Mitä tehdä kun pelkään työpaikallani kertoa olevani lesbo?
Työskentelen julkisella sektorilla ja työkavereinani on sekä miehiä että naisia. Ilmapiiriltään työpaikka on vanhoillinen. Lähellä Keskustan ja Perussuomalaisten arvomaailmaa. Työpaikallani miesten kanssa juttelen yleisistä asioista kuten autoista, urheilusta ja teknisistä asioista, mutta naisten kanssa on vaikeampaa kun puhe kääntyy aina heidän lapsiinsa ja miehiinsä tai ainakin näiden äänekkäimpien puhetta johtavien naisten keskustelu. Nyt olen huomannut, että he ovat tavattoman kiinnostuneita minun taustastani ja ihmissuhteistani, joista en halua puhua. Tavan takaa he yrittävät johdatella puhetta tähän suuntaan, joten olen alkanut kartella heidän seuraansa. Tämä taas on aiheuttanut ihmettelyä ja supattelua.
Muutama ystäväni on joutunut vakavan työpaikkakiusaamisen kohteeksi kun heidän seksuaalinen suuntautumisensa tuli ilmi. Heidän urakehityksensä ja koulutuksiin pääsynsä
pysähtyi kuin seinään tämän jälkeen. Lisäksi he joutuivat eristämisen, mustamaalamisen ja jatkuvan kiusanteon kohteeksi, joka aiheutti sairastumisen ja työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen.
Pelkään joutuvani samanlaisen kohtelun kohteeksi.
Olen naisellinen ja pitkähiuksinen, joten ulkoapäin minua ei ehkä luulla lesboksi.
Pidän työstäni, eikä samanlaista työtä ole muualla tarjottavana.
Miten minun pitäisi toimia tässä tilanteessa?
Kommentit (95)
No jos vaan oot?
Vai pitääkö pakolla hankkia megafoni ja kailottaa asiaa ympäriinsä?
Asi on sitten eri, jos aiot availla saksiasi työkavereille.
No älä kerro? Anna supatella rauhassa. Minulla on useita työkavereita, joiden parisuhteista en tiedä mitään. Töissä silti tullaan erittäin hyvin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi välttämättä kertoa? En minäkään julista olevani hetero. Seksuaalisuuteni on yksityisasiani.
Puhutko kuitenkin "miehestäsi" töissä? Niinpä.
Kuulostaa raskaalta työpaikalta. Löytyisikö muuta työtä?
Töissä tehdään töitä. Ei puhuta seksuaalisesta suuntautumisesta. Parisuhde kyselyihin voi vastata ettei ole sopivaa kumppania löytynyt ja hakukaan ei ole päällä ja viihdyt yksin.
Vierailija kirjoitti:
No jos vaan oot?
Asi on sitten eri, jos aiot availla saksiasi työkavereille.
Anteeksi kuinka? Availla saksiasi? Aiotko itse aina availla saksiasi miespuolisille työkavereillesi puhuessasi miehestäsi (tai jos olet mies niin tarjota k*rpää naispuolisille puhuessasi vaimostasi/naisystävästäsi)??
Olisiko työpaikkasi Porvoossa?
Kuulun seksuaalivähemmistöön. Viestisi ei nyt ihan vakuuta.
Vierailija kirjoitti:
Töissä tehdään töitä. Ei puhuta seksuaalisesta suuntautumisesta. Parisuhde kyselyihin voi vastata ettei ole sopivaa kumppania löytynyt ja hakukaan ei ole päällä ja viihdyt yksin.
Täh, LOL 😂 Entäs jos aloittajalla onkin naiskumppani tai peräti vaimo?
Ei ole mikään pakko kertoa.
Minulla on ollut pari lesboa työkaveria, eivät ole ilmoittaneet asiaa mitenkään erityisesti (miksi pitäisi?), vaan ihan normikeskusteluissa asia on tullut ilmi. Eli työkaveri on esim. todennut, että ”oltiin vaimoni ja siskonlasten kanssa Lintsillä viikonloppuna, olipas hauska reissu, mutta kyllä väsytti.” That’s it.
Mutta jos työkaverisi ovat oikeasti pällejä, niin ole kertomatta. Ei se tosiaan mikään pakko ole.
Kulkevatko ihmiset siellä julistamassa heterouttaan?
Joo, teillä on Pride, mutta miksi ylpeillä henkilökohtaisella asialla työpaikalla?
"Olen perusnätti pitkähiuksinen lesbonainen"
Juu, miehen kirjoittama. Yksikään nainen ei kuvaile itseään noin kaavamaisesti, naisilla on ensinnäkin laajempi käsitevarasto ja toisekseen kyky itsekriittisyyteen. ES-Jonneilta kumpikin puuttuu.
Kovaan ääneen nuo heterot usein kailottavat puolisoistaan, ja sitten kun joku onneton pitkän painostuksen jälkeen myöntää, että ei oikeasti ole edes kiinnostunut miehistä, se onkin sitten sitä oman seksuaalisuuden tuputtamista :D Joo-o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi välttämättä kertoa? En minäkään julista olevani hetero. Seksuaalisuuteni on yksityisasiani.
Minulla on paljon työkavereita, jotka eivät puhu puolisoistaan mitään, luultavasti samasta syystä. Itse en vaan puhuisi asiasta mitään, en puolisoista tai parisuhteesta tai seksistä.
Normaalilla työpaikalla pitäisi mielestäni muutenkin tehdä töitä eikä juoruilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vaan oot?
Asi on sitten eri, jos aiot availla saksiasi työkavereille.Anteeksi kuinka? Availla saksiasi? Aiotko itse aina availla saksiasi miespuolisille työkavereillesi puhuessasi miehestäsi (tai jos olet mies niin tarjota k*rpää naispuolisille puhuessasi vaimostasi/naisystävästäsi)??
Kyllä, kukkani valuttaa mettä koko ajan.
Hankala tilanne. Itse varmaan keksisin valmiiksi varastoon keskustelun uudelleen ohjauksia tilanteisiin, joissa yrittävät udella. Aika sosiaalisesti kyvyttömiä työkavereita sulla, jos yrittävät tonkia yksityisasiaa, jota et oma-aloitteisesti tuo keskusteluun.
Karttelu tietysti toimii myös, mutta on sulle hankala ja varmaan ikäväkin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko kertoa.
Minulla on ollut pari lesboa työkaveria, eivät ole ilmoittaneet asiaa mitenkään erityisesti (miksi pitäisi?), vaan ihan normikeskusteluissa asia on tullut ilmi. Eli työkaveri on esim. todennut, että ”oltiin vaimoni ja siskonlasten kanssa Lintsillä viikonloppuna, olipas hauska reissu, mutta kyllä väsytti.” That’s it.
Mutta jos työkaverisi ovat oikeasti pällejä, niin ole kertomatta. Ei se tosiaan mikään pakko ole.
Helsingissä se ei olekaan enää yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap:ko ei voi puhua että puoliso jos ei halua paljastaa tämän sukupuolta? Kun ilmeisesti kumppani ap:lta löytyy.
Vastaat ap vaan että olet parisuhteessa jos kysyvät ja muuten puhut puolisosta.
Olen oppinut kantapään kautta, että älä kerro töissä mitään, mitä saatetaan myöhemmin käyttää lyömäaseena sinua vastaan. Juttelen siis töissä vain yleisistä asioista, en koskaan kerro yksityisasioitani töissä.