Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen harrastuksiin ei työttömillä ihan_oikeasti ole varaa, siis yhtään maksaviin. Eikä mihinkään "normaaliin" elämään, vaan kyllä se aika kituutusta on. Jos kaikille toteutuisikin se kaikkien kuuluttama 500€/kk pakollisten menojen jälkeen, tuohan olisi ihan ruhtinaallista.
Saan omia tuloja pari kymppiä ennemmin kuin meille tulisi toimeentulotukea. Eli emme saa toimeentulotukea, edes harkinnanvaraista, koska lapsella on säästöjä. Niin maksan kuitenkin sen lapsen "sossuosuuden"/kk hänen harrastukseen. Elämme sillä joka on laskennallisesti minun osuus. Eli kyllä niillä työtyömilläkin voisi olla varaa harrastukseen, jos muuten elää tosi niukasti.
No itse nyt ajattelin jotain oikeasti kallista harrastusta, mihin menee monta sataa vuodessa. Mulla ei ainakaan ole heittää tollaista rahaa, kun pitäisi syödäkin...
Saan (vuokran jälkeen) käteen alle n. 800€/ kk ja maksan lapsen harrastuksesta 300€/kk. Joka kuukausi ilman kesätaukoja ja varusteet päälle. Priorisointi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?
mm lähihoitajalla, jos tekee päivätyötä, voi olla tuo palkka nettona. Riippuen veroprosentista.
No jää pelle työttömäksi, jos siinä tienaa niin paljon. Helppoa, eikö totta.
Ollessani työtön sain satasen asumistukea ja työttömyystukea sen 600 ja hilut, tuosta toki vielä pois verot. Jäljelle jääneellä summalla piti maksaa oma osuus kaikesta, eli vuokrasta, sähköstä, ruoasta yms. En saanut toimeentulotukea mieheni tulojen vuoksi, jotka nekään eivät tosin olleet suuret. Ei ollut helppoa aikaa, kaikki rahat menivät välttämättömyyksiin ja koko ajan piti stressata kaikesta. Ei ollut minkäänlaista turvaa, pienetkin vastoinkäymiset romahduttivat koko taloutemme. Nyt kun käyn töissä, en voi kyllä valittaa. Elän tosin edelleen säästäväisesti, on kovin hankala unohtaa köyhyyden aiheuttamat tavat ja tottumukset. En todellakaan ymmärrä ihmisiä, jotka kadehtivat työttömiä.
Silmälasit maksimissaan 100e? Joo löytyyhän niitä Specsaversin ja Nissenin tarjouksesta, ainoa vika että hinnat koskee vain tehdasvoimakkuuksia. Mulla maksaa yksi linssi tonnin että repikää siitä. En uusi laseja joka vuosi, hyvä jos viiden vuoden välein saa vaihdettua. Silloinkin odotan alennuksia, erityisesti 2 linssiä yhden hinnalla ;D Pokia saa alesta halvalla, valitettavasti linssiale ja poka-ale ei osu samoihin aikoihin.
''olispas ihanaa kun pärjäisi huoltsikan halvoilla parin euron laseilla, Mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.
Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.
''
No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat.
Mistä ihmeestä nää harhaset olettamukset tulee että kaikki työttömät saa kaikki mahdolliset tuet. Pelkkää pahansuopuutta se on. On tietenkin ihmisiä jotka käyttää systeemiä hyväkseen, on aina ollut ja tulee myös olemaan. Jollei systeemi maksa samat tyypit varastaa naapurilta. Aika törkeää yleistää koskemaan kaikkia työttömiä kun suurin osa haluaa töihin ja hakee töitä koko ajan.
Minä en saa työttömänä asumistukea eikä mun lääkkeitä maksa kukaan, itse ne on maksettava. Tt-tukea on turha edes hakea. Eikä mulla ole puolisoa jakamassa kustannuksia, kaikki menee omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä jotain 450 euroa kuussa. Kyllä tuo 1300 kelpaisi.
sinä saat työttömänä asumistuen, ilmaiset lääkkeet.. Ja jos osaat oikein valittaa niin täydentävää toimentulotukeakin. Eräs perhe maksatti lapsensa harrastuksen, ratsastuksen, sossuilla. Ja saivat diakonialta rahaa, että pääsivät ulkomaille viikoksi. Heittäytyivät tahalleen ns hulluiksi, tukea sataa joka puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.
Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.
''
No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat.
Perus yksiteholinssit (kaukonäkö ja hajataitto), senttiäkään en maksanut itse. Jos jotain lisäominaisuuksia olisi halunnut niin ne olisi pitänyt maksaa itse. Optikko määrittää minkälaiset lasit asiakas tarvitsee ja maksusitoumus kattaa sen.
Miksiköhän olet sitten erityistapaus, kun minä oon saanut vain tuon 100€ ja loput menee omasta pussista? :)
Varmaan sen takia kun valitsin 79e pokat ja peruslinssit ilman kahvinkeitto-ominaisuutta tai taksipalveluita, näöntarkastus kuuluu hintaan.
No siis tämä sun "sossu maksoi silmälasit" kuulosti siltä, että olisit saanut jotkut normaalin hintaiset lasit jotka usein on ihan pelkkien linssien ja halvimpien sankojen kanssa 300€...
Ovatko normaalihintaiset lasit muka oikeasti jotain 300€? Jos tarvitsee peruslasit ilman mitään lisäominaisuuksia tai erityisen kalliita pokia, niin ei voi maksaa noin paljon.
Mulla tavalliset lukulasit, joissa ei mitään lisäominaisuuksia. Halvat peruspokat (mutta omasta mielestäni ihan kivannäköiset). Näontarkastuksen kanssa pari vuotta sitten jotain 70€:n päälle, en muista tarkkaan. Maksettiin kokonaan toimeentulotuesta.
-Eri kuin jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit maksimissaan 100e? Joo löytyyhän niitä Specsaversin ja Nissenin tarjouksesta, ainoa vika että hinnat koskee vain tehdasvoimakkuuksia. Mulla maksaa yksi linssi tonnin että repikää siitä. En uusi laseja joka vuosi, hyvä jos viiden vuoden välein saa vaihdettua. Silloinkin odotan alennuksia, erityisesti 2 linssiä yhden hinnalla ;D Pokia saa alesta halvalla, valitettavasti linssiale ja poka-ale ei osu samoihin aikoihin.
''olispas ihanaa kun pärjäisi huoltsikan halvoilla parin euron laseilla, Mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
Jos optikko ja tässä tapauksessa varmaan myös silmälääkäri tälläiset linssit sinulle määrää niin silloin toimeentulotuen maksusitoumus sen kattaa.
Toisten väheksyminen ei auta ketään. Itse päädyin hetkeksi työttömäksi, toki teen kaikki vastaantulevat pikkupätkät. Saan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Palkkani on ollut noin 4000e, maksimi työkkärikorvaus puolet tuosta. Kyllä rahat loppuu kesken, kun asumiset ja muu on tuon 4000 mukaan. Että päivääkään en turhaan aio makoilla korvauksilla, työttömyyskorvaus ei vastaa missään kohtaa tarpeita. Peruspäiväraha ihan surkea, ja jos olet tienannut enemmän, korvaus ei nouse tietyn pisteen jälkeen enää ollenkaan. Mikä on väärin kun kuitenkin ne työttömyysvakuutusmaksut on maksettu suhteessa palkkaan
Vierailija kirjoitti:
Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?
Kuinka monta lasta elätät? Väitätkö että työttömyystukesi ja asumistukesi yhteensä on tyyliin 500e?
Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.
Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.
Palaan pian hoitovapaalta töihin ja siitä töihin paluusta meille aiheutuvat kulut ovat lasten hoitomaksut 400e ja minun työmatkakulut reilu 200e. Ja kun nettopalkka on alle 1500e niin ei tuossa hirveesti hurraamista ole.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.
No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)
Minä taas menin töihin (kokopäivä) että sain ulosoton maksettua!
Mulla on siellä joku 60000e. Menen töihin kun ne velat vanhenee, eli n.4-vuotta vielä.
T. Nro4
Luuletko noin vain meneväsi töihin kun olet vuosikausia ollut ulosottoa paossa työttömänä? Mitä luikuria ajattelit työhaastattelussa laskea, jos niin pitkälle pääset? Ihan työhaluisillakin on kova työ siinä työpaikan saamisessa, ei sinne töihin niin vain mennä. Ja sinä kuvittelet meneväsi oltuasi vuosikausia työhaluton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
Perus yksiteholinssit (kaukonäkö ja hajataitto), senttiäkään en maksanut itse. Jos jotain lisäominaisuuksia olisi halunnut niin ne olisi pitänyt maksaa itse. Optikko määrittää minkälaiset lasit asiakas tarvitsee ja maksusitoumus kattaa sen.
Miksiköhän olet sitten erityistapaus, kun minä oon saanut vain tuon 100€ ja loput menee omasta pussista? :)
Varmaan sen takia kun valitsin 79e pokat ja peruslinssit ilman kahvinkeitto-ominaisuutta tai taksipalveluita, näöntarkastus kuuluu hintaan.
No siis tämä sun "sossu maksoi silmälasit" kuulosti siltä, että olisit saanut jotkut normaalin hintaiset lasit jotka usein on ihan pelkkien linssien ja halvimpien sankojen kanssa 300€...
Ovatko normaalihintaiset lasit muka oikeasti jotain 300€? Jos tarvitsee peruslasit ilman mitään lisäominaisuuksia tai erityisen kalliita pokia, niin ei voi maksaa noin paljon.
Mulla tavalliset lukulasit, joissa ei mitään lisäominaisuuksia. Halvat peruspokat (mutta omasta mielestäni ihan kivannäköiset). Näontarkastuksen kanssa pari vuotta sitten jotain 70€:n päälle, en muista tarkkaan. Maksettiin kokonaan toimeentulotuesta.
Sinä, joka olet alapeukuttanut, niin voisitko kertoa, millaiset ovat normaalit lasit. Minulla ei ole ollut laseja ennen 45 ikävuotta, jolloin tarvitsin ekan kerran lukulasit. Minulla ei siis ole tietoa, mitä maksavat esim. likinäköisen ihmisen lasit. Ovatko linssit silloin kalliimmat? Tai mikä niissä sitten maksaa, jos jotain erityisiä hiontoja esim. ei tarvitse/halua? Ihan vilpittömästi kysyn.
Miten ihmeessä se voi olla työttömien työnhakijoiden vika, että alkuperäinen puupää ei saa mielestään tarpeeksi palkkaa?
Jukolauta kuinka työttömiä syyllistetään !Kaikesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.
No niinpä tietenkin. En laske puhelinmyyntiä työksi. Arvostan jokaista työhalutontakin työtöntä enemmän kuin puhelinmyyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.
On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.
Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D
T. Nro4
Ei voi. Esim. asumistukeen vaikuttaa vuokra ja sen maksuun se on tarkoitettu. Töissäkäyvä voi valita maksaako vuokraa vai lainanlyhennystä. Työttömyystuen voi käyttää miten vain, samoin toimeentulotuen mutta siihenkin pitää olla ensin oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
Mulla maksoi viimeksi 400 e, kehykset siitä parikymppiä.
sinä saat työttömänä asumistuen, ilmaiset lääkkeet.. Ja jos osaat oikein valittaa niin täydentävää toimentulotukeakin. Eräs perhe maksatti lapsensa harrastuksen, ratsastuksen, sossuilla. Ja saivat diakonialta rahaa, että pääsivät ulkomaille viikoksi. Heittäytyivät tahalleen ns hulluiksi, tukea sataa joka puolelta.