Suomalaistutkimus: Kauniit naiset saavat todennäköisemmin tyttäriä esikoisekseen
Törmäsin vähän kummallisen kuuloiseen suomalaistutkimukseen, jonka mukaan viehättäville vanhemmille syntyy esikoiseksi todennäköisemmin tyttö kuin poika. Samassa tutkimuksessa väitettiin, että kauniit naiset saavat keskimääräistä enemmän lapsia. Tutkija on nimeltään Markus Jokela mutta en löydä itse tutkimusta mistään. Onko kellään tietoa asiasta?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kyllä arjessa huomaavinani ilmiön. Parhaalla ystävälläni, joka on todella kaunis, on esikoistytär josta näyttää kanssa kasvavan hyvin sievä. Myös työkaverini on melkoinen kaunotar ikäisekseen ja hänellä on huikaisevan kauniit kaksostytöt, jo teini-ikäiset. Lisäksi on yksi nätti kaveri, joka sai nyt pojan mutta esikoinen on tyttö. Ja nämä naiset olisivat kauniita ilman plastiikkakirurgiaa ja irtoripsiä ym. systeemejä.
Tavallisen näköisillä kavereillani taas on enemmän poikia. Itse koen olevani enemmän tavallisen näköinen kuin kaunis, vaikka ihan miellyttävä toki oikeassa meikissä ja hiusmallissa. Odotan esikoistani, ja ainakin ultran mukaan saamme pojan. Ennen kuin saatiin lapsen sukupuoli selville, tavallaan toivoinkin poikaa koska näteillä tytöillä on elämässä niin paljon helpompaa ja mieheni on myös aika tavallisen näköinen. Pojan elämään ulkonäkö ei vaikuta niin paljon.
Okei, eli huomaat että ulkonäkö vaikuttaa naisen elämään selvästi enemmän koska sellaisen miehet ovat tehneet tästä maailmasta naisille, ja seurauksena otat tavallisen näköisen miehen ja sitten vain toivot ettet saa normaalin näköistä tyttöä? Toivoisin että ainakin yritettäisiin mieluummin tehdä tästä elämästä yleisesti ottaen mukavaa normaaleillekin naisille, kuin että alistutaan miesten määrittelemiin olosuhteisiin ja sitten vain toivotaan että saataisiin mieluummin poikia kuin tyttöjä, koska niiden elämä on parempaa. Tytöille aika jäätävät olosuhteet syntyä.
En oikein koe itse tavallisena naisena että näteillä tytöillä on lopulta niin paljon helpompaa, musta viesti ulkonäön suuresta merkityksestä on heillekin vahingollinen ja ohjaa usein keskittymään vääriin asioihin. Esim. lähipiirissä olevilla parilla kauniilla naisilla on ollut selvästi naisen ulkonäköön pohjanneita suhteita jotka ovat lopulta olleet katkeria ja huonoja. Kaikki naiset hyötyvät jos naisten elämä pohjaa muuhunkin kuin ulkonäköön.
Omassakin lähipiirissä olen havainnut saman. Mutta yleensä kun esikoinen on tyttö, molemmat vanhemmat ovat tosiaan viehättäviä. Tietenkin sekin on luonnollista, että viehättävät pariutuvat toistensa kanssa. Ja itsekin allekirjoitan, että tytöt näyttävät usein isältään. Minäkin, ja tyttäreni myös. Onneksi otin komean miehen! :)
Me ollaan tavallisen näköisiä ja meillä on kolme poikaa. Olen huomannut, että tyttölasten isät ovat kateellisia poikalasten isille! Repikää siitä kauniit :DD
Ei kyllä pidä paikkaansa. Minä ruma sain kauniin tytön, ja kaunis tyttäreni komean pojan.
Taas tyypillinen keskutelu jossa ei ole lainkaan mukana se, kuinka iso ero siinä tutkimuksessa asiassa saatiin. On aika lailla merkitystä, onko ero tyttöjen saannissa 1% vai 25%.
Eli jos ymmärsin oikein niin kauniin naisen kohtu valikoi mielummin tyttösiittiöitä koska voi siirtää omat, hyvät geeninsä tyttöihin? Miten kauneus tässä kohtaa määritellään? Suuri määrä estrogeeniä tekee yleensä naisellisen ulkonäön, ehkä se edesauttaa tyttösiittiöiden kiinnittymistä. Olisin kaivannut vähän lisää tietoa tutkimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Taas tyypillinen keskutelu jossa ei ole lainkaan mukana se, kuinka iso ero siinä tutkimuksessa asiassa saatiin. On aika lailla merkitystä, onko ero tyttöjen saannissa 1% vai 25%.
No onhan se sanottu. Tutkimuksen mukaan 38% todennäköisemmin viehättävien vanhempien esikoinen on tyttö kuin poika. Vähän luetun ymmärtämistä, kiitos...
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pidä paikkaansa. Minä ruma sain kauniin tytön, ja kaunis tyttäreni komean pojan.
Ymmärrätkö mitä sana todennäköisemmin tarkoittaa?
Jos mietin omaa sukua, niin isäni puolella esim serkuistani suurin osa on tyttöjä ja esikoisia. Äidin puolella taas jo isoäidistäni alkaen esikoiset ovat olleet tyttöjä. Mummoni oli esikoinen, äitini oli esikoinen, minä olen myös. Siskonikin sai juuri esikoistyttären. Siihen en ota kantaa kuinka kaunis kukin on, se on katsojan silmissä. Itse en tahdo lapsia, mutta tämä keskustelu oli silti kiinnostava. Jos tahtoisin ja saisin lapsen niin toivoisin sen olevan tyttö. Toivoin siskollekkin tyttöä.
"Samoin Jokela on osoittanut, että korkea tunnollisuus on yhteydessä alhaiseen painoindeksiin, mutta millekään muulle väitetylle kytkökselle lihavuuden ja persoonallisuuspiirteiden välille ei 80 000 ihmisen aineistossa löytynyt näyttöä."
https://www.helsinki.fi/fi/tutkimus/tutkimuksen-huiput/siteeratuimpia-t…
Vierailija kirjoitti:
Muistan uutisoinnin tuosta hämärästi...ehkä vähän vanha juttu? Siinä oli kai että kauniit naiset sai just esikoisekseen useammin tytön kun pojan, mutta sen jälkeen vanhempien ulkonäkö ei enää vaikuttanut lapsen sukupuoleen. Jotain siinä muistaakseni selitettiin, että naiselle on enemmän hyötyä hyvästä ulkonäöstä kuin miehille ja siksi kauniin naisen elimistö suosii jonkun verran tyttösiittiöitä tms. Helppo sinänsä on myös uskoa, että kauniit lisääntyy usein enemmän.
Itselläni on vaan poikia, tiedä sitten mistä se kertoo :D
Siitä, että tuo tutkimus on jotain ihan potaskaa. Varmaan sen takia unohdettu ja kuopattu eikä saanut yleistä huomiota.
"Suomalaistutkimus: Kauniit naiset saavat todennäköisemmin tyttäriä esikoisekseen"
Ja mitenkähän se kauneus tieteellisesti määritellään?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ymmärsin oikein niin kauniin naisen kohtu valikoi mielummin tyttösiittiöitä koska voi siirtää omat, hyvät geeninsä tyttöihin? Miten kauneus tässä kohtaa määritellään? Suuri määrä estrogeeniä tekee yleensä naisellisen ulkonäön, ehkä se edesauttaa tyttösiittiöiden kiinnittymistä. Olisin kaivannut vähän lisää tietoa tutkimuksesta.
Mutta eihän se riitä, että valikoituu tyttösiittiöitä. Sen kohdun pitäisi valikoida myös molemmista vanhemmista ns. parhaat puolet ja vielä sellaisena yhdistelmänä, että ne tuottaisivat parhaan mahdollisen tuloksen, mikä pitäisi olla jotenkin objektiivisesti mitattavissa. Eli onko tuossa nyt sitten tarkasteltu isän piirteet vs. äidin piirteet ja määritelty, että esim. isän suuremmat silmät ovat kauniimmat kuin äidin, joten ne valikoituvat. Mutta sitten äidin pienempi nenä on kauniimpi kuin isän, joten se valikoituu. Mutta sitten toisaalta jotkin yhdistelmät eivät sovikaan yhteen, vaikka erikseen voisivat olla viehättäviä tai toisenlaisena yhdistelmänä. Esim. muhkeat huulet näyttävät hyvältä, jos on muutenkin suuremmat piirteet, mutta yhdistettynä siroon leukaan, jota voisi naisilla pitää ehkä viehättävämpänä, voikin huulet näyttää epäsuhtaisilta. Eli miten tämä tutkija on todentanut, että juuri ne oikeat piirteet molemmilta vanhemmilta valikoituvat juuri oikealla tavalla tuottaen oikeasti viehättävän näköisen tyttölapsen viehättävälle naiselle?
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaistutkimus: Kauniit naiset saavat todennäköisemmin tyttäriä esikoisekseen"
Ja mitenkähän se kauneus tieteellisesti määritellään?
Suhteellisesti, niinkuin älykkyysosamääräkin.
Kyllä nyt kiinalaiset miehet järkyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Koska he haluavat poikalapsia ja veikkaisin, että naisen kauneus on heille tärkeää kumppanissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, poikalapset onkin ihan helvetillisen rumia.
Olen eri mieltä. Mulla on kauniita poikia vaikka olenkin itse ruma nainen. Ehkäpä rumat naiset saavat aikaiseksi hyvännäköisiä poikia.
Tämä on muuten erittäin totta. Mulla on ollut 3 pitkää parisuhdetta paljon keskivertoa komeampien miesten kanssa ja kaikkia näitä yhdisti ruma äiti.
Meidän suku täynnä naisia ja näitä esikoistyttöjä. Kaikki ollaan lihavia ja rumia. Kyllä omasta mielestäni lähipiirissä kauniit naiset ovat saaneet komeita poikia. Yleensä vielä näillä komea ja urheilullinen mies. Minäkin olisin toivonut poikaa, mutta kukaan mies ei taida haluta jakaa kanssani geenejään :(
Mielenkiintoista. Omassakin lähipiirissä näin, kun alkaa ajattelemaan.