Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.
Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.
''
No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat.
Perus yksiteholinssit (kaukonäkö ja hajataitto), senttiäkään en maksanut itse. Jos jotain lisäominaisuuksia olisi halunnut niin ne olisi pitänyt maksaa itse. Optikko määrittää minkälaiset lasit asiakas tarvitsee ja maksusitoumus kattaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)
Tyyppiesimerkki huijaamisesta. On omia säästöjä ja silti pummataan lasit yms.sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.
Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.
''
No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat.
Perus yksiteholinssit (kaukonäkö ja hajataitto), senttiäkään en maksanut itse. Jos jotain lisäominaisuuksia olisi halunnut niin ne olisi pitänyt maksaa itse. Optikko määrittää minkälaiset lasit asiakas tarvitsee ja maksusitoumus kattaa sen.
Miksiköhän olet sitten erityistapaus, kun minä oon saanut vain tuon 100€ ja loput menee omasta pussista? :)
Maksat lainaa elikkä omaa asuntoasi. Lapsille saa halpoja ja ilmaisiakin harrastuksia ja paljonko saat elatusmaksuja. Jos olisit sinkku työtön tai sinkku tuolla palkalla niin olisiko elämäsi kannttavampaa ja jäisikö enemmän rahaa. Olet varmaankin laskelmoinut että lapsista saatavilla tuilla pärjäät paremmin seuraavat 18 vuotta ja saat asuntolainasi maksettua. Muuten asuisit vuokralla ja hakisit työttömyystuet ym. kaikki mahdolliset avustukset ja tuet.
Työttömänä valittaisit itsekkin ettet saa tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
Miksiköhän olet sitten erityistapaus, kun minä oon saanut vain tuon 100€ ja loput menee omasta pussista? :)
Varmaan sen takia kun valitsin 79e pokat ja peruslinssit ilman kahvinkeitto-ominaisuutta tai taksipalveluita, näöntarkastus kuuluu hintaan.
Lapsen harrastuksiin ei työttömillä ihan_oikeasti ole varaa, siis yhtään maksaviin. Eikä mihinkään "normaaliin" elämään, vaan kyllä se aika kituutusta on. Jos kaikille toteutuisikin se kaikkien kuuluttama 500€/kk pakollisten menojen jälkeen, tuohan olisi ihan ruhtinaallista.
en tiedä mistä ap saa kokopäivätyöstä noin surkeaa palkaa? oliskiko kenties jokin apurahatyö tai jotakin? eikö tuohon saisi jo asumistukea päälle vai oletko asuntovelkainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
Varmaan sen takia kun valitsin 79e pokat ja peruslinssit ilman kahvinkeitto-ominaisuutta tai taksipalveluita, näöntarkastus kuuluu hintaan.
No siis tämä sun "sossu maksoi silmälasit" kuulosti siltä, että olisit saanut jotkut normaalin hintaiset lasit jotka usein on ihan pelkkien linssien ja halvimpien sankojen kanssa 300€...
Jos saa automaattisesti harkinnanvaraista lääkkeet yms.niin on jotain muutakin kuin työtön. Mielenterveysongelmaa tai jotain minkä sossu katsoo olevan kroonista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)[/quote
Minä olen työtön ja ihan piti itse maksaa silmälasit. Halvimmat mitkä löysin ja silti maksoivat 800e.
No, jos olet toimeentulotuella niin silloin saa maksusitoumuksen silmälaseihin, muuten ei.
En ole ikinä saanut asumistukea tai toimeentulotukea.
Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen harrastuksiin ei työttömillä ihan_oikeasti ole varaa, siis yhtään maksaviin. Eikä mihinkään "normaaliin" elämään, vaan kyllä se aika kituutusta on. Jos kaikille toteutuisikin se kaikkien kuuluttama 500€/kk pakollisten menojen jälkeen, tuohan olisi ihan ruhtinaallista.
Saan omia tuloja pari kymppiä ennemmin kuin meille tulisi toimeentulotukea. Eli emme saa toimeentulotukea, edes harkinnanvaraista, koska lapsella on säästöjä. Niin maksan kuitenkin sen lapsen "sossuosuuden"/kk hänen harrastukseen. Elämme sillä joka on laskennallisesti minun osuus. Eli kyllä niillä työtyömilläkin voisi olla varaa harrastukseen, jos muuten elää tosi niukasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan omia tuloja pari kymppiä ennemmin kuin meille tulisi toimeentulotukea. Eli emme saa toimeentulotukea, edes harkinnanvaraista, koska lapsella on säästöjä. Niin maksan kuitenkin sen lapsen "sossuosuuden"/kk hänen harrastukseen. Elämme sillä joka on laskennallisesti minun osuus. Eli kyllä niillä työtyömilläkin voisi olla varaa harrastukseen, jos muuten elää tosi niukasti.
No itse nyt ajattelin jotain oikeasti kallista harrastusta, mihin menee monta sataa vuodessa. Mulla ei ainakaan ole heittää tollaista rahaa, kun pitäisi syödäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
No siis tämä sun "sossu maksoi silmälasit" kuulosti siltä, että olisit saanut jotkut normaalin hintaiset lasit jotka usein on ihan pelkkien linssien ja halvimpien sankojen kanssa 300€...
79e oli normaalihinta pokille, siihen yksiteholinssit ja näön tarkastus. Mihin tarvitsisin 500e laseja kun ilmaiseksi saa varsin hyvät ja toimivat eli näen telkkarin tekstit ja näen ajaa autoa jos sitä lainaan. Optikko määrittää sen minkälaiset lasit kukakin tarvitsee ja sen mukaan mennään. Jos joku haluaa erikoishionnat ja heijastukseneston ja ties mitä muuta niin maksaa sitten itse. Minä otin ne lasit mihin maksusitoumus oikeutti ja olen tyytyväinen. :)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tuosta kituuttamisesta, mutten harrastuksesta. Ja moni elää vähemmällä kuin toimeentulotuki. On monia syitä miksei ihmiset sitä saa, vaikka tulot ovat pienemmät. Ja harkinnanvarainen riippuu ihan sosiaalityöntekijästä. Joku jakaa jollekkin tosi hövelisti ja toinen ei tosiaan saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen ja muiden jälkeen jää YLIMÄÄRÄISTÄ käytettäväksi tuon 1300? Kuukaudessa?!
Mitä ihmettä sä valitat. Itsellä vastaava summa on melkein 10x pienempi kuukaudessa ja teen samaa 8h päivää. Ja kikyt rullaa!
Mistäs tämä tuli? Tilille kilahtaa 1300 e jonka jälkeen maksan laskut, ruuat, asumisen, auton, lasten harrasteet. Juu ja ei riitä. Minulle ei jää YHTÄÄN ylimääräistä, useampana kuukautena en selviä laskuista. Mistä luit että laskujen jälkeen jää noin paljon? Olisin pirun iloinen tuosta 500e asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen jäävästä rahasta. Vaan ei jää. En ole vuosiin ostanut edes vaatteita itselleni.
"Käteen jää 1300", eli toisin sanoen kulujen jälkeen sinulla jää käyttöön 1300. Jos sinun palkkasi on vain 1300 niin silloin et kyllä ole kokopäivätöissä, tai olet jossain puhelinmyyntifirmassa pelkällä provikkapalkalla. Tai sitten yksinkertaisesti valehtelet silmät päästäsi. Osa-aikatyössä tuo 1300 alkaa olla jo uskottavampi jos sinulla on töitä vaan puolet viikosta.
Kun me töissä käyvät sanomme että käteen jää 1300€ , niin se tarkoittaa verojen jälkeen.
Tuosta on sitten maksettava koko eläminen.Täällä on apta syyllistetty huonosta palkasta tyyliin olisit opiskellut.
Mutta kai jonkun on tehtävä sekin työ mitä ap tekee.
Kenen sitä työtä pitäisi sitten tehdä?
Ja miksi työttömään ei päde sama :
voihan työtönkin opiskella uuden ammatin, sellaisen missä töitä on saatavilla.
Sinkku pärjää tuolla palkalla, ap elättää lisäksi lapset. Hän ei kuitenkaan ole vastannut kysymykseen, miksei lasten isä maksa perheen kuluista mitään. Hän ei myöskään laske lapsilisiä tai elatustukea mukaan. Jos hänellä on aina ollut noin huono palkka, niin eihän se isolle perheelle riitä. Lapsia on liikaa tuloihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä kukaan kadehdi työttömiä vaan sitä, ettei ymmärretä ettei kotona vaan voi tekemättä mitään saada samaa rahaa kuin työssä. Eikä kuulukaan saada. Ei voi valittaa rahan pienuudesta jos sen eteen ei tee yhtään mitään. Mutta silti moni valittaa että on niin tiukkaa olla kotona, eikä rahaa mihinkään. Miten sitä voisi jäädä, jos elää tuella? Eikö se ole tarkoitettu välttämättömään elämiseen eikä hurvitteluun?
Eiköhän ne valita siitä kun töitä ei löydy. Monet työt teetetään toisilla työttömillä ilmaiseksi. Sekään ei ole oikea tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tuosta kituuttamisesta, mutten harrastuksesta. Ja moni elää vähemmällä kuin toimeentulotuki. On monia syitä miksei ihmiset sitä saa, vaikka tulot ovat pienemmät. Ja harkinnanvarainen riippuu ihan sosiaalityöntekijästä. Joku jakaa jollekkin tosi hövelisti ja toinen ei tosiaan saa mitään.
Niin, tiedän että elää, elän itsekin... harkinnanvaraisesti ei itsellä oo tietoa, mutta pitäisihän nää jotenkin tuoda kaikilla samalle viivalle. Todella tyhmää, että joku saa ja toinen ei jos samassa tilanteessa.
Olen pienituloisten. Tuloni vaihtelevat. On ihan eri asia elää silloin, kun tulot ovat minimissään joka kuukausi. Kun jonain kuukausina saa "ylimääräistä" niin se tasoittaa ongelmia suuresti.
Kun me töissä käyvät sanomme että käteen jää 1300€ , niin se tarkoittaa verojen jälkeen.
Tuosta on sitten maksettava koko eläminen.
Täällä on apta syyllistetty huonosta palkasta tyyliin olisit opiskellut.
Mutta kai jonkun on tehtävä sekin työ mitä ap tekee.
Kenen sitä työtä pitäisi sitten tehdä?
Ja miksi työttömään ei päde sama :
voihan työtönkin opiskella uuden ammatin, sellaisen missä töitä on saatavilla.