Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koeaika työssä loppuu ensi viikolla. Tuleeko pomo sanomaan että työt jatkuu vai tuleeko kertomaan vain jos ei jatku? Jos jatkuu, niin puhutaanko asiasta mitään?

Miten menee
05.08.2019 |

Ei kokemusta koeajasta eikä vakinaisesta työpaikasta sen jälkeen, niin siksi tyhmiä kyselen... Kovasti tullut jännitettyä, tuleeko jatkoja koeajan jälkeen.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekaan ei sanottu mitään. Noin kaksi viikkoa koeajan päättymisestä kerroin johtajalle, että olen raskaana ja ennen kuin poistuin hänen huoneestaan, hän kysyi, että onko minulla vielä menossa koeaika. Hänen harmikseen ei ollut.

Toivottavasti repeet kunnolla. 

Vierailija
42/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sulle ennen koeaikaa pitää sanoa, jos työ ei jatku. Onhan sulla irtisanomisaikakin. Ei sua edes koeajalla voi heittää pihalle tyyliin "ei tarvi tulla huomenna". Koeaikana on lyhyempi irtisanoutumisaika, mutta kyllä se on silti olemassa, kaksi viikkoa yleensä. Se, joka ei halua jatkaa työsuhdetta, avautuu asiasta, jos kumpikaan ei sano mitään, työt jatkuvat. Onnea vakipaikasta.

Koeaikana ei ole irtisanomisaikaa, koska työsuhdetta ei silloin irtisanota vaan puretaan. Voi todellakin sanoa, että älä tule huomenna. Tietenkin täytyy olla syy purkuun ja kertoa mikä se on.

Riippuu työsopimuksesta. Mulla on työsopimus, jossa ensimmäinen puoli vuotta on koeaika ja koeajalla on irtisanomisaika kaksi viikkoa, koeajan jälkeen kuukausi. Eli ei mua olisi voitu heittää ulos päivässä.

Koeajalla irtisanomisaika on 2 vko, mutta työsopimuksen voi purkaa välittömästi. Kaksi eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikahan on vain sitä varten että yritys voi irtisanoa sinut helpommin jos selkeästi laiminlyöt työtehtäviä tai ilmenee muuta suurempaa ongelmaa ekoina kuukausina. Jos työt sujuneet ilman suurempaa ongelmaa niin kaikki jatkuu normaalisti eikä siitä yleensä mitään erikseen ilmoiteta. Jos koeajan aikana irtisanotaan niin siihen pitää olla selkeä syy, ei se niin mene että työnantaja voi noin vain päättää jatkatko vai ei ilman perusteluja. Ellei tähän asti työnantaja huomauttanut mistään vakavammasta niin silloin ei ole syytä olla huolissaan.

Vierailija
44/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on jo tämän sanonut, mutta ei se työnantaja tosiaan viimeiseen koeaikapäivään asti odota ilmoittaakseen, ettet suoriudu töistä vaan sopimus puretaan. Kyllä hän olisi tehnyt sen jo. Monella alalla ilmeisesti työt vain jatkuvat ilman sen kummempaa keskustelua, meillä (asiantuntijatyö) koeajan lopussa esimies ja alainen käyvät keskustelun, jossa molemmin puolin käydään läpi kulunutta aikaa. Mitään irtisanomis-/sopimuksen purkamisvaaraa siihen keskusteluun ei sisälly, enemmän se on kehityskeskustelun kaltainen tilanne.

Vierailija
45/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullaan sanomaan etyä oot hyvin suoriutunut työstä joten homma jatkuu.

Vierailija
46/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että yksikään työnantaja on niin ikävä, että purkaa työsopimuksen koeajan päättyessä ilmaisematta sitä mitenkään aikaisemmin. Kyllä työntekijälle pitää jo pari viikkoa (vähintään!!) aikaisemmin ilmoittaa, että työsopimus ei jatku.

Vierailija
47/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on jo tämän sanonut, mutta ei se työnantaja tosiaan viimeiseen koeaikapäivään asti odota ilmoittaakseen, ettet suoriudu töistä vaan sopimus puretaan. Kyllä hän olisi tehnyt sen jo. Monella alalla ilmeisesti työt vain jatkuvat ilman sen kummempaa keskustelua, meillä (asiantuntijatyö) koeajan lopussa esimies ja alainen käyvät keskustelun, jossa molemmin puolin käydään läpi kulunutta aikaa. Mitään irtisanomis-/sopimuksen purkamisvaaraa siihen keskusteluun ei sisälly, enemmän se on kehityskeskustelun kaltainen tilanne.

Tämä on yrityksestä riippuvainen. Itsekin olen asiantuntijatöissä, eikä meillä ole mitään keskustelua käyty koeajan lopussa. Vaan kehityskeskutelu on ollut firman normiaikataulun mukaisesti (meillä kaikki kehityskeskustelut pidetään aina marras-joulukuussa riippumatta koska olet aloittanut). Meillä oli todella kiireistä töissä juuri samaan aikaan kun koeaika loppui. Ja pari viikkoa tämän jälkeen naureskeltiin pomon kanssa että mustahan on tullut virallisesti vakikalustoa, en pääse enään niin helpolla pois. Oltiin molemmat ihan unohdettu että koeaika päättyi.

Vierailija
48/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että yksikään työnantaja on niin ikävä, että purkaa työsopimuksen koeajan päättyessä ilmaisematta sitä mitenkään aikaisemmin. Kyllä työntekijälle pitää jo pari viikkoa (vähintään!!) aikaisemmin ilmoittaa, että työsopimus ei jatku.

Oletpa hyväuskoinen. :) Tiedän useammankin tapauksen, jossa on toimittu juuri näin.

Vierailija
49/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekaan ei sanottu mitään. Noin kaksi viikkoa koeajan päättymisestä kerroin johtajalle, että olen raskaana ja ennen kuin poistuin hänen huoneestaan, hän kysyi, että onko minulla vielä menossa koeaika. Hänen harmikseen ei ollut.

Harmi!  Tämän vuoksi itse en koskaan palkkaa nuoria naisia, jos vain voin sen välttää.

Yrittäjänä on hieman toisessa tilanteessa kuin esim. hyväntekeväisyysjärjestöissä.

Tämän vuoksi itseäni ei taas kiinnosta työskennellä missään pikkufirmoissa. Suosin vakavaraisia isoja firmoja, joissa asiat hoidetaan kuten kuuluu ja perheuutisista satelee onnitteluja ja lahjapaketti nyrpistelyn sijaan.

Vierailija
50/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse epävarma, haluatko jatkaa työpaikassa, kannattaa ottaa asia puheeksi ja kysyä työnantajan näkemystä siitä, miten koeaika on mennyt. Jotkut jutut voi selvitä puhumalla, esim. jos et ole saanut palautetta, ollaanko sinuun tyytyväisiä tai jos toivoisit vaikka haastavampia töitä tai parempia välineitä. Koeaika on sullakin mahdollisuus lähteä helpommin. Jos olette molemmat sitä mieltä, että sun ei kannata jatkaa siinä työpaikassa niin voitte selvittää, millaisin sanamuodoin sen voi ilmaista niin, että säästyt karenssilta, jos ei ole jo uutta työtä tiedossa. Jos haluat itse jatkaa työssä niin ei ehkä kannata ottaa puheeksi.

Vierailija
51/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolle kävi niin, että kaksi päivää ennen koeajan päättymistä käytiin läpi seuraavan viikon työvuorolista. Viimeisenä päivänä, puoli tuntia ennen vuoron päättymistä tultiin sanomaan, ettei tarvitse enää maanantaina tulla töihin. Mitään syytä ei koskaan ilmoitettu. Näin hienosti toimittiin perheyrityksessä nimeltä Tr***meri.

"Yhteiset arvot ohjaavat päivittäistä liiketoimintaamme. Toimimalla arvojemme mukaisesti panostamme jatkuvuuteen ja tuloksellisuuteen. Huolehtimalla henkilöstön hyvinvoinnista ja asiakkaittemme tyytyväisyydestä sekä toimintamme kannattavuudesta mahdollistamme yhteistyösuhteidemme ja liiketoimintamme jatkuvuuden. Haluamme olla luottamuksen arvoisia; eettinen toiminta niin liiketoiminnassa kuin myös yhteiskunnassa on meille kunnia-asia."

Vierailija
52/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesta työpaikasta kokemus koeajasta ja yhdessäkään ei oo mitään sanottu, työt on vaan jatkunu normaalisti.

Eiköhän se koeajalla työsuhteenpurku ois tehty heti, kun se ois todettu aiheelliseksi eikä jääty odottelemaan vikoja päiviä.

Vierailija
53/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sulle ennen koeaikaa pitää sanoa, jos työ ei jatku. Onhan sulla irtisanomisaikakin. Ei sua edes koeajalla voi heittää pihalle tyyliin "ei tarvi tulla huomenna". Koeaikana on lyhyempi irtisanoutumisaika, mutta kyllä se on silti olemassa, kaksi viikkoa yleensä. Se, joka ei halua jatkaa työsuhdetta, avautuu asiasta, jos kumpikaan ei sano mitään, työt jatkuvat. Onnea vakipaikasta.

Koeaikana ei ole irtisanomisaikaa, koska työsuhdetta ei silloin irtisanota vaan puretaan. Voi todellakin sanoa, että älä tule huomenna. Tietenkin täytyy olla syy purkuun ja kertoa mikä se on.

Riippuu työsopimuksesta. Mulla on työsopimus, jossa ensimmäinen puoli vuotta on koeaika ja koeajalla on irtisanomisaika kaksi viikkoa, koeajan jälkeen kuukausi. Eli ei mua olisi voitu heittää ulos päivässä.

Minulla on irtisanomisaika puoli vuotta. Jos työantaja haluaa minut heti pihalle, niin voi tarjota irtisanomista ilman työssäolovelvoitetta. Tai voimme tehdä myös erosopimuksen, jossa itse irtisanoudun, mutta työnantaja maksaa puolen vuoden palkan + ansaitut lomat + esim. 10 kk palkan kompensaationa vapaaehtoisesta lähtemisestä. Tätä viimeistä ehdotusta olen odotellut vaan ei ole kuulunut.

Vierailija
54/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asiasta ei mainita. Jos olet töissä yhden päivän koeajan jälkeen, olet vakituinen. Ei kannata mennä kyselemään.

Jos sulla on määräaikainen työsuhde koeajalla, niin ei se muutu vakituiseksi koeajan päätyttyä. Määräaikainen työsuhde on määräaikainen kunnes toisin sovitaan.

Ei muutu vakituiseksi koeajan päätyttyä, mutta voi muuttua vakituiseksi muutenkin kuin sopimalla. Ketjutuksia kohdellaan yleensä vakituisina. Tai mikäli määräaikaisuudelle ei ole perusteita, jos työnantaja antaa määräaikaisuuden päättyä, hän voi syyllistyä laittomaan irtisanomiseen. Määräaikaisuudella on oltava syy, ja se ei voi olla vakinaistamisen välttäminen kieroillen. Usein sitä toki yritetään.

Vierailija
55/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sano erikseen, että työsuhde ei jatku niin sitten työsuhde jatkuu. Älä ainakaan mene kyselemään, jos nimittäin viihdyt siinä paikassa. Jos taas haluat lähteä ilman irtisanomisaikaa, niin lähde nyt.

Vierailija
56/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jatku, niin se kyllä kerrotaan. Jos jatkuu, niin tuskin kukaan edes huomaa sanoa siitä.

Ja itse ei kannata asiaa ottaa esille. Olet vakituinen koeajan jälkeen ja siten samalla viivalla kuin muut työntekijät.

Vierailija
57/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurun syyksi ja perusteeksi riittää yksi sana: koeaikapurku. Pätee kummallekin osapuolelle, ei siinä sen kummempia tarvitse selitellä. Fiksut työnantajat ja -tekijät toki kertovat myös, että mistä kenkä puristi.

Vierailija
58/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurun syyksi ja perusteeksi riittää yksi sana: koeaikapurku. Pätee kummallekin osapuolelle, ei siinä sen kummempia tarvitse selitellä. Fiksut työnantajat ja -tekijät toki kertovat myös, että mistä kenkä puristi.

Ei riitä, koska ilmam syytä noin ei voi tehdä. Kyllä syy täytyy kertoa.

Vierailija
59/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ole pomo koskaan sanonut mitään koeajan päättymisestä. Joskus on sovittu palkan nostamisesta siinä vaiheessa ja siitä on mainittu, tyyliin tulee voimaan silloin-ja-silloin. Työkavereitten kanssa on vertailtu koeaikojen loppumisia tai kyselty uusilta koska loppuu. Voin kuvitella että jännittää jos firmalla on tapana potkia työntekijöitä pihalle just ennen koeajan loppumista, muuten se ei vaikuta mihinkään eikä siitä yleensä kukaan mitään sano. Toki firmoilla on eroja kuten joku koeaikakirje jonka joku tuossa ylempänä oli saanut.

Määräaikasuus on asia erikseen. Jos kukaan ei jatka sopparia niin sulta loppuu työt. Liian usein uutta sopparia pantataan viime minuuteille mikä on törkeää :(      

Vierailija
60/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi!  Tämän vuoksi itse en koskaan palkkaa nuoria naisia, jos vain voin sen välttää.

Yrittäjänä on hieman toisessa tilanteessa kuin esim. hyväntekeväisyysjärjestöissä.

Tämän vuoksi itseäni ei taas kiinnosta työskennellä missään pikkufirmoissa. Suosin vakavaraisia isoja firmoja, joissa asiat hoidetaan kuten kuuluu ja perheuutisista satelee onnitteluja ja lahjapaketti nyrpistelyn sijaan.

LOL. Vai että oikein lahjapaketti. Itse lahjoittasin kortsuja kaltaisellesi urpolle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi