Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
221/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.

Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.

''

No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat. 

Perus yksiteholinssit (kaukonäkö ja hajataitto), senttiäkään en maksanut itse. Jos jotain lisäominaisuuksia olisi halunnut niin ne olisi pitänyt maksaa itse. Optikko määrittää minkälaiset lasit asiakas tarvitsee ja maksusitoumus kattaa sen.

Miksiköhän olet sitten erityistapaus, kun minä oon saanut vain tuon 100€ ja loput menee omasta pussista? :) 

Varmaan sen takia kun valitsin 79e pokat ja peruslinssit ilman kahvinkeitto-ominaisuutta tai taksipalveluita, näöntarkastus kuuluu hintaan.

No siis tämä sun "sossu maksoi silmälasit" kuulosti siltä, että olisit saanut jotkut normaalin hintaiset lasit jotka usein on ihan pelkkien linssien ja halvimpien sankojen kanssa 300€... 

Ovatko normaalihintaiset lasit muka oikeasti jotain 300€? Jos tarvitsee peruslasit ilman mitään lisäominaisuuksia tai erityisen kalliita pokia, niin ei voi maksaa noin paljon.

Mulla tavalliset lukulasit, joissa ei mitään lisäominaisuuksia. Halvat peruspokat (mutta omasta mielestäni ihan kivannäköiset). Näontarkastuksen kanssa pari vuotta sitten jotain 70€:n päälle, en muista tarkkaan. Maksettiin kokonaan toimeentulotuesta.

-Eri kuin jolle vastasit.

Sinä, joka olet alapeukuttanut, niin voisitko kertoa, millaiset ovat normaalit lasit. Minulla ei ole ollut laseja ennen 45 ikävuotta, jolloin tarvitsin ekan kerran lukulasit. Minulla ei siis ole tietoa, mitä maksavat esim. likinäköisen ihmisen lasit. Ovatko linssit silloin kalliimmat? Tai mikä niissä sitten maksaa, jos jotain erityisiä hiontoja esim. ei tarvitse/halua? Ihan vilpittömästi kysyn.

Minulla on miinuksia yli 7, lisäksi voimakas hajataitto ja nyt ikänäkö. Linssit on tolkuttoman paksut, jos niitä ei ota ohennettuina. Sangat maksaa murto-osan linsseihin verrattuna.

Joo, siis mulle on ihan siellä liikkeessä sanottu, että niin paksut lasit oikeasti häiritsee normaalia elämää. Itselläkin -7,5 molemmissa silmissä + hajataitto.

Vierailija
222/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa no osa-aikatyöläisenä laskujen jälkeen jää käteen noin 500-600 euroa. Joten ihmettelen mitä sinä oikein valitat. Työttömälle kouraan jää laskujen ja verotuksen jälkeen 400-500 euroa eli noin kolmasosa mitä sinulla. Enkä asu pääkaupunkiseudulla.

Ihanko totta, ja työtön maksaa tuosta 400-500 eurosta vielä asumiskulut? Aloittaja maksaa vielä asumiskulut tuosta 1300 eurosta.

Ei maksa, vaan 497e jää käteen asumiskulujen jälkeen.

Niin teoriassa. Muuttujina voi olla esim puoliso, avopuoliso = ei tt tukea.

No ei kai nyt kukaan niin tahvo ole että virallisesti tuossa tilanteessa asuu toisen kanssa samassa osoitteessa. Kaikista Suomen vähänkään isommista kaupungeista löytyy ns. turvaosoitteita johon voi laittaa kirjat.

Mitä helvettiä sinä oikein puhut? Ei todellakaan! Kyllä me asutaan ihan avioliitossa lastemme kanssa omassa kotona, ja minä saan vain ja ainoastaan työmarkkinatuen, mitään asumistukia ja toimeentulotukia ei koskaan ole voinut hakea vaikka miten olisi tiukkaa koska mies on töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta sano! Itsekin saan käteen 1700€ ja raadan niska limassa. Taas oon työpäivän jälkeen niin rikki puhki, että tekis vaan mieli irtisanoa itsensä, kärsiä karenssi ja sitten alkaa nauttiin tukiaisista.

Vierailija
224/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa no osa-aikatyöläisenä laskujen jälkeen jää käteen noin 500-600 euroa. Joten ihmettelen mitä sinä oikein valitat. Työttömälle kouraan jää laskujen ja verotuksen jälkeen 400-500 euroa eli noin kolmasosa mitä sinulla. Enkä asu pääkaupunkiseudulla.

Ihanko totta, ja työtön maksaa tuosta 400-500 eurosta vielä asumiskulut? Aloittaja maksaa vielä asumiskulut tuosta 1300 eurosta.

No ei kai nyt kukaan niin tahvo ole että virallisesti tuossa tilanteessa asuu toisen kanssa samassa osoitteessa. Kaikista Suomen vähänkään isommista kaupungeista löytyy ns. turvaosoitteita johon voi laittaa kirjat.

No, samalla logiikalla saahan sitä lisää rahaa vaikka kavaltamalla työpaikaltaan, turha siis valittaa huonoja palkkoja kun aina voi varastamalla saada enemmän rahaa.

Vierailija
225/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.

Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.

''

No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat. 

Perus yksiteholinssit (kaukonäkö ja hajataitto), senttiäkään en maksanut itse. Jos jotain lisäominaisuuksia olisi halunnut niin ne olisi pitänyt maksaa itse. Optikko määrittää minkälaiset lasit asiakas tarvitsee ja maksusitoumus kattaa sen.

Miksiköhän olet sitten erityistapaus, kun minä oon saanut vain tuon 100€ ja loput menee omasta pussista? :) 

Varmaan sen takia kun valitsin 79e pokat ja peruslinssit ilman kahvinkeitto-ominaisuutta tai taksipalveluita, näöntarkastus kuuluu hintaan.

No siis tämä sun "sossu maksoi silmälasit" kuulosti siltä, että olisit saanut jotkut normaalin hintaiset lasit jotka usein on ihan pelkkien linssien ja halvimpien sankojen kanssa 300€... 

Ovatko normaalihintaiset lasit muka oikeasti jotain 300€? Jos tarvitsee peruslasit ilman mitään lisäominaisuuksia tai erityisen kalliita pokia, niin ei voi maksaa noin paljon.

Mulla tavalliset lukulasit, joissa ei mitään lisäominaisuuksia. Halvat peruspokat (mutta omasta mielestäni ihan kivannäköiset). Näontarkastuksen kanssa pari vuotta sitten jotain 70€:n päälle, en muista tarkkaan. Maksettiin kokonaan toimeentulotuesta.

-Eri kuin jolle vastasit.

Sinä, joka olet alapeukuttanut, niin voisitko kertoa, millaiset ovat normaalit lasit. Minulla ei ole ollut laseja ennen 45 ikävuotta, jolloin tarvitsin ekan kerran lukulasit. Minulla ei siis ole tietoa, mitä maksavat esim. likinäköisen ihmisen lasit. Ovatko linssit silloin kalliimmat? Tai mikä niissä sitten maksaa, jos jotain erityisiä hiontoja esim. ei tarvitse/halua? Ihan vilpittömästi kysyn.

Minulla on miinuksia yli 7, lisäksi voimakas hajataitto ja nyt ikänäkö. Linssit on tolkuttoman paksut, jos niitä ei ota ohennettuina. Sangat maksaa murto-osan linsseihin verrattuna.

Niin, eli oman mukavuutesi takia otat ohennuksen vaikkei se ole pakollista. Miksi se pitäisi toimeentulotuesta maksaa?

Kyse ei ole mukavuudesta vaan siitä, että sopivia sankoja ei ole. Laseja ei voi käyttää jos ripset ottaa linsseihin kiinni. Maksan omat silmälasini itse, mutta minua ei haittaa, että toimeentulotukea saava saa ohennetut linssit että näkee.

Vierailija
226/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja pärjään helposti pienillä tuillani. Asun yksin enkä ole meneväinen. Kotona viihdyn ja harrastan :D Jos ei ole tarpeeksi rahaa niin pieniä bisneksiä teen netissä lisätienesteiksi haha

Vierailija
227/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TES mukaan 1638€? Vai onko näissä sitten joku eri TES kun Apteekkien työntekijöiden TES? 

Vierailija
228/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä sinä oikein puhut? Ei todellakaan! Kyllä me asutaan ihan avioliitossa lastemme kanssa omassa kotona, ja minä saan vain ja ainoastaan työmarkkinatuen, mitään asumistukia ja toimeentulotukia ei koskaan ole voinut hakea vaikka miten olisi tiukkaa koska mies on töissä.

No vielä enemmän ihmettelen että miksi naimisissa. Vasta 60-vuotiaana kannattaa mennä kun on omaisuutta eikä tuloilla enää niin väliä. Ei mikään ihme että on vähävaraista porukkaa. :D

Vierailija
229/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että pitäis vielä kusettaa kelaa? Niinhän te kaikki luulette, että sossupummit kusettaa vaan Kelaa. En ikinä. 

Vierailija
230/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan oma syy. Jos olisin sinä niin tekisin aina 10kk töitä ja liiton rahoille. Ei mitään järkeä olla töissä noin paskalla palkalla. Ja kun on liiton rahoilla voi vapaa-aikana tehdä vähän hanttihommia ja tienaa saman verran kuin töissä ollessa.

Ja kannattaisi varmaan hommata itselle jokin parempi ammatti.

Mitä ne sellaiset liiton rahat ovat?

Ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia maksavat työttömyyskassat. Ammaattiliitot eivät niitä maksa. Mikä siinä on, että osa ihmisistä ei vain millään kykene sitä ymmärtämään?

Vierailija
231/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.

Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.

No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.

Juuri noiden provikkapalkkojen takia puhelinmyynnillä onkin niin huono maine työllistäjänä.

Vierailija
232/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on luonteeltaan sellainen, että se tottuu johonkin tasoon. Jos tottuu ansiosidonnaisiin ja kelatukiin, niin alkaa lähtökohtaisesti pitää niitä itselle kuuluvana, vaikka eiväthän ne ole mitään ansaittua rahaa vaan tulonsiirtoa.

Kieltämättä töissä käydessäkin voi unohtua, että palkan eteen tehdään oikeasti paljon töitä ja sitä pitää tehdä jatkuvasti, vaikka työssä käynti automatisoituu.

Ihminen on ahne eikä hevin luovu saavutetuista eduistaan.

Voi apua. Kanattaisiko syvällinen filosofointi jättää niille jotka osaavat?

Vierailija
233/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin huono palkka voi olla palkkatukityöläisellä, siivojalla, tiskarilla, keittiöapulaisella tai aloittavalla kokilla, parturi-kampaajalla. Ainakin näitä pienipalkkaisia aloja minä tiedän ja on varmasti muitakin.

Aloittajan palkka, lapsilisät, elatusmaksut, yh lisät ja asumistuet jota saa alaikäisista lapsista. Lasten isä voi elättää lapset joka toinen viikonloppu ja ostella extraa. Isovanhemmat voivat avustaa lapsen lapsilleen vaatteita yms. 

Kukaan ei tee töitä jos se ei ole kannattavaa vaan olisi kannattavampaa olla työttömänä. Kyllä kaikki sen verran osaa laskea. 

Vierailija
234/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.

Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.

No yksi tuttu sekopää puhelinmyyjänä (p*ska sellainen), tienaa bruttona 780e/kk. Työaika 38h/vko. Onhan noita duuneja.

Juuri noiden provikkapalkkojen takia puhelinmyynnillä onkin niin huono maine työllistäjänä.

No, on omassa lähipiirissä niitä hyviäkin. 3200-3800e/kk ja myyvät yksityisille esim. lehtiä. Ei, en ole kuulopuheen varassa vaan myös nähnyt palkkalaskelman. Tulospalkkaus, joko myy tai sitten ei.

Vierailija
235/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, mulla jäi palkasta nettona monta sataa enemmän ja siihen sain päälle asumistukea ja toimeentulotukena sähköt ja lääkkeet.

Vierailija
236/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin että pienten lasten sairauksilla saa sairauslomaa ja kaikki käyttävät ne edut hyväkseen. Usein niillä on maanantait ja perjantait harvase viikko lapset sairaana. 

Vierailija
237/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää vuokran ja sähkölaskun jälkeen ruokaan ja muihin menoihin (esim. hygieniatuotteet, vaatteet) 150-200€ per kuukausi. Ja onhan tuolla pärjätty, vanhempani maksavat puhelinlaskun ja nettiliittymän.

t. opiskelija

Vierailija
238/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero sinun ja työttömän välillä on se, että työttömällä on samat laskut kuin sinullakin, mutta työtön saa puolet tuosta sinun määrästä (asumistuki mukaanluettuna). Jopa toimeentuloa hakiessaan saa vähemmän kuin sinä.

Kyse ei ole siitä, mitä kukin ansaitsee, vaan sitä, mikä riittää välttämättömään elämiseen silloinkin, kun elämäntilanne on poikkeuksellisti tai pahimmassa tapauksessa jatkuvasti huono.

Sinustakin voi tulla työtön. Työttömyys ei ole valinta. Kuvittele ett jos sua ottaa päähän jo nykyinen tilanteesi ja laskusi, että jos menetät 2kk päästä työsi YT-neuvottelujen seurauksena että miten paljon sua ja sun perhettä potuttaa tuo tilanne sitten, kun sulla on käytettävissä alle 500 mut laskut pysyy samana? Varmaan siinä kohdin mietit ett minäkin olen veroja maksanut vuosia ja tuon verran saat? Moni työtön on maksanut veroja kymmeniä vuosia palkastaan. Oletko itse ollut edes niin pitkään töissä? Sullahan ei veroa tuosta mene paljo mitään kun taas sosiaalietuuksista menee 25% vero.

Ja kyllä me työttömätkin ollaan välillä töissä. Mä voin olla vaikka sun työkaveri, etkä tiedä sitä. Kun on pätkähommia 3kk kerrallaan, pysyy työkkärin listoilla edelleen.

Ja jos minä työtön menen osa-aikatöihin väliaikaisesti, minun palkkani vähennetään siitä työttömyysetuudesta.

Vierailija
239/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta sano! Itsekin saan käteen 1700€ ja raadan niska limassa. Taas oon työpäivän jälkeen niin rikki puhki, että tekis vaan mieli irtisanoa itsensä, kärsiä karenssi ja sitten alkaa nauttiin tukiaisista.

No anna palaa, äläkä täällä inise!

Vierailija
240/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta oli palstalla joku aika sitten kolmen lapsen yh joka sai tukia 4050e kuukaudessa. Työttömyyspäiväraha ei ole se ainoa tuki vaan saavat kaikenlaista muitakin tukea.

Olen itse johtaja, veroprosentti 48%, teen tosi pitkää viikkoa ja käteen jää likimain sama nettona minkä tuo YH sai erilaisina tukina. Reilukerho!

AV:llä käteen voi saada vaikka kymppitonnin joka viikko suoraan Kelalta ja toisen mokoman kaupungilta harkinnanvaraisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi