Suomalaistutkimus: Kauniit naiset saavat todennäköisemmin tyttäriä esikoisekseen
Törmäsin vähän kummallisen kuuloiseen suomalaistutkimukseen, jonka mukaan viehättäville vanhemmille syntyy esikoiseksi todennäköisemmin tyttö kuin poika. Samassa tutkimuksessa väitettiin, että kauniit naiset saavat keskimääräistä enemmän lapsia. Tutkija on nimeltään Markus Jokela mutta en löydä itse tutkimusta mistään. Onko kellään tietoa asiasta?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Jos kauniilla tarkoitetaan hoikkaa, silloin tuo voi hyvinkin toimia. Kun naisen elimistö käy täysillä ja on hyvin ruokittu, poikien saaminen on todennäköisempää kuin tyttöjen. Tyttöjä syntyy enemmän naisille, joiden ravitsemus ja yleinen hyvinvointi ei ole aivan ideaalitasolla.
So when resources are scarce, or when a female’s health is not in tip-top shape, or when she is at the bottom of the hierarchy, she skews toward the safer investment: daughters. This has been shown in red deer, cows, and even our cousins, the Barbary macaques.1 I say, she skews, because the general theory is that such sex selection is accomplished by signaling within the mother’s body that leads to the spontaneous abortion of male blastocysts (early embryos). A lower level of blood glucose tells the womb that things are not pretty out there.
Jonkinverran ylipainoisena ja ihan samantapaisilla ruokavalioilla olen saanut sekä tyttären että pojan, parin vuoden ikäerolla. Tyttöä tehtiin muutama kk, poika napsahti eka yrittämällä kun sattui olemaan ovulaation aika.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kyllä arjessa huomaavinani ilmiön. Parhaalla ystävälläni, joka on todella kaunis, on esikoistytär josta näyttää kanssa kasvavan hyvin sievä. Myös työkaverini on melkoinen kaunotar ikäisekseen ja hänellä on huikaisevan kauniit kaksostytöt, jo teini-ikäiset. Lisäksi on yksi nätti kaveri, joka sai nyt pojan mutta esikoinen on tyttö. Ja nämä naiset olisivat kauniita ilman plastiikkakirurgiaa ja irtoripsiä ym. systeemejä.
Tavallisen näköisillä kavereillani taas on enemmän poikia. Itse koen olevani enemmän tavallisen näköinen kuin kaunis, vaikka ihan miellyttävä toki oikeassa meikissä ja hiusmallissa. Odotan esikoistani, ja ainakin ultran mukaan saamme pojan. Ennen kuin saatiin lapsen sukupuoli selville, tavallaan toivoinkin poikaa koska näteillä tytöillä on elämässä niin paljon helpompaa ja mieheni on myös aika tavallisen näköinen. Pojan elämään ulkonäkö ei vaikuta niin paljon.
Minä taas huomaan että suurin osa kaikista esikoislapsista nykyisin on tyttöjä kun taas lapsuudessani oli poikia! Lähes kaikki mieleen tulevat nykyperheet joissa on tyttöjä esikoinen on tyttö. Nuoremmat voivat olla poikia.
Olen ajatellut että se johtuu ehkäisyyn ja seksitapoihin liittyvistä muutoksista ja esim siitä että seksi usein vähenee nykyisin esikoisen synnyttyä. Ennen se on voinut vasta alkaa kun esikoinen on saanut alkunsa ja seksiä on ollut runsaammin myös pikkusisaruksien siittämisen aikaan. Koska tyttöjä syntyy todennäköisemmin jos kohdussa on jatkuvasti siittiöitä, toki siihen vaikuttaa muutkin asiat kuten kohdunkaulan lima, stressi ym.
En ole tutkimuksesta kuullutkaan, mutta ystäväni yhtä lukuunottamatta ovat saaneet ensin tytön, kaunein sai kaksostytöt :) Ja tuo yksi on, totta tosiaan, se ei-niin-kaunis (vaikka ikävältä tuntuu ystävästä näin kirjoittaa).
Voi itkujen kevät. Ei se siittiösolu matkatessaan kohtuun tiedä eikä ohjaudu jonkun ulkonäön perusteella. Entä eri kauneuskäsitteet ympäri maailmaa. Jos lomalla tulisi raskaaksi niin minkä alueen kauneuskäsitys? Entä eri maalaiset vanhemmat? Eiköhän se ole vain siittiön uintinopeus ja esteistä selviytyminen ratkaisu.
Toimiiko tämä kääntäen eli komeat miehet saavat poikia? 😁
Mun mies on komea ja kaikki lapset ovat poikia. Toisaalta minä olen kaunis. Toivottavasti lapsemme sitten eivät ole muunsukupuolisia. Olen tottunut pitämään heitä poikina.
Uutinen on sinänsä huvittava, että kautta aikojen on syytetty naisia, jos perheeseen ei synny poikaa. Kunnes todistettiin, että siittiö määrää sukupuolen. Ja nyt se taas johtuukin naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kyllä arjessa huomaavinani ilmiön. Parhaalla ystävälläni, joka on todella kaunis, on esikoistytär josta näyttää kanssa kasvavan hyvin sievä. Myös työkaverini on melkoinen kaunotar ikäisekseen ja hänellä on huikaisevan kauniit kaksostytöt, jo teini-ikäiset. Lisäksi on yksi nätti kaveri, joka sai nyt pojan mutta esikoinen on tyttö. Ja nämä naiset olisivat kauniita ilman plastiikkakirurgiaa ja irtoripsiä ym. systeemejä.
Tavallisen näköisillä kavereillani taas on enemmän poikia. Itse koen olevani enemmän tavallisen näköinen kuin kaunis, vaikka ihan miellyttävä toki oikeassa meikissä ja hiusmallissa. Odotan esikoistani, ja ainakin ultran mukaan saamme pojan. Ennen kuin saatiin lapsen sukupuoli selville, tavallaan toivoinkin poikaa koska näteillä tytöillä on elämässä niin paljon helpompaa ja mieheni on myös aika tavallisen näköinen. Pojan elämään ulkonäkö ei vaikuta niin paljon.
Minä taas huomaan että suurin osa kaikista esikoislapsista nykyisin on tyttöjä kun taas lapsuudessani oli poikia! Lähes kaikki mieleen tulevat nykyperheet joissa on tyttöjä esikoinen on tyttö. Nuoremmat voivat olla poikia.
Olen ajatellut että se johtuu ehkäisyyn ja seksitapoihin liittyvistä muutoksista ja esim siitä että seksi usein vähenee nykyisin esikoisen synnyttyä. Ennen se on voinut vasta alkaa kun esikoinen on saanut alkunsa ja seksiä on ollut runsaammin myös pikkusisaruksien siittämisen aikaan. Koska tyttöjä syntyy todennäköisemmin jos kohdussa on jatkuvasti siittiöitä, toki siihen vaikuttaa muutkin asiat kuten kohdunkaulan lima, stressi ym.
Hoh hoi. Iäkkäänmät ensisynnyttäjät saavat todennäköisemmin tyttöjä. Ja ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut. (Ja iän vaikutus kauneuteen varmaan vakioidaan jos tutkitaan kauneuden vaikutusta).
Vierailija kirjoitti:
Pojan saaminen vaatii sitä, että pannaan lähempänä ns. oikeaa hetkeä.
Eli ruma nainen antaa vain h-hetkellä, mutta kaunis antaa aina? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on joku ikivanha juttu josta on keskusteltu sivukaupalla jo vuosia sitten. Ilmeisesti mm. Gwen Stefani ja herttuattaret Katherine ja Meghan ovat sitten rumia ja niin moni muukin julkkis 🤔.
Ai lukiko tutkimuksessa että kukaan kaunis ei ole ikinä saanut poikaa? Opettele lukemaan.
Joo, paino oli tutkimuksessa kai sanassa todennäköisemmin. Tarkalleen ottaen 36% todennäköisemmin, eli kyllähän jokunen kaunotar on historian aikana varmaan esikoispojankin saanut....
Jep tai rumilus epäonnisen tyttölapsen...yleensä naiset pääsevät kuitenkin helpommin jatkamaan sukua vaikka eivät niin kauniita olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tämä kääntäen eli komeat miehet saavat poikia? 😁
Mun mies on komea ja kaikki lapset ovat poikia. Toisaalta minä olen kaunis. Toivottavasti lapsemme sitten eivät ole muunsukupuolisia. Olen tottunut pitämään heitä poikina.
Uutinen on sinänsä huvittava, että kautta aikojen on syytetty naisia, jos perheeseen ei synny poikaa. Kunnes todistettiin, että siittiö määrää sukupuolen. Ja nyt se taas johtuukin naisesta.
Tuossa tutkimuksessa puhuttiin myös hyvännäköisistä pareista, eli hyvännäköisille vanhemmille syntyy todennäköisemmin esikoistyttö. Jos taas komea mies pariutuu tavallisennäköisen naisen kanssa, mahdollisuudet poikaan nousevat. Ja kuitenkin, nämä ovat niitä todennäköisyyksiä. On todella epätodennäköistä joutua lento-onnettomuuteen, mutta aina niitä koneita välillä kuitenkin tippuu. Huono vertaus kyllä :D
Varakkaat saavat kauniita lapsia ja köyhät rumia ?
Vierailija kirjoitti:
Voi itkujen kevät. Ei se siittiösolu matkatessaan kohtuun tiedä eikä ohjaudu jonkun ulkonäön perusteella. Entä eri kauneuskäsitteet ympäri maailmaa. Jos lomalla tulisi raskaaksi niin minkä alueen kauneuskäsitys? Entä eri maalaiset vanhemmat? Eiköhän se ole vain siittiön uintinopeus ja esteistä selviytyminen ratkaisu.
Eri kulttuurien kauneuskäsitykset poikkeavat toisistaan paljonkin, mutta yleensä vartalon osalta. Kasvojen kauneuden kokemuksessa ei ole paljoakaan eroja. Näin sanoo Wikipedian Kauneus -artikkeli: "
Käsitys siitä, millaiset kauniit kasvot ovat, on melko samankaltainen eri puolilla maailmaa; jo kuusikuukautiset vauvat katselevat mieluiten samanlaisia kasvoja kuin aikuiset.[3]
Evoluutiopsykologisen näkemyksen mukaan kasvot heijastavat yksilön terveydentilaa, geenejä ja luonnetta. Kasvojen kauneus on osoitus näiden pariutumisen kannalta tärkeiden ominaisuuksien edullisesta esiintymisestä: ihmiset ovat evoluution myötä jalostuneet arvostamaan kasvonpiirteitä, jotka kertovat yksilön soveltuvuudesta suvunjatkamiseen.[3]
Ihmiset pitävät symmetrisiä kasvoja kauniimpina kuin epäsymmetrisiä. Evoluutiopsykologian mukaan tämän arvostuksen aiheuttaa se, että symmetrisen ihmisen terveys ja geenit ovat yleensä paremmat kuin epäsymmetrisen.[3]
Toinen kauneuteen vaikuttava piirre on keskimääräisyys. Ihmiset joilla on keskimääräiset kasvonpiirteet kantavat geeneissään muita epätodennäköisemmin haitallisiamutaatioita, ja heillä esiintyy enemmän heterotsygoottisuutta, mikä on hyödyllistä tautien vastustuskyvyn kannalta. Keskimääräisten kasvojen arvostuksen on arvioitu johtuvan myös siitä, että prototyyppisinä ne on helpompi käsitellä aivoissa kuin epätavalliset kasvot.[3]"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kauneus#Ihmisen_kauneus
Artikkelissa jatketaan, että miesten ja naisten kasvojen kauneusmääritelmät eroavat toisistaan hormonaalisista syistä. Mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin nyt naisten kauneuteen.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen tutkimuksen muistan, että vähemmän stressaaville naisille syntyy enemmän poikia. Mitä stressaantuneempi äiti, sitä enemmän tyttäriä.
Tämä liittyy varmaan jotenkin siihen, että poikalapset lyhentävät äidin elinikää joka tapauksessa, kun taas tyttäret pidentävät sitä. Jos hermoiluun taipuvainen nainen joutuu hoitamaan poikia, se ei elä pitkään.
Öööh, minulla on aina ollut taipumus stressata kovasti kaikesta. Poikia on ainoastaan tullut.
Olen komean miehen nynny ja käppänä poika...
Liittyy ehkä vähän löyhästi aiheeseen, mutta itse olen huomannut että monet tyttäret näyttävät kovin paljon isiltään ja pojat äideiltään. Näin ainakin meidän perheessä (mikä ei toki haittaa, mies on komea) ja parin kaverinkin kohdalla.
'Pikku Ironisti' kirjoitti:
Varakkaat saavat kauniita lapsia ja köyhät rumia ?
ps* Huomasitko kysymysmerkin lopussa ?
Vierailija kirjoitti:
Jonkun tutkimuksen mukaan poikien äidit ovat merkittävästi liberaalimpia kuin tyttöjen äidit.
Enkä ihmettele! Tytöt joutuvat todennäköisemmin näiden liberaalien arvojen uhriksi.
Lähipiirissä ----> 1. Rumahko nainen = esikoistyttö 2. Suht tavis nainen = pelkkiä tyttöjä 3. Tavis nainen = poikia 3. Rumahko nainen = pelkkiä tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö toi ole ennemminkin ulkomainen tutkimus?
Tai että kauniimmilla vanhemmilla on enemmän lapsia?
Voi olla että on ulkomainen tutkimus, mutta suomalainen tutkija ollut ainakin mukana tiimissä.
Jatkuu..
5. Söpö/nätti nainen = esikoispoika 6. Tavis nainen = poika 6. Piritta Hagman todella kaunis nainen = esikoispoika, muut tyttöjä.
Tulos: kauniita naisia on vähän, taviksia eniten. Piritta Hagman on kaunis ja sai pijan, useat rumat saaneet tytön, joten en nää syy-yhteyttä. Tutkimus ei ole validi.
Oho! Esikoiseni on tyttö, mutten ole kaunis ;)