Suomalaistutkimus: Kauniit naiset saavat todennäköisemmin tyttäriä esikoisekseen
Törmäsin vähän kummallisen kuuloiseen suomalaistutkimukseen, jonka mukaan viehättäville vanhemmille syntyy esikoiseksi todennäköisemmin tyttö kuin poika. Samassa tutkimuksessa väitettiin, että kauniit naiset saavat keskimääräistä enemmän lapsia. Tutkija on nimeltään Markus Jokela mutta en löydä itse tutkimusta mistään. Onko kellään tietoa asiasta?
Kommentit (196)
Löysin vain Satoshi Kanazawan tutkimukseen perustuvia populäärijuttuja. Kanazawaa ei tiedeyhteisössä pidetä luotettavana tutkijana mutta ei se tietty tarkoita että kaikki mitä hän on tehnyt on epäluotettavaa. Hänen tutkimuksessaan 17 000 lapsen ulkonäkö oli arvioitu 7-vuotiaana opettajien toimesta (1 opettaja arvioi jokaisen lapsen mikä on erittäin epäluotettava arvio ulkonäöstä). Sitten lapsia seurattiin ja katsottiin saivatko esikoisekseen pojan vai tytön. Kaikista 52% saivat esikoiseksi pojan, erittäin viehättäviksi arvioiduista naisista taas 44%, mistä tulee tuo 36% enemmän tyttöjä. Myöhemmin tilastotieteilijä Andrew Gelman osoitti virheen Kanazawan laskuissa, minkä Kanazawa myönsi; oikea ero on vain 8%.
Markus Jokela taas on erittäin pätevä tutkija käsittääkseni. En ole huomannut että hän olisi julkaissut aiheesta mutta onhan sekin mahdollista.
T. Se aiempi tutkija
Kauneus arvona ja käsitteenä on siis ylempi kuin biologia ?
(....niin ainakin tässä ketjussa siis näyttäisi olevan ) Tuijottakaa siis kaikessa ensin ja yksinomaan vain siihen, ja jättäkää biologian kaltaiset 'merkityksettömät sivuseikat ' huomiotta, niin hyvä tulee....
Itse luin tuosta linkatusta Daily Mailin artikkelista, että kasvokuvia näytettiin vapaaehtoisille ja heitä pyydettiin arvioimaan kuvatun viehättävyys. Keskimääräistä viehättävämmiksi arvioidut sitten ilmeisesti saivat useammin tyttöjä ensimmäisinä lapsina.
Minun lähipiirin ja tuttavieni päätelmä jälkikasvun sukupuolesta on seuraava;
- kiltit, fiksut, "sievä-kasvoiset" miehet saavat tyttöjä
- sporttiset, komeat, ei niin fiksut poikia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se on todettu monissa tutkimuksissa, että pojat pienentävät avioeron riskiä. Mitä useampi poika perheessä, sitä todennäköisemmin perhe pysyy yhdessä.
Joten kauneus ei yksistään tuo onnea. Tai sitten me rumat haahkat, joilla monta poikaa, ymmärrämme ettemme saa vaihtamalla ainakaan parempaa :D
Olet täysin väärässä viimeisessä kappaleessasi. Tutkitusti poikien äidit eivät tohdi erota, koska pelkäävät eron jälkeen olevansa täysin yksin. Tyttöjen äidit tohtivat erota, koska heillä on tyttäret turvanaan.
Poikien vanhemmat eivät siksi eroa huonostakaan parisuhteesta.
Olet väärässä. Perheet joissa on poikalapsia eivät eroa vähemmän äidin yksin jäämisen pelon vuoksi, vaan koska isät ovat sitoutuneempia perhe-elämään jos heillä on poika tai poikia.
Mies "määrää" lapsen sukupuolen, siihen ei nainen voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lähipiirin ja tuttavieni päätelmä jälkikasvun sukupuolesta on seuraava;
- kiltit, fiksut, "sievä-kasvoiset" miehet saavat tyttöjä- sporttiset, komeat, ei niin fiksut poikia
Minä kans luulen että miehellä on enemmän merkitystä tässä asiassa kuin naisella. Ja tuo on totta, tytöthän ovat usein isänsä näköisiä. Parempi siis että mies on kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tietoo.
Aika oudon kuuloista, että kauneus siihen lapsen sukupuoleen vaikuttaisi.
Etenkin kun naisten kauneudesta joku 50% on maallisin tempuin tehtyä. Eli meikkiä, värjättyjä hiuksia, nykyään jopa kirurgiaa tai ainakin erilaisia pistoksia. Tuskin ne perimää muuttavat.
Jaa tosin kaikki voivat omakohtaisesti todistaa läheisistään ja tutuista ja varsinkin julkkisnaisista, ettei meikki muuta ulkonäköä vaan vahvistaa sitä. Ja ne botoksit, irtoripset, irtohiukset ym. vaan rumentaa ja sitä enemmän mitä pidempään ja enemmän niitä käyttää. Mihinköhän testeihin tuo tutkimus perustuu en tiedä mutta joo vasta kolmas lapsi mulla oli poika. Et sillee mielenkiintoista. 😊
Kyllä se naisen keho ottaa vastaan sen siittiön, joten mies teoriassa määrää kromosomit mutta käytännössä ei.
Poikien äidit ovat ehkä liberaarimpia, kuten aiemmin mainittiin, mutta ainakin urasuuntautuneita ja määrätietoisia, "kovia" naisia.
Jos kauneus tässä tarkoittaa perinteistä naisellisuutta kuten pikää tukkaa, hymyä ja suuria silmiä ja huulia, on varmaan estrogeeni sitten se saa aikaiseksi tyttövauvoja.
Poikien äideillähän on enemmän testoa.
Tämä kyllä pitää paikkansa omassa tuttavapiirissä kun oikein alkaa miettimään. Jännä nähdä kumpi itselle tulee :D
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseni on tyttö, äitini puolen suvussa ainakin isoäidistäni lähtien kaikki esikoiset (7) olleet tyttöjä :)
Toinen lapseni on poika. Olen kai sitten kaunis ja lasten aiheuttamat terveysvaikutukset balanssissa :D
Alapeukut?
Eka lause faktaa, toinen huumoria. Alapeukuttajat kireitä poikien äitejä?
No jopas on tutkimus:) Lapsen sukupuoli on kiinni isästä eikä äidistä ja mitä vanhempi isäkandidaatti sen varmemmin tulee tyttöjä. Minulla on hyvännäköiset lapset, pojat ja tytöt ja vientiä ollut sen verran elämässä että en kovin ruma taida olla. Anne Pohtamoon verrattu nuorempana moneen kertana ja nyt vanhempana luullaan usein että olen joku entinen missi:D Poika on siis esikoinen:)
No ainakin minun kohdalla pitää paikkansa. Ja kaunis on tyttärenikin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se isältä saatu y- kromosomi voi muuttua x- kromosomoksi sikiön kehityksen aikana.
Olen kauniin äidin kaunis esikoinen, ja odotan nyt ensimmäistä lastani joka on ultran mukaan tyttö. Saa nähdä, minkä näköinen hänestä tulee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se isältä saatu y- kromosomi voi muuttua x- kromosomoksi sikiön kehityksen aikana.
Ei voi muuttua. Kromosomit eivät muutu miksikään sikiön kehityksen aikana.
Jos y-kromosomi ei tuota testosteronia, kasvaa lapsesta ulkoisesti tyttö, mutta edelleen hänellä on vain yksi x-kromosomi.
Minulla, seinästä erottumattomalla naisella, on kaksi kaunista tytärtä. Molemmat ovat tulleet vahasti isän puoleiseen mummoon eli anoppi on kaunis. Toinen tyttäreni sai juuri minun isäni (myös melko vaatimattoman) näköisen pojan. Eli ei oikein satu kohdalleen tämä tutkimus meidän perheessä 🤔
Vierailija kirjoitti:
No ei se käytännössä voi asiassa mieskään siihen voi vaikuttaa sen enempää tuleeko lapsesta tyttö, vai poika.
Kyllä se on vaan ne sen miehen hedelmöittävän, naisen munasoluun (tai -soluihin) päätyvien sittiön (tai siittiöiden) sisältämät kromosomit jotka ratkaisevat sen asian.
Ainoa mikä (ja millä) siihen nykyisin on jo mahdollista vaikuttaa, on lääketiede ja sen tiedon mukaan lääkärit ja lääkintöalan lisääntymisterveyden henkilökunta soluvalintoineen ja inseminaatioineen ym. keinoineen ja lääkkeineen.
Esim. Yhdysvalloissa tällaista ,jälkeläisen sukupuolen varmistamista tehdään jo, mutta näitä hoitoja on siellä klinikoilla tarjolla, mutta ainakin toistaiseksi vain varakkaiden parien on mahdollista edes harkita sellaisia (todennäköisesti aika kalliita) hoitoja..
Olisi kyllä todella hyvä, jos nämä hoidot halpenisivat ja yleistyisivät ja tulisivat paitsi kaikkien tietoon, myös kaikkien saataville siellä ja muuallakin.
Näin ennen muuta siksi, että jokaisen lapsenhan tulisi saada tuntea olevansa OIKEASTI haluttu ja juuri sellaisena kuin on.
Siis huom. ei vain esim. vanhempien jossain julkisissa haastatteluissa heidän sanoinaan ja vakuutteluinaan tai vakuutteluina edes kasvatuspsykologeille yms. ammattiauttajille lasten kasvatusongelmissa.
Sukupuolihan lapsesta on se ensimmäinen asia mikä hänestä yleensä mainitaan, joten kyllä se aika keskeinen asia on siinä haluttavuudessakin.
'Haluttavuus' ei tässä tarkoita ollenkaan sitä, että 'oppii vähitellen hyväksymään' esim. lapsensa sukupuolen ja vakuuttelee itselleen (ja kaikille muillekin) aina rakastavansa lastaan ja että lapsi on näin sanojalle 'kaikki kaikessa' kuten vakuuttelee vaan todella alitajunnan tasolla ,sillä sehän itse asiassa kuitenkin aina säätelee ja sanelee hyvin pitkälle KAIKKEA käytöstämme.
Myös omia vanhempi-lapsi suhteitamme.
->Sillä, jos ihminen kokee lapsuudestaan lähtien esim. vihaavansa eniten sitä omaan sukupuoleen kuulumistaan, voi olla pahimmissa tapauksissa hyvinkin vakavat seuraukset ja ongelmia ja kitkaa siitä on luvassa yksilölle itselleen sopeutumisessa kaikkeen muuhunkin elämässä ja maailmassa ja joka tapauksessa.
Ihmiskunnan tulevaisuudennäkymien kannalta aihe ja kenttä on tavattoman mielenkiintoinen ja esimerkki siitä, mitä vaihtoehtoja maailmassa olisi esim. tutkimusrahoituksen kohteiksi.
(sensijaan että rahaa nyt työnnetään oikein kaksin käsin 'suoraan ikkunasta ulos' joidenkin suurvaltojen keskinäisen kilpailun , avaruuden valloitussuunnitelmien, toteuttamiseen, tai sitten maapallon väestön totaalisen täystuhon varmistaviin ydinaseisiin ja sen lasketun , niiden käyttöön tarvittavan ajan minimoimiseksi, että se 'maailmanlopun sota' olisi puolessa tunnissa...)
Lapsen vanhempien ulkonäkö on täysin irrelevantti ( eli asiaan kuulumaton) tekijä lasten sukupuolen määräytymisessä.
Mikä sen yksinkertaisen tosiasian hyväksymisessä nyt on niin vaikeaa joillekin täällä ?
Omassa lähipiirissä näteillä naisilla enemmän tyttölapsia kuin poikia, varsinkin esikoisina. Ihan mielenkiintoinen tutkimus. Oma esikoinen on poika.