Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koeaika työssä loppuu ensi viikolla. Tuleeko pomo sanomaan että työt jatkuu vai tuleeko kertomaan vain jos ei jatku? Jos jatkuu, niin puhutaanko asiasta mitään?

Miten menee
05.08.2019 |

Ei kokemusta koeajasta eikä vakinaisesta työpaikasta sen jälkeen, niin siksi tyhmiä kyselen... Kovasti tullut jännitettyä, tuleeko jatkoja koeajan jälkeen.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekaan ei sanottu mitään. Noin kaksi viikkoa koeajan päättymisestä kerroin johtajalle, että olen raskaana ja ennen kuin poistuin hänen huoneestaan, hän kysyi, että onko minulla vielä menossa koeaika. Hänen harmikseen ei ollut.

Harmi!  Tämän vuoksi itse en koskaan palkkaa nuoria naisia, jos vain voin sen välttää.

Yrittäjänä on hieman toisessa tilanteessa kuin esim. hyväntekeväisyysjärjestöissä.

Tämän vuoksi itseäni ei taas kiinnosta työskennellä missään pikkufirmoissa. Suosin vakavaraisia isoja firmoja, joissa asiat hoidetaan kuten kuuluu ja perheuutisista satelee onnitteluja ja lahjapaketti nyrpistelyn sijaan.

LOL. Vai että oikein lahjapaketti. Itse lahjoittasin kortsuja kaltaisellesi urpolle. 

Tuitui. Noinko paljon harmittaa, että tässä romahtaneen syntyvyyden maassa joku vielä haluaa perheen perustaa? Minä heittäisin kortsusi roskiin.

Vierailija
62/89 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä työpaikassa koeaika on vain tarvittaessa käytettävä mahdollisuus, jonka olemassaoloa ei tarvitse edes ajatella, jos kaikki menee hiukankin normaalisti. Hyvä työnantaja nimittäin tekee rekrytoinnin kunnolla, eikä ota ihmistä sillä ajatuksella, että katotaan miten käy ja onhan koeaika. Hyvä työnantaja myös, mikäli jotain ongelmia ilmenee, kertoo niistä työntekijälle ja antaa mahdollisuuden korjata toimintaansa, eikä siirry suoraan koeaikapurkuun. On hirveää resurssien tuhlausta heittää sisäänajettu työntekijä ulos ja rekrytä ja perehdyttää uusi, jos ongelman olisi voinut ratkaista kahdella lauseella suoraa puhetta.

Lain mukaan koeaikapurulla pitää olla syy, joka ei saa olla syrjivä. Sen sijaan syyn ei tarvitse olla mitenkään painava, kuten normaalissa irtisanomisessa. Koeaikapurun syytä ei ole pakko kertoa työntekijälle, mutta käytännössä kannattaa ja yleensä kerrotaan, koska muuten työntekijä voi helposti riitauttaa koeaikapurun syrjintäepäilyn takia. Isoilla työnantajilla voi olla käytössä kuulemistilaisuus ja kirjallinen ilmoitus työsuhteen purkamisesta.

Vierailija
64/89 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sulle ennen koeaikaa pitää sanoa, jos työ ei jatku. Onhan sulla irtisanomisaikakin. Ei sua edes koeajalla voi heittää pihalle tyyliin "ei tarvi tulla huomenna". Koeaikana on lyhyempi irtisanoutumisaika, mutta kyllä se on silti olemassa, kaksi viikkoa yleensä. Se, joka ei halua jatkaa työsuhdetta, avautuu asiasta, jos kumpikaan ei sano mitään, työt jatkuvat. Onnea vakipaikasta.

Koeaikana ei ole irtisanomisaikaa, koska työsuhdetta ei silloin irtisanota vaan puretaan. Voi todellakin sanoa, että älä tule huomenna. Tietenkin täytyy olla syy purkuun ja kertoa mikä se on.

Riippuu työsopimuksesta. Mulla on työsopimus, jossa ensimmäinen puoli vuotta on koeaika ja koeajalla on irtisanomisaika kaksi viikkoa, koeajan jälkeen kuukausi. Eli ei mua olisi voitu heittää ulos päivässä.

Minulla on irtisanomisaika puoli vuotta. Jos työantaja haluaa minut heti pihalle, niin voi tarjota irtisanomista ilman työssäolovelvoitetta. Tai voimme tehdä myös erosopimuksen, jossa itse irtisanoudun, mutta työnantaja maksaa puolen vuoden palkan + ansaitut lomat + esim. 10 kk palkan kompensaationa vapaaehtoisesta lähtemisestä. Tätä viimeistä ehdotusta olen odotellut vaan ei ole kuulunut.

Mutta jos sopimuksessasi on koeaika, niin silloin työt loppuvat työnantajan niin ilmoittaessa samantien ilman kompensaatioita.

Purku ja irtisanominen ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
65/89 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sulle ennen koeaikaa pitää sanoa, jos työ ei jatku. Onhan sulla irtisanomisaikakin. Ei sua edes koeajalla voi heittää pihalle tyyliin "ei tarvi tulla huomenna". Koeaikana on lyhyempi irtisanoutumisaika, mutta kyllä se on silti olemassa, kaksi viikkoa yleensä. Se, joka ei halua jatkaa työsuhdetta, avautuu asiasta, jos kumpikaan ei sano mitään, työt jatkuvat. Onnea vakipaikasta.

Koeaikana ei ole irtisanomisaikaa, koska työsuhdetta ei silloin irtisanota vaan puretaan. Voi todellakin sanoa, että älä tule huomenna. Tietenkin täytyy olla syy purkuun ja kertoa mikä se on.

Riippuu työsopimuksesta. Mulla on työsopimus, jossa ensimmäinen puoli vuotta on koeaika ja koeajalla on irtisanomisaika kaksi viikkoa, koeajan jälkeen kuukausi. Eli ei mua olisi voitu heittää ulos päivässä.

Minulla on irtisanomisaika puoli vuotta. Jos työantaja haluaa minut heti pihalle, niin voi tarjota irtisanomista ilman työssäolovelvoitetta. Tai voimme tehdä myös erosopimuksen, jossa itse irtisanoudun, mutta työnantaja maksaa puolen vuoden palkan + ansaitut lomat + esim. 10 kk palkan kompensaationa vapaaehtoisesta lähtemisestä. Tätä viimeistä ehdotusta olen odotellut vaan ei ole kuulunut.

Mutta jos sopimuksessasi on koeaika, niin silloin työt loppuvat työnantajan niin ilmoittaessa samantien ilman kompensaatioita.

Juu, oli. Mutta se koeaika loppui jo 15 vuotta sitten

Vierailija
66/89 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs koeaikapurku tehtiin "joustamattomuudesta" johtuen. Mikroyrityksen omistajapariskunta kävi joka päivä lounaalla läheisellä Teboililla ja kaikkien työntekijöiden piti lähteä mukaan. Uusi työntekijä ei halunnut maksaa kymppiä Teboilin mättöruuasta joka päivä, vaan syödä omia eväitä. Tämä ei sopinut työnantajalle jolloin tehtiin koeaikapurku.

Vierailija
67/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin koeaikapurku tehtiin, kun tuli vapaapäivänä työpaikan pikkujouluihin, nautti alkoholia siellä ja oli silmin nähden päihtynyt.

Vierailija
68/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asiasta ei mainita. Jos olet töissä yhden päivän koeajan jälkeen, olet vakituinen. Ei kannata mennä kyselemään.

Mistähän työntekijä sitten tietää tulla tai olla tulematta töihin?

Vierailija
69/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asiasta ei mainita. Jos olet töissä yhden päivän koeajan jälkeen, olet vakituinen. Ei kannata mennä kyselemään.

Mistähän työntekijä sitten tietää tulla tai olla tulematta töihin?

Työt jatkuu ihan normaalisti jos ei kukaan mitään sano. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Vierailija
70/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse arvelin viedä työntekijän skumpalle, tai tuoda edes pullan tms töihin

Oikea lumihiutale. Pitää oikein juhlia ett ei ole mokannut tydellisesti.

Vierailija
71/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella eri työpaikalla olen todistanut kun työsuhde on purettu koeajan viimeisenä päivänä. Ensimmäisessä oli kyse kustannussäästöistä, työntekijässä ei sinänsä ollut mitään vikaa. Toisessa tapauksessa työnantaja oli jo aiemmin valittanut työntekijän tekemisistä, mutta odotti niin pitkään, että tämä sai tilinpäätökset tehtyä ennen kuin heitti pihalle. Olisi ollut hankalaa ottaa uusi kirjanpitäjä kesken tilinpäätösten.

Vierailija
72/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla työsuhde voidaan purkaa koeaikaan vedoten, jolloin se kyllä päättyy heti ilman irtisanomisaikaa. Mutta tosiaan, jos kukaan ei sano mitään, työt jatkuvat normaalisti.

Vierailija
73/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikahan on vain sitä varten että yritys voi irtisanoa sinut helpommin jos selkeästi laiminlyöt työtehtäviä tai ilmenee muuta suurempaa ongelmaa ekoina kuukausina. Jos työt sujuneet ilman suurempaa ongelmaa niin kaikki jatkuu normaalisti eikä siitä yleensä mitään erikseen ilmoiteta. Jos koeajan aikana irtisanotaan niin siihen pitää olla selkeä syy, ei se niin mene että työnantaja voi noin vain päättää jatkatko vai ei ilman perusteluja. Ellei tähän asti työnantaja huomauttanut mistään vakavammasta niin silloin ei ole syytä olla huolissaan.

Koeaikapurku voidaan kyllä tehdä ilman samanlaista syytä kuin koeajan jälkeen vaadittaisiin. Koeaikana syy voi olla yleisesti soveltumattomuus tehtävään tai työyhteisöön. Kyllä se käytännössä voi aika lailla olla niin, että työnantaja päättää, jatkatko vai et. Syy ei vain saa olla syrjivä, esim. terveydentilaan, poliittiseen kantaan jne, liittyvä.

Yllättävän moni koeaikapurun kohdannut kokee, ettei hänelle ole mitään aiemmin sanottu, vaikka huomautuksia on takana niin suullisina kuin kirjallisinakin,

Vierailija
74/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomisaika koskisi tällöin irtisanomista, esim. Tuotannollis-taloudellisin perustein. Työnantaja tuskin kuitenkaan on luopunut oikeudestaan työsuhteen purkuun koeaikaan vedoten, jolloin työsuhde päättyisi heti. Samoin sinulla olisi oikeus purkaa työsuhde heti koeajalla.

Vierailija
75/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tästä on kiistellä, kun kukaan meistä ei ole nähnyt ap:n työsopimusta, jossa on eritelty tuo kaikki, myös koeajan irtisanomisaika.

Ymmärrä nyt, että irtisanomisaika koeajalla on eri asia kuin työsopimuslaissa mukainen oikeus purkaa työsopimus koeaikaan vedoten. Tuskin siellä työsopimuksessa lukee, että työnantaja luopuu oikeudestaan purkaa työsuhde koeajalla. Työntekijän oikeudesta purkaa työsopimus koeajalla ei edes voi sopimuksella luopua.

Vierailija
76/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekaan ei sanottu mitään. Noin kaksi viikkoa koeajan päättymisestä kerroin johtajalle, että olen raskaana ja ennen kuin poistuin hänen huoneestaan, hän kysyi, että onko minulla vielä menossa koeaika. Hänen harmikseen ei ollut.

Ja juuri tämän kaltaisten temppujen takia me muut nuoret naiset kärsimme työmarkkinoilla.

Ei. Jos hän olisi ilmoittanut raskaudestaan koeaikana ja sen seurauksena olisi tehty koeaikapurku, olisi ollut varsin helppo syyttää työsyrjinnästä. Työsyrjinnästä tuomiot voidaan antaa paitsi yritykselle myös syrjintään osallistuneille henkilöille henkilökohtaisesti. Kirjoittaja siis todennäköisesti pelasti johtajan syrjintärikokseen syyllistymisestä.

Vierailija
77/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, oli. Mutta se koeaika loppui jo 15 vuotta sitten

Eli puhuit aidanseipäästä. 

Vierailija
78/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multakaan pomo kysellyt.

Oli unohtanut koko asian.

Koeaikana sattui loppumaan lauantaina, joten soitin hänelle ja kysyin, onko minulla enää työpaikkaa maanantaina.

Oli ja sain kaksi ruusuakin, koska koeaikani oli 2 kk.

Vierailija
79/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja haluaa purkaa työsuhteen koeajalla, työt loppuvat heti. Siis samana päivänä. Todellakin.

Jep, on kokemusta, esimies vain sanoi kesken työpäivän, että tuletko tänne kohta juttelemaan, sit vaan käveltiin käytävän toiseen päähän pomon huoneeseen, tiesin jo miksi :) Purettiin työsuhde työnantajan puolelta koeajalla, lappu niillä oli jo valmiina, allekirjoitin ja pakkailin kamat ja lähdin kotiin, sit kotona vasta aattelin, et jaa jännä en menekään enää tuonne enkä huomenna töihin :D Kyseessä oli call center työpaikka josta halusinkin päästä eroon :D

Vierailija
80/89 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdella eri työpaikalla olen todistanut kun työsuhde on purettu koeajan viimeisenä päivänä. Ensimmäisessä oli kyse kustannussäästöistä, työntekijässä ei sinänsä ollut mitään vikaa. Toisessa tapauksessa työnantaja oli jo aiemmin valittanut työntekijän tekemisistä, mutta odotti niin pitkään, että tämä sai tilinpäätökset tehtyä ennen kuin heitti pihalle. Olisi ollut hankalaa ottaa uusi kirjanpitäjä kesken tilinpäätösten.

Vaimon koeaikapurku viimeisenä päivänä johtui varmaan osittain siitä, että edellisellä viikolla olivat palkanneet osastolle kaksi työntekijää määräaikaisella 9 kk sopimuksella. Koska vaimon työpanoksessa ei ollut mitään vikaa (ainakaan sitä ei koskaan sanottu sanottu), eikä hänellä ollut poissaoloja, myöhästymisiä jne. niin uskon todellisena syynä olleen, ettei informaatio talon sisällä ollut kulkenut kaikille. Ja vaimo joutui tästä kärsimään, koska hänelle oli vielä mahdollista se koeaikapurku tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän