Tuntuu että muut saa parempaa palkkaa enkä ymmärrä miksi
Kävin koulut, vedin loppuun asti ja sain Ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Tiedän itsekin, että oon älykäs. Ymmärrän asioita nopeasti, hahmotan kokonaisuuksia ja teen työni hyvin usein paremmin kuin moni muu.
Silti mun palkka ei näytä siltä.
Katson kavereita, joilla ei ole samaa koulutusta. Ne on mennyt suoraan töihin, oppinut tekemällä. Ja silti ne saattaa tienata enemmän kuin mä. Se tuntuu oudolta. Vähän epäreilultakin.
Mietin välillä, missä kohtaa menin pieleen.
Teen työni tunnollisesti. Ehkä liiankin. Haluan tehdä asiat kunnolla, en hosuen. Mutta samalla huomaan, että työelämä ei palkitse pelkkää huolellisuutta tai älykkyyttä. Täällä palkitaan se, kuka saa tuloksia näkyvästi aikaan nopeasti, riittävän hyvin.
Mä taas jään helposti miettimään liikaa.
En myöskään pidä itsestäni ääntä. Ajattelen, että kyllä hyvä työ huomataan. Mutta usein sitä ei huomata, ellei itse tuo sitä esiin. Samaan aikaan joku toinen uskaltaa pyytää lisää palkkaa tai vaihtaa paikkaa, ja menee ohi.
Se turhauttaa.
Tiedän, että mulla on osaamista. Mutta se ei yksin riitä. Tässä pelissä pitää myös osata näyttää se, pyytää siitä ja joskus jopa myydä itseään.
Ja ehkä vaikein ajatus on tämä:
ei riitä, että oon älykäs mun pitää myös toimia sen mukaisesti.
Kommentit (5)
Aloituksesi perusteella kyllä kuulosti siltä, että ymmärrät ne syyt miksi saat vähemmän. Tuohan sen on, että sun on tuotava itseäsi enemmän esille.
Minäkin olen saanut aina liian pientä palkkaa paitsi ailloin kun tein provikkapalkkaa (jolloin taas intouduin tekemään niin paljon hommia, että rikoin itseni fyysisesti). Olen ujo ja vähän kyynistynyt. En jaksa enää taistella. Tietysti tilanne kyynistää aina vain enemmän.
Neuvottele työnantajan kanssa ja tee urasuunnitelma jonkun ammattilaisen kanssa. Kuulostat siltä, että odotat passiivisesti tulevasi huomatuksi ja palkituksi. Se ei valitettavasti mene niin.
Minä aikoinaan 90-luvun lamassa laitoin liian pienen palkkatoiveen ja kärsin siitä 12 vuotta. Kehityskeskustelussa esimies totesi, ettei palkka pyytämällä nouse vaan tehtäviä vaihtamalla. Niinpä sitten hain parempaa paikkaa kunnon pakkatoiveella. Sain paikan ja pyytämäni palkan.
Samaan aikaan työkaverini, joka oli koko ajan saanut parempaa palkkaa kuin minä, myi vuorostaan itsensä liian halvalla toiselle osastolle.
Mitä tästä opimme?