan pimeästä verkosta räjähteitä tai ihmisorjia, niin ei tuollainen kyylääminen haittaisi. Vaikea kuvitella, miksi tuollaista kyyläämistä kukaan edes vastustaisi. Toki joku vastustaa jo ihan slippery-slopenkin vuoksi, joka nyt ei tosiasiallisesti edes ole toimiva argumentti.

Naurettavinta "ei minulla ole salattavaa" argumentoijilla on juuri tuo oletus, että se seuraaja ja vakoilija on luotettava, oli se sitten ihminen tai tekoäly. Minä en luota kehenkään, joka haluaa tietää yksityiset tekemiseni. Kenellekään esimerkiksi ei kuulu se, milloin vedän käteen tai laulan epävireisesti suihkussa. Kenellekään ei myöskään kuulu se, jos vierailen kyseenalaisemmilla sivuilla. Kenelläkään ei ole oikeutta tulla puhuttelemaan minua, kun luen wikipedia-artikkelia ruudista tai kirjoitan yleisönosastokirjoituksen, jossa kyseenalaistan poliittisten toimijoiden tekoja.

Vierailija
52/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin enää IP-osoitteetkaan eivät vaihdu, niin mukavaa, kun verkkokäyttäytymistäsi on helpompaa seurata. VPN-yrityksistä suomalaisiin en luota lainkaan. Syy löytyy siitä, että ne ovat suomalaisen viranomaisen käskyjen ja sääntöjen alaisia, joten luotan VPN-yritykseen, joka sijaitsee jossain euroopan ulkopuolella ja yhdistän myös muualle kuin suomeen. Seurannan hallinnan hankaloittamisessa VPN:n kaverina on tor-verkko hyvä. Vähänkään henkilökohtaisemmille tiedostoille ja dokumenteille luon salatun levyosion. Siihen sisältöön ei kyllä pääse kukaan helposti käsiksi. Sähköpostien käyttöön olen varannut PGP-avaimet, mutta niiden käyttö ei suomessa ole valitettavasti yleistä ja yksin niitä ei hyövää käyttää. Mutta kuitenkin minulla sellaiset on. Kaikki tämä vaiva vain sen takia, etten halua taipua valvontayhteiskunnalle. Selaimissa käytän yleensä aina mainostenestoa, koska mainosjärjestelmää käytetään myös tonkimaan verkkokäyttäytymistäsi omalta koneeltasi selaushistoriasta. Harmi kun ei ole vielä sovellusta, joka täyttäisi selaushistorian sattumanvaraisilla sivustovierailuilla, eli puhtaalla pask*lla, niin eivät mainosohjelmat pysyisi perässä, että missä sinä itse käyt.

Verkkoa käytetään meidän seurantaamme kaikista eniten. Jos lähdet johonkin vähäksi aikaa ja tiedät ettet tarvitse puhelintasi, jätä se oikeasti kotiin. Googlen tiedetään käyttävän GPS-paikannusta lyhyitä aikoja päällä omin luvin "palveluiden yksilöimiseksi" ja se yhtiö kyllä tietää missä liikut ja milloin ja varmaan myös miten päin ja heitätkö kärrynpyöriä. Puistattaa ajatuskin, mitä kaikkea meistä tiedetään ja meidän yksilöllisestä käytöksestä. Yksilöllinen verkkokäyttäytymisemme on niin uniikkia, että vaikka aloittaisit uudella laitteella uudesta paikasta, saisivat seurantaan perehtyneet yritykset aika nopeasti tietää, kuka olet. He tietävät montako välilehteä sinulla on auki, kiitos mainostunnuksen. He tietävät millä sivustoilla mielelläsi käyt. He tietävät miten kirjoitat ja miten pitkään viivyt ja tietävät tasan tarkkaan hetken päästä, mitä videoita sinä haluat youtubesta katsoa, vaikket olisi kirjautuneena sisään.

Tähän täytyy kyllä sanoa, että meille vanhemmille ihmisille älypuhelin on tuonut turvaa verrattuna lankapuhelin aikoihin. Varsinkin sairaille, yksin asuville se on ehdoton juttu, että puhelin on aina lähettyvillä ja siinä 112-sovellus, jolloin minut löydetään sen avulla esim. marjametsästä, jos vaikka kaadun, enkä pääse ylös.  

Muuten en oikein perustaisi "vakoilusta". 

Vierailija
53/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän täytyy kyllä sanoa, että meille vanhemmille ihmisille älypuhelin on tuonut turvaa verrattuna lankapuhelin aikoihin. Varsinkin sairaille, yksin asuville se on ehdoton juttu, että puhelin on aina lähettyvillä ja siinä 112-sovellus, jolloin minut löydetään sen avulla esim. marjametsästä, jos vaikka kaadun, enkä pääse ylös.  

Muuten en oikein perustaisi "vakoilusta". 

Omien tietojen, kuten sijainnin luovuttaminen omaehtoisesti on kuitenkin aivan eriasia, kuin se että sinua väkipakolla seurataan, teit mitä hyvänsä. Ymmärrän, että joillekin seuranta tuo turvaa, mutta seuratuksi tuleminen tulee silti olla vapaaehtoista.

Vierailija
54/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää apuja keskusteluun näiden "ei minulla ole mitään salattavaa" -tyyppien kanssa! Muutama oikein hyvä jo tullut. Esim. tuo että se mahdollisesti valvova taho ei todellakaan ole aina se hyvis. Ja että maailmassa tilanteet voi äkistikin muuttua. Sekä se että on myös laillisia asioita joista ei huvita huudella ympäriinsä. Lisäälisää!

Vierailija
55/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
56/56 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen salaisissa erikoistehtävissä ja monenlaista vakoilua olen joutunut kokemaan. On kurkittu postilaatikosta ja parvekkeen ikkunoista. Myös kaupassa on seurattu ja äänitetty puheita,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi