Eronneet äidit joilla koira, kysymys teille
Miten saatte hoidettua koiran päivittäiset lenkit, etenkin jos lapset on vastahakoisia lähtemään mukaan? Meillä pienempi 4v on vielä siinä iässä etten mielellään jätä häntä ilman valvontaa kotiin, ainakaan viittä minuuttia kauemmaksi ajaksi. Mutta hän ei useinkaan ole kovin yhteistyökykyinen lähtemään lenkille mukaan. Rattaita ei enää ole, pyörä hänellä on jolla usein lähtee mukaan, mutta välillä pyöräily on niin holtitonta että se on pitänyt laittaa jäähylle.
Aikalailla päivittäin lapsi kitisee, itkee, mankuu ja kiukuttelee ettei halua lähteä lenkille mukaan, ei jaksa kävellä, lenkit on tyhmiä jnejnejne. Lenkit ei siis ole mitenkään pitkiä, mutta hän ei vaan yksinkertaisesti halua tulla mukaan. Lenkillä heittäytyy sit jalattomaksi jne. Välillä auttaa että keksin lenkille mukavaa tekemistä, kerätään kukkia tms. Mutta kaikki keinot alkaa olla niin käytettyjä, ettei nekään enää aina kiinnosta.
Huoh, vuosi, pari vielä kun jaksaisi tätä, sit helpottaa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vähän toisenlainen lapsi ja olin niin innoissani kaikista eläimistä, että ei olisi tarvinnut maanitella lenkille. Naapurin koiraa kävin katsomassa joka päivä ja sitten muistan kun vihdoin sain lenkittää sitä. Myöhemmin vien kaikkia naapurin koiria ja sain myöhemmin oman.
Anteeksi ot, mutta tuskin veit naapurin koiria lenkille 4-vuotiaana, ja et myöskään voi väittää että olisit jaksanut mukisematta olla mukana oman koiran pitkät lenkit 4-vuotiaana. Muistelet nyt todennäköisesti aikaa, kun olit 7+
No, meillä oli kyllä tosi liikunnallinen perhe ja tehtiin todellakin aika pitkiä lenkkejä. Harrastin urheilua muutenkin jo ennen kouluun menoa. Tämän vuoksi oikeastaan en muista, että pahemmin olisin valittanut niistä lenkeistä. Lähinnä tarkoitin myös sitä, että kun jo muutenkin käveltiin ja liikuttiin niin paljon niin koira olisi saanut minut vielä innokkaammin lähtemään kävelyllä yms. Ja olen siis todella eläinrakas lapsi ollut aina. Ja en siis lenkittänyt naapurin koiria kyllä siinä iässä vaan vasta koulussa ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vähän toisenlainen lapsi ja olin niin innoissani kaikista eläimistä, että ei olisi tarvinnut maanitella lenkille. Naapurin koiraa kävin katsomassa joka päivä ja sitten muistan kun vihdoin sain lenkittää sitä. Myöhemmin vien kaikkia naapurin koiria ja sain myöhemmin oman.
Anteeksi ot, mutta tuskin veit naapurin koiria lenkille 4-vuotiaana, ja et myöskään voi väittää että olisit jaksanut mukisematta olla mukana oman koiran pitkät lenkit 4-vuotiaana. Muistelet nyt todennäköisesti aikaa, kun olit 7+
No, meillä oli kyllä tosi liikunnallinen perhe ja tehtiin todellakin aika pitkiä lenkkejä. Harrastin urheilua muutenkin jo ennen kouluun menoa. Tämän vuoksi oikeastaan en muista, että pahemmin olisin valittanut niistä lenkeistä. Lähinnä tarkoitin myös sitä, että kun jo muutenkin käveltiin ja liikuttiin niin paljon niin koira olisi saanut minut vielä innokkaammin lähtemään kävelyllä yms. Ja olen siis todella eläinrakas lapsi ollut aina. Ja en siis lenkittänyt naapurin koiria kyllä siinä iässä vaan vasta koulussa ollessa.
On kuitenkin eri asia lenkittää koiraa säännöllisesti 3 krt/päivässä, vuodesta toiseen, kelillä kuin kelillä ja väsyneenä tai pirteänä. Esim. kun koira pitää viedä lenkille heti päiväkodin jälkeen, on se 4-vuotiaalle ihan ymmärrettävästikkin raskasta. Joskus ehdin töiden ja päiväkodista haun välissä nopsaa kotiin lenkittämään koiran, mutta en päivittäin.
Ap
Joku lähinaapuruston koirarakas teini ulkoiluttamaan koiraa pientä korvausta vastaan arkipäivisin esim. puolen tunnin - tunnin lenkki. Luulisi löytyvän. Ilmoitus paikkakunnan faceen tai lähikaupan ilmoitustaululle.
Meillä hyödynnetään lähistön koirapuistoja paljon. Hiljaiseen aikaan ne ovat käytännössä aina tyhjillään, joten sinne vaan koko lauma vapaaksi - koirat nuuskivat ja touhottavat omiaan, sillä välin lapsetkin viihtyvät metsäisessä ympäristössä vaikka piilosta leikkien.
Meillä on vähän isommat lapset, mutta PokemonGo oli kova sana, sillä sai lapsen mielellään mukaan. Tuli kilsoja ja koira sai liikuntaa.
Hanki kärry jossa voit vetää lasta jos lapsi ei jaksa kävellä. Tai jos koira on iso ja nuori, voit hankkia sille kunnolliset vetovaljaat, aisat ja kärryn. Vetäminen tosin pitää aloittaa tyhjällä kärryllä ja lisätä painoa hiljalleen, jotta koiran lihakset eivät jumiudu. Vetäminen voi olla koirallekkin mieluinen harrastus ja hyvää lihastreeniä jos alun malttaa tehdä oikein.
No tottakai lapselle on tehty selväksi että koira pitää lenkittää, eikä asiasta hänen kanssa neuvotella. Ei se sitä silti poista että lapsi ilmaisee toistuvasti mielipidettään ja se tekee arjesta väistämättä raskasta. Ja juu u, kyllä minä jatkan matkaakin kun hän heittäytyy maahan kiukuttelemaan, mutta saa kai sitä tuntea omankin olon siitä vähän raskaaksi, todella kiva esim. aamuisin ennen töitä jne käydä näitä taisteluja. Not.
Koira pääsee kyllä pitkillekkin lenkeille, ihan viikottain. Koiraa ei myöskään olla lopettamassa eikä sitä olla antamassa toiseen kotiin. Koira voi hyvin. Kun sanoin että lenkit ei ole pitkiä, tarkoitin että ne on pituudeltaan ja vauhdiltaan sellaisia että normaali 4v kyllä jaksaa sen 15-30 min. kävellä tai pyöräillä. Hänhän siis valittaa myös pyöräillessä aina välillä ettei jaksa ja sit lentää pyöräkin johonkin pöpelikköön :D On vahvatahtoinen tämä neiti.
Koira on vanha ja pienikokoinen, se ei jaksa juosta enää minkään pyörän perässä, joten pyöräidea ei toimi. Aktiivisemman koiran/rodun kanssa olisi tuokin ihan kiva idea.
Luulen että ne rattaat on sitten paras idea, varmaan istuisi niissä ihan mielellään. Itse en oikein niitä rattaita enää jaksaisi, mutta on ne pienempi paha kuin tämä nykyinen tilanne.
Ap